Nyårsmeny

Du är väl rätt bra på vegetariskt, har jag för mig? Vi pratar vegetariskt, inte vegant?

Jag funderar på någon sorts grönsakspaté? (Vegkött blir antingen väldigt b jämfört med oxfilé, eller gjort på typ nötter och grädde och då blir det väldigt energitätt och mättande.)

Hyfsat. :) Vegetariskt blir det ja, så ägg är okej.

Vi brukar göra smördegspaket med svamp, ost och timjan, vilket förvisso är väldigt gott men jag skulle vilja pröva något nytt. Fast kanske går det att göra samma sak men lite roligare?

Jag hittade ett recept på smördegsinbakad halloumi med ölstekt lök som lät lite spännande, men borde nog egentligen provlaga det först.

Jag har faktiskt aldrig gjort inbakad filé själv :D Jag tänkte ge den stekyta lite snabbt i en het panna, flambera med konjak och sedan in i ugnen med smördegen. Jag tänkte använda en termometer för att kolla när köttet är färdigt, jag vill ha det medium-rare.

Finare nötköttbitar ska helst inte stekas igenom, de blir inte roliga då. De behöver ju inte vara blodiga men iaf rosa. Enklast är att kolla med en stektermometer (digital, de analoga är hopplösa).

Har inte funderat klart över sås ännu, det blir ju lite såsigt med osten. Ev en rödvinssås med tryffelolja.

Alltså... kan inte jag få äta nyårsmiddag med dig?! Det låter magiskt gott!

Har jättesvårt för koriander. Det förstör en hel maträtt så skulle aldrig bjuda det till andra även om många gillar det.
Nä, det är ju bara vissa förunnat att ÄLSKA koriander ;) ! Jag blir hungrig bara jag känner doften :d ! Men visst är det så att det är genetiskt, huruvida man älskar/hatar koriander? Det kan nog stämma i min familj i alla fall, för både min mamma och pappa tycker också att det är jättegott (tack och lov).

Nä, det är ju bara vissa förunnat att ÄLSKA koriander ;) ! Jag blir hungrig bara jag känner doften :d ! Men visst är det så att det är genetiskt, huruvida man älskar/hatar koriander? Det kan nog stämma i min familj i alla fall, för både min mamma och pappa tycker också att det är jättegott (tack och lov).
Jo det är generiskt. Det tar över alla andra smaker och smakar som en blandning mellan tvål och yes. Har läst att det går att vänja sig men då måste man utsätta sig för den under längre tid och det tar emot väldigt mycket ;)

Kul att läsa i tråden och få inspiration.

Jag kommer högst troligt att äta själv, men det hindrar ju inte att jag lyxar till det lite.

Pumpasoppa som någon skrev är ju väldigt gott. Och någon skrev om hjortron de plockat själva, det har jag också gjort och har i frysen... och hallon! <3. Kan vara ett ypperligt tillfälle att koka hallonsylt att ha till efterrätt med lite t ex glass/grädde/kvarg/yoghurt.

Och portabellosvamp, avokado och get- eller brieost hör till sånt jag brukar äta när jag vill ha nåt extra gott. + något fräsch grönt och eventuellt lite bröd.

Det skulle kunna bli bra. Och så något gott bubbel eller vin till.

Har inte kommit längre än till efterrätten som blir semifreddo al limoncello av två skäl. Dels är den otroligt god och sen är den praktisk för att den går att göra dagen innan och frysa i portionsglas.På nyårsafton är det bara att ta fram en halvtimme innan vi ska äta den och sen dekorera med hallon. Semifreddo går att smaksätta på annat sätt om man vill undvika alkohol. Lime eller citron är jättegott det med.

Den menyn jag hade på lillejulafton kan passa på nyår:

Räkcrostini med korinaderamajo
Indonesisk kycklinggratäng
Chokladpavlova

Allt var jättegott och mycket gick att förbereda i förväg. Kycklinggratängen kan stå plastad i kylen tills det är dags att gratinera den, och marängbottnen till pavlovan kan man göra dagen innan.
Recept på kycklinggratängen?

Några vänner och jag firar nyår med just matlagning. Uppgiften att tänka ut en meny cirkulerar. I år är det min tur. Det bör vara ett tema, gärna ett som de övriga får gissa. Årets tema blir Göteborg.

Vid ankomst blir det någon sorts drink med havstema. Partner jobbar på den. Algchips till.

Sen lagar vi en halv specisl med smak av de nordöstra förorterna. Typ libabröd med hummus och någon sorts korv, tex turkisk.

Sålunda grundade tar alla itu med huvudrätterna. Jag har tänkt ut hummerrisotto, tångsoppa och räkmacka.

Alla rätter ganska små.

Desserten får gärna koppla till fotboll. Den skapande processen pågår. :D

:angel:
Screenshot_2018-12-25-11-57-22.webp

Vi kommer att fira i en stuga i bergen, tillsammans med ett annat par, och därmed göra det ganska enkelt för oss eftersom vi inte riktigt kan lita på att allt finns vad gäller köksredskap och sådär.

Jag har tagit på mig ansvaret för efterrätten och kommer att servera en kula mangosorbet, färska hallon samt hemgjorda toscaflarn i sockrade champagnekupor. Vid sidan av kommer alla att få varsitt snapsglas med champagne, som sedan hälls över sorbeten. Jag fick det på en restaurang för några veckor sedan och det var både gott och festligt!

Förrätten är sambon ansvarig för och jag vet inte vad han planerar än. Varmrätten står det andra paret för.

Börjar som vanligt med toast Skagen, sen blir det nog plock som kycklingvingar å vad mer jag kan hitta på. Efterrätt sugen på cheesecake (frysen så klart) men vill inte ha rester så vet inte hyr jag ska göra för att bara få en portion. Annars blir det väll chokladmousse eller glass.

Vi kommer att fira i en stuga i bergen, tillsammans med ett annat par, och därmed göra det ganska enkelt för oss eftersom vi inte riktigt kan lita på att allt finns vad gäller köksredskap och sådär.

Jag har tagit på mig ansvaret för efterrätten och kommer att servera en kula mangosorbet, färska hallon samt hemgjorda toscaflarn i sockrade champagnekupor. Vid sidan av kommer alla att få varsitt snapsglas med champagne, som sedan hälls över sorbeten. Jag fick det på en restaurang för några veckor sedan och det var både gott och festligt!

Förrätten är sambon ansvarig för och jag vet inte vad han planerar än. Varmrätten står det andra paret för.
Helt ot. Det här att jag nästan blir lite lycklig över att du och din sambo har olika ansvar och inte ens koll på varandras.

Börjar som vanligt med toast Skagen, sen blir det nog plock som kycklingvingar å vad mer jag kan hitta på. Efterrätt sugen på cheesecake (frysen så klart) men vill inte ha rester så vet inte hyr jag ska göra för att bara få en portion. Annars blir det väll chokladmousse eller glass.

Gör den i portionsformar/glas 😊

Liknande trådar

Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Fritid Vi håller på att planera semestern och kommer att vara mycket i stugan på Väddö. Det är såklart trevligt att hålla till på tomten och...
Svar
3
· Visningar
384
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
679
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka