Nya vi som målar-tråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men du kan ju inte lämna tråden. Du ÄR ju tråden, liksom. :heart Det skulle vara så tråkigt.:(
Strunta i griniga kommentarer och försök att fokusera på allt positivt som du får av din fanclub (mig själv inräknad). ;)
Fast tråden handlar ju inte om @tornblomma enbart utan om alla som målar, så varför jaga bort någon från den? Jag tycker det är jätteroligt att se framstegen och vad andra målar, vad spelar det för roll att just den här tråden svävar ut lite när det är ok att andra trådar gör det?
 
:heart Tack så mycket!


Men gud, tack för den underbara kommentaren! :') :heart


Tack snälla! :heart Åh, det finns så skickliga akvarellmålare att man bara står och gapar, vet själv hur lätt det är att förstöra en akvarell, hur lite tid man har på sig, hur svårt det kan vara att få färgen att bete sig som man vill och man kan ju inte backa bandet heller! Färgen lever sitt eget liv, vilket är en del av charmen, men jesus vad vissa konstnärer verkligen bemästrar det här mediet! Häftigt att se!

En av mina personliga IDOLER är Stanislaw Zoladz:

Stanislaw-Zoladz.-Stormig-fo%CC%88rmiddag-105-x-75-cm-e1547169245829.jpg


1590-Bla%CC%8Asig-morgon-75-x-105-cm.jpg


EYBv-t4UMAAjbTa.jpg


Ovader.jpg


Sensommar.jpg


StrandKant.jpg


402047_290543777660064_952017367_n_by_exileden_d5h17ej-fullview.jpg


HUR går det här till!? Jag blir lika förbluffad varenda gång jag ser hans akvareller, de är hyperrealistiska men samtidigt vackrare än verkligheten... Ljuset i dem, åh, jag smäller av! Tror aldrig stenar har varit vackrare... :love::love::love: Han gör annat också, men stenarna är mina favoriter!

Alltså wow! trodde det var foton!
 
Fast tråden handlar ju inte om @tornblomma enbart utan om alla som målar, så varför jaga bort någon från den? Jag tycker det är jätteroligt att se framstegen och vad andra målar, vad spelar det för roll att just den här tråden svävar ut lite när det är ok att andra trådar gör det?

Nej det är inte min tråd :) De som skriver i tråden avgör vad den handlar om. Om det finns ett intresse av att den vandrar iväg och blir en diskussion om Anders Zorn och färgkoder tex så är det ju så och då är det det som folk är intresserade av helt enkelt!
För min del vill jag lägga min energi på annat (att lära mig att måla :) ). Att se andra som måla tillför något för mig så det tycker jag är jättekul. Sidospår blir jag just nu mest distraherad av. Men fortsätt diskutera det ni vill :) och jag fortsätter att måla! :D

(Tillägg: jag är inte alls ointresserad av konsthistoria, tvärtom faktiskt! Har faktiskt pluggat det en gång i tiden men det är bara inte mitt fokus just nu)
 
Fast tråden handlar ju inte om @tornblomma enbart utan om alla som målar, så varför jaga bort någon från den? Jag tycker det är jätteroligt att se framstegen och vad andra målar, vad spelar det för roll att just den här tråden svävar ut lite när det är ok att andra trådar gör det?
Det menar jag inte heller. Tycker alla ska vara med. Gillar att kolla på allt som målas här i tråden.
Men tycker det vore trist om @tornblomma försvinner från tråden eftersom hon är väldigt aktiv i den.
Självklart får det svävas ut lite. Det är bara trevligt så länge tonen är god.
 
Alltså wow! trodde det var foton!

Eller hur! Helt galet!
---

Nu är det kul att måla på denna, när det äntligen börjar likna det jag är ute efter! :D

Det är lite lustigt, har kännt den här hästen i över 10 år och jag har aldrig sett hur fint hans huvud faktiskt är?!
Hans och min bästa kompis var ju ett otroligt näpet litet arabsto så jag har alltid sett honom i förhållande till henne. Så jag har bara upplevt hela honom som så väldigt stor och bastant! Men nu när jag verkligen studerar honom för att kunna återge det där speciella uttrycket bara han har så inser jag att han har faktiskt ett nästan ädelt litet huvud till den där tunga kroppen. En jättesöt jätte :heart
 

Bifogade filer

  • 20200916_095032.jpg
    20200916_095032.jpg
    147,5 KB · Visningar: 215
Eller hur! Helt galet!
---

Nu är det kul att måla på denna, när det äntligen börjar likna det jag är ute efter! :D

Det är lite lustigt, har kännt den här hästen i över 10 år och jag har aldrig sett hur fint hans huvud faktiskt är?!
Hans och min bästa kompis var ju ett otroligt näpet litet arabsto så jag har alltid sett honom i förhållande till henne. Så jag har bara upplevt hela honom som så väldigt stor och bastant! Men nu när jag verkligen studerar honom för att kunna återge det där speciella uttrycket bara han har så inser jag att han har faktiskt ett nästan ädelt litet huvud till den där tunga kroppen. En jättesöt jätte :heart

wow! :love:
 
Eller hur! Helt galet!
---

Nu är det kul att måla på denna, när det äntligen börjar likna det jag är ute efter! :D

Det är lite lustigt, har kännt den här hästen i över 10 år och jag har aldrig sett hur fint hans huvud faktiskt är?!
Hans och min bästa kompis var ju ett otroligt näpet litet arabsto så jag har alltid sett honom i förhållande till henne. Så jag har bara upplevt hela honom som så väldigt stor och bastant! Men nu när jag verkligen studerar honom för att kunna återge det där speciella uttrycket bara han har så inser jag att han har faktiskt ett nästan ädelt litet huvud till den där tunga kroppen. En jättesöt jätte :heart
Mycket skickligt målat! Det hade varit kul att få veta lite om storlek, vilket papper och vilka färger du använt och sådär för att få det resultatet, om du vill förstås :)
 
Mycket skickligt målat! Det hade varit kul att få veta lite om storlek, vilket papper och vilka färger du använt och sådär för att få det resultatet, om du vill förstås :)

Tack så mycket! :bow:

Jag använder uteslutande winsor & newtons akvarellfärger:love: (till denna har jag använt neapelgult, kadmiumgult, bränd sienna, bränd umbra, paynes grey, preuss blue, ultramarine violet, opera rose, alazarin crimson, kan även ha doppat penseln i ngt mer.. har verkligen inte en begränsad palett om man säger så, haha! Älskar att köpa och testa olika färger!)

Fabrianos papper, men jag kommer inte ihåg vilken gräng/tjocklek det är på dessa... det är lösa stora ark köpta för flera, flera år sen. Upplever dem som lite tråkiga dock, de är egentligen för tunna för min smak och inte så mkt gräng, på gott och ont! Måtten på denna är 30x40 cm.

Penslarna jag använt till denna är da vinci, kolinskirödmårdshår, runda, storlek 20, 12, 10, 8, 6. Och winsor & newton serie7 storlek: 1, 00.
 
Senast ändrad:
Tack så mycket! :bow:

Jag använder uteslutande winsor & newtons akvarellfärger:love: (till denna har jag använt neapelgult, kadmiumgult, bränd sienna, bränd umbra, paynes grey, preuss blue, ultramarine violet, opera rose, alazarin crimson, kan även ha doppat penseln i ngt mer.. har verkligen inte en begränsad palett om man säger så, haha! Älskar att köpa och testa olika färger!)

Fabrianos papper, men jag kommer inte ihåg vilken gräng/tjocklek det är på dessa... det är lösa stora ark köpta för flera, flera år sen. Upplever dem som lite tråkiga dock, de är egentligen för tunna för min smak och inte så mkt gräng, på gott och ont! Måtten på denna är 30x40 cm.

Penslarna jag använt till denna är da vinci, kolinskirödmårdshår, runda, storlek 20, 12, 10, 8, 6. Och winsor & newton serie7 storlek: 1, 00.
Winsor&Newton är toppklass inom akvarellfärg! En Kolinskypensel i storlek 20 måste kostat en förmögenhet :)

Jag har använt Dekorimas mårdhårspenslar men de är ju inte i närheten av W&N:s serie 7 så några sådana står på önskelistan men det får bli i de minsta storlekarna.
 
:heart Tack så mycket!


Men gud, tack för den underbara kommentaren! :') :heart


Tack snälla! :heart Åh, det finns så skickliga akvarellmålare att man bara står och gapar, vet själv hur lätt det är att förstöra en akvarell, hur lite tid man har på sig, hur svårt det kan vara att få färgen att bete sig som man vill och man kan ju inte backa bandet heller! Färgen lever sitt eget liv, vilket är en del av charmen, men jesus vad vissa konstnärer verkligen bemästrar det här mediet! Häftigt att se!

En av mina personliga IDOLER är Stanislaw Zoladz:

Stanislaw-Zoladz.-Stormig-fo%CC%88rmiddag-105-x-75-cm-e1547169245829.jpg


1590-Bla%CC%8Asig-morgon-75-x-105-cm.jpg


EYBv-t4UMAAjbTa.jpg


Ovader.jpg


Sensommar.jpg


StrandKant.jpg


402047_290543777660064_952017367_n_by_exileden_d5h17ej-fullview.jpg


HUR går det här till!? Jag blir lika förbluffad varenda gång jag ser hans akvareller, de är hyperrealistiska men samtidigt vackrare än verkligheten... Ljuset i dem, åh, jag smäller av! Tror aldrig stenar har varit vackrare... :love::love::love: Han gör annat också, men stenarna är mina favoriter!
Herregud! Det är ju som att befinna sig direkt på västkusten på sommarens allra finaste dagar. Jisses så ultrarealistiskt.
 
Winsor&Newton är toppklass inom akvarellfärg! En Kolinskypensel i storlek 20 måste kostat en förmögenhet :)

Jag har använt Dekorimas mårdhårspenslar men de är ju inte i närheten av W&N:s serie 7 så några sådana står på önskelistan men det får bli i de minsta storlekarna.

Javisst är de det! Ja gud ja, den lär ha gått på över 1000lappen :nailbiting: Jag fick den som present, så är väldigt tacksam för det! :heart

Det tycker jag absolut att du ska unna dig! Upplever att riktigt bra penslar nästan bara blir bättre och bättre med åldern, och de håller ju i evigheter, så jag ser det som en investering på alla plan! Har en del av pappas gamla fina mårdhårspenslar, skaften är slitna men annars är det inget fel på dem :) Trots att jag fick använda dom redan som sjuåring.. men det fattar jag inte hur han vågade! Jag var inte i närheten av ett försiktigt barn.. men det kanske spelade in att det var riktigt hår från ett djur som gjorde att dessa behandlades respektfullt och ömt genom åren ändå.

Herregud! Det är ju som att befinna sig direkt på västkusten på sommarens allra finaste dagar. Jisses så ultrarealistiskt.
Ja, det är bara... jag blir mållös. Jag (inbillar mig) att jag oftast kan förstå hur någon kan måla si eller så, även om jag inte skulle kunna göra det själv, men det här förstår jag faktiskt inte öht hur han lyckas med. I AKVARELL!?!?!? Huuuuur?! :eek:
 
Senast ändrad:
Ja, det är bara... jag blir mållös. Jag (inbillar mig) att jag oftast kan förstå hur någon kan måla si eller så, även om jag inte skulle kunna göra det själv, men det här förstår jag faktiskt inte öht hur han lyckas med. I AKVARELL!?!?!? Huuuuur?! :eek:
Jag tror han använt ett foto som han "kopierat", det är otroligt skickligt ändå, men har han inte det är det närmast övermänskligt :)

Vet du förresten om han höll till på Österlen för något tiotal år sedan? Det fanns en konstnär där som målade samma typ av motiv och jag kan inte komma på namnet och hittar inte heller någon på Österlen som målar så nu när jag söker.
 
Jag tror han använt ett foto som han "kopierat", det är otroligt skickligt ändå, men har han inte det är det närmast övermänskligt :)

Vet du förresten om han höll till på Österlen för något tiotal år sedan? Det fanns en konstnär där som målade samma typ av motiv och jag kan inte komma på namnet och hittar inte heller någon på Österlen som målar så nu när jag söker.

Jag tänkte också att så måste det vara först, men han känns inte som en sån av det lilla jag läst om honom. Tänker på hur han verkar arbeta också, han nöter motiv, är ute och målar på plats, det här är vad människan kallar skisser:
38817138_1797362913644802_2331414175047221248_n.jpg

Tänker att han kanske gör massa sådana studier i fält och använder dem som referenser till de större, väldigt fotorealistiska målningarna? Jag vill gärna få det till att han måste väl ta foton som referens också dock? Men jag är osäker på det till och med... Sen tror jag att man antagligen ser den levande akvarellen, penseldragen, på ett helt annat sätt i verkligheten, på nära håll. Har aldrig sett dem live dock. Hade varit kul att se.

Jaha! Det vet jag tyvärr inte men det låter inte orimligt. Han flyttade till Sverige 78, bor i Stockholm nu men det kanske han inte gjort hela tiden. :)
 
Jag tänkte också att så måste det vara först, men han känns inte som en sån av det lilla jag läst om honom. Tänker på hur han verkar arbeta också, han nöter motiv, är ute och målar på plats, det här är vad människan kallar skisser:
38817138_1797362913644802_2331414175047221248_n.jpg

Tänker att han kanske gör massa sådana studier i fält och använder dem som referenser till de större, väldigt fotorealistiska målningarna? Jag vill gärna få det till att han måste väl ta foton som referens också dock? Men jag är osäker på det till och med... Sen tror jag att man antagligen ser den levande akvarellen, penseldragen, på ett helt annat sätt i verkligheten, på nära håll. Har aldrig sett dem live dock. Hade varit kul att se.

Jaha! Det vet jag tyvärr inte men det låter inte orimligt. Han flyttade till Sverige 78, bor i Stockholm nu men det kanske han inte gjort hela tiden. :)
Jag blev faktiskt nyfiken på det också, som penseldrag, hur han utnyttjat pappret och olika pigments egenskaper och sökte på internet efter högupplösta bilder. Auktionshusen som säljer via internet brukar lägga upp ganska hyfsade bilder där man ser tekniken som t.ex. den här:

8762638_fullsize.jpg


Om den förminskas här finns den i full storlek på:
https://d2mpxrrcad19ou.cloudfront.net/item_images/452263/8762638_fullsize.jpg

Undrar faktiskt vad han använt för papper, de papper jag sett med liknande gräng har varit avsedda främst för andra tekniker än akvarell.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag blev faktiskt nyfiken på det också, som penseldrag, hur han utnyttjat pappret och olika pigments egenskaper och sökte på internet efter högupplösta bilder. Auktionshusen som säljer via internet brukar lägga upp ganska hyfsade bilder där man ser tekniken som t.ex. den här:

8762638_fullsize.jpg


Om den förminskas här finns den i full storlek på:
https://d2mpxrrcad19ou.cloudfront.net/item_images/452263/8762638_fullsize.jpg

Undrar faktiskt vad han använt för papper, de papper jag sett med liknande gräng har varit avsedda främst för andra tekniker än akvarell.
Men gud vad häftigt!!! Vilket smart tips! På denna ser man verkligen tydligt att det är akvarell och inget annat :love: Men ja, märklig gräng!?
 
Jag tänkte också att så måste det vara först, men han känns inte som en sån av det lilla jag läst om honom. Tänker på hur han verkar arbeta också, han nöter motiv, är ute och målar på plats, det här är vad människan kallar skisser:
38817138_1797362913644802_2331414175047221248_n.jpg

Tänker att han kanske gör massa sådana studier i fält och använder dem som referenser till de större, väldigt fotorealistiska målningarna? Jag vill gärna få det till att han måste väl ta foton som referens också dock? Men jag är osäker på det till och med... Sen tror jag att man antagligen ser den levande akvarellen, penseldragen, på ett helt annat sätt i verkligheten, på nära håll. Har aldrig sett dem live dock. Hade varit kul att se.

Jaha! Det vet jag tyvärr inte men det låter inte orimligt. Han flyttade till Sverige 78, bor i Stockholm nu men det kanske han inte gjort hela tiden. :)

Har varit på en av hans utställningar för många år sedan och de är fantastiskt imponerande även på nära håll. :love:
 
Åh, vad härligt att uppleva dem IRL, kan verkligen tänka mig det! Vill också! :love:
Hittade den här videon, där han i realtid målar utifrån ett foto, kul att se. Jag gillar den här typen av videor, det ger värdefull info hur riktigt bra konstnärer arbetar och man kan både få bra praktiska tips samtidigt som det tar bort lite av mystiken från det färdiga verket när man ser arbetet bakom. Jag tror att du rätt i att han annars i huvudsak målar direkt utifrån naturen.


Man ser också i den första bilden jag länkade till att han använt en solfjäderspensel, det har jag aldrig testat men ihop med papprets gräng ger det en intressant effekt tycker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ibland funderar jag på om det inte vore vettigt att bo någon annanstans egentligen. Någonstans där vädret är bättre, politiken är mindre...
2
Svar
30
· Visningar
1 555
Senast: Mineur
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 423
Senast: Blyger
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 867
Senast: Valle
·
Hemmet Inspirerad av en annan aktuellt tråd här. Funderar över om det är dags att göra något åt skåpluckorna i köket? Så här ser den som är...
Svar
3
· Visningar
503
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp