Nyinflyttad häst - rutiner

Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Finns studier som visar på att det inte har någon betydelse om de hälsar på varandra först innan ihopsläpp.

Har du en hänvisning till den studien? Är alltid vetgirig ;)
Har annan erfarenhet men det är bara i min egen lilla ankdamm, inte någon grundlig utförd vetenskaplig undersökning :D

Har stall med inackorderingar och vi har inskolnings och karantän-hagar i anslutning till de stora hagarna på ca 250-1000 m².

Anledningen är flera, till att börja med så har jag ett ansvar mot inackorderingarna att det inte kommer en häst utifrån med sjukdomar. Kvarka som exempel ska ha minst två veckor karantän innan man släpper till andra.
De behöver även bekanta sig med nya omgivningen och dess invånare, både hästar och människor. Det är alltid viss stress för hästen när den kommer till nytt ställe och det är bra om den kan sänkas lite.
Är det många hästar i hagen så är det bra om de får känna nykomlingen lite innan så att det inte helt plötsligt är så att hela flocken samtidigt ska hälsa på den nya.
Första dagarna är det promenader så de lär känna omgivningarna, ex ridvägarna runt gården, det är bra med långpromenader för ryttare ;) Sedan är det väldigt individuellt hur snabbt hästen acklimatiserar sig till nya omgivningar vilket är avgörande när man kan börja arbeta med den.
Vi har hingstar och valacker i flocken c:a 14-20 st.

Det här är ju ett problem i ex ett inridningsstall där det kostar varje dag som hästen står där men har man fler hästar kan man skicka fler på träning samtidigt så den har en kompis med sig.

God fortsättning på året
Rolle
IpL
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Var på SLU och Hippocampus förra året och det var då jag tog del utav den studien, så tyvärr har jag inget resultat på "rak arm". Finns kanske att hitta på HästSverige?
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Ops nu börjar jag bli nervös inför flytten, när på dagen är det bäst att flytta? Mitt på dagen och bara bo in sig i boxen över natten, eller komma på kväll eller morgon? Tror inte min häst kommer kunna gå i egen hage de första dagarna och vet inte vad som är bäst. Mitt islandssto 23 år och ganska ranghög och vet hur allt ska vara, ska släppas ihop med två valacker en isis år och ett äldre halvblod som är mer eller mindre pensionerat. Mitt sto har så vitt jag vet alltid gått bra ihop med valacker med andra ston har det istället varit lite problem ibland. Men jag och hästen är inte vana att flytta det brukar komma nykomlingar till hennes hage och då brukar det bli lite spring och pip sen inget mer, vill att det ska bli så nu också fast det är vi som flyttar den här gången.

Fördelar hagen är stor och alla inblandade hästar är vana vid att gå i större flockar, är dock livrädd för dels själva hopsläppet och dels de första fodringarna i hagen, de kommer få lunch ute.

Vad är smartast att släppa ihop när de har mat i hagen eller alldeles efter de har ätit.

Har också tänkt ta ett lungare standardpass på banan ganska snart efter flytten, gärna dag två, innan vi börjar ge oss ut och utforska omgivningen.
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Vad är smartast att släppa ihop när de har mat i hagen eller alldeles efter de har ätit.

När de har ätit :) vissa blir griniga när de har sin mat och risk för onödigt bråk kan dyka upp om det finns mat att konkurrera om i hagen.

Jag fick hem min nya häst idag. Han kom kl 15.00 och fick stå i boxen i stallet med lite hö tills imorgon morgon (för hans sällskap står med en annan häst nu så imorgon ska allt ordnas). Han är ranghög och hans sällskap är ranglåg så det kommer nog gå jätte bra. Den andra hästen ska släppas ihop med två "föl". Har släppt ihop en ranglåg med en ranghög förr utan några problem alls. Värre med två ranglåga då ska de slåss om sin plats...
Men han fick stå idag och "bo in sig" och imorgon ska jag börja rida ut som vanligt :)
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Jag anpassar mig efter hästen men oftast rider jag nog inte första dan - när jag nyss köpt häst. Man har ju fullt upp att bara vilja pyssla och titta på sin nya häst. Sen kanske man promenerar runt lite på gården och visar den nya omgivningen. Bara för att det är så mysigt.

Vid flytt kan jag nog rida dan efter att hästen kommit om den är lugn och tillfreds. Men man har oftast lite annat o göra, som att sortera i skåpet och hitta plats för grejer som inte kom med första dan. Det viktigaste är ju att hästen hittar sin plats i flocken. Så rider man när första bästa tillfälle ges.
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Det spelar ingen roll om du kommer morgon eller kväll. Hästen kommer inte att fara illa av varken det ena eller det andra. Gör som passar dig bäst. Kommer du på eftermiddagen eller dagen, så att hästarna kanske bara kommer att gå ute nån timme till eller så, då skulle jag ha min häst i stallet och vara där och pyssla tills hästarna kom in. Det är alltid bra att låta dem få iaf 2-3 timmar när man släpper ihop. Ibland går det fort, ibland stökar de runt ett tag. Men det är bra att de får gå en stund ihop även efter att leken lugnat sig lite, det är också en viktig del i deras uppgörelser.

Var noga med att prata med stallägaren om hur du vill ha det med ihopsläppet INNAN dagen för flytt kommer. Annars kanske hela stallgänget står där när ni rullar in på gården och har tagit sig tid att vara med vid ihopsläppet, och så känner du att du inte vill. Det blir inte så bra. Så gör upp om detta först, och tala gärna om att du är lite nervös inför det.

Under matstunden bör man inte släppa in en ny häst. Men det spelar ingen roll om det sker före elller efter. Sålänge hästarna lugnat ner sig innan utfodring görs. Din häst kommer troligen att hållas lite utanför och behöva en hög en bit bort men det ser ju den som fodrar.

Oroa dig inte över ihopsläppet så mkt. Din häst är troligen klok med tanke på sin ålder och vet att det bästa är att ligga lågt i början. Se det som ett tillfälle att se och ta lärdom istället. :)
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Lycka till Wera, hoppas ditt hopsläpp har gått jättebra och att du kommer trivas med nya hästen

Tintilar jag det är jättestor skillnad om man skaffar ny häst eller om man flyttar sin häst, nu när jag flyttar tror jag det bästa jag kan göra är att ta ett lätt, rutinartat pass på banan så snart som möjligt, lite också för att visa att allt är normalt.

Alla flytter vi tidigare gjort har min häst haft sin bästa kompis med och då har inte flyttar varit så jobbiga, mer jobb med allt som ska flyttas men de har haft varandra, men nu ska jag dela på dem och det känns så tungt, tror de gått i samma hage i 12-13 år tror detta är värst, samtidigt som jag själv kanske för första gången måste stå på egna ben när det gäller hästarna, har varit skönt att vara två. Usch vad jag är gnällig men jag är jättenervös och hoppas verkligen att jag tagit rätt beslut
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Att man låter hästarna nosa på varann först tror inte jag heller gör ngn skillnad. Hästar kommunicerar inte med mularna. Men däremot kan jag förstå att man låter hästarna går i hagar intill varandra en stund innan om man är osäker på hur de ska bete sig, därför att man kanske kan få ett hum om ifall ihopsläppet blir vilt eller inte. Så det är ju ngt man isf gör för sin egen skull. För att känna att man har lite mer koll på situationen. Men jag har heller aldrig gjort så. Man släpper in den nya i den hage där flocken går, vilken ska vara ordentlit stor, och sen håller man ett öga. Mest för att kunna agera om någon häst skadar sig, mer än så ska man inte lägga sig i.
 
Sv: Nyinflyttad häst - rutiner

Tack "Simply me" :)
Vi släppte ihop dom imorse. Gick hur BRA som helst :) nosa lite på varandra, min var lugn och cool medan den andra skrek 3 gånger och stegra lite men inga sparkar eller öron bakåt - inga sura miner och efter mindre än fem minuter stod de och åt tillsammans ur samma höbal :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 352
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 317
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
771
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp