Nya vi som målar-tråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och här slutade jag idag!
När detta torkar kan jag måla klart ansiktet, göra detaljer och korrigera. Är inte super-orolig för att jag spårade lite med vissa partier färgmässigt, har märkt att det är bättre att våga lite för mycket i första lagret

Visa bifogad fil 60885

La en film på Instagram, där tycker jag att en får en bättre uppfattning men verkar inte gå att lägga in film här?
Aaahh Marta Bevacqua :love: Hon är så duktig på att använda ljus och skuggor i sina fotografier. Så lustigt för jag började själv skissa upp efter just detta fotografiet förra veckan men sen kom jag inte längre, för visst måste det vara detta som är referensen?? :heart
7ebf45580e11fbc980933197d389a016_hd.jpg
 
Aaahh Marta Bevacqua :love: Hon är så duktig på att använda ljus och skuggor i sina fotografier. Jag började själv skissa upp efter just detta fotografiet förra veckan men sen kom jag inte längre, för visst måste det vara detta som är referensen?? :heart
7ebf45580e11fbc980933197d389a016_hd.jpg

Yes! Det är referensen (men jag målar aldrig övningar med målet att måla fotografiskt likt) :)

Har gjort en mindmap med några bra foto-referenser för övning. Just ljus tycker jag är en utmaning att träna på att måla. Sen har jag kombinerat med en övning att måla med färg så det blir en aning mer vilt liksom 😂

Kan du inte lägga upp din skiss? Vore kul att se! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Yes! Det är referensen (men jag målar aldrig övningar med målet att måla fotografiskt likt) :)

Har sparat ner lite bra fotografier för övning. Just ljus tycker jag är en utmaning att träna på att måla. Sen har jag kombinerat med en övning att måla med färg så det blir en aning mer vilt liksom 😂

Kan du inte lägga upp din skiss? Vore kul att se! :)

Nä men det behöver man ju inte göra! :)

Jag håller med! Bra ljus gör verkligen hela målningen så det är alltid värt att öva på. Äsch, klart man kan öva på båda! :D

Nja, det är inget att visa upp, ser ganska knasig ut med det vilda skuggspelet x) kanske om jag väljer att ta den vidare men har ju kommit av mig helt så får se hur det blir med det.
 
Nä men det behöver man ju inte göra! :)

Jag håller med! Bra ljus gör verkligen hela målningen så det är alltid värt att öva på. Äsch, klart man kan öva på båda! :D

Nja, det är inget att visa upp, ser ganska knasig ut med det vilda skuggspelet x) kanske om jag väljer att ta den vidare men har ju kommit av mig helt så får se hur det blir med det.

Kämpa på! Jag tappade det också på de abstrakta skuggorna men det kommer nog ordna sig! Annars kan man ju bryta ihop och komma igen :D
Det bästa med olja är att man kan måla över! :D Mina övningar sandpapprar jag när jag är färdig, vitmålar sen duken och så kan man återanvända till andra övningar! Mkt smidigt! Denna duk blir nog en ny övning om en vecka eller två!

Vore jättekul att se din tavla! Min är ju också lite kaoz nu, det är ju lite själva grejen inne i en process/övning! Jag tycker att det är roligt att följa från start till ngn form av mål där man lär sig på vägen.
 
Kämpa på! Jag tappade det också på de abstrakta skuggorna men det kommer nog ordna sig! Annars kan man ju bryta ihop och komma igen :D
Det bästa med olja är att man kan måla över! :D Mina övningar sandpapprar jag när jag är färdig, vitmålar sen duken och så kan man återanvända till andra övningar! Mkt smidigt! Denna duk blir nog en ny övning om en vecka eller två!

Vore jättekul att se din tavla! Min är ju också lite kaoz nu, det är ju lite själva grejen inne i en process/övning! Jag tycker att det är roligt att följa från start till ngn form av mål där man lär sig på vägen.

Haha, åh, tack för pepp :heart Mina konstnärliga psykbryt brukar sluta med brand dock x) Skönt som bara den, men känns lite väl dramatiskt i efterhand får jag erkänna.
Vad smart att göra så!! Men du kan ju inte måla över DEN DÄR?! :eek: Galning! Gör du så även om du blir väldigt nöjd med en övnings-målning?

Jag tycker din är jättefin redan nu! Tycker också det är kul med att se hur en tavla utvecklas, följa den från skiss till klar, så himla lärorikt och intressant att se hur andra tar sig an processen. Jag är nog lite akvarellskadad, haha, det går inte att rätta till om om man gör fel så skissen blir så viktig för mig, den måste kännas som den har potensial att leda mig rätt på vägen åtminstone. Jag har en del kvar att jobba på när det gäller det där med att acceptera kaoset kan man säga! :p
 
Haha, åh, tack för pepp :heart Mina konstnärliga psykbryt brukar sluta med brand dock x) Skönt som bara den, men känns lite väl dramatiskt i efterhand får jag erkänna.
Vad smart att göra så!! Men du kan ju inte måla över DEN DÄR?! :eek: Galning! Gör du så även om du blir väldigt nöjd med en övnings-målning?

Jag tycker din är jättefin redan nu! Tycker också det är kul med att se hur en tavla utvecklas, följa den från skiss till klar, så himla lärorikt och intressant att se hur andra tar sig an processen. Jag är nog lite akvarellskadad, haha, det går inte att rätta till om om man gör fel så skissen blir så viktig för mig, den måste kännas som den har potensial att leda mig rätt på vägen åtminstone. Jag har en del kvar att jobba på när det gäller det där med att acceptera kaoset kan man säga! :p

Yes jag slipar ner och målar över om jag behöver en duk att öva på. Mina övnings-dukar är ofta typ 1m x 80cm eller 95x70 cm eller likn. Det tycker jag är bra stl till övning. Till ”riktiga projekt” använder jag större.

Jag är väldigt dålig på att skissa så jag märker bara ut (ofta med rutnät) ungefär vart jag ska placera motivet och sen drar jag igång. Jag har aldrig målat akvarell men olja är ju väldigt tacksamt att man rädda upp i lager 2 eller 3 så det är sällan kört liksom 😅
 
Yes jag slipar ner och målar över om jag behöver en duk att öva på. Mina övnings-dukar är ofta typ 1m x 80cm eller 95x70 cm eller likn. Det tycker jag är bra stl till övning. Till ”riktiga projekt” använder jag större.

Jag är väldigt dålig på att skissa så jag märker bara ut (ofta med rutnät) ungefär vart jag ska placera motivet och sen drar jag igång. Jag har aldrig målat akvarell men olja är ju väldigt tacksamt att man rädda upp i lager 2 eller 3 så det är sällan kört liksom 😅
Håller med @Scandi om att du är galen. Den där kan du inte måla över!
 
Okej nu har jag lagt lager två. Kanske lämnar jag den såhär?

Måla med färg” sa en konstnär till mig när jag precis börjat måla för lite drygt ett år sedan. Jag förstod inte riktigt. För mig var ett ansikte typ.... beige eller möjligtvis brunt. Kanske med lite rött på kinderna? Nu tror jag fan i mig att jag börjar förstå! Är bara lite seg i starten liksom 😅🎨

9BD53633-318F-48C6-9215-3B1666E5510B.jpeg
 
Men woooow vad du utvecklas hela tiden! Den här är ju helt magisk! :love:

Tack! :heart

Jag läste i nån artikel igår att för att blir bra på något måste man vara beredd att offra fem timmar.... det stod ”i veckan”. Jag läste dock ”per dag”. Och reflekterade över att det lät lite väl snålt tilltaget 😂
Men jag har ju iofs förlorat typ 30+ år jag hade kunnat öva på så utslaget blir det kanske rimligt 😅😅

Jag tror att dessa övningar med foto-referens är viktiga att lägga tid på. Inatt vaknade jag dock av en konstig dröm och har fått en idé jag nog måste testa. Den innehåller man med skägg, blommor och en fågel 😆Får se om jag drar igång idag med detta. Jag gick upp inatt och skissade en prototyp (rimligt vid typ 04.00) 🙄
 
Okej. Enligt min granne är jag citat ”inte riktig nånstans” 🙄😬

Körde igång med ett nytt projekt idag inspirerad av nattens dröm. Misstaget var att jag kanske inte hade skissen helt klar för mig 😅😅 så jag fick lite yolo-feeling och frihandade in en fantasifågel (läs spontant missfoster :rofl: ) vått i vått. Eller allt är ju typ vått i vått men det blev extremt kladdigt. Vet inte om jag ska behålla fågeln eller om den ryker.
De konstiga runda grejerna i öron-trakten TROR jag ska bli ngn form av blommor men där drog jag en gräns och stannade. Kände liksom NEJ jag kommer inte fristyla in ett spontant blom-missfoster också. Dessutom blev jag sugen på vin :angel: Nu tork!

C19993C7-D511-4742-9825-7EDBE4600D75.jpeg


Länk till film för bättre uppfattning

https://instagram.com/stories/frktornblom/2456119732467661147?igshid=6ztrizsgvtxj
 
Senast ändrad av en moderator:
Idag har jag bokstavligen suttit på händerna för att inte gå ner i källaren och måla. Har känt av nacken och eftersom jag hade en episod av jävligt jobbigt nackspärr för ngn vecka sen så har jag haft vilodag idag. Bra också för duken (dukarna) att torka ordentligt. MEN jag har funderat ut ett nytt projekt :rofl: Tänkte börja med det imorgon så att jag kan jobba med det parallellt liksom. Imorgon ska jag köra ALL IN! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Okej. Enligt min granne är jag citat ”inte riktig nånstans” 🙄😬

Körde igång med ett nytt projekt idag inspirerad av nattens dröm. Misstaget var att jag kanske inte hade skissen helt klar för mig 😅😅 så jag fick lite yolo-feeling och frihandade in en fantasifågel (läs spontant missfoster :rofl: ) vått i vått. Eller allt är ju typ vått i vått men det blev extremt kladdigt. Vet inte om jag ska behålla fågeln eller om den ryker.
De konstiga runda grejerna i öron-trakten TROR jag ska bli ngn form av blommor men där drog jag en gräns och stannade. Kände liksom NEJ jag kommer inte fristyla in ett spontant blom-missfoster också. Dessutom blev jag sugen på vin :angel: Nu tork!

Visa bifogad fil 61014

Länk till film för bättre uppfattning

https://instagram.com/stories/frktornblom/2456119732467661147?igshid=6ztrizsgvtxj

Om du inte ar riktig nagonstans ar jag inte riktig heller. :p Den har ar battre an fantastisk. Helt underbar. Oberoende av fageln ... men en man med "flyende" harvaxt och skagg ... helt underbar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ibland funderar jag på om det inte vore vettigt att bo någon annanstans egentligen. Någonstans där vädret är bättre, politiken är mindre...
2
Svar
30
· Visningar
1 578
Senast: Mineur
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 745
Senast: Blyger
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 439
Senast: Fiorano
·
Hemmet Inspirerad av en annan aktuellt tråd här. Funderar över om det är dags att göra något åt skåpluckorna i köket? Så här ser den som är...
Svar
3
· Visningar
507
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp