Nya vi som målar-tråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även Zorn är känd som en skicklig vattenmålare.
Ja, det var Zorn jag tänkte på! :bump:

Jag såg en utställning med gubben och var grymt imponerad av hans akvareller. Blandade ihop det med Larsson.

1600193571954.png
 
Du måste vara Zorns största fan! :D Hade han varit vid liv hade du lätt fått anställning som hans PR-manager!
Va, för att jag skrev att han var känd som skicklig på att måla vatten? Det är nästan allmänbildning att känna till hans mest kända verk. De tre stora svenska målarna vid förra sekelskiftet Carl Larsson, Anders Zorn och Bruno Liljefors vet nog nästan alla vem de är.
 
Va, för att jag skrev att han var känd som skicklig på att måla vatten? Det är nästan allmänbildning att känna till hans mest kända verk. De tre stora svenska målarna vid förra sekelskiftet Carl Larsson, Anders Zorn och Bruno Liljefors vet nog nästan alla vem de är.

Jag tänkte mer att du alltid tar Zorn som exempel i alla dina inlägg! :D
 
Jag tänkte mer att du alltid tar Zorn som exempel i alla dina inlägg! :D
Jag har inte en enda gång gjort det utan bara svarat på inlägg från andra som berört Zorns måleri. Men visst om det stör dig så är det inte tvunget att jag skriver i tråden.
 
Va, för att jag skrev att han var känd som skicklig på att måla vatten? Det är nästan allmänbildning att känna till hans mest kända verk. De tre stora svenska målarna vid förra sekelskiftet Carl Larsson, Anders Zorn och Bruno Liljefors vet nog nästan alla vem de är.

Nja... Känna till konstnärerna ser jag som allmänbildning men inte nödvändigtvis deras verk. Verken i sig är för de som är intresserade av konst.

Dock är jag nyfiken på vad du anser om tex Karin Larssons konstnärliga gärning? Tyvärr har ju fokuset historiskt sett hamnat på tröttsamma gubbar som ansetts vara otroliga genier och kvinnliga konstnärer ofta förminskats. Givetvis förringar jag inte konsten män åstadkommit men jag tycker det är väldigt otidsenligt att hela tiden enbart dra upp dem som beundransvärda.
 
Nja... Känna till konstnärerna ser jag som allmänbildning men inte nödvändigtvis deras verk. Verken i sig är för de som är intresserade av konst.

Dock är jag nyfiken på vad du anser om tex Karin Larssons konstnärliga gärning? Tyvärr har ju fokuset historiskt sett hamnat på tröttsamma gubbar som ansetts vara otroliga genier och kvinnliga konstnärer ofta förminskats. Givetvis förringar jag inte konsten män åstadkommit men jag tycker det är väldigt otidsenligt att hela tiden enbart dra upp dem som beundransvärda.
Jag drog upp syfilisten Zorn för jag tycker hans teknik med akvareller och vatten är fantastiska. Karin som allt för många kvinnor förväntades ju träda tillbaka och vara mor och maka men är erkänt duktig konstnär. Mest känd är hon väl för sina textilarbeten?
 
:heart Tack så mycket!

Jag tycker du utvecklats och målar ännu finare nu!
Men gud, tack för den underbara kommentaren! :') :heart

Men alltså, wow!! Visste inte att det gick att få till sådana detaljer med akvarell. Helt fantastiskt! Jag hade lätt blivit superglad om jag fått en tavla av dig. :love:
Tack snälla! :heart Åh, det finns så skickliga akvarellmålare att man bara står och gapar, vet själv hur lätt det är att förstöra en akvarell, hur lite tid man har på sig, hur svårt det kan vara att få färgen att bete sig som man vill och man kan ju inte backa bandet heller! Färgen lever sitt eget liv, vilket är en del av charmen, men jesus vad vissa konstnärer verkligen bemästrar det här mediet! Häftigt att se!

En av mina personliga IDOLER är Stanislaw Zoladz:

Stanislaw-Zoladz.-Stormig-fo%CC%88rmiddag-105-x-75-cm-e1547169245829.jpg


1590-Bla%CC%8Asig-morgon-75-x-105-cm.jpg


EYBv-t4UMAAjbTa.jpg


Ovader.jpg


Sensommar.jpg


StrandKant.jpg


402047_290543777660064_952017367_n_by_exileden_d5h17ej-fullview.jpg


HUR går det här till!? Jag blir lika förbluffad varenda gång jag ser hans akvareller, de är hyperrealistiska men samtidigt vackrare än verkligheten... Ljuset i dem, åh, jag smäller av! Tror aldrig stenar har varit vackrare... :love::love::love: Han gör annat också, men stenarna är mina favoriter!
 
Jag drog upp syfilisten Zorn för jag tycker hans teknik med akvareller och vatten är fantastiska. Karin som allt för många kvinnor förväntades ju träda tillbaka och vara mor och maka men är erkänt duktig konstnär. Mest känd är hon väl för sina textilarbeten?

Hon målade innan hon gifte sig och ansågs mycket lovande... dock har hon ju en stor del i sin mans gärning eftersom många av hennes vävnader är med i hans målningar och det var hon som inredde deras hem. Hon fungerade också som "redaktör" för sin man.
 
Hon målade innan hon gifte sig och ansågs mycket lovande... dock har hon ju en stor del i sin mans gärning eftersom många av hennes vävnader är med i hans målningar och det var hon som inredde deras hem. Hon fungerade också som "redaktör" för sin man.
De inredde väl tillsammans? Carl målade och Karin vävde tyger och designade möbler och kläder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ibland funderar jag på om det inte vore vettigt att bo någon annanstans egentligen. Någonstans där vädret är bättre, politiken är mindre...
2
Svar
30
· Visningar
1 580
Senast: Mineur
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 780
Senast: Blyger
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 473
Hemmet Inspirerad av en annan aktuellt tråd här. Funderar över om det är dags att göra något åt skåpluckorna i köket? Så här ser den som är...
Svar
3
· Visningar
508
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp