Nyårsmeny

Några vänner och jag firar nyår med just matlagning. Uppgiften att tänka ut en meny cirkulerar. I år är det min tur. Det bör vara ett tema, gärna ett som de övriga får gissa. Årets tema blir Göteborg.

Vid ankomst blir det någon sorts drink med havstema. Partner jobbar på den. Algchips till.

Sen lagar vi en halv specisl med smak av de nordöstra förorterna. Typ libabröd med hummus och någon sorts korv, tex turkisk.

Sålunda grundade tar alla itu med huvudrätterna. Jag har tänkt ut hummerrisotto, tångsoppa och räkmacka.

Alla rätter ganska små.

Desserten får gärna koppla till fotboll. Den skapande processen pågår. :D
Någon rätt och/eller bordsdukning som går i blått och vitt?

Och tummen upp för att förorterna också får vara med på menyn! :up:
Mvh Angereds-ungen

Vi firar bara vi fyra i familjen så det blir inget avancerat :) Tänkte laga till en älgstek och ha potatisgratäng till. Till efterrätt äter jag och maken alltid vit chokladpannacotta med hallon och barnen äter nog glass.

Här vankas det förpreparerad meny bestående av halstrade havskräftor med ostterrin och annat smått och gott, kalvrygg och trattkantareller, goda ostar och någon dessert på mörk choklad med inkokta plommon och körsbär. Redan lite sugen! :d Återstår bara att välja trevliga viner till och tänka ut en fin dukning.

Här vankas det förpreparerad meny bestående av halstrade havskräftor med ostterrin och annat smått och gott, kalvrygg och trattkantareller, goda ostar och någon dessert på mörk choklad med inkokta plommon och körsbär. Redan lite sugen! :d Återstår bara att välja trevliga viner till och tänka ut en fin dukning.
Läste "återstår bara att välja trevliga vänner till" och skulle just anmäla mig som frivillig när jag läste igen. Attans!

Jag har faktiskt aldrig gjort inbakad filé själv :D Jag tänkte ge den stekyta lite snabbt i en het panna, flambera med konjak och sedan in i ugnen med smördegen. Jag tänkte använda en termometer för att kolla när köttet är färdigt, jag vill ha det medium-rare.

Finare nötköttbitar ska helst inte stekas igenom, de blir inte roliga då. De behöver ju inte vara blodiga men iaf rosa. Enklast är att kolla med en stektermometer (digital, de analoga är hopplösa).

Har inte funderat klart över sås ännu, det blir ju lite såsigt med osten. Ev en rödvinssås med tryffelolja.

Ett himla gott alternativ när man kör inbakade oxfilé är att lägga (det förbrynta) köttet på en kronärtskocksbotten och sedan toppa köttet med en rejäl bit gorgonzola innan smördegsknytet försluts. :d

Det var paradrätten i Kuwait på den tiden jag var där, vilket var länge sedan.

Frågan är om inte @Lillgrådis behöver vår hjälp med att smaka av menyn tex på fredag, så att den säkert blir godkänd och funkar?!

Det där skulle jag också kunna tänka mig att hjälpa till med. :)

För övrigt vet vi inte riktigt vad vi ska hitta på till nyår - förslag mottages tacksamt.
Utmaningen är att det endast finns en liten kokplatta att tillgå. (och en brödrost)

Vi har som nyårstradition att göra langos med rödlök, tångkaviar och havrefraiche (med massa vitlök i) till, men nu vart tånkaviaren slut och tveksamt om affären hinner fylla på hyllorna innan nyår. :arghh: Har ingen plan b, så har någon tips på rätt som känns lite festlig men är relativt enkel att fixa för någon som inte är så haj på matlagning samt även går att göra veganskt, tar jag gärna emot det! :D

Ett himla gott alternativ när man kör inbakade oxfilé är att lägga (det förbrynta) köttet på en kronärtskocksbotten och sedan toppa köttet med en rejäl bit gorgonzola innan smördegsknytet försluts. :d

Det var paradrätten i Kuwait på den tiden jag var där, vilket var länge sedan.

Det är jättegott... men min mage är lite tveksamt inställd till kronärtskockor (även jordärtsdito) pga inulininnehållet och jag vill inte chansa när jag har besök. Min mage har dessutom varit rätt grinig på sistone så jag skulle inte prova även om jag var själv.

Vi har som nyårstradition att göra langos med rödlök, tångkaviar och havrefraiche (med massa vitlök i) till, men nu vart tånkaviaren slut och tveksamt om affären hinner fylla på hyllorna innan nyår. :arghh: Har ingen plan b, så har någon tips på rätt som känns lite festlig men är relativt enkel att fixa för någon som inte är så haj på matlagning samt även går att göra veganskt, tar jag gärna emot det! :D

Det går att göra svampkaviar även om det naturligtvis inte är samma sak. Man finhackar svamp (verkligen FINHACKAR) och steker på den tills den är torr sas (krydda försiktigt med salt och lite peppar). Det går ju att steka i veganskt stekfett :)

Edit: Färdig olivtapenade kanske skulle kunna fungera också om ni tycker om det?

Senast ändrad:
Det där skulle jag också kunna tänka mig att hjälpa till med. :)

För övrigt vet vi inte riktigt vad vi ska hitta på till nyår - förslag mottages tacksamt.
Utmaningen är att det endast finns en liten kokplatta att tillgå. (och en brödrost)

Hm... förrätt kanske rostat bröd med förberedda röror? Jag kommer att bla att göra melitzanosalata som en röra till min förrätt.

Huvudrätt kanske kan bli en soppa (som även den går att förbereda, tex min pumpasoppa ovan eller en potatis- och löksoppa) och diverse topping till den som lax, bräckt skinka och hårdstekt svamp.

Efterrätten behöver ju inte vara något varmt men en grej skulle ju kunna vara att steka på smuldegssmul med någon trevlig kryddning och sedan varva smulet i glas med frukt och smaksatt Kesella eller vaniljsås.

Liknande trådar

Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Fritid Vi håller på att planera semestern och kommer att vara mycket i stugan på Väddö. Det är såklart trevligt att hålla till på tomten och...
Svar
3
· Visningar
384
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
679
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka