Bukefalos 28 år!

Nyårsmeny 2022

Sambon jobbar natt men vi har min pappa över på en liten middag först så det blir ändå mat, hade sambon jobbat kväll hade jag ätit bakad camembert efter att dottern somnat… 😂

Förrätt oklart, har färdiga smördegskrustader hemma som kanske fylls med ost och hjortronsylt

Huvudrätt ryggbiff från lokal bonde, väger upp med färdig potatisgratäng för den är SÅ god. Smörslungade haricot verts och förhoppningsvis hemgjord whiskysås till

Efterrätt chokladmousse, köpte hem lite extra fin choklad till den

Cider till, pappa och sambon kör och jag har barn och hundar sen över natten

Jag tycker faktiskt att köpt potatisgratäng är godare än egengjord :o ICAs egna är i mina ögon bäst, med Pekas som tvåa. Har en på någon god riven ost i stil med Västerbotten blir det riktigt lyxigt.
 
Ändrade planer, fick precis veta att en nära familjemedlem ska separera och de har valt att inte fira in det nya året tillsammans, så hen frågade om hen får komma hit. Är lite chockad, de har varit tillsammans över 10 år och vi var där på middag bara förra veckan.

Så nu blir vi hemma allihop och jag blev plötsligt sugen på att fixa den allra bästa middagen som bara går! Mot en ny, oviss framtid för alla oss 2023. Vill pynta vår lilla temporära, trånga lägenhet och göra någonting riktigt trevligt 🎊 Ska lusläsa tråden för inspiration!

Mitt första tips är ICAs egna potatisgratäng :D Enkelt och gott :up:
 
Jag har i dag på jobbet (jobbar som kvalitetschef på en fabrik med köttförädling) beställt två 400 g biffar av vår finaste kvalitet till nyår 😅. Vi äter väldigt sällan kött hemma, men nu slog jag till på det bästa av det bästa till nyårsafton! Blir nog en god rödvinssås till och typ fyllda portabellosvampar och kanske ugnsbakade tomater? Med så stora biffar orkar vi nog varken förrätt eller varmrätt 🤣. Rödvin i mitt glas och Pepsi Max i partnerns 😊.
400 g kött låter onekligen som något att bli mätt av 😅. Förstår om det blir trångt för förrätt och efterrätt.
 
Vi har bokat bord på spansk restaurang på eftermiddagen. Där blir det tapas eller förrätt och varmrätt, de har sin vanliga meny , gillar när det inte är någon fast meny utan man kan ta vad man är sugen på för dagen. Hemma lite senare tar vi efterrätt. Kör nog på alkoholfritt kvällen igenom då jag måste skriva på uppsatsen både på nyårsafton och på nyårsdagen.
 
Här blir bara jag och sambon. Men jag gillar gå all in! Så iår blir det

Förrätt:
Tomatsoppa, med creme fraiche till

Huvudrätt som vill alltid har :D :
Oxfile, Sparris, Potatisgratäng, (ICAs blev det - vill helst ha Köttex men går bara få tag i Skaraborg 😒 Har man testat den, duger inget annat :rofl: ) med rödvinsås till.

Efterrätt:
Småplock, dessertbord typ

Måste kolla om har tilläckligt till småplocket hemma, om behövs köpas mer. Måste ändå ut köpa Oxfilen som inte fick tag på idag.


Dricka blir det nått av bubbel jag har hemma och Kopparbergs alkoholfria päroncider till sambon.
 
Jag kommer faktiskt vara själv med hundarna. Hade velat ha mänskligt sällskap men logistiken och min önskan att vara med hundarna på ett sätt som funkar för dem gör att det får bli så i år.

Kommer strunta i förrätt och öppna en halvflaska Veuve.
Huvudrätten blir saffransrisotto. Vilt-Mush BARF till hundarna. Sedan någon god dessert jag inte bestämt ännu, väntar fortfarande på att inspirationen ska slå till. Tjurmuskel till hundarna. Mer Veuve till mig. Exeunt.


Kommer nog finnas en buketråd att hänga i iallafall även om det kanske inte väger upp mänskligt sällskap på plats helt såklart.
 
Jag och mannen firar som vanligt hemma i lugn och ro med djuren. Och äter som vi brukar; skagen till förrätt och älgstek med hasselbackspotatis till varmrätt. Brukar ha marängsviss som efterrätt men jag är lite trött på sötsaker för tillfället så i år skippar vi nog efterrätten och äter sen chips med dipp medans nyårspusslet läggs :) Allt enligt vår egna lilla tradition 😁
 
Inspirerad av två trådar nära dig (vin- respektive VGV-tråden) så undrar jag nu vad ni tänker äta och dricka till nyår?
Köpte burrata idag, så den blir det nog, med nåt till..
Förra nyår åt vi det mesta på golvet med två 2-åringar och huvudrätten till bords, i år är det en 3, en 4 och en snart 2-åring på tre vuxna så vi gör det nog enkelt,
Käkar ostron, ost, kanske fläsksida och nudlar som blivit mitt paradrecept. Kanske lite råbiff och kanske lite skaldjur. Vi får se vad det blir helt enkelt
 

Liknande trådar

Tjatter Blev inspirerad av en annan tråd och undrar hur era förlovnings- och vigselringar ser ut? Min ring ser ut såhär. Det är vitt guld och...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 488
Senast: pajaztar
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 427
Senast: Thaliaste
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
14 527
Senast: manda
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp