Den var hög på vattenprovet.Då har du nog inte speciellt hög järnhalt i ditt vatten, tänker jag?
Jag skall se om jag kan hitta värdet.
Det borde finnas en kopia i min mailboxe.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den var hög på vattenprovet.Då har du nog inte speciellt hög järnhalt i ditt vatten, tänker jag?
0,03 mg/lDå har du nog inte speciellt hög järnhalt i ditt vatten, tänker jag?
Det är den. Det har jag frågat om extremt noga. Flera gånger
Det verkar som att hela är murstock. Och det finns murstock i andra änden av huset med, så det har nog funnits en kamin av något slag i köket också.
Det finns någon konstig lucka på baksidan av murstocken till köket. Men frågan är om den sitter ihop med vardagsrummet... Väggen som är i mitten av huset är väldigt tjock. Det syns tydligt på kartan roboten gjort. Men vad det faktiskt är vet vi såklart inte.
Har sotare någon typ av "journalsystem" så att jag kan ringa o fråga?
Jag har ingen aning om nånting. Vi vet inte ens ålder på huset. 1909 finns det omnämnt första gången, men det kan givetvis vara äldre. Så om den är original, ditplacerad efteråt vet jag inget om.
Men med tanke på placeringen så känns den inte direkt original. Kaminen i köket finns inte kvar.
Hittade en konstig grejj, men det är nog till någon murstock i köket. Vi har två skorstenar.
Ditt värde är ju jättelågt? Gränsvärde för dricksvatten är 0,2 mg/l.0,03 mg/l
Hittade
Det är nog inte så högt.
Men det blir verkligen ordentligt med fläckar av det.
Okej.Ditt värde är ju jättelågt? Gränsvärde för dricksvatten är 0,2 mg/l.
Jag har 0,46 mg/l järn i mitt vatten och märker inte av några missfärgningar nånstans.Okej.
Då kan man nog inte bedöma värdet på järn från graden av missfärgning.
Bra med ett exempel på det.
Eller så är det fel på ditt prov. Det verkar faktiskt jättemärkligt att du skulle känna av den ytterst lilla mängden järn på något sätt. Snabbgoogling bekräftar det också.Okej.
Då kan man nog inte bedöma värdet på järn från graden av missfärgning.
Bra med ett exempel på det.
Då kanske missfärgningen beror på något annat?Jag har 0,46 mg/l järn i mitt vatten och märker inte av några missfärgningar nånstans.
Det förklarar varför hyresgästen lugnade ner sig efter att ha fått kopia på analysen.Eller så är det fel på ditt prov. Det verkar faktiskt jättemärkligt att du skulle känna av den ytterst lilla mängden järn på något sätt. Snabbgoogling bekräftar det också.
Jag förstår faktiskt inte längre vad du menar? Du började med att svara mig att du också minsann har ett väldigt järnhaltigt vatten, men det har du ju inte alls? Och nu pratar du om en hyresgäst istället?Det förklarar varför hyresgästen lugnade ner sig efter att ha fått kopia på analysen.
Före så skulle hon kräva mig på diverse olika vattenfilter samt skadestånd.
Huset är en klassisk konstruktion för sin tid.Jag har ingen aning om nånting. Vi vet inte ens ålder på huset. 1909 finns det omnämnt första gången, men det kan givetvis vara äldre. Så om den är original, ditplacerad efteråt vet jag inget om.
Men med tanke på placeringen så känns den inte direkt original. Kaminen i köket finns inte kvar.
Hittade en konstig grejj, men det är nog till någon murstock i köket. Vi har två skorstenar.
Jag har läst på en del och har lång erfarenhet av att elda sedan innan. Förra huset jag bodde i i 10 år hade jag vedeldning som enda uppvärmning.Huset är en klassisk konstruktion för sin tid.
Väldigt många hus ser ut ungefär så vad gäller eldstäder och ventilation.
Någon med erfarenhet av gamla hus kan visa och förklara.
Jag kan komma förbi om du fortfarande bor i närheten av var du bodde förut.
Sprickor på utsidan är bara kosmetiskt.Den är sprucken sedan innan, men lagad. Så någon har uppenbarligen använt den fel.
Det blir inte samma kemiska reaktion med järn som det är med kalk, så det är frågan hur bra det fungerar. Jag behöver göra detta en gång i veckan ungefär (trots att jag alltså använder toaletten dagligen), så det är ju bra om det är enkelt och billigt. Ättika är väldigt lättanvänt, så OM det funkar så är det väldigt smidigt.
Absolut. Men jag är väldigt glad för att få bo här, så att kräva att de ska ta vattenprover för tusenlappar för att jag har på känn att vattnet innehåller för mycket järn tänker jag inte göra.
Hyresvärden är jättebra, och har hittills åtgärdat (eller planerar att åtgärda, vi har ju bara bott här 1,5 månad) allt som har varit regelrätt fel, och små önskemål som vi har haft i övrigt. Men jag vill verkligen inte verka asjobbig.
Men får jag tips om något ställe jag kan skicka in för järnprover som inte kostar tusenlappar så skickar jag in själv. Visar det sig sedan att vattnet har för mycket järn så är saken enkel.