Bukefalos 28 år!

Nyårsmeny 2022

Vi har dragit lott om vem som bestämmer och lagar vilken rätt, så det blir:

Grönkålspizza med chèvre och tranbär (bonusdottern)

Torskrygg i ugn toppad med knaprigt bacon och soltorkade tomater, rostade rotfrukter (palsternacka, morot, persiljerot och polkabetor), gröna bönor och… ja, någon sås får vi väl ha. Kanske bara brynt smör helt enkelt (jag)

Saffranspannacotta med björnbär (min man)

Flera sorters alkoholfri cider, bubbelvatten och två flaskor alkoholfritt mousserande finns att dricka 🥂
 
Utifrån nu så blir förrätten
Antingen blini med gräddfil, lök och kaviar. Eller stekta pilgrimsmusslor med charlottenlök. Eller chiliräkor med hembakt chiabatta.

Huvudrätt:
Antingen grillat högrevshjärta med hasselbackspotatis. Eller torskrygg i sous-viden med potatisgratäng. Eller pizza på grillen. Eller ankbröst smaksatt med sechuanpeppar och anis med fluffigt ris. Grönsaker som passar.

Efterrätt blir chokladfondant.

Blir nog vitt vin rakt över.

Vi är jättebra på att komma på god mat- inte så bra på att välja...
 
Inspirerad av två trådar nära dig (vin- respektive VGV-tråden) så undrar jag nu vad ni tänker äta och dricka till nyår?
Jag har i dag på jobbet (jobbar som kvalitetschef på en fabrik med köttförädling) beställt två 400 g biffar av vår finaste kvalitet till nyår 😅. Vi äter väldigt sällan kött hemma, men nu slog jag till på det bästa av det bästa till nyårsafton! Blir nog en god rödvinssås till och typ fyllda portabellosvampar och kanske ugnsbakade tomater? Med så stora biffar orkar vi nog varken förrätt eller varmrätt 🤣. Rödvin i mitt glas och Pepsi Max i partnerns 😊.
 
Här hemma blir det bara hundarna och jag så inget fancy men det är ju kul att äta något roligare ibland.

Det blir iaf rökta räkor med aioli och bröd till förrätt! Huvudrätt vet jag inte men jag är sugen på potatisgratäng. 😁

Efterrätt har jag ingen aning men hade gärna haft nått enkelt och fräscht med passionsfrukt. 😅
 
Förrätt: Ramen m tofu o svamp
Varmrätt: Dumplings (vet inte vilken variant ännu förutom veg) med olika såser, kimchi och olika picklade grönsaker samt ytterligare en rätt vi inte bestämt ännu.
Efterrätt: Marängsviss

Dricka: Mousserande rätt igenom tror jag, och ale. Jag och tonåringarna har lite olika alkoholfria alternativ att välja mellan. Must, bubbel, ale..
 
Jag har i dag på jobbet (jobbar som kvalitetschef på en fabrik med köttförädling) beställt två 400 g biffar av vår finaste kvalitet till nyår 😅. Vi äter väldigt sällan kött hemma, men nu slog jag till på det bästa av det bästa till nyårsafton! Blir nog en god rödvinssås till och typ fyllda portabellosvampar och kanske ugnsbakade tomater? Med så stora biffar orkar vi nog varken förrätt eller varmrätt 🤣. Rödvin i mitt glas och Pepsi Max i partnerns 😊.

Det låter helt fantastiskt! Ska en äta kött så är det ju bättre att äta mer sällan av en hög kvalité. Jag tycker det låter helt perfekt med de tillbehören, då får ju köttet verkligen spela huvudrollen.
 
Vi kör en favorit i repris och firar ensamma hemma med reninnerfilé, potatisgratäng samt rödvinssås med blåbär och timjan. Päronsorbet med cava (man häller alltså vinet över glassen) till efterrätt. Förrätt skippar vi, möjligen gör jag ett gäng parmesanchips som komplement till de vanliga chipsen vi kommer att äta som snacks före maten.

Cava med äppelglögg som fördrink, till huvudrätten blir det en bättre flaska Taurasi Riserva som jag sparat sedan vingårdsbesöket på min 30-årsdag, och sedan har vi en flaska Franciacorta att njuta av vid tolvslaget.
 
Jobbar nio dagar av tio möjliga (inklusive ett mindre festligt jourpass på nyårsdagen mellan kl 08-16 :meh: ) dvs endast nyårsafton är ett litet ledigt andningshål före trettonhelgen. Så det är begränsat med matlagningsenergi/-tid och mkt begränsat alkoholintag på nyårsafton. Men, ska i alla fall festa till det lite med att bjuda på köpemeny enligt nedan:

- soppa på havskräfta med hälleflundra, chips på jordärtskocka, dillemulsion & picklad majrova med Aquavit
- grillad kalvrygg med semitorkade plommon, glaserad lök med timjan, potatis med brödkrisp, rotsellericrème & tryffelsky
- ostar med tillbehör
- blåbärsmousse med mandelkaka smaksatt med citron, olivolja & rosmarin & saltkolacrème
- eventuellt ett äpple tillsammans med hästarna om jag håller mig uppe till tolvslaget
samt avrundning med en chokladpralin. Eller så sparas den som tröstätning till nyårsdagens alla beslut.
 
Ska hänga på hotell med barn och kanske barnets pappa. Restaurangen har en nyårsmeny:

FÖRRÄTT
BURRATA
Serveras med chilimarinerad gurka, krispig sallad & marcona mandel.
RÄKCOCKTAIL
Serveras med avokado, krispig sallad samt rhode island dressing
BAO BUN
Fylld med pulled beef & varmrökt lax
VARMRÄTT
ARANCINI
Serveras med smörbönspuré, två olika svampar, marcona mandel, brynt smör, kronärtskocka & parmesan
SOYAGRAVAD RÖDING
Serveras med brynt smör, krispig sallad, pressad gurka, räkor, sushiris & söt pepparrotsdressing
GRILLAD OXFILÉ
Serveras med 2 olika sorters svamp, ankleversky, potatisgratäng & bellaverde
DESSERT
PANNACOTTA
Smaksatt med kaffe, chili, annanas & rom
CHOKLAD & KARAMELL
Serveras med inkokta plommon & rostade hasselnötter

Troligen delar vi alla tre på en trerätters och något ”vanligt” till barnet.
 
Jag kommer faktiskt vara själv med hundarna. Hade velat ha mänskligt sällskap men logistiken och min önskan att vara med hundarna på ett sätt som funkar för dem gör att det får bli så i år.

Kommer strunta i förrätt och öppna en halvflaska Veuve.
Huvudrätten blir saffransrisotto. Vilt-Mush BARF till hundarna. Sedan någon god dessert jag inte bestämt ännu, väntar fortfarande på att inspirationen ska slå till. Tjurmuskel till hundarna. Mer Veuve till mig. Exeunt.
 
Same procedure as last year (och åren innan). Takeout från min favorit kinesiska restaurang. Sedan 24 timmar chatt med vänner från jorden runt. Vi börjar med Australien/NZ fortsätter via Europa, USA östkust och slutar på västkusten. Folk kommer och går men vi försöker hålla liv i den 24 timmar.
 
Sambon jobbar natt men vi har min pappa över på en liten middag först så det blir ändå mat, hade sambon jobbat kväll hade jag ätit bakad camembert efter att dottern somnat… 😂

Förrätt oklart, har färdiga smördegskrustader hemma som kanske fylls med ost och hjortronsylt

Huvudrätt ryggbiff från lokal bonde, väger upp med färdig potatisgratäng för den är SÅ god. Smörslungade haricot verts och förhoppningsvis hemgjord whiskysås till

Efterrätt chokladmousse, köpte hem lite extra fin choklad till den

Cider till, pappa och sambon kör och jag har barn och hundar sen över natten
 
Kom på vad jag missat som är självskrivet på menyn! "Välkomst"snacks (blir bara vi som redan bor i hushållet dock) i form av petit choux med någon vit röra (funderar på smetana istället för crème fraiche som vi brukar ha), fin rom av något slag och finhackad lök. :d:d:d

Såklart även det med bubbel! :D Eventuellt ett rosa för att bryta av mot resten av kvällens bubbel? :idea:
 
Blir ensam hemma och tar hand om djuren då sambon jobbar.
En asiatisk variant med rostbiff som jag återskapar efter ett restaurangbesök. Med bla. chilimajonäs och friterad lök.
Jag har en fin biff i kylen, men inte bestämt tillbehören än
Två smaker av pannacotta ; kaffe + vanilj och choklad + konjak
 
Jag har inte ens tankt pa det da det bara blir Maken och Jag. Medan jag laste VGV traden kom jag dock pa vad jag langtar efter ... sa

Forst blir det nog friterad Brie med friterad persilja och hjortronsylt till forratt ... jag har langtat efter det ett tag nu, sa det ar dags. (och istallet for skorpsmulor pa osten anvander jag grovt mandelmjol. MUMS)

Huvudratt blir pa min julklapp fran sonen som har en snickar bod ... brador for plankstek (nagot jag inte sett sedan tidigt -80 tal och onskade mig ... det vattnas i munnen bara jag tanker pa det) Oxfile, pommes duchesse, tomat, och bacon lindad asparagus

och sa sag jag nagon som tankt gora lakrits pannacotta med hallonspegel ... och precis det kommer jag ocksa att gora.

Till forratten blir det formodligen ett vin fran Merryvale winery i Californien, jag har nagra flaskor, bland annat en pinot noir jag tittat pa lange.
Till varmratten blir det en cabernet sauvignon fran Napa Valley. Jag har kvar nagra flaskor fran tidigt 2000 tal och det blir en av dem.
Desserten blir en flaska rose fran Durrant, ett localt winery som gor en mycket god, ganska torr, rose fran pinot noir druvan.
Bubbel avstar vi da det brakar med min mage och Maken inte gillar det. (Jag har dock en liten flaska tankt som matlagningsvin som jag kan tanka mig oppna vid 12 slaget bara for att hora korken ploppa:p)
 
Ändrade planer, fick precis veta att en nära familjemedlem ska separera och de har valt att inte fira in det nya året tillsammans, så hen frågade om hen får komma hit. Är lite chockad, de har varit tillsammans över 10 år och vi var där på middag bara förra veckan.

Så nu blir vi hemma allihop och jag blev plötsligt sugen på att fixa den allra bästa middagen som bara går! Mot en ny, oviss framtid för alla oss 2023. Vill pynta vår lilla temporära, trånga lägenhet och göra någonting riktigt trevligt 🎊 Ska lusläsa tråden för inspiration!
 

Liknande trådar

Tjatter Blev inspirerad av en annan tråd och undrar hur era förlovnings- och vigselringar ser ut? Min ring ser ut såhär. Det är vitt guld och...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 449
Senast: pajaztar
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 293
Senast: Thaliaste
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
522
· Visningar
13 882
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
466
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp