Nya vi som målar-tråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittade den här videon, där han i realtid målar utifrån ett foto, kul att se. Jag gillar den här typen av videor, det ger värdefull info hur riktigt bra konstnärer arbetar och man kan både få bra praktiska tips samtidigt som det tar bort lite av mystiken från det färdiga verket när man ser arbetet bakom. Jag tror att du rätt i att han annars i huvudsak målar direkt utifrån naturen.


Man ser också i den första bilden jag länkade till att han använt en solfjäderspensel, det har jag aldrig testat men ihop med papprets gräng ger det en intressant effekt tycker jag.
Vilket fynd Anders! Jag uppskattar sådana här videos väldigt mycket, det är så lärorikt och intressant att få se hur de arbetar.
Jag hittade faktiskt lite akvarellpapper hemma med lite liknande gräng, har aldrig ens funderat på att använda dem för det känns så främmande.. men nu kanske man skulle testa åtminstone..
 
Diskussion av tekniker i all ära... var är verken?! :D

Här är är ett! Jag blev klar, eller klar är jag väl aldrig men någonstans måste jag sluta innan jag totalt trampar över den där gränsen där jag egentligen inte tillför ngt utan snarare förstör. Såhär blev det tillslut:
20200915_145351.jpg
 
Taaaack! :bow:

Åh så fin han blev och fantastiskt snälla ögon :heart
Tack så mycket! Han har otroligt snälla ögon den där hästen, han har orosrynkor som syns vid minsta lilla också och de gör att han ser ännu oskyldigare ut. Man vill bara krama ihjäl den goa jätten så fort han tittar på en!
Så väldigt kul att höra att du tycker de ser snälla ut även på min tolkning av honom! :love:
 
Vilket fynd Anders! Jag uppskattar sådana här videos väldigt mycket, det är så lärorikt och intressant att få se hur de arbetar.
Jag hittade faktiskt lite akvarellpapper hemma med lite liknande gräng, har aldrig ens funderat på att använda dem för det känns så främmande.. men nu kanske man skulle testa åtminstone..
Jag kommer liksom aldrig igång med att måla, haft olika ryck, senast den här våren då jag försökt (och blivit frustrerad över min bristande teknik och slutat, haha). Men då fann jag det också supergivande med youtube-videos där folk visar sin teknik hur de målar. Det är ju liksom en del i processen, att ta del av andras processer ibland för att hitta tips på hur man gör saker enklare/bättre eller kanske stärkas i sin egen process.
 
Jag kommer liksom aldrig igång med att måla, haft olika ryck, senast den här våren då jag försökt (och blivit frustrerad över min bristande teknik och slutat, haha). Men då fann jag det också supergivande med youtube-videos där folk visar sin teknik hur de målar. Det är ju liksom en del i processen, att ta del av andras processer ibland för att hitta tips på hur man gör saker enklare/bättre eller kanske stärkas i sin egen process.
Det är så svårt att komma igång! Vilket medium målar du mest i? Ibland kan det hjälpa att prova ngt helt nytt som man kan acceptera att man inte är så duktig i, upplever det också som väldigt frustrerande när man har märker hur mycket man glömt bort eller helt enkelt aldrig varit bra på och får kämpa med!

Ja! Jag sitter och kollar på videos på hur man egentligen använder salt i akvarell (för av ngn anledning fungerar det inte alls för mig längre?!) och trillade in på en massa andra effekter man kan använda sig av. Alkohol, blekmedel, saltvatten, plastfolie... ja, listan är både lång och spännande :D
 
Håller på och testar mig fram med salt, och här fick jag äntligen fram något jag tycker är ok.

20200920_042334.jpg

Provat med alla färger jag har för att se hur de beter sig! Färger som kan vara knepiga att fördela jämt och har mkt pigment funkar bättre. Pappret spelar även det stor roll i hur bra det blir. Jag måste också vänta tills det börjat torka lite, får inte vara för blött, men det är svårt att veta exakt när det är perfekt läge att sprinkla på salt.

Slutade med att min ultramarin och min brända sienna (som är en storfavorit) tog slut! Så nu har jag beställt mer färger. Slank även med Arches papper ( 300g kallpressade, fin och grov) och något jag aldrig testat innan, nämligen arkrylbläck. Ska bli spännande att se vad man kan göra med det!
 
Jag är ett stort fan av konstnärer som Karl Mårtens och Morten E. Solberg, beundrar verkligen deras sätt att arbeta på :love: Älskar hur de båda är så otroligt skickliga på det verklighetstrogna, detaljrika men också bara totalt släpper lös färgerna.

Så jag har provat lite och försökt anamma det där med att låta färgerna ha sitt eget liv, men jag verkar ha ett kontrollbehov som är svårt att övervinna. Blir inte alls som jag vill men det är för att jag inte GÖR som jag SKA ens, haha, jag får försöka vidare...

Det blev iaf en upprörd nötskrika på en majskolv (får försöka göra nästa fågel lite mer som majskolven, den gillar jag faktiskt!):

20200915_120312.jpg
 
Jag är ett stort fan av konstnärer som Karl Mårtens och Morten E. Solberg, beundrar verkligen deras sätt att arbeta på :love: Älskar hur de båda är så otroligt skickliga på det verklighetstrogna, detaljrika men också bara totalt släpper lös färgerna.

Så jag har provat lite och försökt anamma det där med att låta färgerna ha sitt eget liv, men jag verkar ha ett kontrollbehov som är svårt att övervinna. Blir inte alls som jag vill men det är för att jag inte GÖR som jag SKA ens, haha, jag får försöka vidare...

Det blev iaf en upprörd nötskrika på en majskolv (får försöka göra nästa fågel lite mer som majskolven, den gillar jag faktiskt!):

Visa bifogad fil 57484

Jag känner igen mig. Vill måla coola, abstrakta grejer men är inne och millimeterpetar hela tiden :meh:
 
Vilka är era favoritkonstnärer? Och varför? Om man får fråga det :P

Jag har ju just börjat måla och har inte så stor kunskap om teknik. Tilltalas inte riktigt av hyperrealism som de där akvarellerna av stenarna ni diskuterade tidigare i tråden. Såklart är det extremt skickligt utfört, men det säger mig liksom absolut ingenting. Är som att spela Chopin med metronom. Det går att spela RÄTT men det blir ändå FEL eftersom musik är så mkt mer än att följa ett papper med noter exakt.

Tror att jag tilltalas av motiv och symbolism. Att sugas in i en historia liksom. Gärna att det skapar frågor, gärna med inslag av surrealism.

Sen gillar jag tex Dardel, Hjertén, Grunewald och det gänget. Jag kan inte rent "tekniskt" förklara varför (och egentligen är jag nog inte så intresserad av att bryta ner konsten tekniskt). Jag vill känna den liksom. Tycker också om Matisses djungelmotiv, färgerna där talar till mig på ett speciellt sätt som jag inte kan förklara. Det är liksom vilt, mustigt och dekorativt.
När det gäller äldre konst så tycker jag att få har hanterat ljus och mörker som Caravaggio, men det är ju en helt annat genre.

Detta är en av mina favoritmålningar. Gillar symboliken (frågorna om kvinnan, familjen, barnet...) och livet genom hela målningen. Och att den är så stor och maffig att man liksom sugs in i den.

619f2f42-ef93-45e6-a540-28cf81935ddf
 
Senast ändrad:
Jag har ju just börjat måla och har inte så stor kunskap om teknik. Tilltalas inte riktigt av hyperrealism som de där akvarellerna av stenarna ni diskuterade tidigare i tråden. Såklart är det extremt skickligt utfört, men det säger mig liksom absolut ingenting. Är som att spela Chopin med metronom. Det går att spela RÄTT men det blir ändå FEL eftersom musik är så mkt mer än att följa ett papper med noter exakt.

Tror att jag tilltalas av motiv och symbolism. Att sugas in i en historia liksom. Gärna att det skapar frågor, gärna med inslag av surrealism.

Sen gillar jag tex Dardel, Hjertén, Grunewald och det gänget. Jag kan inte rent "tekniskt" förklara varför (och egentligen är jag nog inte så intresserad av att bryta ner konsten tekniskt). Jag vill känna den liksom. Tycker också om Matisses djungelmotiv, färgerna där talar till mig på ett speciellt sätt som jag inte kan förklara. Det är liksom vilt, mustigt och dekorativt.
När det gäller äldre konst så tycker jag att få har hanterat ljus och mörker som Caravaggio, men det är ju en helt annat genre.

Detta är en av mina favoritmålningar. Gillar symboliken (frågorna om kvinnan, familjen, barnet...) och livet genom hela målningen. Och att den är så stor och maffig att man liksom sugs in i den.

619f2f42-ef93-45e6-a540-28cf81935ddf

Tekniskt kunnig är inte jag heller :o vill gärna bli det dock, så att det är lättare att arbeta med medierna man använder, utnyttja dem till dess fulla potential, förstå dem så att de arbetar med en istället för emot en.
Förstår vad du menar med att hyperrealism, iaf när man känner att en kamera hade kunnat gjort samma jobb kan upplevas som intetsägande trots skickligheten bakom, att det faller platt för att fattas ngt.

Kul att få se och höra vad du uppskattar i konst, vad som tilltalar dig! Tycker man ser det mycket i dina målningar också, det här med att konsten skapar frågor som gör att fantasin skenar iväg och man börjar undra och blir intresserad, indragen i historien och tankarna bakom.

Jag känner igen mig. Vill måla coola, abstrakta grejer men är inne och millimeterpetar hela tiden :meh:
Eller hur! Skönt att höra att man inte är ensam!
Så frustrerande när man försöker men faller tillbaka i gamla hjulspår så lätt. Jag fegar ofta ur, måste våga mycket mer, se vad som händer och blir tavlan förstörd så är det inte hela världen. Den blir ju ändå inte som jag egentligen vill ocm jag inte vågar! Skam den som ger sig! :D
 
Ja hörrni! Här har vi en klassisk Zorn-kulla in the making ;)

Skoja. Fick feeling och skissade lite snabbt upp en stor duk ikväll. Jag gillar att jobba snabbt, slarvigt och vått i vårt. På 30 min hann jag hit:
(la ut på insta-stories steg för steg). Detta är en liten del av en större duk. Och ja det blir ett djur också ;)

A4A0B677-B598-48E9-B833-A35DAABB29D3.jpeg


Har också påbörjat ugglan (den står i torken just nu i väntan på fler lager).
 
Jag är ett stort fan av konstnärer som Karl Mårtens och Morten E. Solberg, beundrar verkligen deras sätt att arbeta på :love: Älskar hur de båda är så otroligt skickliga på det verklighetstrogna, detaljrika men också bara totalt släpper lös färgerna.

Så jag har provat lite och försökt anamma det där med att låta färgerna ha sitt eget liv, men jag verkar ha ett kontrollbehov som är svårt att övervinna. Blir inte alls som jag vill men det är för att jag inte GÖR som jag SKA ens, haha, jag får försöka vidare...

Det blev iaf en upprörd nötskrika på en majskolv (får försöka göra nästa fågel lite mer som majskolven, den gillar jag faktiskt!):

Visa bifogad fil 57484
Karl Mårtens är kul, kände inte till honom men hittade ett klipp där han iklädd någon slag zenbuddistisk dräkt målade i andlig inspiration inför en skara häpna åskådare.

Så du är också en fågelmålare :) En svensk konstnär jag tror du skulle tycka om är Roland Jonsson, han gav tillsammans med en författare, Stefan Casta, ut en bok som heter Fåglar om våren som innehåller många fina akvareller. Jag har inga direkta favoritmålare, eller kanske väldigt många det beror på hur man ser det, men om jag skall ta någon blir det Roland Jonsson, mycket för att det var hans bok som fick mig att börja måla fåglar en gång i tiden. Jag skulle vilja säga att han är en av Sveriges skickligaste fågelmålare, eller var egentligen för numera målar han mest fiskar och andra djur tror jag.

Stanislaw Zoladzs målningar är inspirerande, jag bor precis vid havet och inte långt härifrån finns ett parti med stora stenar så det är inte omöjligt att jag senare i höst eller vinter försöker mig på samma motiv. Jag har inte målat något liknande innan men en del av det roliga med att testa är att man vet inte hur svårt motivet är, ibland kan det som ser svårt ut vara ganska lätt för att man hittar rätt direkt och ibland kan det skenbart enkla vara helt omöjligt. Stanislaw Zoladz är en mästare så hans målningar är en bra inspiration :)

Sen vill jag bara förtydliga, Stanislaw Zoladzs målarstil är inte hyperrealism som påståtts i tråden, åtminstone har ingen av de målningar jag sett av honom varit det (lika lite som Zorn var en "gubbe" när han som 20-30-åring utförde målningarna som visades tidigare).

Jag har mest gjort modellmålningar, eller snarare skisser, under det senaste och nu målar jag på huset men igår gjorde jag en räv i akvarell, egentligen tänkte jag måla en rödräv, hade närkontakt med en riktigt ståtlig sådan för ett litet tag sedan men efter vad viltet nu gjort i min trädgård står de för tillfället inte högt i kurs så jag målade en mindre kriminellt belastad räv istället. Fjällräven är en favorit för mig (stort format för en akvarell, nästan full Imperial):

lHvT7XO.jpg
 
Haha, ja han är härlig! Jag tycker hans fåglar är så fina och hur han tar sig an dem är så inspirerande!

Ja, men det har nog mest blivit döda fåglar i mina målningar hittintills men ska försöka hålla dem vid liv i kommande målningar, åtminstone ett tag framöver! Den boken har jag hemma! Fantastiska akvareller men vad kul att han målar fiskar nu!? Vill också försöka mig på det så det hade varit behjälpligt med inspiration från det hållet. Ska genast kolla upp detta

Oj då, vad pinsamt, jag bara antog att det var hyperrealism eftersom de åtminstone på håll ser så verkliga ut, men jag får vackert erkänna att jag egentligen inte vet definitionen av vad som räknas till den kategorin och inte :o

Men gud, vilken otroligt vacker akvarell @Anders! Vilket fint motiv, älskar lugnet i den och hur man till och med kan se snön som vilar i pälsen! :love: Skickligt! :bow:
 
Haha, ja han är härlig! Jag tycker hans fåglar är så fina och hur han tar sig an dem är så inspirerande!

Ja, men det har nog mest blivit döda fåglar i mina målningar hittintills men ska försöka hålla dem vid liv i kommande målningar, åtminstone ett tag framöver! Den boken har jag hemma! Fantastiska akvareller men vad kul att han målar fiskar nu!? Vill också försöka mig på det så det hade varit behjälpligt med inspiration från det hållet. Ska genast kolla upp detta

Oj då, vad pinsamt, jag bara antog att det var hyperrealism eftersom de åtminstone på håll ser så verkliga ut, men jag får vackert erkänna att jag egentligen inte vet definitionen av vad som räknas till den kategorin och inte :o

Men gud, vilken otroligt vacker akvarell @Anders! Vilket fint motiv, älskar lugnet i den och hur man till och med kan se snön som vilar i pälsen! :love: Skickligt! :bow:
Stanislaw Zoladzs målningar ger mer illusionen av att vara levande än att han målar så i detalj realistiskt tycker jag, ganska likt Zorns sätt att måla i en del akvareller faktiskt även om Zorn i de flesta fall tog ut svängarna betydligt mer. Som du skriver är en del i det också hur nära man står men jämfört med andra har han ganska långt till det man brukar kalla hyperrealism, t.ex. den här målningen (tog bara en i högen på internet):

La_hora_del_te.jpg


Eller den här pennteckningen(!) (kanske mer åt fotorealism):

hyper-realistic-artworks-12-1.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Dagens fågel blev en råka :heart Önskar att de fanns även här utanför Göteborg, de är så speciella, ful-vackra med sina breda nakna näbbar och hela fjäderdräkten som skimrar som en oljefläck.. och så är de så finurliga. Mmhwaa! :love:

Vått i vått över nästan hela fågeln den här gången så liiite mer okontrollerat idag.. Baby steps! Saltet vill fortfarande inte riktigt sammarbeta men tycker det blev bra så ändå.

20200428_184846.jpg
 
Dagens fågel blev en råka :heart Önskar att de fanns även här utanför Göteborg, de är så speciella, ful-vackra med sina breda nakna näbbar och hela fjäderdräkten som skimrar som en oljefläck.. och så är de så finurliga. Mmhwaa! :love:

Vått i vått över nästan hela fågeln den här gången så liiite mer okontrollerat idag.. Baby steps! Saltet vill fortfarande inte riktigt sammarbeta men tycker det blev bra så ändå.

Visa bifogad fil 57535
Jättefin! Påminner om Karl Mårtens fåglar tycker jag. Saltet, är det lite större kristaller som suger upp vattnet punktvis och sedan borstas bort när pappret torkat?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ibland funderar jag på om det inte vore vettigt att bo någon annanstans egentligen. Någonstans där vädret är bättre, politiken är mindre...
2
Svar
30
· Visningar
1 555
Senast: Mineur
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 438
Senast: Blyger
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 873
Senast: Valle
·
Hemmet Inspirerad av en annan aktuellt tråd här. Funderar över om det är dags att göra något åt skåpluckorna i köket? Så här ser den som är...
Svar
3
· Visningar
503
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp