Bukefalos 28 år!

nybörjare...hjälp tack!

Lindon

Trådstartare
Jag rider på en liten ridskola (på landet i finland) med en instruktör och några hästar. Jag vet inte om hon är utbildad just till ridlärare,men har fått utbildning till fritidsinstruktör inom ridning (lr nåt sånt).

Jag själv kan klassas om nybörjare, har ridit regelbundet en ggr/v sen i somras, har även ridit då jag var liten. Har några frågor.. Brukar rida två olika hästar, den ena är väldigt pigg och framåt. Han lyssnar ibland inte när jag försöker göra en halvhalt med sätet och att ta lite i båda tyglarna. Då säger min lärare att jag ska ta lite höger-vänster med tyglarna..Är det inte att såga då?? Jag känner att den här hästen drar iväg och blir bara hårdare och hårdare i munnen, speciellt i galopp. När jag försöker vara lätt i hand, slutar det med att man får ta i MYCKET för att få hästen att stanna upp. Brukar nästan ha ont i armarna efteråt:crazy: Vad skulle ni göra i ett sånt fall?

Den andra hästen har olika dagar, är han en dålig dag är han enormt seeg...är han på bra humör är han piggare. Han är istället väldigt mer känslig, går att göra halvhalter och stopp genom att använda sätet och lite tygel. Men min fråga är i detta fall att min lärare säger att jag för att göra hästen uppmärksam, t.ex. när vi gör tempoväxlingar att jag ska skänkla,men hålla emot i tyglarna, dvs gasa och bromsa samtidigt! det har jag läst här på buke att man INTE ska göra. Hästen verkar inte fatta vad jag menar då och blir bara ännu slöare vilket leder till att jag får skänkla på hästen hela tiden. Det blir som aldrig någon egentlig eftergift heller och hästen börjar tröttna efter en stund..Vad ska jag göra istället? Jag skulle väl egentligen fråga henne :idea: men tycker att hon lär ut lite konstiga metoder.
 
Sv: nybörjare...hjälp tack!

Hej
Såga skulle jag INTE göra, stackars häst! Inget under att den är hård i munnen.

Det andra som hon säger låter i mina öron rätt men att hon förklarar dåligt.....du pratar väl om tempoväxlingar neråt väl? För att hon menar väl att du ska ligga på med skänklarna för att "driva upp" hästen till bettet där den då känner att du håller emot med tyglarna, så att den saktar in/stannar samlat och fint....nybörjarfelet är annars att man tänker "bromsa = dra i tyglarna" för då kan hästen slänga upp huvudet o sänka ryggen o stanna/sakta in osnyggt o osamlat.

Låter det som om det är detta hon kan mena? :)
 
Sv: nybörjare...hjälp tack!

Jag kna svara på din första fråga angående avsktningarna. Glöm inte att driva hästen, även om den springer på. Driver du inte, har du inget att fånga upp och det blir då som en dragkamp mellan dig och hästen. Vem vinner, en på 400kg eller en på runt 50kg :smirk: ?! Sen hade jag inte lutat mig bakåt, då du driver på hästen hela tiden. räta upp dig, knip om lite lätt med låren och ta lätt i tyglarna. att sitta och slita och dra i en häst, gör bara att den springer ännu fortare och surnar till. Så testa att driva, även när du bromsar hästen.

det din ridlärare menar är kanske att du ska "ladda upp" hästen. alltså driva mycket, men också att hålla emot så hästen lagrar energi. ju långsammare en häst ska gå, desto mer måste du driva för att hålla igång aktiviteten. Så jag tror din lärare menar på att du ska driva hästen till energi, men samtidigt bromsa upp för att den sedan inte ska gå fortare utan lagra energin. driv, och sedan ta i tygeln, när du känner att hästen vill gå fortare, inte samtdigt men kanske någon millesekund efter varandra.

och det där med att såga hästen. Kramar du bara om tygeln med handen höger-vänster, då sågar du inte utan det blir ett mjukt tygeltag. Sliter du däremot höger-vänster, då sågar du och hästen får obehag i munnen. även om jag kanske hade undvikit båda helt, eftersom jag tycker det är onödigt att göra detta på de flesta hästar.

kanske någon annan kan förklara bättre än mig, men det kanske hjälper dig en bit på traven i alla fall. Jag tycker ändå du ska fråga din ridlärare. du kan ju fråga henne varför man ska göra på ett visst sätt, och hur du uppfattar att hästen reagerar. Det kan vara nyttigt för henne också, att veta hur hästen känns.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: nybörjare...hjälp tack!

Hej.
Jag tror att det kan vara så att bekymren beror på din orutin och att det kommer att bli bättre med tiden.
Ridningen handlar så mkt om känsla, att känna vad som kommer att hända innan det har hänt och den känslan kommer vartefter du blir mer erfaren.
Att den pigga hästen går ifrån dig kan bero på att du ännu inte känner när han tänker göra det, för din förhållning behöver komma när han tänker tanken, inte när han redan fått upp farten!
Den "tröga" hästen behöver givetvis mer drivning för att behålla takt och tempo även vid halvhalter.
Jag tror inte att din ridlärare är så fel ute med sina instruktioner... men det är ju svårt att göra en absolut bedömning så här! :)
 
Sv: nybörjare...hjälp tack!

Tror det är så hon menar! Ska testa att driva på nästa gång jag rider honom!

Men tack även för ditt svar Tussinussen! Det är nog som du skriver om att bromsa=dra i tyglarna..:angel:
 
Sv: nybörjare...hjälp tack!

hoppas att det hjälper. i början kan det vara svårt att förstå vad ridläraren menar, och varför. Men när man kommer lite längre i sin ridning tror jag man förstår bättre!
Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 287
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 620
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 809
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
814
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp