Bukefalos 28 år!

Nyfiken på islandshäst!

saffran

Trådstartare
Rider idag dressyr på msv nivå men är sugen på att testa islandshäst.
Men inte turridning utan "riktig" ridning, träna liksom. Tycker när jag tittar på salu annonser att hästarna mest "flaxar"omkring och ser allmänt oridna ut. Kan man rida "dressyr" på en islänning eller är det bara gångartsträning som gäller? Är helt novis på detta område och nyfiken vill verkligen lära mig. Hoppas någon orkar svara och tipsa om tex film när det rid snyggt och riktigt. Tack på förhand!
 
Rider idag dressyr på msv nivå men är sugen på att testa islandshäst.
Men inte turridning utan "riktig" ridning, träna liksom. Tycker när jag tittar på salu annonser att hästarna mest "flaxar"omkring och ser allmänt oridna ut. Kan man rida "dressyr" på en islänning eller är det bara gångartsträning som gäller? Är helt novis på detta område och nyfiken vill verkligen lära mig. Hoppas någon orkar svara och tipsa om tex film när det rid snyggt och riktigt. Tack på förhand!
Du är varmt välkommen att pröva min häst ;)
Han är 4 år, reds in i januari.
Går i öppna, skänkelvikningar och gör bakdelsvändningar i alla 4 gångarterna. Han kan även sluta och framdelsvändningar i allt utom galopp.
Han är otroligt lättsamlad och går att rida på små volter i alla gångarter utan att tappa takten.

Försök att hitta någon häst att pröva som du VET ÄR VÄLRIDEN.
Det är där dom största problemen sitter.. Och dom bästa hästarna kan man inte se på annons ;)
 
Det låter bra. Och som du säger de bästa är jätte dyra eller sälj inte. Men skönt höra det funkar att rida krumelurer också. Att hitta en välriden är min tanke så man får testa på riktigt liksom eller vad man kan säga. Sedan hoppas jag inte du gör fram-bakdelsvändning i andra gångarter än skritt ;-) .
 
Det låter bra. Och som du säger de bästa är jätte dyra eller sälj inte. Men skönt höra det funkar att rida krumelurer också. Att hitta en välriden är min tanke så man får testa på riktigt liksom eller vad man kan säga. Sedan hoppas jag inte du gör fram-bakdelsvändning i andra gångarter än skritt ;-) .
Då bakdelsvändningarna är samma sak som en korrekt vändande hjälp så görs dom visst i andra gångarter än skritt, dock inte mer än ett kvarts varv ;)
 
Rider min islänning som jag ridit mina halvblod och ponnys genom åren. 1 gång i veckan rider vi även lektion för dressyrtränare och det har gett otroliga resultat! :)
 
Rider idag dressyr på msv nivå men är sugen på att testa islandshäst.
Men inte turridning utan "riktig" ridning, träna liksom. Tycker när jag tittar på salu annonser att hästarna mest "flaxar"omkring och ser allmänt oridna ut. Kan man rida "dressyr" på en islänning eller är det bara gångartsträning som gäller? Är helt novis på detta område och nyfiken vill verkligen lära mig. Hoppas någon orkar svara och tipsa om tex film när det rid snyggt och riktigt. Tack på förhand!

Jag skulle vilja påstå att dressyr och gångartsträning på en islandshäst i mångt och mycket är samma sak! Att rida öppna/sluta är till exempel väldigt bra förberedelse för tölt, och lösgörande övningar är lika behövliga på en islandshäst som på vilken häst som helst, oavsett antal gångarter. Jag som ridit in min islandshäst själv har lärt honom allt jag skulle lära ett halvblod, eller ett fullblod, eller ett russ, eller... Ja, du fattar!

Sedan skall man nog ha viss respekt för att hästar är olika också. En islandshäst som har genetiskt anlag för pass, till exempel, har faktiskt en gen som gör att den har lite "svårare" för galopp (eller lättare att inte falla i galopp från pass eller föralldel trav, om man så vill), och KANSKE är det inte helt schysst att t.ex. försöka lära den galoppiruetter. Medan det för en annan islandshäst, en utpräglad fyrgångare, till exempel, säkert kan gå alldeles utmärkt. (Nu kommer det säkert komma kommentarer om femgångare som VISST kan både piruetter och galoppombyten, men jag pratar i generella termer, och med önskan att man inte skall "pressa in" hästen i något den inte riktigt passar för).

Jag har just nu inga länkar, men sök på "Tölt in Harmony" och Denni Hauksson om du vill se islandshästridning på välridna hästar i balans. Han var för övrigt på Falsterbo i år och visade detta - snyggt, hästvänligt och välridet!
 
Jag skulle vilja påstå att dressyr och gångartsträning på en islandshäst i mångt och mycket är samma sak! Att rida öppna/sluta är till exempel väldigt bra förberedelse för tölt, och lösgörande övningar är lika behövliga på en islandshäst som på vilken häst som helst, oavsett antal gångarter. Jag som ridit in min islandshäst själv har lärt honom allt jag skulle lära ett halvblod, eller ett fullblod, eller ett russ, eller... Ja, du fattar!

Sedan skall man nog ha viss respekt för att hästar är olika också. En islandshäst som har genetiskt anlag för pass, till exempel, har faktiskt en gen som gör att den har lite "svårare" för galopp (eller lättare att inte falla i galopp från pass eller föralldel trav, om man så vill), och KANSKE är det inte helt schysst att t.ex. försöka lära den galoppiruetter. Medan det för en annan islandshäst, en utpräglad fyrgångare, till exempel, säkert kan gå alldeles utmärkt. (Nu kommer det säkert komma kommentarer om femgångare som VISST kan både piruetter och galoppombyten, men jag pratar i generella termer, och med önskan att man inte skall "pressa in" hästen i något den inte riktigt passar för).

Jag har just nu inga länkar, men sök på "Tölt in Harmony" och Denni Hauksson om du vill se islandshästridning på välridna hästar i balans. Han var för övrigt på Falsterbo i år och visade detta - snyggt, hästvänligt och välridet!


Tusen tack ett mycket bra svar som är trevligt och lättläst skrivet. Ska se om jag vågar mig på att testa, verkar som trevliga hästar att ha att göra med. :-)
 
Ett litet instick bara: Jag tycker inte man ska haka upp sig på om hästen är fyr- eller femgångare, det säger väldigt lite om hur lätt den har för sig, det ligger som @Roheryn också skriver på individnivå även om det finns generella "regler" som håller ganska bra. Sen ska man så klart ha det i åtanke, men det är dumt att sålla bort en femgångare tex innan man provat och sett vad den är bra på eller mindre bra på :)
 
Det har du helt rätt i @Gimlan, och jag skulle heller inte rekommendera en dressyrryttare att bara titta på fyrgångare, utan snarare se till att hitta en välriden och tillräckligt bra häst oavsett antal gångarter. Och vill man testa något nytt är det ju inte ens säkert att galoppiruetter är prio ett... ;-)

Själv föredrar jag, trots "storhästbakgrund" (som dock numera är rätt långt bak i tiden), för det mesta femgångshästar!
 
Som tillägg till de andras svar vill jag bara säga att det beror väldigt mycket på vad som sitter i sadeln också.

Jag vet att en dressyrryttare på hög nivå provade islandshäst en gång (kan för mitt liv inte minnas vem det var! :o) och tyckte det var hur häftigt som helst. Hen är alltså en väldigt skicklig ryttare, som fick rida en väldigt fin häst.
Jag vet också att en ganska medioker ryttare (tävlade typ LB-nivå i dressyr på storhäst) fick prova en väldigt fin, välriden islandshäst och tyckte det var fläng och spring och hitochdit.

En välriden islandshäst är ofta väldigt känslig, det händer direkt och inte i nästa steg liksom, så om inte ryttaren är skicklig och väldigt "med" själv kan nog en bra häst upplevas som flaxig och springig, fast den egentligen bara är väldigt lyhörd.
 
Fast så är det nog oavsett bakgrund på ryttaren. Jag har haft tregångsryttare som inte fått min femgångare att gå ett steg, red MSV och har en tregångsryttare nu som rider samma häst som gör det delvis bättre än vad jag gör...
 
Rider idag dressyr på msv nivå men är sugen på att testa islandshäst.
Men inte turridning utan "riktig" ridning, träna liksom. Tycker när jag tittar på salu annonser att hästarna mest "flaxar"omkring och ser allmänt oridna ut. Kan man rida "dressyr" på en islänning eller är det bara gångartsträning som gäller? Är helt novis på detta område och nyfiken vill verkligen lära mig. Hoppas någon orkar svara och tipsa om tex film när det rid snyggt och riktigt. Tack på förhand!


Jag köpte min första islandshäst 2006 efter att ha hållt på med stor häst och haft sv hbl i 9 år.
Ångrar inte en sekund mitt köp:D
Till en början red jag klassisk islandshäst ridning men har nu mer gått över helt till körning och vanlig dressyr, Vi töltar ute på ritter men bara för skojs skull vi tränar aldrig tölten för tränare längre.
För mig är hon bäst de dagar man har ont i lederna kan man tölta så slipper man trava och rida lätt så tölten är super att ha.
Dom är dessutom billiga att föda jämfört med sv hbl=) och att försäkra det var en stoor skillnad=)

jag tycker rasen är otroligt allsidig och har ett lugnt och fint psyke överlag.

Min hon är så lugn och har alltid varit lugn hon bara är så i sin natur inget jag har tränat fram.

Här är min guldklimp:love:

10576984_10153016127218998_6190827700330532739_n_zps15f821ff.jpg
 
Rider idag dressyr på msv nivå men är sugen på att testa islandshäst.
Men inte turridning utan "riktig" ridning, träna liksom. Tycker när jag tittar på salu annonser att hästarna mest "flaxar"omkring och ser allmänt oridna ut. Kan man rida "dressyr" på en islänning eller är det bara gångartsträning som gäller? Är helt novis på detta område och nyfiken vill verkligen lära mig. Hoppas någon orkar svara och tipsa om tex film när det rid snyggt och riktigt. Tack på förhand!
Om du är sugen på att ta lektioner så kanske du ska testa att kolla vilka duktiga tränare som finns i din närhet. Kolla lite youtube och se om de verkar rida "vettigt", och sedan hör du av dig och frågar om de ger lektioner på sina egna hästar.
Svårt att se annat sätt att få tag på verkligt välridna islänningar att ta lektion på, om man inte hittar en privathäst i sin närhet som man kan få låna på träningar.
 
överlag har 5 gångare svårare för att hålla gångarterna rent och de är lättare att förstöra en sån häst när man är ny och just gått över från storhäst.
4 gångare är mer lik 3 gångarna att rida tycker jag Så min rekommendation är att börja med en 4 gångare du har "bara" 4 gångarter att hålla reda på ist för 5.

Det är lätt att de blir grisepass av allt om man inte kan och känner till takten.. vilket man inte gör som nybörjare av naturliga skäl:)
Min 4 gångare är som en vanlig ponny att rida, de som provridit henne och inte vetat om att de är en isis och när jag sedan skall rida och börjar tölta får man höra VA:eek: är det en islandshäst?

Just för att hon känns som en vanlig ponny att rida säger de flesta.
Jag har ju inge å jämföra med som bara rider henne.

Jag hr ridit några 5 gångare och som nybörjare upplever jag dom svårare jag får lätt grisepass i alla gångarter och de vinglas och de har sig.
Men skulle jag få rida några olika 4 gångare så efter några år skulle jag nog va mogen för en 5 gångare och lära mig att rida sån.
Sedan finns det givetvis undantag där 5 gångare är som en 3 gångare att rida väl separerade gångarter osv.
Men de gör inte att man ska rekommendera 5 gångarna till storhästryttare som vill gå över till islandshäst tycker jag, man lever inte på undantag!
'Viktigaste är att man är medveten om att man kommer behöva massa ridlektioner för att få fason på känslan av när de är rent och inte rent i tölten.
hästen i sig som 5 gångare kan va superfin att rida... av en skicklig islandshästryttare, men mindre bra för nybörjaren som har nog med att hålla skritt trav och galopp rena på en islandshäst och så ska man hålla reda på 2 extra gångarter. Man behöver ju inte börja besiga världens högsta berg som nybörjare utan man kan ju börja med ett mindre=)
 
Rider idag dressyr på msv nivå men är sugen på att testa islandshäst.
Men inte turridning utan "riktig" ridning, träna liksom. Tycker när jag tittar på salu annonser att hästarna mest "flaxar"omkring och ser allmänt oridna ut. Kan man rida "dressyr" på en islänning eller är det bara gångartsträning som gäller? Är helt novis på detta område och nyfiken vill verkligen lära mig. Hoppas någon orkar svara och tipsa om tex film när det rid snyggt och riktigt. Tack på förhand!

Tänk på att 5-gångarna generellt har mer påskjut än bärkraft.
 
överlag har 5 gångare svårare för att hålla gångarterna rent och de är lättare att förstöra en sån häst när man är ny och just gått över från storhäst.
4 gångare är mer lik 3 gångarna att rida tycker jag Så min rekommendation är att börja med en 4 gångare du har "bara" 4 gångarter att hålla reda på ist för 5.

Det är lätt att de blir grisepass av allt om man inte kan och känner till takten.. vilket man inte gör som nybörjare av naturliga skäl:)
Min 4 gångare är som en vanlig ponny att rida, de som provridit henne och inte vetat om att de är en isis och när jag sedan skall rida och börjar tölta får man höra VA:eek: är det en islandshäst?

Just för att hon känns som en vanlig ponny att rida säger de flesta.
Jag har ju inge å jämföra med som bara rider henne.

Jag hr ridit några 5 gångare och som nybörjare upplever jag dom svårare jag får lätt grisepass i alla gångarter och de vinglas och de har sig.
Men skulle jag få rida några olika 4 gångare så efter några år skulle jag nog va mogen för en 5 gångare och lära mig att rida sån.
Sedan finns det givetvis undantag där 5 gångare är som en 3 gångare att rida väl separerade gångarter osv.
Men de gör inte att man ska rekommendera 5 gångarna till storhästryttare som vill gå över till islandshäst tycker jag, man lever inte på undantag!
'Viktigaste är att man är medveten om att man kommer behöva massa ridlektioner för att få fason på känslan av när de är rent och inte rent i tölten.
hästen i sig som 5 gångare kan va superfin att rida... av en skicklig islandshästryttare, men mindre bra för nybörjaren som har nog med att hålla skritt trav och galopp rena på en islandshäst och så ska man hålla reda på 2 extra gångarter. Man behöver ju inte börja besiga världens högsta berg som nybörjare utan man kan ju börja med ett mindre=)
Jag håller inte med om fyr- och femgångare på det viset. De är individer och en fyrgångare kan vara svårare än en femgångare av olika skäl. En del individer blandar mer - andra mindre. Vissa har en gångart (eller flera) som sitter djupare osv.
 
Håller med @Gimlan! Min enda generella observation beträffande femgångare är att deras galopp lättare "faller isär", att det är svårare för dem att hålla långsam galopp på en liten volt, till exempel. Samt kanske att de, som @tara skrev, har mer påskjut än bärighet. Vilket dock i högsta grad är en träningsfråga!

Sedan tycker jag inte att man nödvändigtvis skall rekommendera att "efterlikna tregångare" så mycket som möjligt bara för att en ryttare har dressyrbakgrund. För mig skulle definitivt en del av anledningen till att jag väljer islandshäst, rent av en del av islandshästens själ, gå förlorad om jag bara fick vilkensomhelst "tregångare med tölt". För mig är islandshästen mycket mer än så!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 136
Senast: Magiana
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 329
Senast: svea
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 998
Senast: Jakobine
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 622
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp