Nytt sadelproblem.....igen !

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kurant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 029
K

Kurant

Shit !
Jag har en windsor allround sadel till mitt halvblod men nu är det som så att hon har byggt upp muskler och blivit maffigare vilket gör att hennes sadel blir alldeles för trång framtill..
Gillar den inte så mycket överhuvudtaget men det är ju skit jobbigt att behöva gå runt o prova sadlar varje år 1000 ggr.
Hon har en normal bred rygg och en normal längd..
Är det obligatoriskt att jag måste hitta ny nu eller finns det nån lösning..tror inte det men en padd hjälper väl knappast ? :confused:
Vilka / vilken sadel har ni och vilken är bäst ?

:cry: :cry: :cry:

Sv: Nytt sadelproblem.....igen !

Det finns inget annat att göra än köpa ny, och inte bommen är omvärmningsbar.

Finns märket & modellen i bredare bomvidd så räcker det med att byta mot en vidare kanske. Annars är du varmt välkommen ut i SADELDJUNGELN med oss andra *hehehe*

Padda är du inte hjälpt av, det gör det ju ännu trängre.

Sen, varje år ska du inte behöva prova ut en ny, men innan de musklat klart så får man byta med jämna mellanrum. Det du kan göra om du tror hon har mycket kvar att muskla är att köpa en som passar men är lite för vid, och padda sålänge och sen ta bort padden.

Sådana där saker brukar en bra sadelmakare kunna se, hur mkt hästen har kvara tt muskla, och passa ut en som är just för vid och padda den.

Vilka sadlar alla andra har ska du helt strunta i. Du ska ha en sadel som passar DIn häst (och i andra hand DIG). Att stallgrannen har en Stubben är oväsentligt, stubben kanske inte passar din häst övht. Eller dig.

Vad har du för bomvidd på den du har nu? Har din häst rak eller svängd rygg? Hög/låg manke? Ta gärna bilder på hästen ur diverse vinklar så kanske vi kan hjälpa dig med någons adel du skulle kunna prova och se hur den passar.

T ex sådana här bilder:

http://hem.passagen.se/visenz/rygg.htm

Som sagt en padd gör bara saken ännu värre. En lösning kan ju vara att skaffa sig en bomlös sadel. Det finns ju sånna som ser ut som dressyrsadlar och har tillräckligt bra med stöd! Med en sådan så spelar det ingen roll hur hästen ser ut! Efter ett tag kommer ju inte hästen förendras så mycket då kan du ju börja leta efter en ny bomsadel om du vill ha en sån!=)

Nej tyvärr måste du skaffa en ny sadel. En för trång sadel går inte att få vidare så vida den inte går att bomändra..

Tyvärr måste du nog ut i sadeldjungeln... :crazy:

Windsor går inte heller att värma om och att köpa en ny kostar ju multum... Om jag vore du skulle jag testa Frank Baines eller Stubben (INTE de med halvdjup bom, som Artus och Siegfried CS. Ring till Stubben Sverige så kan dom berätta mer. pm:a mig om mdu vill ha numret.), de ser ungefär likadana ut i bommen som Windsor. Finns många begagnade också.

Sadeldjungeln!!

..fast jag förstår inte att alla har såna sadelproblem. har haft vår sadel på kanske 5 st hästar nu och det har funkat fin fint!
har en stübben tristan lyx tror jag den heter.. :love: jätte skön! ananrs gillar jag rösli sadlarna jättemkt. Såå sköna, och härligt stöd..!

Blääääääääää...som jag trodde då..
Tack för alla svar !

bollen__ skrev:
Sadeldjungeln!!

..fast jag förstår inte att alla har såna sadelproblem. har haft vår sadel på kanske 5 st hästar nu och det har funkat fin fint!
har en stübben tristan lyx tror jag den heter.. :love: jätte skön! ananrs gillar jag rösli sadlarna jättemkt. Såå sköna, och härligt stöd..!

Jag hade heller inga sadelproblem förr. när jag levde i salig okunskap :angel:

Nu säger jag inte att det är så i ditt fall, men det är ofta så att de som tycker 'jag har då aldrig haft problem' snarare aldrig SETT problemen..

Stämmer !
Det gäller att vara uppmärksam på minsta lilla signal om hästen viskar ifrån att sadeln inte är bra.. :o
Ofta kan man ju gå o intala sig själv till att det ligger jätte bra just för att kanske inte orken finns där att börja leta..och pengarna heller för den delen .. :d

Inget direkt till dig Bollen !

Senast ändrad av en moderator:

Hihi, jag förstår att du "oroar" dig..
Men jag har faktsikt fått se mycket, trots att jag är ung och dum.
Har en duktig mamma och en duktig kompis, även tagit hjälp av sadelutprövare..
Och det funkar fin fint hittintills, de gånger en sadel inte passat har det märkts fort..
Men jag förstår dig..

Nä precis, pengarna är nog en stor "sak" i att många hästar går med fel sadel, ja förutom okunskap då, tror ni inte?

Tur jag har en förälder som tycker att hästen är viktigare än oss själva, och hellre lägger pengar på en bra sadel som passar än.. mat till mig :p

tyvärr så får du nog köpa en nya sadel. Att lägga en padd är inte lösningen... Det kan funka tillfälligt, men i längden är det bättre att köpa ny. Personligen skulle jag åka till en sadelutprovare och kolla med de. Jag är väldigt inne på jusst Dominus och Amerigo, men det kan vara svårt att få ekonomin att räcka till en sån. Men tycker att det defenitivt är värt det...

bollen__ skrev:
Nä precis, pengarna är nog en stor "sak" i att många hästar går med fel sadel, ja förutom okunskap då, tror ni inte?

Tur jag har en förälder som tycker att hästen är viktigare än oss själva, och hellre lägger pengar på en bra sadel som passar än.. mat till mig :p

Jag tror det mest är okunskap, och i andra hand pengarna. Det går ofta att hitta en passande syntet t ex (om man inte har en häst som min *vissel*) för ca 3 - 4000 kr. Och det är inte så fasligt mycket mer än de billigaste beg lädersadlarna och många billiga allroundsadlar går på.

Och jag har sett en hel del 8 - 10 000 kronorssadlar (nya) som inte passat.

Innan jag insåg att sadeln inte bara ska passa MIG :eek: så var det faktiskt ren okunskap som vara nledningen att hästarna gick med illa tillpassade sadlar. Jag kunde se om det var för liten mankfrihet eller om bommen var ALLDELES för smal så sadeln låg som en kalott på ryggen men det var också allt. Men pengarna var inte det som styrde alls, kunde ju lika gärna lagt X tusen på en passande sadel som en icke-passande liksom. Men jag fattade ju inte att den inte passade (och hade snälla hästar som inte klagade heller).

Och det var pinsamt långt upp i åldrarna jag hade dååålig pejl. Okej att jag fattat att 'det ska passa HÄSTEN med och det är inte bara välja smal, normal eller vid bom', men inte resten. Så hästen är bred, okej vid bom. Den ligger okej som det ser ut, det är mankfrihet. Hästen klagar inte. Jag tycker den är okej att rida i. Finemang.

Sen har jag ju lärt mig lite i taget liksom. Om det här med rak vs svängd bom, om att sadelfan kan vara för LÅNG fast den är på 'ryggen' (och inte upp mot korset). Osv osv.

Och jag har långt kvar till att ens vara i närheten av fullärd, men jag försöker lära mig mer hela tiden.

Fast jag försöker in i det längsta förtränga att nordsvensken (som iofs hade en takig rygg) gick med en appaloosa prestige venezia med bomvidd 29 i flera år... :eek: IOfs aldrig ont i ryggen eller klagade eller något, men jag har svårt att tro att det var riktigt bra ändå.. Även om det kanske inte gjorde skada så hade det nog blivit mycket bättre med några storlekar till på bomvidden.

jag tycker att du ska prova en Wintek sadel dom är upp byggda med luftkuddar och har utbytbar bom

Men ju vidare koppjärn desto mer svängd blir bommen. Och h'sten kanske inte kan ha svängd bom eller så rak bom som det är när det är normal bomvidd.

Liknande trådar

Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 514
Senast: Emiro
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 201
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 787
Senast: Supersalt
·
Utrustning Har kört fast totalt när det gäller hoppsadel till min häst. Han har en ganska hög manke och rak rygg. Har testat diverse sadlar det...
Svar
5
· Visningar
3 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka