Nya regler, nån som fattat?

Lejonelle

Trådstartare
Jag har en liten EF som ej behövt göra årsbokslut. Därav följer att jag vid årsskiftet inte har bokat några resultatsposter utan bara kört på, så att säga. Nu fick jag ett brev från SKM som säger att från 2007 måste alla göra årsbokslut. Nån som fattat? Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp årets bokföring med ingående balanser för att det ska bli rätt vid nästa årsskifte. Tacksam för tips från er som förstått.

Sv: Nya regler, nån som fattat?

Du kan börja bokföra innan du har ingående balanser. Jag överför inte IB före jag har fått bokslutet av revisorn och då rättat det som behövs.

Jag är väl ovanligt trögfattad som vanligt... men på vilket sätt relaterar ditt svar till min fråga?

En hyfsat enkel kokboksbeskrivning av hur du gör finns här:

http://ejnar.se/3746/bokslut.html#ska

Man ska enkelt kunna se hur mycket det egna kapitalet ändrats under året. Det är inte speciellt svårt att göra ett bokslut i en EF. Vänta bara till alla årets uppgifter (räntor mm) finns och gör enligt ovan. Efter det att bokslutet gjorts får inget mer bokföras på det avslutade året. I datorprogram så brukar man "stänga" efter bokslutet så att man inte av misstag ska använda fel år.

Senast ändrad:

Jag använder en ganska enkel kontoplan så jag använder bara konto 2010 för allt som gäller eget kapital. Är det enda jag behöver göra att registrera UB för 2006 som IB för 2007 alltså? Men alla konton i 8000-serien då för resultat mm? Ska jag inte boka över nåt på dom?

Ja. Men tycker inte riktigt att jag får svar på mina frågor där. Hur jag ska gå från en verksamhet där man inte gör årsavslut till de nya reglerna där man måste göra det. Jag förstår att jag ska upprätta en öppningsbalansräkning för att markera starten på det nya, men inte hur jag ska omsätta den till ingående balanser för 2007 i mitt bokföringsprogram. Kanske det ger sig när jag försöker göra det men jag vill ju inte gärna experimentera alltför mycket i min riktiga bokföring :eek:. Jag vänder Fortnox.

Ja. Men tycker inte riktigt att jag får svar på mina frågor där. Hur jag ska gå från en verksamhet där man inte gör årsavslut till de nya reglerna där man måste göra det. Jag förstår att jag ska upprätta en öppningsbalansräkning för att markera starten på det nya, men inte hur jag ska omsätta den till ingående balanser för 2007 i mitt bokföringsprogram. Kanske det ger sig när jag försöker göra det men jag vill ju inte gärna experimentera alltför mycket i min riktiga bokföring :eek:. Jag vänder Fortnox.

Nu har jag inte arbetat i Fortnox, men när du drar ut en balansrapport, får du inte en kolumn med ib och ub då? De siffrorna borde vara användbara. Hur många år har du kört?

Sen 2004. Problemet är nog att jag inte fattat det här med ingående och utgående balans riktigt. Jag menar, jag förstår förstås vad det är, men inte hur man ska boka om balanserna på nya konton vid årsskifte. Jag har ju inte behövt bry mig så mycket om det eftersom min verksamhet har legat under gränsen för när man måste göra årsbokslut. Jag har bara lagt upp ett nytt verksamhetsår och kört vidare. Men nu måste jag väl sätta mig in i det hela lite bättre helt enkelt ;)

I de allra flesta bokföringsprogram värda namnet finns en funktion för överföring IB-UB. Förmodligen i samband med årsskiftesfunktioner, jag kan inte heller foxtrot men har jobbat med rätt många olika bokföringssystem.

Den sista transaktionen för året skall vara lika med årets resultat och bokas mot eget kapital. Dvs om årets resultat är plus 10.000 kr (dvs vinst), så bokar du som sista transaktion debet resultatkonto (brukar vara typ 8999 eller liknande) och kredit eget kapital (t ex "Årets resultat" 2019?). Beroende på hur mycket du använder EK kontona så töm över till 2010 sedan under nästa år. På så sätt så kan du jämföra resultat mellan åren även i balansräkningen.

Om du inte har andra skulder och fordringar över årsskiftet i din verksamhet så räcker detta för att göra årsbokslut.

Jamen du är bara så underbar :bow: :bow:
Äntligen fattar jag!
Hoppas jag kan hjälpa dig med något någon gång!

Menar du att ombokningen av eget kapital mellan 2019 och 2010 ska ske på det nya räkenskapsåret eller på det gamla?

Tack vare era tips har jag nu gjort bokslut för 2006 och lagt upp allt inför 2007 på ett sätt som förhoppningsvis gör nästa årsbokslut till en baggis.

TACK!! :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 765
Senast: Pancakes
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 334
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tränar tydligen hela tiden på att hitta balansen mellan aktiviteter och vila, och verkar fortfarande ha en del kvar att lära. Efter...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Det togs upp i en annan tråd, men jag tyckte att ämnet förtjänade sin egen. På promenaden imorse så mötte jag en man som (fö varje... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 220
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka