Lastvikt över 700 kg?

Yttik

Trådstartare
Jag har idag en BOJ som får lasta 630 kg. Totalvikt 1470 kg.

Finns det något märke man får lasta över 700 kg på men ha totalvikt 1470 kg?

Gillar ju mitt släp så överväger ta BE-kort för då får min bil dra 1600 kg.
Dvs kan jag väga upp släpet 130 kg till = 760 kg lastvikt eller hur?
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Ditt släp har ju i så fall en tjänstevikt på 840 kg? För att få lasta 700 måste du ha ett släp med max tjänstevikt 770. Det finns äldre Bojvagnar med lägre tjänstevikt än så. Vissa ume, VV etc. Man får titta på det enskilda släpet.

Om du tar BE så kan du ha ett tyngre. Huruvida ditt släp går att väga upp och hur mycket får du vända dig till tillverkaren för att få reda på. Det kan vara krångligt i vissa fall.

Sen om du tar BE och din vagn går att väga upp så skulle jag väga upp så mycket det går. Ifall du byter bil i framtiden. Går det att väga upp till 1990 kg skulle jag göra det. Om du har BE behöver du ju inte bry dig om ifall totalvikten överstiger bilens högsta släpvagnsvikt så länge du inte lastar tyngre än att släp + last väger mer än vad bilen får dra (1600 kg).
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Det ska gå väga upp till 1990 kg enligt ÅF när vi köpte det.

Åh.. det visste jag inte om BE :) smidigt!
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Delvis KL.

alla ni som skriver att det "bara" är att typa upp släpen. När jag har pratat med Bilprovningen så är det inte ngt som man gör bara sådär numera.

Ser det olika ut beroende av var i landet man besiktar?
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Den information jag fick när vi köpte släpet var att vi kan typa upp det utan byta delar till 1600 kg. Då är det mest ombesiktning och något till ska göras.
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

mitt släp väger 1300kg och får lasta 750kg, frontutlastning, perfekt för min bil och min häst, enda nackdelen är ju att det är en enkelaxlad kylingekärra.
men lätt att köra och hästen tycker om det.
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Delvis KL.

alla ni som skriver att det "bara" är att typa upp släpen. När jag har pratat med Bilprovningen så är det inte ngt som man gör bara sådär numera.

Ser det olika ut beroende av var i landet man besiktar?

Eftersom det bara var jag som svarat antar jag att du menar mig. Om du då läser mitt inlägg så ser du att jag skriver " Huruvida ditt släp går att väga upp och hur mycket får du vända dig till tillverkaren för att få reda på. Det kan vara krångligt i vissa fall." Alltså kan ingen här på Buke svara på den frågan. Men OM det går så kan det vara lämpligt att göra på det ena eller det andra viset.

Jag har ingenstans sagt att man gör det bara "sådär".
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Visst ska det ändras med BE kort nästa år? För mig jag läste om det.
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Visst ska det ändras med BE kort nästa år? För mig jag läste om det.

Jag är inte helt säker på vad för ändringar som är på gång men det jag vet är att man kommer inte få dra ett släp med totalvikt över 3500 kg.
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Mitt Thule Horseliner på 1500 kg lastar 780 kg. Tomvikt med mellanvägg och bom i är 720 kg.
Boggie.
Går att typa upp till 1990 kg OM man har intyg från tillverkaren att karossen tål de vikterna, samt byter däck och handske.
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Jag är inte helt säker på vad för ändringar som är på gång men det jag vet är att man kommer inte få dra ett släp med totalvikt över 3500 kg.
Men det gäller bara för de som tar sitt BE efter det datum då förändringarna träder i kraft. För oss som redan tagit BE finns ingen sådan begränsning.
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Okej men om jag typar upp mitt släp till max 1990 vilket det är den får va/1900 kanske det är. Får jag köra det på BE om jag tar det senare?
Eller är det totala vikten inkl bil? För så många släp väger väl inte över 3500?
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Okej så jag kan med BE om jag tar det nästa år dra släpet på 1900 så länge bilen har behörighet? :)
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Blir inte totala tågvikten begränsat till 4500kg på BE nästa år? Då finns det ingen mening med BE för det går rätt fort att komma upp i den vikten med ett tungt släp och rejäl bil. Min kompis har Thule premium på 2600kg som man lätt kommer upp med om man lastar två stora halvblod och en Cheva på tjänstevikt 2200kg. Så hennes ekipage får ju inte köras på BE som tas efter januari nästa år. Då kommer CE krävas. Så framförallt DET är ju en stor anledning att ta BE nu.
 
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Maximala totalvikten för utökat B blir 4 250 kg (för ekipaget).
För BE som tagits före Januari 2013 finns inga maxvikter.
För BE som tagits efter Januari 2013 är släpvagnsviktens totalvikt begränsad till 3 500 kg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lastvikt över 700 kg?

Observera att Boj Bravo finns i två olika utföranden:
Bravo 216 kan/kunde reggas upp till 1600 kg.
Bravo 220 till 2200 kg.

Hur mycket det går att väga upp ditt släp beror alltså bl.a. på vilken av modellerna du har.

Edit: Fanns ju Bravo 113 också som är enaxlat, men jag antar att det är ett tvåaxlat släp du har?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 477
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 651
Senast: Lutten
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 455
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 065
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp