Bukefalos 28 år!

Nybörjare!

Nillizan

Trådstartare
Har ett 13-årigt Nordsvenskt bruks sto efter Blixten, Faxe finns i stamtavlan också.
Jag skulle vilja betäcka henne nästa vår. Hur går jag till väga? Hur väljer man en hingst?
Hennes brunst är inte så jättetydlig, så ska man lämna bort henne eller hur går det till?
Vad är det för avgifter och papper som man ska hålla reda på?

Hon har blivit betäckt 2 ggr, men första gången kastade hon fölet, troligen pga dåligt foder/hö. Andra gången tog det sig inte, trots att hon blev betäckt flera gånger av samma hingst.
 
Sv: Nybörjare!

Jag skulle vilja ha en hingst som passar bra med hennes egenskaper. Hon är en otroligt snäll och trygg häst. Orädd och dragvillig, envis på ett bra sätt.
Lätt för att lära sig och tycker dressyr är jättekul. Vi arbetar med henne i skogen, samt kör. Hon har dragit ringvält, harv, släde. Och det går jämt bra! :)
 
Sv: Nybörjare!

Du hittar hingstar på föreningens hemsida:
http://www.nordsvensken.org/hingstar.php

Därifrån kan du kontakta de hingstägare som du är intresserad av och prata med dem.

Att stoet har kastat pga dåligt hö tvivlar jag på, det finns nog någon annan orsak. Jag tycker att du innan du skickar iväg stoet för betäckning låter en duktig seminveterinär titta på henne och göra ett bakterieprov så att hon inte har en infektion i livmodern. Det är inte helt ovanligt att ston har det, speciellt ifall de har blivit naturligt betäckta.
 
Sv: Nybörjare!

De papper du ska hålla reda på är en blankett "Resultat av betäckning" som du får av hingsthållaren, den fyller du i när fölet är fött, en kopia skickar du till avelsorganisationen som hingsten hör till, i detta fall till FNH, orginalet skickas till hingstägaren.
När du rapporterat till hingsthållaren att föl är fött så får du betäckningsrapporten/språngsedel, den spar du, det är den som id kontrollanten tittar på och som blir underlaget för passet.

Lycka till, det finns såååå många fina hingstar att välja på!
Tror att det går att beställa katalogen genom FNH.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 786
Senast: Masse
·
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 634
Senast: cello
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 274
Senast: Stergo
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 593
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp