Nytt hus, kamin och järnfläckar

Bukefalos 30 år!

SiZo

Trådstartare
Okej, jag har lite funderingar.
1 vi har en kamin enligt bilden nedan. Vad behöver jag tänka på? Jag antar att pinnen där uppe är spjället och att det ska vara fullt utdraget vid tändning?

Den lilla runda grejjen längre ner, vad är det? Behöver den kunna öppnas? Jag får nämligen inte upp den.

Och fråga 2. Vi har massor järn i vattnet. På nivån att en kran som droppade lite några timmar lämnade rostfärgade fläckar i handfatet. Jag fick bort det. Men randen i toaletten är svårare.

Kalk är jag expert på. Men järnfläckar verkar knepigare? Alla tips uppskattas.

Bifogade filer

• 20260919_084715.webp
    20260919_084715.webp
    122,5 KB · Visningar: 228
Är det så mycket järn i vattnet kanske ett filter kan vara aktuellt?

Den runda grejen nere kan jag dock inte svara på. I mammas kakelugn öppnar man något i botten också (utöver spjället) men märkligt om man skulle behöva öppna den om den inte går att öppna 🤔 spjället lärde jag mig hemma att man stänger lite i taget vartefter elden får mer fart. Det hölls igång bäst då.

1 vi har en kamin enligt bilden nedan. Vad behöver jag tänka på? Jag antar att pinnen där uppe är spjället och att det ska vara fullt utdraget vid tändning?

Den lilla runda grejjen längre ner, vad är det? Behöver den kunna öppnas? Jag får nämligen inte upp den.

Och fråga 2. Vi har massor järn i vattnet. På nivån att en kran som droppade lite några timmar lämnade rostfärgade fläckar i handfatet. Jag fick bort det. Men randen i toaletten är svårare.

Det ser ut som en kakelugn på bilden.
Är du säker på att den ska vara konstruerad internt så att den fungerar som en kamin och bara har en fejkad kakelfasad?

Om det verkligen är en kakelugn är det nämligen viktigt att man eldar just så som en kakelugn är avsedd att eldas för att inte förstöra den. Du kan få mer hjälp med det, men då behöver det klargöras först vilken sorts eldstad det faktiskt är du har.

Om det är en riktig kakelugn så är det till vänster en sotlucka. Den ska vara tät och det är bara sotaren som behöver öppna den. Helt normalt att den sitter tokhårt för en vanlig dödlig utan rätt teknik för att öppna.

Ta vattenprov om det inte är gjort. Vi har 23 mg järn/liter (nej, inte 2,3 eller 0,23), vilket nästan är orimliga mängder. Det krävdes det största filtret från Göingefilter för att få rätt på det.

Det ser ut som en kakelugn på bilden.
Är du säker på att den ska vara konstruerad internt så att den fungerar som en kamin och bara har en fejkad kakelfasad?

Om det verkligen är en kakelugn är det nämligen viktigt att man eldar just så som en kakelugn är avsedd att eldas för att inte förstöra den. Du kan få mer hjälp med det, men då behöver det klargöras först vilken sorts eldstad det faktiskt är du har.

Om det är en riktig kakelugn så är det till vänster en sotlucka. Den ska vara tät och det är bara sotaren som behöver öppna den. Helt normalt att den sitter tokhårt för en vanlig dödlig utan rätt teknik för att öppna.
Borde vara en kakelugn? Hur ser jag om det inte är det?
Tar bild på insidan med.

Bifogade filer

• 20260919_091556.webp
    20260919_091556.webp
    102,7 KB · Visningar: 190
Samt på texten på mässingsluckan, som förstås inte behöver vara original.
Själva skorstenen ser ut att vara typ 3 meter bred här på bottenvåningen. Högre upp blir den smalare.

Bifogade filer

• 20260919_091745.webp
    20260919_091745.webp
    76 KB · Visningar: 114
Ta vattenprov om det inte är gjort. Vi har 23 mg järn/liter (nej, inte 2,3 eller 0,23), vilket nästan är orimliga mängder. Det krävdes det största filtret från Göingefilter för att få rätt på det.
Det är bara att det är så dyrt. Och det är en hyresrätt så det är frågan vad de gör med resultatet.

När man duschar så luktar det järn så det är alldeles säkert för mycket järn vattnet.

Har du tips om hur man testar det billigt så tas det gärna emot.

Det är bara att det är så dyrt. Och det är en hyresrätt så det är frågan vad de gör med resultatet.

När man duschar så luktar det järn så det är alldeles säkert för mycket järn vattnet.

Den som äger huset borde bekymra sig över alldeles för höga järnhalter. Det är inte alls bra för rör, varmvattenberedare och dylikt.

Frågorna om kaminen hade jag ställt till hyresvärden. Känns säkrast så.

Den som äger huset borde bekymra sig över alldeles för höga järnhalter. Det är inte alls bra för rör, varmvattenberedare och dylikt.

Frågorna om kaminen hade jag ställt till hyresvärden. Känns säkrast så.
De vet inte. Så där är det ingen idé att fråga tyvärr. De har aldrig bott i huset själva, utan det följde med när de köpte gården. Så de har dålig koll på huset överlag och bara hyrt ut det.

Borde vara en kakelugn? Hur ser jag om det inte är det?
Tar bild på insidan med.
Det som är lite udda är att "svensk standardmodell" av en traditionell kakelugn har en sotlucka upptill i mitten och en nedtill på vardera sidan. (dv.s en kanal går upp i mitten, delar sig och går ned på vardera sidan, vänder i botten för att gå upp till där de går ihop, passerar spjället och ansluter till murstockens rökkanal) Så frågan är varför denna inte har det.

Och placeringen med en fyrkantig ugn som har hela sidan emot en del av murstocken (?) på det sättet. Vet du om den är original eller eftermonterad? Är det till höger gammal murstock som har anslutit mot en borttagen vägg, eller något annat? Vad finns på andra sidan av den? Det förekommer att ugnen ansluter till kanal som ska sprida värmen till fler rum, finns något tecken på det (typ extra sotlucka eller spjäll som annars har oförklarlig placering)? Hur ser murstock och eldstäder ut i övriga rum?

Frågan är lite vad den innehåller när den inte är standardmurad inuti, varför det är gjort så och vad det innebär för eldningen. Sotaren lär veta för annars hade den inte varit godkänd om det inte gick att komma åt för att rensa där det behövs.

Det finns bra videos på youtube om hur man eldar i kakelugnar. Det är viktigt att göra rätt så inte kaklet spricker.
Jag har dock aldrig lyckats med våra kakelugnar, det blir rökigt inne trots att jag gör by the book och sotaren nyligen varit här😅

Men vet du i sådana fall ens om kaminen är godkänd för eldning?
Det är den. Det har jag frågat om extremt noga. Flera gånger :D

Det som är lite udda är att "svensk standardmodell" av en traditionell kakelugn har en sotlucka upptill i mitten och en nedtill på vardera sidan. (dv.s en kanal går upp i mitten, delar sig och går ned på vardera sidan, vänder i botten för att gå upp till där de går ihop, passerar spjället och ansluter till murstockens rökkanal) Så frågan är varför denna inte har det.

Och placeringen med en fyrkantig ugn som har hela sidan emot en del av murstocken (?) på det sättet. Vet du om den är original eller eftermonterad? Är det till höger gammal murstock som har anslutit mot en borttagen vägg, eller något annat? Vad finns på andra sidan av den? Det förekommer att ugnen ansluter till kanal som ska sprida värmen till fler rum, finns något tecken på det (typ extra sotlucka eller spjäll som annars har oförklarlig placering)? Hur ser murstock och eldstäder ut i övriga rum?

Frågan är lite vad den innehåller när den inte är standardmurad inuti, varför det är gjort så och vad det innebär för eldningen. Sotaren lär veta för annars hade den inte varit godkänd om det inte gick att komma åt för att rensa där det behövs.
Det verkar som att hela är murstock. Och det finns murstock i andra änden av huset med, så det har nog funnits en kamin av något slag i köket också.

Det finns någon konstig lucka på baksidan av murstocken till köket. Men frågan är om den sitter ihop med vardagsrummet... Väggen som är i mitten av huset är väldigt tjock. Det syns tydligt på kartan roboten gjort. Men vad det faktiskt är vet vi såklart inte.

Har sotare någon typ av "journalsystem" så att jag kan ringa o fråga?

Jag har ingen aning om nånting. Vi vet inte ens ålder på huset. 1909 finns det omnämnt första gången, men det kan givetvis vara äldre. Så om den är original, ditplacerad efteråt vet jag inget om.

Men med tanke på placeringen så känns den inte direkt original. Kaminen i köket finns inte kvar.

Hittade en konstig grejj, men det är nog till någon murstock i köket. Vi har två skorstenar.

Bifogade filer

• 20260919_095923.webp
    20260919_095923.webp
    103,8 KB · Visningar: 165
Om du kan ta reda på vilken firma som har varit där och sotat och godkänt eldstaden så skulle du kunna testa att kontakta dem och fråga om de har någon notering om det är en kakelugn eller kamin. De borde veta.

Det verkar som att hela är murstock. Och det finns murstock i andra änden av huset med, så det har nog funnits en kamin av något slag i köket också.

Det finns någon konstig lucka på baksidan av murstocken till köket. Men frågan är om den sitter ihop med vardagsrummet... Väggen som är i mitten av huset är väldigt tjock. Det syns tydligt på kartan roboten gjort. Men vad det faktiskt är vet vi såklart inte.

Har sotare någon typ av "journalsystem" så att jag kan ringa o fråga?

Jag har ingen aning om nånting. Vi vet inte ens ålder på huset. 1909 finns det omnämnt första gången, men det kan givetvis vara äldre. Så om den är original, ditplacerad efteråt vet jag inget om.

Men med tanke på placeringen så känns den inte direkt original. Kaminen i köket finns inte kvar.

Hittade en konstig grejj, men det är nog till någon murstock i köket. Vi har två skorstenar.
Kan du fota konstig lucka, inkl. hur den är placerad?

Det är lite svårt att gissa på distans eftersom man tolkar en hel del av gamla hus utifrån helheten och vad som var vanligt på den orten vid den tiden, men ofta går det att förstå mycket av historiken för någon som är van att se de sakerna (så länge det inte är tokrenoverat till max eller helt urblåst)

Det som är på fotot är vanlig luftventilation. Troligen ansluten till en kanal i murstocken som är avsedd för det. Snöre borde kunna öppna/stänga. (stäng på vintern, annars drar det massor när murstock är varm eller temperaturskillnaden ute/inne blir stor)

Sotarens dokumentation säger vad som är godkänt resp. vilka anmärkningar som finns samt vilka sotningsintervall som är anmälda och när det senast utfördes.. För att svara om kanalerna behöver de komma ut och titta.

Kan du fota konstig lucka, inkl. hur den är placerad?

Det är lite svårt att gissa på distans eftersom man tolkar en hel del av gamla hus utifrån helheten och vad som var vanligt på den orten vid den tiden, men ofta går det att förstå mycket av historiken för någon som är van att se de sakerna (så länge det inte är tokrenoverat till max eller helt urblåst)

Det som är på fotot är vanlig luftventilation. Troligen ansluten till en kanal i murstocken som är avsedd för det. Snöre borde kunna öppna/stänga. (stäng på vintern, annars drar det massor när murstock är varm eller temperaturskillnaden ute/inne blir stor)

Sotarens dokumentation säger vad som är godkänt resp. vilka anmärkningar som finns samt vilka sotningsintervall som är anmälda och när det senast utfördes.. För att svara om kanalerna behöver de komma ut och titta.
Det verkar som att det är en halv kakelugn. Den extra rökkanalen finns bara på ena sidan. Andra sidan finns det ingen. Det hade de faktiskt koll på.

Vi får se hur mycket jag faktiskt kommer elda i den. Ryker det in så får det vara.

Det verkar som att det är en halv kakelugn. Den extra rökkanalen finns bara på ena sidan. Andra sidan finns det ingen. Det hade de faktiskt koll på.

Vi får se hur mycket jag faktiskt kommer elda i den. Ryker det in så får det vara.
Verkar logiskt.
Men borde det inte vara meckigt att sota den utan övre sotluckan? Fast det går nog om man tar det nerifrån.

Då gissar jag att de fått tag på en begagnad som inte fungerar att använda normalt med den placeringen pga. inte går att sota till höger, och att de tagit bort något varv kakel upptill och därför finns inget begagnat hål för sotluckan där.
Snyggt målad, den kan gott vara värd det för att få utseendet.

Allt med en kakelugn handlar om att lära sig elda på rätt sätt (och lära känna sin egen ugn med vad som är rätt läge för spjäll och luckor beroende på vilken ved man eldar). Så det är en lärkurva, men efter det är de kanonbra att hantera. :)
Att tända så att man snabbt får blå lågor ovanpå är nyckel till att kunna strypa den bra, utan att komma till att stormelda eller pyrelda.

Hyresvärden är skyldig att se till att du har tjänligt dricksvatten. Det kan de inte veta om de inte tar vattenprover.

Nu har jag inte läst hela tråden. Men, angående järnfläckarna i toan: har ni provat ättika? Jag har aldrig testat det i just toastolen, men på annat för att få bort kalk. Enligt min polare Google ( :D ) ska husmorsknepen med ättika eller bikarbonat funka även på järnfläckar i just toa!

Vi får också järnfläckar (utgår jag från att det är..) i toan om den står oanvänd länge. När vi flyttade in var den duktigt brun just där vattnet står så att säga. Här räckte det dock att göra rent med borste och wc-rengöring ett gäng gånger, men vi har inte problem med just järnavlagringar från vattnet generellt. Däremot behövs rengöring med ättika (lindar in med hushållspapper och häller på ättika) på kranar och rör pga blir kalkavlagringar där.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka