Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Exakt! Och därmed finns det ingen anledning att inte ha på koppel!
Hunden får inte svassa omkring utan ska egentligen hålla sig på koppelavstånd, vilket iof blir lite flummigt eftersom flexikoppel är långa...
Men jag förstår inte varför folk ska envisas. Koppla hunden där det finns vilt, det är inte så jobbigt..
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Exakt! Och därmed finns det ingen anledning att inte ha på koppel!
Hunden får inte svassa omkring utan ska egentligen hålla sig på koppelavstånd, vilket iof blir lite flummigt eftersom flexikoppel är långa...
Men jag förstår inte varför folk ska envisas. Koppla hunden där det finns vilt, det är inte så jobbigt..

Ska jag koppla hunden för att gå ut på gårdsplanen, hemma på gården då?
För jag har "bara" sett rådjuren där vid 3 tillfällen idag, och har dom gående där dagligen.
Eller så gör jag som jag brukar och ser till att ha den lydnanden att hunden har lydnad tillräckligt för att hålla sig i närheten av mig hela tiden så att han kan få fortsätta följa med ut när jag är där ute eller i stallet som ligger på andra sidan av gårdsplanen istället. Och jo har man som jag med hunden när man gör andra saker samtidigt eller bär matkassarna in eller liknande så blir det mycket omständigare med ett koppel i handen. Och både för hans del och för min är det mycket trevligare att slippa att hålla ordning på det där snöret.

/Camilla
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Jag måste bara fråga..

Nu bor vi ju inte på samma ställe, så olika regler kanske gäller, men just om kyrkogårdr i allmänt tänkte jag.

Där jag bor har vi en ganska stor skogskyrkogård som är både vacker att gå i och som ger fina slingor på en promenad. När jag först skaffade hund för ca 7 år sedan, så gick alla hundägare där, det såg jag ju. Jag vågade inte riktigt mig på det, förräns efter ett tag då "alla" andra ändå verkade göra det. Efter ca 5 års gående där, så kom det upp skyltar där det stog " Ej hundrastning" vid ingångarna till kyrkogården. Jag respekterade detta, men såg att folk fortsatte att gå därinne med sina hundar.

Träffar på ett par olika bekanta ute och pratar om detta, de säger att det är okej, att de pratat med folk som jobbar där inne. Jag smyger mig sedan in också, och träffar en "arbetare" ( vaktmästare/gravskötare). Jag frågar lite försiktigt om vi får gå här, att jag hört det från bekanta trots skyltarna. Mannen svarar att det är okej så länge hunden är kopplad och att man plockar upp efter sig ( pga att folk inte plockade upp, kom skyltarna upp). Eftersom jag fick ett ja här, så har ju även jag tagit dessa rundor på kyrkogården lite då och då..

Men du som jobbar på kyrkogård, vilka regler gäller egentligen? Är det okej att rasta på en kyrkogård under normala förhållanden som att ha hunden kopplad och självklart plocka upp efter sig?
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Fast nu överdriver du ju lite. Chansen att djur skulle ha sina avkommor på din gårdsplan är ju rätt liten.
Men i skog osv så förstår jag inte varför folk ska envisas att ha de lösa nu när hunden ändå inte får vara mer än på en koppellängds avstånd.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Jag har tolkat såna skyltar som att du får ha med din hund kopplad, men kykogården är inte till för att rasta hunden. Utan hunden ska vara rastad innan och händer en olycka så tar man upp.

Vet att detta kom upp där jag bodde förut och då menade de just så. Var många äldre som ville ta med sin hund för gå till sin makes/makas grav.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Fast nu överdriver du ju lite. Chansen att djur skulle ha sina avkommor på din gårdsplan är ju rätt liten.
Men i skog osv så förstår jag inte varför folk ska envisas att ha de lösa nu när hunden ändå inte får vara mer än på en koppellängds avstånd.

Njaa, harungar har vi haft inne på gårdsplanen men dom räknas kanske inte?
Eller att vi haft rådjurskid liggande tryckande ca 3m från gårdsplanen?
Däremot är ju dessa djur som lagt sina ungar där väldigt vana vid att både jag och min hund rör sig runt omkring i området, men det är väldigt olika hur nära inpå "djurlivet" man bor, så för min del hade det handlat om att ha hunden konstant kopplad så fort jag varit utanför trädgårdsgrinden.

/Camilla
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Ja men det hör väl kanske inte till vanligheterna. Jag bor på gård på landet och aldrig har jag då sett några djurbäbisar på tomten.
Men krasst nog, ja din hund ska vara kopplad om den stör djuren. Om den däremot är så pass van så den inte bryr sig är en annan sak.
Det jag som sagt inte förstår är varför man ska envisas att ha hunden lös på skogspromenader då den ändå inte får gå så långt från ägaren så det är ngn nytta med att vara lös.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Fast det handlar väl inte bara om djurbebisar utan även om att hunden inte får driva vilt. KOmmer det rådjur eller hare så får inte hunden dra efter helt enkelt - och det kan ju hända på gårdsplanen varpå jakten fortsätter ut i skogen, stör djurlivet och dess ungar osv...

Bara en tanke, inte menat som kritik eller att säga emot på nåt sätt nu!
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Det är olika i olika kommuner/kyrkogårdsförvaltningar. Där jag arbetade innan fick hunden inte följa med in på kyrkogården alls. Där jag arbetar nu får hundarna gärna följa med och man får gärna gå med sin hund på kyrkogården, men den ska vara kopplad och man ska plocka upp efter hunden.

Det står oftast i hundstadgan eller ordningsstadgan hur man ska förhålla sig. Det brukar dock vara skyltat, hos oss står det nåt i stil med "på kyrkogården gäller koppeltvång och upplockningstvång" :)
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Det jag som sagt inte förstår är varför man ska envisas att ha hunden lös på skogspromenader då den ändå inte får gå så långt från ägaren så det är ngn nytta med att vara lös.

Det är jäkligt mycket mer praktiskt att ha fem hundar gå under kommando på skogsvägen, än att ha rätt på fem koppel i nävarna.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Fast driva vilt får den aldrig göra så länge det inte är jakt.
Skillnaden denna tiden på året varför hundar inte får vistas längre ifrån ägaren än koppellängd är att den inte ens får störa vilt. Dvs den får inte tex gå fram och lukta på ett kid som ligger gömt.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Ja men det hör väl kanske inte till vanligheterna. Jag bor på gård på landet och aldrig har jag då sett några djurbäbisar på tomten.
Men krasst nog, ja din hund ska vara kopplad om den stör djuren. Om den däremot är så pass van så den inte bryr sig är en annan sak.
Det jag som sagt inte förstår är varför man ska envisas att ha hunden lös på skogspromenader då den ändå inte får gå så långt från ägaren så det är ngn nytta med att vara lös.

Fast det beror ju fortfarande på hur det ser ut där man går.
Vi går oftast på grusvägarna här runt om, jag som fd skåning får erkänna att jag känner mig direkt vilse när jag går ut i skogen på riktigt:o.
Men i alla fall så springer min hund fram och tillbaka längs med grusvägen så han är visserligen mer än vid ett tillfälle mer än 2 meter ifrån mig, fast han riskerar ju fortfarande inte att skrämma några djur i det läget då han inte springer varken av vägen eller ens tar sig tiden att stanna och lukta i vägkanten.

Som jag ser det så är det viktiga att hundarna inte far runt i varken skogen eller faktiskt vägdikena där det ofta ligger djur/djurungar, tyvärr, sen spelar det mig ingen roll om folk har kopplet på eller av så länge dom har kontrollen över hunden och inte bara tror att dom har det.

Och även att man tänker sig för vart man går, stigen över ängen kanske man ska undvika med hund, eller i alla fall inse att man inte ens ska ha dom två meterna till hunden där utan direkt framför/bakom föraren på stigen den med, för man har ingen aning om hur nära intill stigen det kan ligga något litet.

/Camilla
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

KL

Folk rider ju i skogen vid denna tid på året. Det stör nog lika mycket som om hunden går tre meter framför föraren men på stigen fortfarande.
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

Fast driva vilt får den aldrig göra så länge det inte är jakt.
Skillnaden denna tiden på året varför hundar inte får vistas längre ifrån ägaren än koppellängd är att den inte ens får störa vilt. Dvs den får inte tex gå fram och lukta på ett kid som ligger gömt.

Nej så klart inte, det har jag inte sagt heller ;)
 
Sv: Nya regler fr o m 1 mars i år eller inte?

KL

Folk rider ju i skogen vid denna tid på året. Det stör nog lika mycket som om hunden går tre meter framför föraren men på stigen fortfarande.

Självklart är det så, men förhoppningsvis tänker i alla fall en del på att inte ge sig ut i den oklippta vallen och håller till ridvägar eller där det redan är ordentliga stigar.

Och så länge hunden håller sig på stigen/vägen så skulle jag säga att det spelar mindre roll, men hur många hundägare har sådan koll att dom VET att hunden inte kommer vika av från stigen och ut i fältet om dom har hundarna för långt bort från sig själv?

/Camilla
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blir så J*vla förbannad på grannen..... Var ute och gick med hunden igår, eftersom hon lyder mig har jag henne lös. Då får hon...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 616
Senast: Becca85
·
Q
Övr. Katt Varför har vi människor släppt lös katten så att den vandrar på annans mark utan någon som helst tillsyn. Samma regel gäller för katten...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp