Nybörjarguide - första betäckningen, hingstval m.m.

S

sundance

Berätta om era tankar och erfarenheter!

Jag har nästan bestämt mig för att betäcka ett sto f. -96 nästa år. Det kommer isåfall bli hennes första föl, och min första egna betäckning.

Stoet är slutmätt 1,55 m i Holland och var där registrerad som Holländsk Ridponny, men jag är säker på att hon är ett par cm högre - strax under 1,60 m. Avkomman får gärna bli något större, och därför bör jag använda en hingst som är större - kanske upp emot 1,70 m. Som jag har fattat det finns det en blupsiffra om mankhöjd, men förutom det? Kan man anta att en stor hingst nedärver stort?

Då stoet har en historia med vinster i 1,30 m och starter i 1,35, samt placeringar i LA dressyr, kommer jag välja en hopphingst eller multitalang.

Avkomman är tänkt till mig själv. Hur hemskt är det av mig att avla med målet att få en "fin amatörhäst" dvs. 130/Msv med fina resultat?

I övrigt önskar jag en avkomma ganska snarlik modern. Gärna lite större som jag skrev ovan, och gärna lite mer högrest också. Men som en ponny med extra långa ben, en kvick gummiboll med fina gångarter.

Jag förstår ju att det är många med mig som önskar denna "drömhäst", och att det aldrig finns några garantier. Men visst har ni mängder med tips på vad man ska tänka på?!
 
Sv: Nybörjarguide - första betäckningen, hingstval m.m.

Något annat som tåls att tänka på är ju det här med temperament - även om jag förstår att det är väldigt subjektivt. Att det dessutom beror så mycket på uppväxt och uppfostran gör det ju inte lättare...

Jag gillar vakna hästar, snälla och vänliga, men får gärna ha lite "temperament".
Vasst sto-"lugn" hingst eller tvärtom är att föredra antar jag. Sitt sto känner man kanske väl, men värre är det ju med hingstarna. Ska man bilda sig en uppfattning enbart på rykten och/eller från partiska sidor? Eller finns det ytterligare sätt att gå till väga?

Något annat som jag har bestämt mig för ska få vara med och avgöra hingstval i mitt fall, är hur långt det är till stationen och hur hög dräktigheten har varit tidigare år.

Hur långt åker ni till stationen? Är det "värt" att åka säg 40 mil för en speciell hingst, eller borde det finnas ungefär lika bra kandidater på närmre håll? (Om målet är en fin amatörhäst.)

Det är alltså era tankar jag är ute efter, inte rätt eller fel.
 
Sv: Nybörjarguide - första betäckningen, hingstval m.m.

Först måste jag bara säga :bow: till dig som verkar så förberedd, det känns som du verkligen tänkt igenom detta!!

Om stoet är reggad som ridponny och du vill använda en halvblodshingst tvivlar jag på att du får gröna papper på avkomman, detta har isäg ingen direkt betydelse, är det en bra häst så är den en bra häst oavsett pappersfärg men värt att ta med i beräkningen. Avkomman får ej tillgång till 3 års test och Kvalitén, i vissa fall heller inte Avelschampionaten.
Nu kan det ju vara så att ditt sto har en känd KWPN stam men är reggad som ponny pga storleken, då finns chansen att hon kan tas in i ASVH i ett bättre register.

De flesta större hingstar är att anta att avkomman blir i liknande storlek, om man går efter blup.se listan så är det Briar som har det högsta/bland det högsta och Camaro M ligger också högt vill jag minnas.
Dock så spelar ju stoets strl också in, dels att hon själv kan ge litet om hennes stam är "liten" samt att hon fysiskt inte är så stor och då inte kan föda fram ett enormt föl.

Om hingsten har bra % på sin TAI sperma så hade jag kört till närmsta station, annars tycker jag det kan vara värt att åka långt för att kunna använda hingsten man vill ha.
På ston jag inte vet nåt om fertiliteten hade jag klart valt en hingst med lågt eller ingen språngavgift.

Även om du "bara" vill ha en schysst amatör häst så ska du ändå avla fram en avkomma som DU vill ha och som DU kan vara stolt över. Kompensera inte och ta en närmre/billigare hingst än den du egentligen vill ha, då ångrar du dig bara sen!

Ang tempramentet så använder jag inte hingstar som är kända för att lämna skarpt till mitt vassaste sto och jag använder inte de mildaste hingstarna heller, utan lagom är bäst.
Är ditt sto vaken så skulle jag ta en hingst som inte är känd för att lämna tokbollar men kanske ingen som är känd för att lämna supermilt temprament heller.
Inom avel så blir sällan 1+1=2 och 2+2=4 utan det kan bli både 1, 3 och 8 ;)
 
Sv: Nybörjarguide - första betäckningen, hingstval m.m.

Många bra synpunkter!

Stoet fick en ASVH-stämpel i sitt holländska rp-pass efter importen. Borde fölet kunna få gröna papper då? Är det det som krävs för att få vara med på 3-årstest, kvalitén, 4-årschampionatet, Scandinavian Open, Breders Trophy?

Målet med avkomman är att försöka vara med på alla årgångstester om denne känns mogen. Men om det vid 6-års ålder visar sig att denne inte har kapacitet att följa med sina årgångskompisar upp i 1,40 som 7-åring gör det mig inget.

Ang storleken, så verkar mitt sto vara den minsta i stammen. (Dock finns det några 160-hästar till.) Och det borde väl vara positivt för fölets storlek?

Mitt sto verkar också vara bättre än sitt blup. Men tyvärr vet man ju inte vad som nedärvs... Även om det hade varit mycket lättare!

Det där med att hingstar är "kända" för ditt eller datt är lätt för dig att säga. :D Men jag då!
 
Sv: Nybörjarguide - första betäckningen, hingstval m.m.

Hej!Lite nyfiken pådin pålles stam.Har själv ett holländkst sto...
 
Sv: Nybörjarguide - första betäckningen, hingstval m.m.

Då är ditt sto reggad i ASVH vilket innebär att avkomman kan reggas där också om du använder en av dom godkänd hingst.

Den får då tillgång till alla årgångschampionaten men 3års och kvalitén beror på vilket register avkomman hamnar i och det beror på vilket register modern är i.

Reg nr ser ju ut som tex så här: 04-99-xxxx
04 står det om den är ett halvblod, 01 är fullblod 56/59 är häst av annan ras som ej är godkänd inkorsningsras.
99 är året hästar är född. Sen är de 4 sista siffrorna intressanta, de avslöjar i vilket register hästen är reggad i = vilken färg på papprena den har.

Finns att läsa mer på asvh hemsida, där har de alla reglementen..
 
Sv: Nybörjarguide - första betäckningen, hingstval m.m.

Det där var lite invecklat för mig... Men om jag har tolkat det rätt så borde mitt sto ha gråa papper? Blir det samma för fölet då?

Hon har reg.nr 59969802.

Så 59=häst av annan ras som ej är godkänd inkorsningsras./övriga hästar av varmblodstyp.
96=födelseåret
9802=grått papper - löpnummer fr.o.m. 9501

Vilka halvblod räknas som 04? inte bara svenska väl?
Borde jag ha registrerat mitt sto någon annanstans än hos ASVH?
 
Sv: Nybörjarguide - första betäckningen, hingstval m.m.

Alla halvblod som är av ASVH godkänd inkorsningsras hamnar i 04-registret, tex. Hannoveraner, Holstein, Trakhener och KWPN för att nämna några.

Åh hon är ju e: Now or Never :love:

Ditt stos avkommor kommer registreras på gråa papper med kod 54, det kommer ta flera generationer innan du får en avkomma på gröna papper, men som jag sa innan så är ju inte hästen bättre än vad den är för den har gröna papper istälelt för grå, är den bra så är den bra! Så du har tolkat stoets reg nr rätt!

I Sverige så hade alternativet varit Svenska Hästavels förbundet men det hade inte spelat någon roll.
 
Sv: Nybörjarguide - första betäckningen, hingstval m.m.

Nej, det är klart att en fin häst är en fin häst. Men tråkigt ändå att inte kunna vara med på 3-års och kvalitén... (Fast man kanske kan få vara med utom tävlan för att få en bedömning?)

Det som jag inte riktigt fattar är att hon egentligen har en KWPN-stam? Så om hon hade blivit 10 cm större hade hon troligtvis registrerats i KWPN? Och då hade hon fått gröna papper i Sverige?

Nej, vet du något om honom????!!! Berätta allt du vet!!!
 
Sv: Nybörjarguide - första betäckningen, hingstval m.m.

Man får vara med utom tävlan i mån av plats om hästen har gråa papper, likadant på fölvisningen.
Årgångschampionaten har den tillgång till oavsett färg på papprena.

"Felet" med din häst stam är att hon har ridponny på mammans sidan med okänd stam.
Pappa är ju då Now or Never, han är godkänd i både Hannover och KWPN bla.
Morfar är en holländare med både Trakhener och holländskt blod i.
Det luriga med hollänska hästar är att inom KWPN finns 3 register, RP är ridhästarna och det ända registret som godtas av ASVH.
TP är hästar med Hackney i och vad det sista registret heter har jag visst glömt... :confused:
Eftersom ditt sto har okänt och ridponny på modersidan så räknas det som raser som ej godtas av ASVH så det hade inte spelat någon roll om hon varit varken större eller mindre, hon har "fel" raser i sig ändå oavsett förbund hon reggats i från början.. Är du med?
 
Sv: Nybörjarguide - första betäckningen, hingstval m.m.

tack för tipset!
 
Sv: Nybörjarguide - första betäckningen, hingstval m.m.

Ja, jag tror jag är med. Hade inte tänkte på att mamman var ridponny. Hur såg du det? Stod det någonstans? Att mamman har okänt ser jag ju. Hur långt tillbaka måste hästen ha stam för att få gröna papper? Och då antar jag att det är krav på rastillhörighet också.

Är det aldrig några problem när man kommer med ett sto med gråa papper och vill betäcka? Även om det kanske inte gör något för min del att fölet får gråa papper (föutom det där med 3-årstestet och kvalitén), så borde ju målet i Sverige/världen vara gröna papper på så många hästar som möjligt?

Berätta mer om Now or Never! Har du sett honom någon gång?
 
Sv: Nybörjarguide - första betäckningen, hingstval m.m.

Hittade henne på allbreedpedigree där det sto ras: ridponny, nu är inte allbreed världens mest pålitliga databas eftersom vem som helst får lägga in hästar där, MEN med tanke på strl på din häst så verkar det inte orimligt.

För att få gröna papper måste hästen ha 3 led med godkänd stam. Pappan är ju ok helt klart, men sen blir det lite lurigt, man brukar oftast säga att det ska vara 3 led med godkända hingstar. Den här Halewijn har reggade avkommor i KWPN så han borde också vara ok. Men det är ju mormor som ställer till det efteroms hon då är den icke godkända rasen. Så i mitt tycke borde din avkomma får gråa papper på ras kod 54 register avd II.

Om du sedan betäcker den avkomman (om det blir ett sto då så klart) med en godkänd hingst så borde den få vita papper och sen lämna gröna papper men är ej säker.

Nåt jag inte riktigt förstår bara är varför ditt sto är reggat med raskod 59 och inte 54?
Så här står det i Reglementet:
Register avd. II
Häst (korsningshäst) fallen efter av ASVH Service AB godkänt avelsvärderad hingst,
men där moderns rastillhörighet ej accepteras av samma grundstambok som fadern.
Raskod: 54 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9001.

Now or Never är ju ändå en KWPN och även godkänd i Hannover... Mysko!!

Jag har inte hört talas om någon hingsthållare som nekat ett sto pga gråa papper! Vet folk som betäckt travarston med halvblodshingstar av olika stag och det har ej varit problem.

Har ej sett Now or Never live tyvärr, men filmklipp, hade det på min gamla dator, ska se om jag kan googla rätt på det igen.
 
Sv: Nybörjarguide - första betäckningen, hingstval m.m.

Hej och tack för all hjälp! Det hade tagit lång tid att räkna ut allt det här själv! Det där med register 59/54 är något jag ska komma ihåg att fråga om vid lämpligt tillfälle.

Jag har inte ändrat mig ang en betäckning, utan börjat titta närmre på specifika hingstar. Men vad många det finns alltså...!

Hittar du filmklipp på Now or Never, så blir jag jätteglad om jag får ta del av dem!!!:love:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 103
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 135
Senast: pastejja
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 431
Senast: Hippocampus
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 544
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp