Nyårsmat!

Nu är menyn äntligen satt. :D
Till förrätt blir det en typ av tunnbrödsklämnor med svamp och annat gott (mannen som har koll här), till middag hasselbackspotatis :d med ostfylld fläskfilé, whiskeysås och en god sallad. Till efterrätt blir det ris a la Malta som ingen av våra gäster smakat då den ena är från usa och den andra från Kina. :up:
Lite småplock till brädspelen i form av baconlindade dadlar, tryffelsalami, oliver och hemmagjort julgodis.
 
Jag och min man älskar god mat och dryck, men jag är gravid med beräknad nedkomst 2/2 så det blir ett lugnt och alkoholfritt nyår med lite vänner, knytisstyle. Vi gör förrätt och det blir jordärtskockssoppa med persilja och rostade hasselnötter, med mycket grädde, smör och alkoholfritt vin :) De andra kommer äta lamm och potatisgratäng till varmrätt och jag gör nog någon lax (äter inte rött kött) och så blir det rabarberpaj till efterrätt. Drycken blir Juhlins alkoholfria mousserande rosé och alkoholfria öl. Sen när bebisen kommit kan vi snart korka upp vår årgångschampagne som legat och väntat sen i våras :love:
 
Firar tillsammans med systerns hund :) Har ett kilo lammstek i frysen som jag tänkte göra något med. Långsteka i ugnen, lämpligtvis. Oklart vad det blir till. I förrgår var jag med systern på hennes kolonilott och grävde upp 35 kilo jordärtskockor, så det kan bli lite soppa till förrätt kanske. Till efterrätt "Rolands mörka hemlighet" (Dalsspiras chokladglass :D) och kanske mango eller nåt.
 
Nu är hälften av efterrätten gjord och förrätten står och puttrar på spisen.

Gjorde brownie efter ett recept jag hittade men det blev inte alls bra :down: alldeles för lite smet så det blev bara en torr, tunn botten. Kommer nog göra chokladkaka istället. Björnbärssirapen blev mer som géle :cautious: men det löser sig med lite vatten innan servering. Citronmaränger har vi också gjort, tyvärr saknade vi bakplåtspapper och försökte använda mjöl istället = gick sönder när vi försökte ta bort dem från plåten. Så att'eeeeh, hittills har det väl inte gått som väntat men gott blir det ju iaf ändå. :D
 
Vi har bokat hotellnatt i stan och inleder eftermiddagen med rosébubbel (Monte Rossa Flamingo Rosé Brut) samt biopocorn och Netflix i hotellsängen.

Sedan har vi bokat nyårssupé på Miss Voon där följande ska serveras (dock kommer oxryggen och hjort bytas ut mot något icke-köttigt pga äter ej det):

SASHIMI COMBO
Kockens val

H U M M E R - taco, ananas, shizokrasse, shishimi

VINTERTRYFFEL - dumpling, miso, edamame

O X R Y G G - tataki, avruga, rökt soja, yuzu

FJÄLLRÖDING - gomadare, bok choy, forellrom

H J O R T - furikake, svartrot, wasabi-kizami

C H O K L A D - surprise, plommon, càphêglass

Till maten dricks nog det som rekommenderas ;)

Sen blir det drinkar i hotellbaren och skålar på tolvslaget uppe på rummet tillsammans med hundarna som såklart är med :love:
 
Här blir det konärtsskockssoppa till förrätt, svamp- och parmesanöverbakad oxfile med potatisterrin och balsamicosky till varmrätt och hemgjord glass med lite grädde och bär på toppen. Champagne till förrätten, mustigt rödvin till varmrätten och kaffe/te och avec till efterrätten. Sen skålar vi i prosecco till 12-slaget. Tycker champagne är godast först och då känner man också alla smaker av det på ett sätt som jag inte upplever att man gör när man är lite salongsberusad.
 
Här blir det konärtsskockssoppa till förrätt, svamp- och parmesanöverbakad oxfile med potatisterrin och balsamicosky till varmrätt och hemgjord glass med lite grädde och bär på toppen. Champagne till förrätten, mustigt rödvin till varmrätten och kaffe/te och avec till efterrätten. Sen skålar vi i prosecco till 12-slaget. Tycker champagne är godast först och då känner man också alla smaker av det på ett sätt som jag inte upplever att man gör när man är lite salongsberusad.
I det nyårsgäng som jag ingår i inleder vi också med finbubbel och sen tar vi tolvslaget med enklare bubbel. Absolut inte tvärtom!
 
Det låter lovande! Jag har efterlyst recept även i kökstråden, hojtar på dig om det kommer något bra! :)
Nu har jag provlagat https://www.koket.se/monikas-jul---kokboken/monika-ahlberg/cheesecake-med-pepparkaka/ men skippat den mörka chokladen i (även om det låter gott, men det funkar inte för chokladallergikern), och istället haft i ett hopkok av lingon och lite socker, för att få mer lingonsmak. (Det kunde ha gått lika bra med köpt sylt, tror jag nog, men nu hade jag bara köpt frysta lingon.) Det blev bra, på det hela taget. På den jag gör idag ska jag ha på mer lingon ovanpå (jag trodde de skulle smaka för mycket lingon, men det blev bra; det söta i chokladen väger upp väldigt mycket).
 
@Lager - den måste du uppdatera om sen när ni ätit av den färdiga skapelsen, lät übermumsig, übermastig och übersöt!

—-

Här blir det hemgjord pizza (bianco med smetana/honung, svamp, lufttorkad skinka, punjenötter och ruccola), lite god ost före (och kanske efter och under tiden :p) och en enkel glassdessert med hallon. Alkoholfri öl med rolig gubbe på blir det också.
 
Nu har jag provlagat https://www.koket.se/monikas-jul---kokboken/monika-ahlberg/cheesecake-med-pepparkaka/ men skippat den mörka chokladen i (även om det låter gott, men det funkar inte för chokladallergikern), och istället haft i ett hopkok av lingon och lite socker, för att få mer lingonsmak. (Det kunde ha gått lika bra med köpt sylt, tror jag nog, men nu hade jag bara köpt frysta lingon.) Det blev bra, på det hela taget. På den jag gör idag ska jag ha på mer lingon ovanpå (jag trodde de skulle smaka för mycket lingon, men det blev bra; det söta i chokladen väger upp väldigt mycket).
Härligt! Själv har jag följande i ugnen just nu: https://mittkok.expressen.se/recept/lingon-cheesecake/

Den hade fått bra betyg från andra i alla fall, så jag hoppas att det blir bra! Återkommer med rapport nästa år ;)
 
Det där lammet befinner sig nu i ugnen tillsammans med vitlök, chili, ingefära, japansk soja, spiskummin och flytande rök. Med mera. Luktar sjukt gott! Oklart om jag orkar laga någon soppa till förrätt dock. Kanske klarar mig på 1 kilo lammstek :D
 
Jag fyller kycklingfilé med krämig blåmögelost och sveper in i kallrökt skinka. Potatisgratäng och rödvinssås till - de två senare färdigköpta pga total avsaknad av energi.

Orkade dock röra ihop ett par saffranspannacottor så de står i kylen. Smular nog över pepparkaka, kanske några granatäppelkärnor också :)
 
Hej hopp! Vårt traditionsenliga nyårsfirande avblåstes just, då värdens mormor hamnat på sjukhus.

Snabbt bestämde jag att resterna av sällskapet får komma till oss istället. Så nu gäller det att snabbt och lätt tänka ut en bra middag! Tack och lov har vi två flaskor champagne och en oöppnad låda rödtjut, så vi ska slippa törsta ihjäl. Och dessutom bara 200 meter, högst, till en helt ok livsmedelsaffär.

Jag funderar på granatäpplesallad. Svamprisotto? Något ostigt? Saffransglass till efterrätt?
 

Liknande trådar

Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 279
Senast: nickan1
·
Äldre Ska hålla i nyårs firandet i år, ett gäng nära vänner bara som ska äta gott och mysa.. men behöver lite tips till vad menyn ska bestå...
Svar
8
· Visningar
800
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp