Lastvikt över 700 kg?

Sv: Lastvikt över 700 kg?

Sen om du tar BE och din vagn går att väga upp så skulle jag väga upp så mycket det går. Ifall du byter bil i framtiden. Går det att väga upp till 1990 kg skulle jag göra det. Om du har BE behöver du ju inte bry dig om ifall totalvikten överstiger bilens högsta släpvagnsvikt så länge du inte lastar tyngre än att släp + last väger mer än vad bilen får dra (1600 kg).

Fast det fetmarkerade är väll ändå fel!? Du räknar ju oavsätt hur mycket du lastat, på totaltvikten!?
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Observera att Boj Bravo finns i två olika utföranden:
Bravo 216 kan/kunde reggas upp till 1600 kg.
Bravo 220 till 2200 kg.

Hur mycket det går att väga upp ditt släp beror alltså bl.a. på vilken av modellerna du har.

Edit: Fanns ju Bravo 113 också som är enaxlat, men jag antar att det är ett tvåaxlat släp du har?

Jag har ett Boj Bravo 216 SEH som är typad upp till 1990.
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Jag har ett Boj Bravo 216 SEH som är typad upp till 1990.

Intressant. Stämmer inte med uppgifterna som Boj hade på sin hemsida medan företaget fanns. Undras om det kan variera mellan årsmodeller? Jag har en Boj Bravo 216S från 2004 och den kan bara typas till 1600 kg.
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Ingen aning, det var iaf åf som typade om den innan vi köpte.
Jag har inte riktigt koll på årsmodellen på vår, tror att det är en 09a. alt 10a.
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Vi har ett släp som är uttaget i 2100 kg, vilket förbryllade Boj otroligt då detta inte är möjligt enligt dem. Men de vägde upp den igen (nedvägt när vi köpte den) och förde upp den på listan över konstiga företeelser.
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

*KL*

Nu hänger jag inte alls med.. Maken ämnar ta BE kort nu innan nyår hoppas vi. Jag nästa år.

Så vad gäller? Hur mycket kan vi typa upp vårt 220SEH och vad får vi lasta? :o

(bilen idag Saab 9-3 får dra 1600 med BE enligt papprena. 1470 på b)
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Min gissning är att släpet bör gå att typa upp till 2200 kg som totalvikt, men prata med Bilprovningen. Vad ni då får lasta blir 2200-släpets tjänstevikt. Vad den är står på registreringsbeviset. Er nuvarande bil får dock bara dra en bruttovikt på högst 1600 kg. Lastvikt då blir 1600-släpets tjänstevikt.
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

När båda har BE kan ni typa den till max 3500 (beroende på vad som går rent praktiskt).
Max lastvikt får du fram genom att ta totalvikten och subtrahera tomvikten.

Exempel:
Totalvikt 2200
Tomvikt 990
Lastvikt = 2200-990=1210

Sedan måste du se på vad BILEN får dra. I ditt fall 1600.
Då blir det den vikten du utgår ifrån, istället för totalvikten:

Bilens dragvikt: 1600
Tomvikt 990
Lastvikt = 1600-990=610

OBS: påhittad tomvikt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Använder du tomvikt istället för tjänstevikt för förklaringens skull eller är tomvikt ett nytt begrepp i föreskrifter etc?
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Intressant. Stämmer inte med uppgifterna som Boj hade på sin hemsida medan företaget fanns. Undras om det kan variera mellan årsmodeller? Jag har en Boj Bravo 216S från 2004 och den kan bara typas till 1600 kg.

Det kan nog stämma. När jag köpte min Thule fanns den i två varianter men samma modelbeteckning. Den ena gick att vikta till högst 1500kg och den andra till 1990 kg. De hade olika påskjutsbroms i original.
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Har du vägt ditt släp?
Vårt Boj väger 100kg mer än på pappret o det är absolut inget ovanligt. Bra att veta :)

Tar du BE efter januari kommer du fortfarande få hänga på släpet med 1900kg efter din bil :)
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 477
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 651
Senast: Lutten
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 455
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 065
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp