Bukefalos 28 år!

Nytt försök

H

Häst 2004

Nu gör jag ett nytt försök, jag skulle vilja ha hjälp att bedömma om denna foderstaten kan vara ok till mitt sto. Hon är 5 år - 6 till sommaren, vill gärna ha upp henne lite i hull - men då med ett foder som hon inte blir mer pigg av! Hon rids normalt, hopptränar samt dressyr tränar regelbundet.
Det är väldigt fina värden på det hö hon får: TS 87,7 MJ 9,2 Råprotein 109,9 Smrp 75,7 NDF-fiber 554
Aska 64,9 Kalcium 3,0 Fosfor 1,0 Kalium 21,1

Det jag själv har kommit fram till (gnm att räkna på hippocampus sida) är att hon får för mkt protein.

Hittils har hennes foderstat sett ut så här: 1/2 kg betfor 1 kg hippo basic, 1 kg hippo breed, 1 kg korn, miner blå, vitlökspulver, b-vitamin(för pälsfällning) samt 12 kg hö.

Fick bra svar innan om att jag helt kunde ta bort kraftfoder, men jag känner att jag ändå vill ge henne ngt slags kraftfoder.
Jag har för ett tag sedan lagt till korn samt ökat hö mängden, men i
stället för att lägga på sig har hon blivit tunnare i stället!?

Jag funderar på att prova följande: 12 kg hö, mineraler, vitlökspulver,
1 kg hippo basic (lägre proteinhalt än i hippo breed) 1 kg korn, 1/2 kg betfor.



Kan detta vara ngt, el ska jag prova med endast havre o korn!? :confused:
 
Sv: Nytt försök

Vad väger din häst? Är tänderna tillsedda? Har hon någon vilodag emellanåt så att hon inte faller ur pga att musklerna inte hinner bygga upp sig mellan träningstillfällena? Tycker det verkar konsigt att hon faller ur på så mycket mat om värdena på höet är så bra?

Är värdena på höet per kg foder eller per kg ts?

Om värdet är per kg foder ger enbart 12 kg hö = 114 MJ, 908 smrp. Det blir en kvot på 7,9 vilket är väl högt, och bör kompletteras med mer energirikt foder. Halm och olja kan isåfall vara bra komplement till din foderstat istället för proteinrika kraftfoder.

Om värdet är per kg ts innebär det per kg foder:
TS 87,7
MJ 9,2 = 8
Smrp 75,7 = 66
Kalcium 3,0 = 2,6
Fosfor 1,0 = 0, 9
Vilket ger på 12 kg hö = 96 MJ, 792 smrp, kvot: 8,25

Din gamla foderstat ger utöver detta: 38,55 MJ, 300 g smrp. Kvot: 7,7 dvs för mycket protein även i kraftfodergivan.
(ca värden, räknar bort tillskotten här)
1/2 kg betfor = 5,75 MJ, 35 g smrp
1 kg hippo basic = 11 MJ, 80 g smrp
1 kg hippo breed = 10,8 MJ, 95 g smrp
1 kg korn = 11 MJ, 90 g smrp

Totalt blir det 135 MJ eller 152,5 MJ, det sista låter väldigt mycket för en häst i normal träning, men är inte omöjligt att hon behöver om hon är svårfödd.
Det är lite svårt att veta vad din häst har för behov om kvoten (g smrp / MJ) är hög, eftersom det kan gå åt extra energi bara för att smälta allt proteinet i maten. En kvot på 6 är generell rekommendation, närmare 7 tycker jag många hästar verkar behöva (vid muskeluppbygnad, tillväxt el dyl), men över 7 kan bli för bra.

Jag skulle byta 2 kg hö mot halm och på så sätt få ner den totala proteinmängden till mer lagom nivå. Tillsätt lite olja i foderstaten för ren energi utan protein. Ge eventuellt mer betfor om hon behöver det för att behålla energinivån.
Skippa Hippo Breed. Dra ner korn och Hippo basic, som också ökar kvoten. Du kan istället välja att byta ut kornet och Hippo blandningarna motHippo champ , som har lägre kvot och mer energi (80 smrp / 12,2 MJ) utan att vara så stärkelserikt, enligt Hippos hemsida.

Alltså (förslag):
10 kg hö = 80 el 92 MJ, 660 el. 757 g smrp
fri tillgång till halm (räknar på ca 2 kg) = ca 11 MJ
2 dl olja = ca 6 MJ
0,5 kg betfor = ca 5,75 MJ, 35 g smrp
1 kg Hippo champ = 12,2 MJ, 80 smrp

Ger 115 el 127 MJ, 775 el 872 g smrp. Kvot 6,7 - 6,8 g smrp / MJ

Den lägre siffran (dvs om hövärdena är angivna / kg ts från början och därför blir lägre uträknat per kilo foder) kan vara för låg för din häst. Du kan då t ex öka med 1 kg hö och 0,5 kg betfor extra (ger 128 MJ, 841 smrp, kvot: 6,6), eller 1 kg Hippo champ till (ger 127 MJ, 855 smrp, kvot: 6,7).

Vad tror du?
 
Sv: Nytt försök

Hej o tack för ditt svar!

Hon väger c:a 500 kg, tänder är kollade och ok.
Hon har 1 vilodag per vecka samt 1 el 2 dgr då vi endast skrittar.

Värderna på höet är per kg foder.

Jag tycker det låter bra att byta ut hippo fodrerna som jag har idag mot ngt annat foder med lägre protein värde, samt att byta ut lite av höet mot halm, jag ska prova detta!

JÄTTETACK!!! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 184
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 132
Foder & Strö Utifrån denna analys, hur hade ni med kunskap om detta utfodrat mina två hästar? Säg till om någon akgrundsinfo fattas... Hösilage...
Svar
11
· Visningar
1 595
Senast: Qodrofenia
·
Foder & Strö Min ridtravare på 12 år har svårt att hålla hullet uppe under vintern på enbart hö. Jag har god kvalite på mitt hö. Han har haft...
Svar
9
· Visningar
2 173
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp