Nykastrerad hund, hjälp!

Saeta

Trådstartare
Vi har precis fått hem våran nykastrerad hund. Ett större ingrepp då han bara hade ena kulan nere och andra uppe i buken. Operationen gick bra, som planerat. Spydde en gång efter när han vaknade upp.

Nu har han fått på sig tratten och kommer ha den i 10 dagar. Då ska vi åka in och ta bort stygnen. Vi ska även in imorrn för en snabbkoll och ta bort en liten bommulsgrej.

Men nu när han börjat piggna på sig lite blir han förbannad på tratten, piper oavbrutet och tycker riktigt riktigt synd om sig själv. Han försökte ta sig igenom en grej och sträckte upp såret lite så han började blöda.
Är detta farligt? Det blöder inte konstant men det kom en liten pöl. Vi är ju extremt noga med att han inte får vara i närheten av såret och tvätta osv. Han får heller inte hoppa upp i sängen/soffan/stolarna nu. Han försöker hela tiden och är helt stissig och ja vete allt.

Har ni några bra tips?
Matte är jätte orolig och stressad = ingen bra kombination.
Tur att Husse är underbar och hjälper till.
 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

Det finns en halskrage ( som man får betala själv ), påminner om nackkragen man använder till människor. Dom har fungerat bättre på våra hundar.

Sikten blir inte skymd och den stör inte alls på samma sätt som tratten.
 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

Har stygnen lossnat eller har det kommit ut lite blod "emellan" så att säga?
Är du orolig så ring och fråga.

Min hund tyckte också väldigt synd om sig själv när han var nyopererad och gick med tratt (dock var inte det kastrering, men ett annat mindre ingrepp). Det gick över efter någon dag och efter det brydde han sig inte om tratten, de sista dagarna inte om såret heller.
 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

Åh, det låter ju bra! Lite mjukare också. Du kan möjligtvis inte skicka länk i PM eller kanske lägga upp någon bild?

Tack för tips :laugh:
 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

Nej jag tror det kom blod mellan bara. Ser inte ut som att det har lossnat. Det kommer som en vit vätska också. Är det var? Veterinären sa att det kunde vara lite och att vi då skulle dutta bort det.

Finns det någon klinik som har öppet dygnet runt? Det är ju lite sent nu. Han som gjorde det skulle åka hem precis efter.

Skönt att det gick bra för din hund ändå,att det gick så fort! :)
 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

Han blöder fortfarande, dropprinner lite då och då. Är det farligt eller helt normalt? Det är även lite öppet nu, 2 st små ställen där det blöder lite ifrån. Kanske kan försöka få en bild.
 
Senast ändrad:
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

Jag har fått operera bort den ena stenen på en av mina hundar. Inte alls så stor operation. Han gillade inte heller tratten. Jag flyttade ner på golvet, satt och myste med honom så att han tog det lugnt. Och så flyttade jag ner madrassen på golvet så var han lugn även på natten. Det är viktigt att han är så stilla som möjligt nu ett par dygn.

Om du är osäker på om det blöder mer än det "ska" så ska du kunna ringa och fråga på närmaste djursjukhus som har öppet dygnet runt. Är det en stor hund så har inte några droppar någon betydelse, men om det är en hund på ett par kilo är det inte bra om det kommer mer än ett par droppar i taget.
 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

Smart att sova på golvet, det ska nog jag göra också!

Vi var ute på en promenad nyss och han kissade och bajsade. Nu sover han utan tratt, försökt tvätta men skärper sig när man säger till.
Det är en schäfer på ca 34kg, så han är stor.
Han blöder några droppar då och då, kom en större pöl på kanske 10-15 droppar en gång. Men annars liksom, en droppe då och då.

Då är det ingen direkt fara väl?
 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

Ser du bor i Uppsala, UDS/Universitetsdjursjukhusets smådjursavdelning (Ultuna) har jour dygnet runt för smådjur. Tel 018-67 26 80

Ang den uppblåsbara kragen så vissa hundar når slicka såret ändå. Men här är en bild på en modell, finns flera, inkl större:

Thumbnail.aspx


Jag är inte säker, men Ultuna KAN ha sådana, sett hundar där med sådana iaf, men om matte lämnat in en sån med hunden eller de har vet jag inte.

Jämförelse mot tratt:
Thumbnail.aspx


Dock, vissa hundar kommer åt ändå, speciellt 'därbak', men beror ju på var såret är? Mina har normalkastrerats med snitt i pungen, och ungefär 50% har struntat i såret, och de övriga har behövt tratt tyvärr. Om det gjorts snitt i buken, som vid tikkastration (antar det om en låg uppe?) så finns det som en 'kroppsstrumpa' att köpa har jag sett, som en gördel runt magen. Vet inte hur de funkar dock.
 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

Billigare lösning än gördel är ju att skaffa en lång t-shirt och knyta upp runt svansen. Vi gör så med våra när de är opererade eftersom de hittills har blivit väldigt låga och ledsna av att ha tratt (hunden kommer in i hallen och vägrar sen röra på sig om han inte får av sig tratten). Funkar bra. Har man dessutom flera hundar så kan de inte "hjälpa" varandra genom att slicka upp såret.
 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

Tack till er som har svarat!
Vi ska till veterinären idag för att kolla hur det ser ut och ta bort en av tussarna. Ska passa på att fråga om kragen!
Jätte bra tips om att sätta fast en stor tshirt!

Här kommer 2 bilder från hur det ser ut idag. Vad tycker ni?

 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

tycker det ser fint ut. det är nog ingen fara om de kommer några droppar blod men om det börjar rinna ska ni åka in.

är du orolig är det ju bara ringa :) men jag tycker det ser fint ut
 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

Tycker också att det ser fint ut! (men att opereras där kan inte vara skönt :crazy::p)
 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

Såret ser jättefint ut!

Det enda jag skulle gjort är att fukta en bomulstrasa och badda bort ev. sårvätska.

Mitt tips för att kunna slippa tratten - när ni har koll på hunden - är att köpa pojk-boxershorts. Klipp ett hål för svansen och se till att linningen ligger i hundens "midja" och inte skaver. Tänk dock på att inte lämna hunden obevakad med detta som enda "skydd"!
För övrigt brukar det ta några dagar innan hundarna vänjer sej vid tratten, men de gör det!

/Swat
 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

Min hund behöver inte mer stressupplevelser så jag tog bort tratten redan första natten. Han fick ett par av sonens pyjamasbyxor i str 4 år istället. Lämnade knälångt så han ej skulle nå att slicka genom byxbenet men ändå löst överallt. Resårbandet fäst i halsbandet satt där bara som en extra försäkran, annars kunde byxorna ibland hasa ner eftersom han ofta försökte gnugga av sig dem mot golvet. Han hade dock bara 3 stygn precis nedanför snoppen. Tomma påsarna var kvar.

byxorpvovven.jpg
 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

även Jenka och Swat:

Vad skönt att ni tycker det ser fint ut! :) vi ska åka in senare på eftermiddagen för att ta bort en tuss och så ska dom kolla hur det ser ut bara!
 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

Vi var ju som sagt till veterinären med honom. Han tyckte att det såg fint ut, men att det hade spruckit upp då han kom åt det en hundradels sekund.

Han fick en smärtlindrande spruta där också, och även smärtstillande av oss. Men han har kommit på att man kan klia med baktassen och ändå nå lite av såret.

Annars ser det fint ut. Han är hyfsat lugn, men det blöder fortfarande lite. Och sårvätska kommer ut.

Låter det "normalt"? Ni som är kunniga ;)
 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

- se till att han inte kan slicka eller klia - att slicka på såret är den i särklass säkraste metoden att plocka bort stygn eller ordna till en infektion = HA KRAGE!! Om han kliar med baktassen - SÄTT PÅ EN SOCKA ELLER MOCKASIN PÅ TASSEN!!
- tvätta rent med tvål och vatten, använd inga sårtvättmedel, då de kan försämra sårläkningen
- kontrollera temperaturen någon - några gånger per dag. Normal temperatur på en hund 38-39 grader. Om han får feber vid mer än ett tillfälle under dagen - ring din veterinär
- klar sårvätska som bara kommer i små mängder är inte farligt. Om vätskan börjar bli tjockare, kladdigare, gulare i eller i större mängd - ring din veterinär
- om sårkanterna börjar bli svullna eller röda eller om det börjar bli rött runt såret - ring din veterinär
- se till att han går promenader i koppel i lugnt tempo och inte far runt, hoppar och studsar, eller springer lös förrän stygnen är tagna, annars kan såret spricka
- om det fortsätter blöda mer än några droppar - ring din veterinär

Hur jobbigt du och han än tycker att det är under de 10-12 dagar som krävs innan man kan stygnen så är det tyvärr nödvändigt och det finns inga genvägar. Såret behöver den tiden för att läka.
 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

Absolut! Kragen sitter på hela tiden, förutom när vi är ute på promenad.

Sockan åker på ikväll!

Fungerar det med oparfymerat hundshampoo? Det känns lite mildare än tvål då vi inte har någon oparfymerad.

Temp har vi inte kollat än, då vi faktiskt inte har någon :o men det ska inhandlas imorgon.

Sårvätskan är klar. Det är absolut inte tjock eller kladdig eller gul eller liknande. Jag tror inte är speciellt mycket som kommer, men det blandades ut med blod plus att han åkte runt lite i det, men det var nog inte så mycket.

Absolut, han får inte gå runt i huset utan uppsyn (inom instängslade områden så han inte fastnar eller så heller)

Han blöder inga pölar, men det blir liksom som när tikar går och små droppar i slutet av löpningen, några droppar här och där. Det är inte så farligt väl? Ligger han stilla blir det som en pöl när han reser sig upp (efter kanske någon timme/2timmar. Han sover djupt.) och då är det väl inte heller att det kommer mer än några droppar fast det har samlats ihop bara.

Klart det är jobbigt. Men han är duktig ändå. Han får mest bo på rummet nu de första dagarna då såret är nytt eftersom han är otroligt livlig och studsig mot allt och alla och super glad i allt. Och när han är inne i rummet så ligger han mest (mjuka madrasser som byts ut så han inte får in samma bakterier och för att han inte ska ligga på kallt klinker).

Låter det bra? :) Tusen tack för svar!
 
Sv: Nykastrerad hund, hjälp!

Jag undrar om inte byxor är lättare att få att sitta kvar än sockor, för att hindra honom från att klia.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 683
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 619
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 311
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 218
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp