Nyårsmeny

Nu är menyn satt och lite påbörjad! :D

Blir lite snittar och någon ostfylld parmaskinke-rulle med alkoholfritt rosa bubbel så fort vi bara orkat slänga oss genom duschen och få på oss något glittrigt :laugh:

Sedan blir det:

Förrätt: Musselgryta med vitt vin, saffran och grädde. Serveras med hembakat vitlöksbröd och aioli. Mannen får av Rieslingen jag köpte för att ha i grytan :angel: Och jag och tonåringen vi fått på besök fortsätter nog med bubblet.

Varmrätt: Ankbröst, jordärtskockepuré och portvinssås. Serveras med pommes frites och bearnaisesås för dom som vill ha :cautious: Äppelcider att dricka till.

Efterrätt: Cheesecake med hallon serverat i glas (jag orkade inte prova något nytt, den står nu färdig i kylen!:up:) Till det någon variant av alkoholfritt dessertvin/äppelmust.

Sen har jag köpt lite ost, plock och chips om vi fortfarande är hungriga senare :rofl:
 
Men smördeg består ju barq av fyra ingredienser varav en av dem är kranvatten. Kavla ihop en egen smördeg. :)

Det enkla svaret på det var att jag inte hade lust att göra det. Jag har blivit latare med åren och såg mycket mer fram emot att sitta i favoritfåtöljen med en bra bok än att ställa mig och kavla smördeg. :D Vilket jag också har gjort och snart kommer vi att sätta igång med maten.
 
Här blir det fläskfilé och hasselbackspotatis med mögelostsås och vitlöksbröd. Sen frukt med maräng, glass och eller vispgrädde och chokladsås. Enkelt, gott och mättande. Till det dricker vi lättöl o cider - Herrljungas i olika varianter. Och sen har vi massor med godis....
Är väl dags att skala potatisen.
 
Tacos 😍
 

Bifogade filer

  • IMG_20181231_172310.jpg
    IMG_20181231_172310.jpg
    281,6 KB · Visningar: 21
Jävlarns vad trött jag är! Lyckades svänga ihop portabelloburgare med grönsaker, några olika såser samt klyftpotatis. Hade tänkt göra pyttesmå pajer med pumpa och- tofustanningfyllning men tar nya tag imorgon istället...
Nu sveper jag glas efter glas med skumpa och roslemonad, sambo har redan somnat fastän JAG är mycket tröttare! Tveksamt om jag håller mig vaken till midnatt, men det är ju inget självändamål heller.
 
Uppätet här också. Det blev två olika tunnbrödssnittar, nån crostini med ärtröra på, fyllda champinjoner, pizzabullar, ugnsbakad fetaost och kantarellbruschetta. Jag var egentligen mätt efter typ hälften men lyckades klämma i mig lite till, fick även lite hjälp av hundarna med att äta upp min portion :D

Efterrätten får vänta nån timme, men blir nån variant av frukt och glass :d
 
Jävlarns vad trött jag är! Lyckades svänga ihop portabelloburgare med grönsaker, några olika såser samt klyftpotatis. Hade tänkt göra pyttesmå pajer med pumpa och- tofustanningfyllning men tar nya tag imorgon istället...
Nu sveper jag glas efter glas med skumpa och roslemonad, sambo har redan somnat fastän JAG är mycket tröttare! Tveksamt om jag håller mig vaken till midnatt, men det är ju inget självändamål heller.

Pigg som en lärka efter middag, champagne o rödvin. Alltså, första nyår jag kommer att vara vaken vid tolvslaget - på säkert 5 år - trötthet ingår inte längre riktigt i min vokalubär (efter 5 år i halvkoma och nu med behandlad sömnapné finns typ oändliga energiresurser att använda).

Så sover ni redan. Fast har ni ätit den goda middagen finns det ju inte mycket att missa....
 
Skrev i den andra tråden men skriver här med: Har ätit
*Gratinerad hummer + champagne
*Lammfilé, rödvinssås och potatisgratäng (handlade små portionsgratänger i delikatessen) + gott rödvin
*Dessert blev ingen, hade tänkt köpa god glass men affärens frys hade havererat. Köpte god choklad istället.
Sitter i soffan, mätt och go, lyssnar till allt knallande och väntar på chokladen.
 
Jag sitter i lägenheten med hundarna och njuter av en riktigt härlig blandsallad med fetaost, ljumma rödbetor,, lättgrilllad halloumi, bacon och en fin vinegrette.
Har en ostbricka till efterrätt om jag orkar, och en hel flaska martini. Ehum, fast det blir väl lite lugnt med den eftersom jag jobbar imorgon. :angel:

Tema: ost?
 
Pigg som en lärka efter middag, champagne o rödvin. Alltså, första nyår jag kommer att vara vaken vid tolvslaget - på säkert 5 år - trötthet ingår inte längre riktigt i min vokalubär (efter 5 år i halvkoma och nu med behandlad sömnapné finns typ oändliga energiresurser att använda).

Så sover ni redan. Fast har ni ätit den goda middagen finns det ju inte mycket att missa....

Haha, uselt va! Jag hade den äran att få kliva upp halv fem för att jobba, normalt sett jobbar jag eftermiddag så det var hårt. Men bubblet hjälper! Sambo lever igen, det var väl en lyckad powernap!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 725
Senast: Badger
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 682
Senast: Trasten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 044
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 207
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp