Bukefalos 28 år!

Att ändra totalvikten på släp...

pinky

Trådstartare
Har sökt bland gamla trådar, för jag vet att det diskuterats tidigare, men jag kan inte hitta någon vettig tråd. (De flesta verkar vara intresserade av att väga ner släpet för att slippa byta bil och kk... ;))

Hur funkar det egentligen numera att ändra totalvikten på ett släp? Har fått för mig att det inte är helt lätt, men det kanske bara gäller vissa typer av ändringar?

Anledningen till att jag frågar är för att jag tittar på annonser om begagnade transporter, men de flesta har ju så låg lastvikt/totalvikt! Stora, fina, boggisläp som man i bästa fall får lasta en D-ponny, men ingen packning i... :grin:

I en annons har släpet för tillfället en totalvikt på knappt 1500 kg, men man får med originalbromsen på köpet så att man kan sätta dit den och väga upp släpet till 1990 kg. Är det så enkelt? Är det inte risk att t.ex. däcken också måste bytas?

Är det skillnad i förfarandet om man vill ändra vikten 600-700 kg (från t.ex. 1300 kg till 1950 kg) eller om man ändrar bara ~150-200 kg (från ~1790 till 1990 kg, för att få lasta två stora hästar)?
 
Senast ändrad:
Sv: Att ändra totalvikten på släp...

Hyfsat nya släp är internationellt typgodkända.
Dvs de är redan godkända för olika totalvikter. Vad du gör är att ringa/kontakta tillverkaren/återförsäljaren så kan de fixa ett intyg att den transport du ska köpa får typas om.

Sen åker du till bilprovningen med ditt intyg och besiktar och typar om släpet. Så som jag förstår så ska det inte spela nån roll hur mycket du typar om till. Däremot har jag själv konstaterat att tex ett 2000kg släp inte räcker till två stora hästar, utan du måste upp i en totalvikt av 2200-2500kg. Och det är ju inte alla släp som är av den "kalibern".
 
Sv: Att ändra totalvikten på släp...

Kan det vara sååå enkelt?? :love:
Köpte vårat släp nytt, det får typas till 2000 kg men vi ville ta det på 1360 kg. Nu skulle vi vilja typa upp det, och jag har funderat sååå på hur man ska gör, för den har ju inte förändrats för att reggas på den vikten, utan den är ju i original med allt...

Nu ska jag ringa återförsäljaren!! :bump:
 
Sv: Att ändra totalvikten på släp...

Jag har precis i dagarna varit spekulant på ett umesläp hos en återförsäljare, och det var för låg totalvikt på. Återförsäljaren kollade vad som behövdes göra för att få den totalvikt jag ville ha, då var han först tvungen att typa om den till max tillåten totalvikt för att sen typa ner den igen till den vikt jag ville ha:mad: Snacka om dubbelarbete. Han hade kollat med tillverkaren. Så ring din släptillverkare och kolla. På Umesläpen berodde det bla på vilken årsmodell och typ av vagn det var.
 
Sv: Att ändra totalvikten på släp...

Vi plockade ut ett nytt importsläp och fick en hel föreläsning av åf om just detta med omvägning.

Det är långt ifrån alla vagnar som detta låter sig göras med. Vilket vi fick erfara när vi hade Brenderup. Trots att det skulle vara så lätt att typa upp den (nervägd) gick det aldrig varpå vi bytte släp istället.

Nuvarande (Boj) vägde vi upp till ursprungsvikt. Fick byta däck och handske och få intyg. Var inte billigt (strax under 10 000 kr) eftersom vi vill ha rejäla däck.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 665
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 170
Senast: Bison
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
2 062
Senast: Fredag
·
Fritid Jag kan inget om däck och fälg. Jag förmodar att jag behöver byta ut vinterdäck (dubbdäck) som sitter på superrostig fälg och där däcken...
Svar
16
· Visningar
1 457
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp