Bukefalos 28 år!

Nytt kök!

voltis

Trådstartare
Snart ska vi riva ut heeela köket och göra nytt!

Det jag nu söker är tips, tex på funktioner ni inte kan vara utan, eller som ni saknar i era kök.
Vi har ju en grundbild över hur det ska se ut klar, men det är de där detaljerna som man inte vill missa hehe. Så allt som har med kök att göra: tell me! :D

Tanken är stomme fr ikea, med vita högblanks luckor. Antingen handtag som sitter längs kanten eller långa metallhantag.
Mkt lådor i underskåpen.
Vet inte om vi ska ha kakel eller glasskiva ovanför bänken, eller vilka färger på det eller bänkskivan.
Golven blir troligen ek.

Men inget är klart, därav tråden :D
 
Sv: Nytt kök!

Många uttag! Sen är jag en sucker för köksöar... :angel:

Annars, tänk dig att du står i köket. Har du allt inom rimligt räckhåll? Kryddförvaring nära spisen tex. Diskmaskin och spis nära diskho. Det är också jätteskönt att ha ugnen lite högre upp istället för under spisplattorna, tycker jag!
 
Sv: Nytt kök!

Två rätt stora och lika stora diskhoar :-)
Jag säger tvärtom. ;) Vi bytta nyss ut större delarna av vårt kök och vi tog bort den stora diskbänken och satte in en liten med bara en ho + avrinningsyta. På det viset fick vi mycket mer plats för annat. Och i ärlighetens namn så saknar jag inte en extra diskho alls. Det vår diskho var till för var att ställa ner disk som inte skulle in i diskmaskinen och så fick den stå där.

Nu tar vi tag i allt sådant på en gång istället så köket ser dessutom alltid mer välstädat ut än det gjorde tidigare.
 
Sv: Nytt kök!

:D

Så olika det kan vara. Jag vill ha rejäla hoar även när jag har diskmaskin. Ska jag fylla vatten i en 10-literskastrull så måste den gå att ställa ner i hon. Vask och ho vill jag ha.

Vartefter man flyttar runt inser man en massa. Som i det här köket där jag bor sedan i maj... Ofta undrar jag om de haft otur när de tänkt.

För mig är det viktig med rejäla arbetsytor och möjlighet att ha saker sorterade i logisk ordning. Inte för långt mellan diskmaskin och skåpen där sakerna ska stå tex.

Sedan vill jag ha möjlighet att ha lådor eller hyllor där jag kan ha "diverse" som jag vill ha tillgängligt i köket men inte är lämpligt att ha framme. Snören, ficklampor, nyckelband jag fått etc etc. Allt bös som man har men som inte logiskt sorteras in med annat.

I nuvarande kök är det alldeles för lite förvaring! Man kan aldrig någonsin få för många skåp och lådor.
 
Sv: Nytt kök!

Vi älskar den lilla inbyggda diskmedelspumpen som vi har vid vår vask:) det sticker bara upp ett pumphuvud, så har man diskmedel tillgängligt alltid på ett snyggt sätt utan att ha flaskor framme.
 
Sv: Nytt kök!

Det jag är mest nöjd med i vårt kök är vår stora ho med en kran du kan dra ut slang på så att den räcks över hela, lådor i underskåpen, induktionshällen och ugnen i arbetshöjd.
 
Sv: Nytt kök!

Något som jag har, men som jag inte vet om det förekommer i moderna kök, är en utdragbar skärbräda under arbetsbänken.
 
Sv: Nytt kök!

Kl
Oj vad mkt svar redan! Svarar när jag slutat jobba :)

Tillägg bara: ganska litet kök, ingen plats för varken köksö, vedspis el större skaffer ;-)

Diskhon är ett stort frågetecken, bra med mkt infallsvinklar där. Fortsätt :)
 
Sv: Nytt kök!

Men sätt iaf in ett högskåp där ni kan ha skafferi/förvaring, det är guld värt att slippa dela upp förvaringen i massa småskåp.
 
Sv: Nytt kök!

Fast det är nog en smaksak, vi har tex inget högskåp utan har torrvaror och sånt uppdelat i lådor och är mer än nöjda med det, lådor ger mycket bättre överblick än skåp och för vår del är deg inga problem att det är uppdelat, men vissa tycker säkert det. En smaksak helt enkelt.
 
Sv: Nytt kök!

Jo, lådor funkar ju också utmärkt, men om man har ont om plats så är det mer platseffektivt med ett högskåp. Lådorna kan man behöva till annat:)
 
Sv: Nytt kök!

Du vet att det är obligatoriskt med före- och efterbilder nu när du gjort den här tråden va? :D
 
Sv: Nytt kök!

Jag tipsar om att se över möjligheten att ha förvaring ända ner till golvet. Små lådor där man vanligtvis bara har lister där man kan dumpa sånt som man inte vanligtvis vill ha i någon utav dom vanliga lådorna men ändå i köket (t ex ritpapper och penner till ev liten, en allmän "skräplåda" som verkar finnas i de flesta hem osv)
 
Sv: Nytt kök!

Jo, lådor funkar ju också utmärkt, men om man har ont om plats så är det mer platseffektivt med ett högskåp. Lådorna kan man behöva till annat:)

Absolut!

Jag har ett högskåp. Men det finns inga hyllor i det :confused: Som sagt undrar jag ibland hur - eller om - tidigare ägare tänkt.

Nästa lön ska jag äntligen åka till köksfirman och beställa hyllor. Mina konserver ser väldigt ensamma ut där på botten av skåpet ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 462
Senast: Acto
·
Hemmet Vårt kök är ett Kalmarkök, google säger att de upphörde 1984, så det har några år på nacken. Om kanske fem år kommer vi byta hela köket...
2 3
Svar
55
· Visningar
12 997
Senast: Monkie
·
Hemmet Behöver tips och råd till köket. Har mörkt klinker på golvet i stil med det här ; (Bilden är snodd från Sköna Hem) Mitt klinker är...
Svar
3
· Visningar
2 462
Senast: Lazy Lady
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 312
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp