Nya tyska regler (Utbruten ur Olaglig svanskupering )

Malibu_Stacy

Trådstartare
Det är en skam hur veka SKK är. Jag vet parningar mellan merle och merle som fått dispens, en var två syskon och en var far och dotter där tiken var 9 månader. Vet även att en parning mellan mor och son fick dispens. Inga konsekvenser alls för någon av dem.

SKK är det bästa vi har inom att reglera, dokumentera och främja hundaveln, men tyvärr är de extremt fega att faktiskt stå på sig och hålla folk ansvariga när de bryter deras regler (och oftast djurskyddslagen).

Man får helt enkelt hoppas att hovrätten har mer stake och vett än SKK när det kommer till det här fallet.
Helt sjukt hur fega dom är. När andra länders kennelklubbar går åt allt hårdare känns det nästan som att SKK går åt motsatt håll.
Tänker exempelvis på hur hårt tyska kennelklubben tolkat den nya djurskyddslagen och inte längre tillåter att hundar ens deltar på utställning, prov och tävling (merlehundar exempelvis).
 
Helt sjukt hur fega dom är. När andra länders kennelklubbar går åt allt hårdare känns det nästan som att SKK går åt motsatt håll.
Tänker exempelvis på hur hårt tyska kennelklubben tolkat den nya djurskyddslagen och inte längre tillåter att hundar ens deltar på utställning, prov och tävling (merlehundar exempelvis).
Det låter ju som en sinnessjuk tolkning dock 😅 Varför ska man inte få tävla merle?
Vet att man tyvärr tar bort softstocken i skyddet med i många länder.
 
Helt sjukt hur fega dom är. När andra länders kennelklubbar går åt allt hårdare känns det nästan som att SKK går åt motsatt håll.
Tänker exempelvis på hur hårt tyska kennelklubben tolkat den nya djurskyddslagen och inte längre tillåter att hundar ens deltar på utställning, prov och tävling (merlehundar exempelvis).
Varför skulle inte merlehundar få gå på uställning? Merle i enkel uppfattning (om de inte har för mycket vitt beroende på en oupptäckt gen) har ju noll problem? :confused:
 
Det låter ju som en sinnessjuk tolkning dock 😅 Varför ska man inte få tävla merle?
Vet att man tyvärr tar bort softstocken i skyddet med i många länder.
Jag har en kompis med en schäfer som blev av med en örsnibb i valplådan. Det är extremt tydligt att det är en skada men hon blev utslängd från en tävling i Danmark pga deras absoluta förbud mot kupering.
 
Det låter ju som en sinnessjuk tolkning dock 😅 Varför ska man inte få tävla merle?
Vet att man tyvärr tar bort softstocken i skyddet med i många länder.
Ja de har tolkat allt helt galet. Hundar med HD ska inte heller få tävla?
För att ställa ut en dvärgschnauzer krävs numera exempelvis intyg på att hunden inte har leg perthes (dvs hunden ska vara röntgad) och ultraljudat eller gjort CT för att intyga att den inte har porta cava shunt. Leg perthes förekommer i princip inte ens i rasen. Samt kräver ögonlysning. Detta är alltså inte för avel utan för utställning!
 
@Fisherling så här står det (på tyska)

  • Merle“-Färbung: Diese Fellfarbe entsteht durch eine Genmutation, die die Pigmente der Hundehaare stört, sodass ihr Fell heller und bunt gescheckt wird. Doch das Merle-Gen führt häufig zu schweren gesundheitlichen Problemen, wie Taubheit, Blindheit oder gar deformierte Knochen oder Geschlechtsteile.
  • Fellfarbe „Blue Line“: Das graue, silberne oder blaue Fell wird durch das sogenannte Dilute-Gen erzeugt. Dieses erhöht das Risiko für bestimmte Krankheiten. Die Hunde leiden häufig unter Juckreiz, Fellverlust, Hautekzemen, schlechter Wundheilung oder gar Herzleiden.
 
@Fisherling så här står det (på tyska)

  • Merle“-Färbung: Diese Fellfarbe entsteht durch eine Genmutation, die die Pigmente der Hundehaare stört, sodass ihr Fell heller und bunt gescheckt wird. Doch das Merle-Gen führt häufig zu schweren gesundheitlichen Problemen, wie Taubheit, Blindheit oder gar deformierte Knochen oder Geschlechtsteile.
  • Fellfarbe „Blue Line“: Das graue, silberne oder blaue Fell wird durch das sogenannte Dilute-Gen erzeugt. Dieses erhöht das Risiko für bestimmte Krankheiten. Die Hunde leiden häufig unter Juckreiz, Fellverlust, Hautekzemen, schlechter Wundheilung oder gar Herzleiden.


Men oj! Det där stämmer ju inte ens, merle leder ju inte till några andra hälsoproblem än dövhet och blindhet i dubbel upplaga… och blå färg har mig veterligen inte något med eksem (bara alopeci) eller hjärtsjukdom att göra, om de inte tänker blå = blå Dobermann men då är ju orsakssambandet ett annat. Tråkigt att de gör en helt ovetenskaplig tolkning bara för att det passar deras narrativ.
 
Men oj! Det där stämmer ju inte ens, merle leder ju inte till några andra hälsoproblem än dövhet och blindhet i dubbel upplaga… och blå färg har mig veterligen inte något med eksem (bara alopeci) eller hjärtsjukdom att göra, om de inte tänker blå = blå Dobermann men då är ju orsakssambandet ett annat. Tråkigt att de gör en helt ovetenskaplig tolkning bara för att det passar deras narrativ.
Jag är absolut för hårdare regler för sådant som skapar lidande för hunden (BOAS till exempel), men de har nog dragit det lite för långt. Deltagarantalet på utställning måste ju sjunka enormt nu med dessa nya regler, och därmed också intäkterna till tyska kennelklubben.
 
Jag är absolut för hårdare regler för sådant som skapar lidande för hunden (BOAS till exempel), men de har nog dragit det lite för långt. Deltagarantalet på utställning måste ju sjunka enormt nu med dessa nya regler, och därmed också intäkterna till tyska kennelklubben.

Absolut, håller med om BOAS. Ja det känns väl extremt särskilt som det är direkt felaktiga påståenden…
 
Ja de har tolkat allt helt galet. Hundar med HD ska inte heller få tävla?
För att ställa ut en dvärgschnauzer krävs numera exempelvis intyg på att hunden inte har leg perthes (dvs hunden ska vara röntgad) och ultraljudat eller gjort CT för att intyga att den inte har porta cava shunt. Leg perthes förekommer i princip inte ens i rasen. Samt kräver ögonlysning. Detta är alltså inte för avel utan för utställning!
Ja och man ska behöva DNA-test på sjukdomar som det inte ens finns DNA-test för? Och veterinärintyg på att hunden inte har epilepsi ?! Hundar födda med stubbsvans och nakenhundar får inte heller ställas ut. Inte heller hundar som har öron som når marken när de nosar.

Helt sjuka saker.
 
Ja och man ska behöva DNA-test på sjukdomar som det inte ens finns DNA-test för? Och veterinärintyg på att hunden inte har epilepsi ?! Hundar födda med stubbsvans och nakenhundar får inte heller ställas ut. Inte heller hundar som har öron som når marken när de nosar.

Helt sjuka saker.
Eller saknar en tand. Vilket är så knäppt, för att sakna en tand orsakar extremt sällan något lidande för hunden.

Hur ska en veterinär dessutom kunna INTYGA att en hund inte har epilepsi, när det inte finns ett test utan är en uteslutningsdiagnos? Det enda man kan intyga är ju vad som ses där och då.
 
Jag är absolut för hårdare regler för sådant som skapar lidande för hunden (BOAS till exempel), men de har nog dragit det lite för långt. Deltagarantalet på utställning måste ju sjunka enormt nu med dessa nya regler, och därmed också intäkterna till tyska kennelklubben.
Jag är också för hårdare regler, men det måste ju göras med hundarnas välmående både fysiskt och psykiskt i fokus samt att det måste vara vetenskapligt möjligt att följa reglerna O_o
 
Ja och man ska behöva DNA-test på sjukdomar som det inte ens finns DNA-test för? Och veterinärintyg på att hunden inte har epilepsi ?! Hundar födda med stubbsvans och nakenhundar får inte heller ställas ut. Inte heller hundar som har öron som når marken när de nosar.

Helt sjuka saker.
Utesluter inte det i praktiken de flesta spaniels? Och en del andra raser med hängöron också?

Halvt KL
Jag har inte riktigt greppat logiken. På någon lista jag såg över vilka raser som skulle göra speciella tester (utöver de som gäller alla) fanns saluki och afghan med. Vilka rasbundna sjukdomar har dessa? Och Engelsk springer och amris stod på listan men inga andra spaniels (tror jag - clumber?). Ok amris, den finns med i SRD och där är det förklarat varför. Men springer?

Cocker fanns inte med, men nu förstår jag varför - öronen kan gå i marken när de nosar. Så de är totalkörda! :D Det borde för all del även amris vara, så varför ska de ha listade speciella tester som ska göras?:angel:
 
Utesluter inte det i praktiken de flesta spaniels? Och en del andra raser med hängöron också?

Halvt KL
Jag har inte riktigt greppat logiken. På någon lista jag såg över vilka raser som skulle göra speciella tester (utöver de som gäller alla) fanns saluki och afghan med. Vilka rasbundna sjukdomar har dessa? Och Engelsk springer och amris stod på listan men inga andra spaniels (tror jag - clumber?). Ok amris, den finns med i SRD och där är det förklarat varför. Men springer?

Cocker fanns inte med, men nu förstår jag varför - öronen kan gå i marken när de nosar. Så de är totalkörda! :D Det borde för all del även amris vara, så varför ska de ha listade speciella tester som ska göras?:angel:
Jag tror att alla raser har specifika tester de vill ska göras. När du anmäler din hund till utställning och får bekräftelsen hemskickad får du även med ett dokument som behöver fyllas i av en veterinär. Detta dokument ser olika ut beroende på ras. Jag har sett det för Dvärgschnauzer då jag fick frågan från en person som var anmäld till en tysk utställning om det var något jag kunde fylla i och intyga. Vilket jag inte kunde då hunden inte hade gjort alla dessa undersökningar som krävdes (vem skulle betala 12.000 kr för en CT på en frisk hund liksom?).

Det konstiga är att jag ingenstans kunde hitta vilka tester som krävs av vilka raser när jag väl började googla.
 
Utesluter inte det i praktiken de flesta spaniels? Och en del andra raser med hängöron också?

Halvt KL
Jag har inte riktigt greppat logiken. På någon lista jag såg över vilka raser som skulle göra speciella tester (utöver de som gäller alla) fanns saluki och afghan med. Vilka rasbundna sjukdomar har dessa? Och Engelsk springer och amris stod på listan men inga andra spaniels (tror jag - clumber?). Ok amris, den finns med i SRD och där är det förklarat varför. Men springer?

Cocker fanns inte med, men nu förstår jag varför - öronen kan gå i marken när de nosar. Så de är totalkörda! :D Det borde för all del även amris vara, så varför ska de ha listade speciella tester som ska göras?:angel:
Jo, i praktiken utesluter det alla spaniels.. Men dom vill ju inte erkänna att de utesluter vissa raser, så OM din spaniel inte har öronen i marken när den nosar så får den ju vara med ;) Och då måste den ha gjort de tester som listas.

Det utesluter också alla hundar som är nakna, men pälsade varianter av samma ras får vara med. Aussies som är merle och/eller har stubbsvans är uteslutna också, men har du en svart eller röd aussie med lång svans så får du ställa ut. Om du har gjort alla tester förstås.
 
Beträffande spaniels, är det inte bara hår längst ned på öronen? Att öronen alltså inte når marken om man kortar pälsen? Eller?
 
Beträffande spaniels, är det inte bara hår längst ned på öronen? Att öronen alltså inte når marken om man kortar pälsen? Eller?
Nja, öronen är långa. Absolut att de har mycket päls längst ner på öronen, men själva öronen är långa under pälsen också. Öronen sitter ju väldigt lågt ansatta också vilket bidrar till att de ser ännu längre ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp