Nyårsmat!

Ha! Jag är ett geni! Nyårsmaten färdigplanerad på en kvart.

Det blir lite allmänt ost, nötter och frukt-plock vid ankomsten. (Medan jag lagar maten, den hinner inte bli klar.) Glögg eller bubbel eller båda eller vin, gästerna kan få ha ett ord med i laget där.

Sedan svamprisotto med många sorters torkad svamp i, granatäppelsallad och panerade labnehbollar.

Flan (creme caramel på spanska, typ) och något med björnbär från frysen till dessert (detta fixar partner).
 
Efter en veckas sjukdomskänsla vaknade jag imorse med årets förkylning. Fy tusan. Satte sig i musklerna med ryggskott som resultat när jag gick ur sängen.

Tur att jag inte planerat något stort, trevlig middag med tillresande väninna. Gårdsslaktad entrecote med hasselbackspotatis och portvinssås står på menyn. Några utvalda ostar efter det. Frågan är om vi i vår sjukdom (hon är också brakförkyld) orkar mer än så.
 
Mina blåbärspanacottor - pyntade och färdiga :) !
IMG_20171231_152702_556.jpg
 
Tanken var först att äta middag hemma men allt eftersom skaran av vänner tilltog så insåg vi att min sk "lägenhetsgarderob" (en tvåa med lite för mycket garderobs-feeling) inte skulle rymma alla festglada så bokade vi in oss på en restaurang och ska där äta nyårsmiddag!

Menyn blir som följande:

Fördrink, champagne med snacks

Förrätt:
Tartar av lätthalstrad pilgrimsmussla, blomkålscreme, avrugacaviar, brödcrisp, citronette och peperoncini

Huvudrätt:
Grillad oxfilé, tryffel - och parmesangratinerad maccheroni, hummer, tomat och marsala

Efterrätt:
Chokladterrine med hallon, pistage och maräng

Ett rejält göttigt vinpaket på det! :p
vad kostar en sån meny?
 
@Lager - den måste du uppdatera om sen när ni ätit av den färdiga skapelsen, lät übermumsig, übermastig och übersöt!

Tårtan blev faktiskt jättegod, chokladälskarens gyllene graal. ;) Själva kakan var ungefär som en brownie, åt kladdkakehållet. Kokosgrädden med hallon blev lite syrlig och bröt med chokladsöta på ett jättefint sätt, nästa gång ska jag göra ett tjockare lager med den. Däremot blev frostningen stenhård - vilket inte var negativt för smaken men du fick knäcka dig in i tårtan. Kanske var det fel ratio mellan kokosfett och choklad, eller så skulle hela tårtan värmts lite snabbt innan servering. Frostingen var lite trixig att få bredbar också, det var ett kort ögonblick mellan rinnande eller stenhård. ;P
 
Tårtan blev faktiskt jättegod, chokladälskarens gyllene graal. ;) Själva kakan var ungefär som en brownie, åt kladdkakehållet. Kokosgrädden med hallon blev lite syrlig och bröt med chokladsöta på ett jättefint sätt, nästa gång ska jag göra ett tjockare lager med den. Däremot blev frostningen stenhård - vilket inte var negativt för smaken men du fick knäcka dig in i tårtan. Kanske var det fel ratio mellan kokosfett och choklad, eller så skulle hela tårtan värmts lite snabbt innan servering. Frostingen var lite trixig att få bredbar också, det var ett kort ögonblick mellan rinnande eller stenhård. ;P

Jepp, jag måste göra den själv, det hör jag ju :p
 
Haha ja men där är lammungar under ett år, punkt ;). Det säljs i princip inget kött i Sverige från får (lamm).
Och det är synd, som kokt kött och särskilt i köttsoppor gör sig fårkött betydligt bättre än lamm tycker jag.
 
Rostad rotsellerisoppa med rostade hasselnötter till förrätt. Cider i snygg flaska till.
Dovhjortskalvstek med mandelpotatis- och västerbottensostmos, honungsglaserade morötter, syrad fänkål, rödvinssås och rönnbärsgelé till huvudrätt. Rödvin i glasen.
Desserten blev lingonparfait med flamberade äpplen i calvados och chokladflarn. Dramatiskt och vackert.
 
Tårtan blev faktiskt jättegod, chokladälskarens gyllene graal. ;) Själva kakan var ungefär som en brownie, åt kladdkakehållet. Kokosgrädden med hallon blev lite syrlig och bröt med chokladsöta på ett jättefint sätt, nästa gång ska jag göra ett tjockare lager med den. Däremot blev frostningen stenhård - vilket inte var negativt för smaken men du fick knäcka dig in i tårtan. Kanske var det fel ratio mellan kokosfett och choklad, eller så skulle hela tårtan värmts lite snabbt innan servering. Frostingen var lite trixig att få bredbar också, det var ett kort ögonblick mellan rinnande eller stenhård. ;P
Vart den lika söt som en cheesecake typ? För kan inte äta cheesecake för det är för sött t.ex. (har inget bättre exempel. xD)
 
Vi åt riktigt fin närproducerad entrecote igår med potatisgratäng, rödvinssås och sparris. Gino till efterrätt, men det tyckte jag blev lite väl sött med den vita chokladen. Färsk frukt är bäst i alla lägen! Ska när som helst steka på den sista skivan kött och luncha på lite rester.
 
Vart den lika söt som en cheesecake typ? För kan inte äta cheesecake för det är för sött t.ex. (har inget bättre exempel. xD)

Det var 500 ml lönnsirap i receptet så nog var den söt, men kakao är inte så sött och tillsammans med hallongrädden blev en god kombo tyckte jag. Jag hade 70% choklad till frostingen, så där kom lite mer bitterhet med också.

Det är enkelt att bara dra med lite på sirapen och ta havremjölk istället för rismjölk till exempel. Men det är inte en hälsosam kaka, och gillar du inte söta desserter så skulle jag testa någon annan smakkombination. :)
 
Gjorde en supergod crema catalana igår. Bara ätit på restaurang innan och det blev banne mig lika gott hemma. Huvudrätten stod inte jag för men det blev hasselbacks med fläskfilé. Baconlindade dadlar till förrätt. Mycket mumsig middag. :)
 
Det var 500 ml lönnsirap i receptet så nog var den söt, men kakao är inte så sött och tillsammans med hallongrädden blev en god kombo tyckte jag. Jag hade 70% choklad till frostingen, så där kom lite mer bitterhet med också.

Det är enkelt att bara dra med lite på sirapen och ta havremjölk istället för rismjölk till exempel. Men det är inte en hälsosam kaka, och gillar du inte söta desserter så skulle jag testa någon annan smakkombination. :)
Tack, jag brukar väldigt sällan baka så jättebra med havremjölkstipset. :up: Och tror jag gillar när det är sött men inte för sött bara, t.ex. chokladmuffins är goda. Jag provade göra en kladdkake-tårta men den blev inge god alls, så vill gärna lära mig en form av chokladtårta som är god. :love: Och extra kul att den är vegansk också :D
 

Liknande trådar

Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 280
Senast: nickan1
·
Äldre Ska hålla i nyårs firandet i år, ett gäng nära vänner bara som ska äta gott och mysa.. men behöver lite tips till vad menyn ska bestå...
Svar
8
· Visningar
800
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp