Nybörjare

C

Camarotheking

Jag har hela mitt liv drömt om att ha hund men pappa har sagt blankt nej.Först ville jag ha en schäfer för att mormor hade det..lite senare ville jag ha en mellan schnauzer.Jag har dock insett att en hund kräver sin matte och nu är min största dröm att till en början få en dvärg schnauzer.
Berätta gärna om för nackdelar med denna ras!

Och så min egentliga fråga.Hur mkt och hur länge i sträck kan en hund vara ensam hemma?Jag som de flesta andra har ju jobb.
 
Kan inte så mycket om rasen mer än att det är en liten allert hund som verkar trivas med livet=) Verkar också gankska lätt lärd men då talar jag inte efter egen erfarenhet=)

Hur länge en hund kan vara ensam beror på individ från individ men en valp ska abslout inte vara ensam mer än kanske 5 min i sträck...när den sedan bli äldre så kanske 4 tim på eftermiddagen och 4 på kvällen..detta är i längsta laget om jag ska vara ärlig..men det är enligt mitt tycke :)
 
Som i alla andra trådar.. Visst klarar dom flesta hundar att var ensamma en hel arbetsdag, men det är inget drägligt liv för ett flockdjur.

Jag vet inte hur du står i hästeriet, men jag skulle då inte låta en häst få gå helt isolerad från flocken hela dagarna, om det inte var något verkligt speciellt fall.
 
Dvärg schnauzer är en stor hund i liten förpackning, dom pigg glada och harmoniska, full fart ute men lugna inne. Som alla hundar gillar dom aktivering.. Agility brukar vara poppis!
När det gäller att ha hunden hemma själv så har det funnits massor av trådar om det här, men min uppfattning är att max 4-5 timmar ensammen/per dag är nog. Visst klarar dom mer om dom måste, men varför ha en hund om den ändå skall ligga själv hela dagarna och ha det tråkigt!!
 
Kan du inte försöka låna en mellan schnauzer för att lära känna rasen bättre.
Tänk på att en hund inte ska vara ensam för länge (som alla ovan sagt) och att det kostar. Det är inte bara inköpet som kostar, hunden ska vaccineras varje år, den kan bli sjuk så en försäkring är nödvändig osv.
Försök som sagt gärna låna en hund först och se hur det är!
 
Nej jag tycker inte heller att dom ska va ensamma för länge, det var ju därför jag frågade!Vill ju göra rätt med vovve!

Att en hund kostar är jag väl medveten om!
Tror dock inte att den lyckas slå hästen ;)
 
Här i Sthlm lyckas hon inte klå hästen i alla fall ;) Araben (Har dock ingen häst alls längre) kostade ca 5.000 kr/månad i stallhyra, sen extra mat, vitaminer (Dålig hö och mat i stallet..), hovslagare, veterinär, ridhus.. Osv i all oändlighet typ :crazy:

X kostar mig runt 500 kr/månad i mat, kommer att kosta mer som unghund, och samma som vuxen sen igen. Vaccinationerna 1 gång per år, lite saker när hon växer, och diverse godis/leksaker ibland.. Men det är ju LÅNGT ifrån vad hästen kostade mig förut :p
 
Jag vet inte om vår kille är riktigt typisk för dvärgsvnauzer då han är lugnet själv.
Han är väldigt mån om att vara oss till lags, och är inte alls skällig.Psykiskt stabil. Dessutom slipper man hår på golvet då de ju är trimhundar.
Nackdelar ? Tja det skulle väl vara att det följer med ruskigt mycket skräp i tasshåren....speciellt när han varit med och mockat boxarna.... :crazy:
 
gå in här och sitt och förälska dig en stund, kanske finns det även något om temperament och vad man bör tänka på med just en dvärgschnautzer :)

nu när puppi är äldre, så låter vi honom vara själv 4 timmar på förmiddagen när ingen är hemma ev. helst inte, nån timme senare på dagen.
när det krisar för oss någon/några dagar då och då så har vi vår "dagmatte" som älskar att få sällskap. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 442
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 240
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit några trådar här tidigare som ni säkert har sett... jag behöver hjälp, igen. Jag har kommit in på en hundutbildning...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Tate
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
10 740
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp