Bukefalos 28 år!

Nyfiken på islandshäst!

Efter att i ett antal år ridit "storhäst" och gärna dressyr, köpte jag min efterlängtade isis. Hade testat att rida några olika när jag blev KÄR :love: ! Inte tänkte jag på om han var fyr eller femgångare:p, för det visade sig att det är han. Och att det är mycket påskjut kan håller jag med om! Första sommaren red vi bara i skritt o galopp, det var det enda som funkade...men det var min alldeles egna isis som jag drömt om! Sen började vi ta lektioner, jag tycker det är en rolig utmaning att lära sig rida honom ordentligt. Ridning är alltid ridning.
Han är en mogen herre som varit verksamhetshäst, men välriden. Hade kanske varit enklare med en "töltmaskin", men det var ju Honom jag ville ha!
Det är en helt fantastisk ras att hålla på med, rekommenderar varmt!
 
Jag sällar mig till skaran som anser att det spelar mindre roll om man väljer fyr- eller femgångare och det av många skäl men det mest självklara är att det ibland svårt att veta vilket och än oftare är det svårt att känna skillnaden. Man kan rida en häst utan att veta att det är en 5-gångare, hästar som inte tagit ett steg pass i sitt liv blir plötsligt 5-gångare i mogen ålder.

Det viktiga är att man kan hantera gångarterna och trivs med hästen. Vill man rida dressyr så bör man givetvis välja en häst med lätt för galoppen. Min dressyrtränare är då inte missnöjd med min 5-gångares galopp och trav (inte tölt heller vi kör det också på dresyrlektionerna) eller ridbarhet för den delen.
 
Jag sällar mig till skaran som anser att det spelar mindre roll om man väljer fyr- eller femgångare och det av många skäl. Dels så är det ibland svårt att veta vilket och kan man rida en häst utan att veta att det är en 5-gångare, hästar som inte tagit ett steg pass i sitt liv blir plötsligt 5-gångare i mogen ålder.
Det är ju inte supervanligt vad jag förstått och min råtta var ju just en en sån, fyrgångare utan en gnutta pass tills hon var elva...
 
Det är ju inte supervanligt vad jag förstått och min råtta var ju just en en sån, fyrgångare utan en gnutta pass tills hon var elva...

Ingen aning om exakt frekvens, men det är inte ovanligt att man atingen inte vet (och bara antagit) eller "vet fel" och hästen som man rider som 4-gångare egentlgien är femgångare. Definitionen av vad som är fyrgångare varierar något. Vad jag förstår menar en del att fyrgångare är de som inte har brukbar pass och då blir det lite förvirrande, när hästen egentligen har flyggande pass om än av dålig kavlitet/hastighet.
 
Superovanligt (skriver på telefonen som skulle hjälpa till...) skulle de vara - och håller med dig i allt :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 489
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 139
Senast: Magiana
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 360
Senast: svea
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 999
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp