Bukefalos 28 år!

Nyårsmeny

Men dela på resceptet?
Du får lire kex över len de klarar sig länge. Osten som blir över kan du ha på en macka och bär går att köpa i lösvikt 😊
Det blir fortfarande 4,6 portioner kan inte göra på mindre än ett ägg. Naturel färskost är inget jag äter i vanliga fall. Samma med kexen.
 
ÅHh jag ska nog göra trerätters till nyår. Har fin oxfilé jag ska göra om vi är ensamma - kanske på planka?, bjuder jag in stallkompisen får jag hitta på något annat (varav en vegansk). Annars lutar det mot toast skagen till förrätt, eller någon laxröra :d
Efterrätt är än så länge öppet..
 
Enligt tradition äter vi kalkon med magisk sås, kokt potatis, brysselkål och gelé på nyår. Förrätt och efterrätt varierar varje år och vi har inte tänkt ut något bra än.
 
Några vänner och jag firar nyår med just matlagning. Uppgiften att tänka ut en meny cirkulerar. I år är det min tur. Det bör vara ett tema, gärna ett som de övriga får gissa. Årets tema blir Göteborg.

Vid ankomst blir det någon sorts drink med havstema. Partner jobbar på den. Algchips till.

Sen lagar vi en halv specisl med smak av de nordöstra förorterna. Typ libabröd med hummus och någon sorts korv, tex turkisk.

Sålunda grundade tar alla itu med huvudrätterna. Jag har tänkt ut hummerrisotto, tångsoppa och räkmacka.

Alla rätter ganska små.

Desserten får gärna koppla till fotboll. Den skapande processen pågår. :D
Plättlätt ju: glass från Håkan Mild så är du ju hemma (bjuder alltid på IFK-glass när mina mest fanatiska Gais-vänner är på besök)! ;)
 
Plättlätt ju: glass från Håkan Mild så är du ju hemma (bjuder alltid på IFK-glass när mina mest fanatiska Gais-vänner är på besök)! ;)
Åh! Konceptet måste dock jobbas upp lite, eftersom lagandet av den lätt knäppa maten är den gemensamma aktiviteten. Men absolut en toppenprodukt för ändamålet! Tack!
 
Förrätten blir troligtvis något med lax, rullar eller krustader med lax/ pepparrot
Varmrätt anklår och file med potat stacks nån sås och grönerier
efterrätt nått som är gott

Klädkod pyjamas och alla som kommer tvingas spela sällskapsspel :devil:

Klädkoden och sällskapsspelandet låter som en nyårsafton precis i min smak! Bra koncept! :up:
 
Inga gäster och inget speciellt firande men det blir god mat och film tillsammans med två av våra tre tonårsbarn. Vårt sjuttonåriga veganbarn jobbar i år så vi har inte bestämt oss för om det blir veganskt eller bara vegetariskt. Till förrätt blir det i alla fall vedugnsbakade minipizzor. Ingen tomatsås men med tunt skivad potatis, rosmarin, vitlök och antingen vanlig mozzarella eller en hemgjord vegansk variant. Till varmrätt friterar vi pommes och tofu- alternativt halloumisticks. Till efterrätt marängsviss. Mätta lär vi bli.
 
Kom på att jag ätit en god rätt med hjortfilé och Jägermeistersås, någon som har gjort en sådan sås någon gång?
Hjorten kanske jag kan googla mig till men annars mottages tips även på den :D

Förrätt lutar åt toast Skagen för det brukar vi ha, men kanske ska nog slå till på egen röra kanske (brukar köpa färdig :o) vilket recept använder ni?

Efterrätt får nog bli någon glass, vi brukar vara så mätta vid det laget :D
 
Snabbt ändrade planer för mitt nyår. Nu hoppas jag kunna övertala min gamle thailändske hyresvärd att fira med mig och laga någon rätt. Han är helt fenomenal som kock. I så fall blir det nog många rätter samtidigt snarare än i rad, förhoppningsvis någon med musslor som barnen också älskar, kanske en helstekt fisk, lite sallader och någon risdessert.
 
Jag funderar ännu över menyn. Vi fick planksteksplankor i julklapp så vi är sugna på att inviga dom. Förrät blir toast skagen eftersom maken älskar det, så det gör vi typ varje nyår även om vi är själva. Sen är frågan om det ska vara efterrätt, eller bara snacks. Man brukar ju va mätt ändå :angel:
Vi ska iaf ha gäster :)
 
Vi kommer fira nyår med min son min bror och hans två barn. Det kommer bli lugnt då brorsonen varit sjuk en längre tid och ännu inte är bra.
Brorsan har fiskat hummer under hösten så till förrätt blir det hummer. Den kommer att gratineras på något vis. Troligtvis med vitlök, vitt vin och västerbottensost.

Huvudrätt är lite otydligt. Men barnen vill ha oxfilė så brorsan fixar lokalslaktat. Han får gärna göra såsen också för han är grym på sås.

Sen kräver både ungarna och maken pannacotta. Jag håller på och letar lite kul recept.

Utöver det blir det långpromenad med hundar och korvgrillning under dagen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 818
Senast: Badger
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 703
Senast: Trasten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 197
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 329
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp