Nyinflyttad häst - rutiner

Wera

Trådstartare
Hur gör ni med nyinflyttade hästar?
Ex att ni just köpt en ny häst, börjar ni rida den direkt eller låter ni den bara få gå i hagen och lära känna rutinerna och stallet (den nya omgivningen) och kompisarna? Går ni ut med den på promenader eller bara skrittar lite osv? Tar det lugnt. Eller kör ni på som vanligt?

Jag minns när jag köpte min första häst då stod han ensam de första dagarna och jag promenerade bara med han lite och red korta stunder ute.
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Jag rider inte första dagen (samma dag som hästen kommer) men efter det, för att hästen inte ska stå och samla på sig överskottsenergi och bli mer spänd än vad den ändå kommer vara på nytt ställe. Första passen är bara lätta pass men som sagt -ut och röra på sig.
Innan jag släpper ihop hästen med någon annan så vill jag gärna att den ska ha stått över natten i boxen intill sin kommande hagkompis så de får bekanta sig genom gallret först och "skrika av sig".
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Jag har just köpt en häst som kommer om två veckor och han kommer få lov att stå ensam i sin hage första tiden men med kompisar i en annan hage bredvid. Han kommer på förmiddagen så jag vet inte om jag ska låta han få komma in i hagen eller boxen? Känns ju tidigt om han ska stå i boxen redan då...
Men när jag köpte min första häst stod han som sagt själv i några dagar men sen kom en ny häst dit och då släppte vi bara ihop dom tillsammans direkt i hagen (!) men det var inga skrik eller sparkar de blev bästa vänner direkt otroligt nog (två ranghöga hästar). Men idag inser jag vilken stor risk det var. :)
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Första dagen är lugn (samma dag den kommer hem) sen efter det så rider jag och grejar som vanligt.
Släpper rätt ut med övriga flocken om det inte är en väldigt ranghög häst då blir det lugnare invänjning.
Jag daltar inte bara för att hästen är ny .)
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Jag vill helst hämta hem hästen på eftermiddagen så den slipper stå inne i boxen själv sålänge, jag vill inte släppa dom tillsammans förens dagen efter när dom hälsat på varann över natten.
Första eller andra dagen rider jag inte men kan ta en promenad. Försöker sedan trappa upp träningen i ca 1-2 veckor innan jag kör fullt ut, känns som om det blir en sådan omställning annars. Beror ju också från individ till individ hur snabbt dom anpassar sig ;)
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Jag släpper ut hästen direkt till sin nya flock. Dock inte om det är kväll, då får den stå inne över natten och släpps ut till flocken på morgonen.

Hästen får vila samma dag som den anländer och sen rider jag som vanligt (:
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Smart att låta hästarna stå i boxarna brevid en natt innan de kommer närmare. Jag ska flytta min häst om ca en månad och är orolig för det, gammalt sto som idag går med 5 ponnysar och en islänning. Kommer flytta till litet stall så det blir bara min islandstant och två valacker. Men hur har ni gjort när hästar som inte känner varandra får mat i hagen? Min kommer få både frukost och lunch ute och det känns jättebra när hon känner de andra och kommit in i rutierna, men hur sjutton kommer man dit?
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Smart att låta hästarna stå i boxarna brevid en natt innan de kommer närmare. Jag ska flytta min häst om ca en månad och är orolig för det, gammalt sto som idag går med 5 ponnysar och en islänning. Kommer flytta till litet stall så det blir bara min islandstant och två valacker. Men hur har ni gjort när hästar som inte känner varandra får mat i hagen? Min kommer få både frukost och lunch ute och det känns jättebra när hon känner de andra och kommit in i rutierna, men hur sjutton kommer man dit?

Vi lägger ut massor med högar för att det ska finnas en hög att gå till när den blir bortkörd, för det blir dom ofta har jag märkt :mad: .Så småningom äter dom ganska snällt
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Låter så enkelt, min matglada brukar vilja bestämma över maten och det är ju svårt när man är ny. Men det enda rätta är väl att låta min få frukost inne och de andra ute som vanligt innan hon får gå ut, borde vara lättare att bekanta sig med mat i magen. OK jag kanske gör ett stort problem av ett litet
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Låter så enkelt, min matglada brukar vilja bestämma över maten och det är ju svårt när man är ny. Men det enda rätta är väl att låta min få frukost inne och de andra ute som vanligt innan hon får gå ut, borde vara lättare att bekanta sig med mat i magen. OK jag kanske gör ett stort problem av ett litet

Det brukar lugna ner sig när dom ätit några minuter:D. Testa, annars kan du ju ge inne om det är möjligt men då missar dom en del av interaktionen med kompisarna.
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Tänkte mest på första dagen, låta killarna få hålla sina rutiner och min dam få äta inne sen ut och bekanta sig med killarna. Inte alla dagar det är kul att ha ett envist gammalt rött sto :) men är övertygad att det kommer gå toppen efter några dagar, gäller bara att komma dit. Ett stort plus är också att hagen de ska gå i är stor för bara tre hästar och det känns som en fördel tycker jag
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Tänkte mest på första dagen, låta killarna få hålla sina rutiner och min dam få äta inne sen ut och bekanta sig med killarna. Inte alla dagar det är kul att ha ett envist gammalt rött sto :) men är övertygad att det kommer gå toppen efter några dagar, gäller bara att komma dit. Ett stort plus är också att hagen de ska gå i är stor för bara tre hästar och det känns som en fördel tycker jag

Jag skulle nästan vara mer orolig för att valackarna bråkar om stoet, det har jag varit med om.
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Skulle jag köpa en ny häst så skulle den få gå ut i hagen på direkten, om man inte kom hem sent förstås. Sen skulle jag nog rida dagen efter och fortsätta med de gamla rutinerna.


När vi hämtade min nuvarande häst(jag var 11 när vi hämtade honom) fick jag rida honom lite direkt, på gården bara. Så han inte skulle vara stel när vi släppte ut honom i hagen. Hade vi inte vetat hur snäll och lugn han var, så hade jag inte ridit, utan lett runt han i stället.
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Hej!

Det beror helt på hästen och vad tidigare ägare rekommenderar.

Min första häst stog kvar på samma stall så där red jag direkt, men tog det lite lugnare för att lära känna varandra. När vi bytte stall fick han någon dags vila innan jag red.

Andra hästan fick gå i hage i kanske 2 veckor och bara beta innan jag red. Vi borstade, lärde känna och promenerade istället.

Nuvarande hästan fick jag rådet av tidigare ägare att inte låta stå, så hon fick vila kanske 3 dagar (åkte "långt" och gick direkt ut på bete efter en natt på box) innan jag red.

Så, i min värld beror det helt på hästen och situationen, det finns ingen standardmall jag tror funkar på alla hästar.

/Lavinia
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Smart att låta hästarna stå i boxarna brevid en natt innan de kommer närmare. Jag ska flytta min häst om ca en månad och är orolig för det, gammalt sto som idag går med 5 ponnysar och en islänning. Kommer flytta till litet stall så det blir bara min islandstant och två valacker. Men hur har ni gjort när hästar som inte känner varandra får mat i hagen? Min kommer få både frukost och lunch ute och det känns jättebra när hon känner de andra och kommit in i rutierna, men hur sjutton kommer man dit?

Hästarna står inte bredvid varandra.. Vi har lösdrift och rätt stora flockar; den nya hästen står inne över natten själv om den kommer mot eftermiddagen då jag vill att det ska vara ljust och dagtid när de släpps ihop så att man kan hålla koll över dagen :)

Finns studier som visar på att det inte har någon betydelse om de hälsar på varandra först innan ihopsläpp.
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Det beror på vad hästen är van vid. Är det en häst som är van att ridas/arbetas så försöker jag börja jobba den så snart som möjligt. Är det en häst (som min egen) som vid köp inte hade ridits på ca 5 månader utan bara gått i hagen så tar jag det lite lugnare. Det handlar om att behålla så mycket av de rutiner hästen är van vid som möjligt, att flytta till ett nytt stall med nya hästar, nya människor och nya omgivningar kan vara nog så stressande. Om hästens rutiner dessutom kastas helt åt skogen samtidigt blir det bara värre.
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Det beror ju på häst och omständigheter.
När jag köpte min för ett år sen så var han nykastrerad. Han var rätt på och mycket intresserad av tjejer. Han släpptes inte ut till 3 valacker och 2 äldre hingstar utan släpptes in till valackarna när hingstarna togs ut på senvintern.
Inga problem 2 av valackarna är lite försiktiga så dom var ointressanta. Valacken som bestämmer satte honom på plats när det var fodring.
Nu fick vi en ny valack i fredags som fick stå inne till lördag morgon i box bredvid valackarna. Så när dom släpptes ut så hälsade inte ens ledarvalacken på honom det var redan klart. Min vallade runt honom ett tag han fick inte hälsa på de 2 försiktiga killarna som är mycket tighta med varandra . Nu i kväll så gick den nya och min och betade tätt tillsammans.
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Hästarna står inte bredvid varandra.. Vi har lösdrift och rätt stora flockar; den nya hästen står inne över natten själv om den kommer mot eftermiddagen då jag vill att det ska vara ljust och dagtid när de släpps ihop så att man kan hålla koll över dagen :)

Finns studier som visar på att det inte har någon betydelse om de hälsar på varandra först innan ihopsläpp.

Har märkt det:cool: Vi hade en liten ängel i en hage en vecka men när vi släppte ut henne så ramlade vingarna av :devil:
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Gå i hage ett par dagar och promenerar för hand innan jag börjar rida. Tar det väldigt lugnt i början eftrsom det är stor omställning med ny miljö och framförallt ny ryttare.
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Gå i hage ett par dagar och promenerar för hand innan jag börjar rida. Tar det väldigt lugnt i början eftrsom det är stor omställning med ny miljö och framförallt ny ryttare.

gör samma.

Det är levande varelser och dessutom flockdjur och framförallt vanedjur.
En flytt till ny ägare är en stooor omställning för en häst, trots att dte kanske inte alltid märks utåt.
Sen beror det på individen när jag börjar jobba med den
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 352
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 310
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
771
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp