Bukefalos 28 år!

Nytt släp/lastvikt!?!?!

H

hallontuss

Jag är i färd med att byta släp, men det här med lastvikten har ju en förmåga att sätta käppar i hjulen...

Jag får dra 1470 kg med B-kort, och ska köra en stor rätt kraftig C-ponny och en B-ponny på 127 cm, rätt nätt i modellen. Jag vet inte vad pållarna väger, men tänkte susa ner till Granngården och väga dom när vi fått hem nya C-ponnyn i veckan.
JAg hade bestämt mig för en christ carat (egenvikt 780 kg) som redan är reggad på 1400 kg, men då får jag ju bara lasta 620 kg, och det är väl för lite?

Har även kikat på cheval liberte light, då kan jag få 720 kg.

En Star safir är också ett alternativ, hittade en som nu var reggad på 1500 och med lastvikt på 750 kg. Nedreggad till 1470 får jag lasta 720 kg.

Har även hittat en kylinge apollo 1450 kg med en lastvikt på 690 kg.

En värmlandsvagn väger 690 kg och den jag tittat på kunde vägas ner till 1430 kg (vet ej varför det inte gick att få 1470?), det ger mig 740 kg att lasta. De nya säkerhetsbommarna ska monteras i, utan dom blir det ingen vv!

Så nu behöver jag hjälp att er bukisar vad hästarna väger mellan tummen och pekfingret, och ge mig tips på bra släp. För- och nackdelar med de märken jag räknat upp. Vilka släp har jag missat?
Det ska vara ett momsat släp, max ca 50 000 kr inkl moms. Nytt eller beg spelar ingen roll. Kraven jag har är boggi och säkerhetsbommar både fram och bak.
 
Sv: Nytt släp/lastvikt!?!?!

Ska du ändå lägga ner pengar på ett nytt släp så lägg till lite extra och uppgradera behörigheten.

Det är nästan omöjligt att få köra två hästar större än russ, lagligt, i samma transport på bara B.
 
Sv: Nytt släp/lastvikt!?!?!

Så har jag också tänkt, men jag får bara dra 1500 kg ändå med mondeon. Så jag tjänar bara in 30 kg och att byta bil också finns liksom inte i budgeten.
Därför hoppas jag hitta ett släp som passar. Annars är väl alternativet ett äldre släp och sätta in säkerhetsbommar själv...
 
Sv: Nytt släp/lastvikt!?!?!

Men med E-behörigheten kan du hänga på ett släp som har totalvikt över 1500, bara det med last inte väger mer än 1500 kg.

Du har inte totalviktsbegränsningen vilket gör att släpet kanske har:
totalvikt på 1600 kg
tjänstevikt på 750 kg (det finns inget som säger att ett släp som får lasta mer måste väga mer)
där kan du lasta 750 kg

Medan om du bara har B inte får hänga på det släpet öht.

Finns ju dessutom inget som säger att du inte köper ny bil om ett tag ;)
 
Sv: Nytt släp/lastvikt!?!?!

Innan du köper - VÄG SLÄPET också (inte bara hästen). Så du inte står där med problem.

I ditt fall så anser jag till skillnad från A_K_N inte att du är hjälpt av E-kort mer än att allt blir VÄLDIGT mycket ENKLARE med ett E iom att du inte behöver bry dig om mer än vad släpets tjänstevikt är, och ta 1500 kg minus det och ha din lastvikt. Dvs du behöver nte bekymra dig med nedvägningar och uppvägningar. Men ditt grundproblem med lastvikten kvarstår precis som du själv sa.

Har VV nya säkerhetsbommar BAK också? Annars är ju de korta bakbommarna på VV en vertitabel mardröm om du frågar mig, vilket ju kanske ska tas med i aspekten om du är kinkig med bommar.

Ang märken så jag skulle vilja se Christ m.fl. av de nya europeiska släpen efter en tio år på svenska, saltade vintervägar innan jag hostade upp för ett. Om du ändå vill ha Christsläpet, kan du väga UPP det, 1400 låter ju som en nedviktad vikt? IOfs ger det dig ju 'bara' 70 kg extra och en lastvikt på 690 kg, men du hade ju annat 690-kilos på förslag.
Men VÄG släpet INNAN, med tanke på hur fel det slagit i tester på äldre släp (äldre = innan 05 i det här sammanhanget *s*) ang verklig tjänstevikt och tjänstevikt i regbeviset..

/Alexandra - valde VV pga vikten..
 
Sv: Nytt släp/lastvikt!?!?!

Ja, vv har nya bommar bak också, tack och lov! De gamla var ju vansinniga! När vår B-ponny åkt i kompisens vv har bakbommen lossnat flera gånger bara av att han velat backa ut...
Kikade på dom nya på Strömsholm i juni, men kommer inte ihåg hur de funkade. De kostar ca 2500 kr för både fram och bak.

Intressant det där med skillnaden på B-kort och E-kort vad det gäller tjänstevikten. Det visste jag inte. Man kanske skulle ta E-kort och köpa sig en chevavan så har man sovutrymme också. Såg en annons på en som fick dra 2900 kg!

Ska väga pållarna på tisdag, innan det köper jag inget släp. Ska även försöka väga släpet innan köp för att slippa obehagliga överraskningar. Tack för tipset Alexandra_W.
 
Sv: Nytt släp/lastvikt!?!?!

hallontuss skrev:
Ja, vv har nya bommar bak också, tack och lov! De gamla var ju vansinniga! När vår B-ponny åkt i kompisens vv har bakbommen lossnat flera gånger bara av att han velat backa ut...
Kikade på dom nya på Strömsholm i juni, men kommer inte ihåg hur de funkade. De kostar ca 2500 kr för både fram och bak.

Intressant det där med skillnaden på B-kort och E-kort vad det gäller tjänstevikten. Det visste jag inte. Man kanske skulle ta E-kort och köpa sig en chevavan så har man sovutrymme också. Såg en annons på en som fick dra 2900 kg!

Ska väga pållarna på tisdag, innan det köper jag inget släp. Ska även försöka väga släpet innan köp för att slippa obehagliga överraskningar. Tack för tipset Alexandra_W.

Ah det var då på tiden. När jag var hos VV-ÅF så kikade jag ju på 05:orna (som precis kommit då, fortfarande 'inplastade' och konstaterade häpet två saker - ventilationen lika kass som på de gamla och de förbannade bomjävlarna var likadana. Jag har ingen erf av att de lossnat, men har du en häs som inte står helt stilla har du stor risk att bli av med ett finger eller två, dessutom så när släpet är ett par år så för att få på bägge bakbommarna så måste man knuffa och hålla på med mellanväggen. Himla osmart. Nu blev det ju VV för mig ändå, men jag kör utan mellanvägg (och deras hellånga bom är riktigt, riktigt bra), men hade jag kört med mellanvägg så aldrig.

Men ska slänga ett öga på nya bommarna när jag får möjlighet, borde ju gå att sätta i min 03:a med om jag u vill börja köra med vägg någon gång liksom =)
 
Sv: Nytt släp/lastvikt!?!?!

Alexandra_W skrev:
Men ska slänga ett öga på nya bommarna när jag får möjlighet, borde ju gå att sätta i min 03:a med om jag u vill börja köra med vägg någon gång liksom =)


Vi tittade på en 96:a hos samma åf som jag läst i gamla inlägg att du köpt din vv hos, och det var inga problem att sätta i nya bommarna i den. Du kan ju byta enbart frambommen för en dryg tusenlapp, exl jobbkostnad. Kanske vore nåt? Den kan man lossa utifrån genom att rycka ur en sprint. :banana:
 
Sv: Nytt släp/lastvikt!?!?!

hallontuss skrev:
Vi tittade på en 96:a hos samma åf som jag läst i gamla inlägg att du köpt din vv hos, och det var inga problem att sätta i nya bommarna i den. Du kan ju byta enbart frambommen för en dryg tusenlapp, exl jobbkostnad. Kanske vore nåt? Den kan man lossa utifrån genom att rycka ur en sprint. :banana:

Är det delade bommar fram då? Isf - vill inte ha ;) Jag vill gärna ha panikutlösning - ja. Men jag vill ännu hellre ha hellång bom fram UTAN den sabla mittstolpen.
 
Sv: Nytt släp/lastvikt!?!?!

Alexandra_W skrev:
Ang märken så jag skulle vilja se Christ m.fl. av de nya europeiska släpen efter en tio år på svenska, saltade vintervägar innan jag hostade upp för ett. Om du ändå vill ha Christsläpet, kan du väga UPP det, 1400 låter ju som en nedviktad vikt? IOfs ger det dig ju 'bara' 70 kg extra och en lastvikt på 690 kg, men du hade ju annat 690-kilos på förslag.
Köper man ett sprillans nytt Christ kan man få vilken totalvikt man vill upp till 2000 kg. Vill man ha ett lätt släp som ger förhållandevis hög lastvikt så är det egentligen aluminiumsläpen (Boj resp. Ume) som gäller. Men smakar det så kostar det...

I och för sig ger t ex Trane, Läckösläpet och Dalavagnen relativt höga lastvikter också.
 
Sv: Nytt släp/lastvikt!?!?!

Nu har jag inte läst alla inläggen här, men glöm inte att hale ekipaget inte får väga över 3,5 ton. Då måste man ha BE-körkort. Jag vet inte vad en mondeo kan väga.
 
Sv: Nytt släp/lastvikt!?!?!

810110 skrev:
Nu har jag inte läst alla inläggen här, men glöm inte att hale ekipaget inte får väga över 3,5 ton. Då måste man ha BE-körkort. Jag vet inte vad en mondeo kan väga.

Det där behöver man inte bekymra sig så mycket om
sålänge man läser på raden för vad bilen max får dra på B-körkort, där har de nämligen så fint räknat ut det åt en ;) Du får aldrig dra mer än bilens tjänstevikt på B-kort, men det kan mycket väl vara mindre just för det inte ska överstiga 3500 kg.
 
Sv: Nytt släp/lastvikt!?!?!

Alexandra_W skrev:
Är det delade bommar fram då? Isf - vill inte ha ;) Jag vill gärna ha panikutlösning - ja. Men jag vill ännu hellre ha hellång bom fram UTAN den sabla mittstolpen.

Jag har för mig att det är en hel bom fram. Maila Ola och fråga.
 
Sv: Nytt släp/lastvikt!?!?!

hallontuss skrev:
Jag har för mig att det är en hel bom fram. Maila Ola och fråga.

Isf har de verkligen gjort om, panikbommar fram har ju funnits som tillval länge, men då blir det delad bom.

Ska höra med Ola vid tillfälle, är ju inte aktuellt nu iaf utan det kan vi ta när jag ändå är där någon gång. Men tack för tipset =)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en BOJ som får lasta 630 kg. Totalvikt 1470 kg. Finns det något märke man får lasta över 700 kg på men ha totalvikt 1470...
2
Svar
38
· Visningar
5 395
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har en Star Safir som har totalvikt 1370 kg, tjänstevikt 750 kg och lastvikt 620 kg (enl regbeviset). Var på soptippen idag och...
Svar
9
· Visningar
2 020
Senast: Gaia
·
Utrustning Har sökt bland gamla trådar, för jag vet att det diskuterats tidigare, men jag kan inte hitta någon vettig tråd. (De flesta verkar vara...
Svar
5
· Visningar
3 361
Utrustning Jag har ett Umesläp med totalvikt 1300 kg. Då släpet i sig väger 630 kg kan jag alltså lasta max 670 kg för att köra lagligt... Högre...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: _Peplis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp