Nyårshundar!?

Jag provade som sagt den metoden med med lillvovvan. Jag överdrev inte när jag sa att jag provade ALLT. Det som du beskriver var den första metoden jag provade, och då fanns det som sagt HELT skottfast hund som sällskap, men det hjälpte inte. När det var över en viss "gräns" blev hon rädd, innan det var det inget farligt alls. Och den där gränsen gick bara inte att flytta. Så då provade jag med att skapa situationen där det var POSITIVT när det smällde. Det hjälpte lite, men inte direkt och bara på en väldigt låg nivå av rädsla.

Sen gick vi ju den där lååånga kursen på SBK, och där blev hon ytterligare liiite bättre men inte mycket. Och hon var soms agt en av de få hundar som inte klarade den, och bedömdes vara "mer eller mindre obotliga".

Men som sagt, med en annan valp skulle jag inte tveka att prova igen, jag har ju sett samtliga metoder fungera på ett otal hundar.

Sen, jag förberedde ingenting för skott nej. Aldrig haft en skottberörd hund innan, så jag var helt oförberedd det första tolvslaget. Sen började vi ju träna, men som sagt.. :crazy:

Nåja, NU har hon ju inga problem, så halvdöv som hon är :devil: (Och greyhounden är ett hopplöst fall, så han få lugnande. Men NÄSTA hund ska jag börja träna INNAN första nyåret, för säkerhets skull. Även fast de flesta hundar INTE bryr sig så vill jag inte ha en till skotträdd stackare)
 
Alla hundar går säkerligen inte att träna bort rädslan på men säkert på väldigt många. Även om man inte kommer hela vägen till en skottfast hund så är ju bara en lite förbättring trotsallt bättre än inget.
 
Över!

Gårdagen gick hur bra som helst och jag anser nu att även min yngre hund är "nyårsfast". Vi var ut sista gången vid 23.40 eftersom att vi kom hem så sent och det smällde på rätt så bra då. Men ingen reaktion. Hon lyfte inte ens på örat en endaste gång. Skönt skönt. Nu har vi gjort det också!! :cool:

Det lär ju bra att A_W hittade nått för jycken som var lugnande. Det är ju skillnad på att vara rädd och vara rädd... Det är nog klokt att droga ned en sådna hund om det fungerar och de kan slippa situationen så att säga.
 
Jag och min hund firade nyårsafton tillsammans bland raketer, smällare och folk. Jättevackert och jättetrevligt!

Hon har inget emot att stå bland smällare då hon är väldigt skottfast.
 
Den äldre hunden har varit ute nått år. Men nä... Jag tycker faktiskt att det är lite onödigt så från och med nu så får de vara inne. Igår kändes det ibland som att jag skulle få en raket i huvudet och det vill jag inte utsätta nån vovve för.
 
Jodå, det går så fint så! Men man får se till att ha skydd över huvudet så man inte får en massa pinnar i huvudet. :D
 
Hej igen.

få saker gör hundfolk så panikslagna som skottberördhet.
Nej, och visst är det lustigt att just det skall vara ett problem. Skott, menar jag.

Tror du missuppfattade mig, vad gäller det här med godis. Det är inte min grej, liksom. ;)
Så här skrev jag i en annan tråd ang att vänja hundar vid raketer etc:

"Beväpna dig med en massa smällare, alt en startpistol, och gå långt från hunden, som hålls i band av sambon t ex. Visa först grejerna för hunden och visa samtidigt hur vansinnigt kul det här kommer att bli. Mycket roligare än det fläskigaste köttben! Hela situationen skall ånga av glädje och förväntan!!
På t ex 50 m avstånd, klämmer du en smällare, under din och sambons klara förtjusning. Är hunden lugn och lite intresserad? Gå lite längre bort och upprepa. Fortsätt flera gånger på så sätt. Min erfarenhet är, att hunden blir mer och mer intresserad, ju fler gånger man utför det här. Den ser ju att det inte bara är ofarligt, utan tom väldigt roligt. "Men matte/husse går ju bara längre bort. Jag vill dit, jag vill dit!"

Vart det syftar, är inte bara att få hunden orädd för smällare utan tycka att smällare är kul.
På motsvarande sätt går man tillväga när det gäller raketer. Tänk bara på att rikta raketerna bort från hunden."

Jag beskrev i korta drag, hur jag i allmänhet gör för att vänja hundar vid smällar. "Tycka om", hellre än att "inte vara rädd för"! Jag strävar alltså efter, att hunden skall tycka om smällarna i sig, och inte något godis e dyl som kommer efter smällen. Lyckas man, så spelar det ingen roll när, var eller hur smällarna kommer. Dom är KUL!
Det brukar dessutom gå ganska fort att nå resultat den här vägen.
Vad tror du om principen?

LIA
 
min hund älskar raketer :crazy: blir helt galen juh... man får ju hela tiden vakta honom.. hmm.. nja.. som tur e de inte nyårsafton alla dagar om året :cool:
 
I år funkade det helt problemfritt, det går inte att beskriva hur glad jag är för detta.
Vi hade tre hundar hemma hos oss.de hade lekt och var trötta, så iår kunde jag titta på fyrvererierna, eftersom Alfonz blev lite fundersam på vad jag gjorde så fick han en toarulle med blodpudding i då och det var inga problem alls. när vi gick och la oss så smällde det och blinkade mssor men han sov så sött. :bump:
 
Jag tror att den där metoden är svår när hunden väl blivit så otroligt skotträdd. Men den är säkert super på unghundar inför framtiden. Är hunden nog rädd (som min ena hund) räcker det med ett litet "poff" för att hunden ska bli helt okontaktbar flera timmar efteråt. Att hoppa, stoja och muta med godis i det läget funkar tyvärr inte då hunden har panik och överhuvudtaget inte reflekterar över att du står där... :cry:
 
Personligen tror jag mer på avtrubbningsmetoden än att göra det till något positivt.

Man köper helt enkelt en CD med fyrverkerier, skott och sedan börjar man lyssna på denna varje dag under en mycket lång tid. Först på mycket låg volym och sedan successivt högre. Man bör inte ta någon notis om hundens reaktioner utan fortsätta med de sysslor man hade planerat att göra. Man skall inte heller överdriva sig själv genom att vara hyperglad eller nått i den stilen. När nyår kommer så skall hunden vara utled på fyrverkerier att han inte pallar lyfta ett ögonlock.

Orsaken till att jag är lite skeptiskt till godismetoden är att man då gör skott/fyrverkerier till något speciellt. På en hel del hundar fungerar det helt klart att få in tänket skott=godis men en del hundar kan även tolka det matte/husse är konstig och gör konstiga saker bara för att det smäller = det är mysko och farligt.

Jag vill att mina hundar skall inte ha några förväntningar vare sig positiva eller negativa vid fyrverkeri eller skott. Det skall helt enkelt vara ett ljud som ingår i vardagen och det är inte konstigare än att någon startar en bil.

Handen på hjärtat; har du träffat någon vars hund blivit hjälpt av denna cd? Jag har bara talat med folk vars hundar funkat jättebra med cd-skivan hemma men sedan är de lika rädda i alla fall på nyårsafton :(. Jag tror det är svårt att efterlikna rätt ljudvågor i en stereo.
 
Tråkig inställning du har

:( Ja, det har jag bland annat min egen hund.

Förra året blev min äldre hund träffad av en raket innan nyår. Han kopplade givetvis samman ljudet med den smärta och rädsla han kände när han fick raketen på sig. Till detta nyår hade jag tränat med CD. Han stod med öronen spetsade och svansen högt ute på balkong i de centrala delarna av Sveriges tredje största stad.

Likadant är det för några vänner till mig som var med om en precis likadan incident med deras ena hund. Den var avsevärt räddare än min. Hon började hyperventilera och var mycket nära att svimma av bara hon hörde en raket på stort avstånd. Idag bryr hon sig inte utan är en av Sveriges allra bästa agilityhundar.

Så Druvan om du nu kan vara ärlig varför tror du att jag skulle skriva om detta om jag inte tror att det kan hjälpa folk? Handen på hjärtat, som sagt. Kanske har de du träffat inte tränat tillräckligt, tex i olika miljöer osv...
 
Re: Tråkig inställning du har

Så Druvan om du nu kan vara ärlig varför tror du att jag skulle skriva om detta om jag inte tror att det kan hjälpa folk? Handen på hjärtat, som sagt. Kanske har de du träffat inte tränat tillräckligt, tex i olika miljöer osv...

Men herregud, varför tar du åt dig så fasligt? Javisst kan jag vara ärlig (?). Menade ingenting illa och tänkte att du kanske inte provat skivan själv (jag tyckte också den lät jättebra när jag läste om den innan jag frågade runt). Ingeting att blii sur över :bump:. Om du vet hundar som blivit hjälpta av den så är det ju toppen! :banana:
 
Jag har inte prövat det med hundar som blir helt blockerade, utan dom har varit allt från "ovetande" till ordentligt skottberörda.

Vill understryka ett par saker.
Man går alltså så långt bort, att smällen inte skrämmer skiten ur hunden. Det är min erfarenhet att hundens reaktioner avtar kraftigt med avståndet. Där står dessutom den kära matte/husse och leker.

Skulle inte falla mig in att göra något med ett djur, som är blockerat. Fullständigt meningslöst. Blir den det trots mina åtgärder, ja då "ger jag upp". :smirk:

Muta med godis har jag aldrig gjort, gör jag aldrig och kommer jag aldrig att göra. ALDRIG! Inte i några sammanhang. Det är OK för mig, att man använder det i klickersammanhang för att få fokusering på klickandet, men jag har inte lärt mig den tekniken.

Det vore intressant att få höra om någon mer har bearbetat/förebyggt "skotträdsla" enligt metoden beskriven ovan.

LIA
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 260
Övr. Hund Balder är hopplös med att äta olämpliga saker på promenaderna, med konsekvensen att han ofta är jättedålig i magen. Han är snabb som en...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Trassel12
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 694
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp