Nyårsmeny

Nu är min och kompisens meny fastställd för kvällen:

Förrätt: brysselkål (ingen aning om hur hon ska tillaga den, men hon undrade om jag åt brysselkål och jag svarade att jag kunde leva på det. Svaret blev ”perfekt, då blir de det till förrätt”!)

Varmrätt: broccolipaj

Efterrätt: klappgröt

Apropå det tidigare finska spåret, ja, vi har båda finsk/samisk släkt ^^
 
Skulle nyss hämta dom beställda pilgrimsmusslorna, 16 stycken. Butiken har sålt dom. Går såklart inte få tag på nya. :banghead: egentligen ingen katastrof, vi har rejält med mat, men jag hade verkligen sett fram emot dom...
 
Läst mycket av Tove men aldrig tänkt på att hon skriver dendär. Måste dubbelkolla nu bara för det :laugh:

Kl

Det blir bara jag och två till och tänkte ha med vildsvinet (som jag dessutom ”känner personligen” :cautious:) ska vara med på middagen. Men vilken sås passar till tycker ni till vildsvin?

Antingen en skysås eller en pepparsås är riktigt bra till, om det är en finare bit av grisen som äts som en "köttbit".
 
Efter mitt experimenterande med rotselleri, diverse spenat och kål och sparris sedan julafton (min passion har inte delats helt...) har familjen unisont önskat sig en traditionell nyårsmiddag: det blir gratinerad hummer med hummersallad, potatisgratäng och oxfile med pepparsås och en cheesecake med mint och choklad.
 
Trist. Du kanske ska berätta för dem att du beställde dem åt dig själv och inte åt någon annan, om det verkade otydligt på nåt vis? :banghead:
Det var extremt tydligt. "hej, jag har beställt från eran fiskleverantör, han pratade med xx hos er, jag pratade med honom för en timme sen och det ska finnas här".
Dom spelade bara dumma. "Va???" Även hon som var namngiven från leverantören låtsades som inget. Jag känner leverantören personligen och ordnade detta före jul...
:banghead:
Bitter!
Men vi har mängder av mat, så jag ska nog komma över det snart. :laugh:
 
Läst mycket av Tove men aldrig tänkt på att hon skriver dendär. Måste dubbelkolla nu bara för det :laugh:

Kl

Det blir bara jag och två till och tänkte ha med vildsvinet (som jag dessutom ”känner personligen” :cautious:) ska vara med på middagen. Men vilken sås passar till tycker ni till vildsvin?
Helt ot, men kan vi inte alla enas om att vi omtalar både manliga och kvinnliga författare med både för- och efternamn? Snälla?
 
Traditionsenligt äter vi raclette på nyårsaftonen. Dottern plus några tjejkompisar kommer hit och äter. En tjejkompis har precis gjort slut med en av killarna i gänget så hon vill inte fira med det vanliga gänget utan tjejerna samlas här istället.
De kör lite knytis.Räkor, kyckling, nötkött, majs, potatis, oliver, champinjoner, torkade tomater, och givetvis flera sorters racletteost. Till det en del olika såser.
 
Jag har läst här i tråden och blev motiverad att göra en lite extra lyxig efterrätt. Vet inte om den blev så lyxig men den heter i alla fall "lyxig hallonpaj". Tyvärr tappade jag bunken med hallonfyllning på golvet och det stänkte så mycket hallon att jag nu känner mest för att sova resten av den här dagen. Köksgolvet, skåpluckor, tapeter, vardagsrumsgolvet, håret, köksmattan... Allt blev rödfläckigt.

Hoppas det går bättre för alla andra :laugh:
 
Blir första gången vi faktiskt bjuder in folk på nyårsmiddag, brukar annars vara antingen bortbjudna eller vara hemma och fira på tu man hand. Är jättetaggad och har förberett mat och dukning typ hela dagen. :D

Till förrätt blir det toast skagen (typ, iaf) med löjrom.
Eftersom vi grillar ungefär året om så har vi utlovat grillat till huvudrätten, och det kommer bli grillad oxfilé och majskolv med klyftpotatis, rödvinssås och ett brynt hasselnötssmör.
Efterrätten blir en "creme brulée-cheesecake" med varma hjorton till!
 
Blir första gången vi faktiskt bjuder in folk på nyårsmiddag, brukar annars vara antingen bortbjudna eller vara hemma och fira på tu man hand. Är jättetaggad och har förberett mat och dukning typ hela dagen. :D

Till förrätt blir det toast skagen (typ, iaf) med löjrom.
Eftersom vi grillar ungefär året om så har vi utlovat grillat till huvudrätten, och det kommer bli grillad oxfilé och majskolv med klyftpotatis, rödvinssås och ett brynt hasselnötssmör.
Efterrätten blir en "creme brulée-cheesecake" med varma hjorton till!

Lät supergott! Varma hjortron till ostiga smaker är bara :love:
 
Skulle nyss hämta dom beställda pilgrimsmusslorna, 16 stycken. Butiken har sålt dom. Går såklart inte få tag på nya. :banghead: egentligen ingen katastrof, vi har rejält med mat, men jag hade verkligen sett fram emot dom...

Nej vad trist och dåligt av affären att inte dubbelkolla att det var rätt person. Hoppas ni får ett trevligt nyårsfirande ändå!
 
Det var extremt tydligt. "hej, jag har beställt från eran fiskleverantör, han pratade med xx hos er, jag pratade med honom för en timme sen och det ska finnas här".
Dom spelade bara dumma. "Va???" Även hon som var namngiven från leverantören låtsades som inget. Jag känner leverantören personligen och ordnade detta före jul...
:banghead:
Bitter!
Men vi har mängder av mat, så jag ska nog komma över det snart. :laugh:

Det där hade jag aldrig kommit över.
 
Vi ska äta vegetarisk tikka masala och sedan marängswiss med banan och glass samt tre olika såser (choklad, noisette och lakrits, man får välja själv jag är skeptisk till lakritsbanan kombon). Pommac, diverse chips och snacks, samt tårta hos svärmor vid tolvslaget.
 
Jag är lite sen med beslut men nu är vår meny iaf klar :). Till förrätt blir det en enkel toast med creme fraiche, räkor, rom och grönkålschips. Champagne till! Till varmrätt helstekt ryggbiff med hasselbackspotatis och bakade tomater. Och @athena_arabians rödvinssås från den här tråden. Vin... vet jag inte riktigt men det finns att välja på. Köttet är från en ungko av Herefordras från en gård två mil härifrån där jag jobbade för många år sen. Riktigt bra kvalitet.

Till efterrätt beställde maken creme brulet (med alla accenter och apostrofer som jag inte kan placera) :o. Så det har jag nu premiärgjort och de SER bra ut iaf.

Vi är bara fyra stycken plus en bebis så det är inte något stort firande. Men det är ju så jäkla roligt att laga mat :love:.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 725
Senast: Badger
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 682
Senast: Trasten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 044
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 207
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp