Nytt TR - utbruten ur Dressyrsnackis

Bukefalos 30 år!

370 är det nu och precis som @MiniLi tror jag att många drar sig från den kostnaden. Ffa om en känner för att bara rida en klass för att det är hemma. De som tävlar mer kan det nog kvitta för, men just den där spontanstarten försvinner.
Och har man flera hästar, men ändå inte rider så många tävlingar per år så blir det definitivt en större kostnad per start. Jag hoppas på att starta två hästar i år, eller tre, men lyckas sällan ta mig i väg på fler än tre tävlingar per år. Men målet i år är fyra tävlingar i alla fall!

Jag upplevde det också så, dels för mig själv 😅 men tror det kan vara fler än oss som liksom kom ur rutinen att tävla?
Innan hade en tävling var tredje vecka maj till september varit en självklar del av att vara hästägare. Och så visade det sig att det är precis lika roligt att äga häst och skippa lägga en hel dag på att transportera häst, vänta på starttid och äta en hamburgare i fiket.

Men vi är ju på ”dö halvan” av livet numera, det är kanske de yngre man ska fundera på var de tog vägen. Och där finns nog annan problematik (kostnader, andra intressen, slavjobb, övergrepp, mobbing) som gör att inte lika många börjar rida eller tävla nu mot förr.

Jag tror inte tävling är lika självklart för dem som det var för oss äldre. Jag ser det på de yngre tjejerna i stallet. Dom tävlar lite då och då, ganska nära och ganska låga klasser bara för att dom tycker det är kul. Dom har redan 2 liv och har en bättre balans mellan sitt privata och hästlivet. Jag undrar om det beror på att dom hade ridning som en aktivitet på ridskolan bland en del andra aktiviteter och inte hängde där alla lediga timmar som vi gjorde och att synen på varför man har häst har förändrats mkt. Nu pratar jag inte om de yngre som satsar utan den vanliga hobbyryttaren som tävlar.

Jag tror inte tävling är lika självklart för dem som det var för oss äldre. Jag ser det på de yngre tjejerna i stallet. Dom tävlar lite då och då, ganska nära och ganska låga klasser bara för att dom tycker det är kul. Dom har redan 2 liv och har en bättre balans mellan sitt privata och hästlivet. Jag undrar om det beror på att dom hade ridning som en aktivitet på ridskolan bland en del andra aktiviteter och inte hängde där alla lediga timmar som vi gjorde och att synen på varför man har häst har förändrats mkt. Nu pratar jag inte om de yngre som satsar utan den vanliga hobbyryttaren som tävlar.
Så tror jag med det kan vara, och det är nog sunt med?
Tror att ha en balanserad inställning till ens hobby gör att man blir en bättre hästägare, och att man får ett bättre liv om man har både vänner, familj, kan satsa på sitt jobb OCH ha häst som hobby

Men riktigt vad som blir kvar av breddsporten ridsport då får vi väl se. Vore ju himla tråkigt om framtidens barn och ungdomar inte börjar rida alls.

Och har man flera hästar, men ändå inte rider så många tävlingar per år så blir det definitivt en större kostnad per start. Jag hoppas på att starta två hästar i år, eller tre, men lyckas sällan ta mig i väg på fler än tre tävlingar per år. Men målet i år är fyra tävlingar i alla fall!
Sant! Det tänkte jag inte ens på, har man en handfull hästar blir det mycket pengar per år.

Så tror jag med det kan vara, och det är nog sunt med?
Tror att ha en balanserad inställning till ens hobby gör att man blir en bättre hästägare, och att man får ett bättre liv om man har både vänner, familj, kan satsa på sitt jobb OCH ha häst som hobby

Men riktigt vad som blir kvar av breddsporten ridsport då får vi väl se. Vore ju himla tråkigt om framtidens barn och ungdomar inte börjar rida alls.

Ja det är ju frågan för förbundet har ju liksom inte hängt med i detta att alla inte lever för att tävla såsom vår eller min generation gjorde. Alltså jag hade ju tävlat var och varannan helg oavsett vilken gren jag hade sysslat med eller nivå jag ridit på för jag var ju fostrad in i det att det var träna och tävla man skulle göra. Nu var det inte visserligen lika dyrt förr i tiden med häst och allt runtomkring som bensin, mat osv. Men i stort sett alla tävlade mer eller mindre. Så är det verkligen inte längre och att då göra det ännu svårare och krångligare för att börja tävla är helt idiotiskt.

Riktigt roliga diskussioner tycker jag, men kom ihåg att tycka till om TR förslagen också! Har hört rykten om att tävlingskommittérna inte sitter på Buke och läser trådar nämligen ;)

Kanske era åsikter ändrar på idéerna om kvalreglerna (eller träns i MsvB1 eller paddning av nosgrimma osv). Även de andra grenarnas TR får man tycka till om.

https://ridsport.se/nyheter/nyheter...-till-om-forslagen-pa-tr-andringar-infor-2027

Riktigt roliga diskussioner tycker jag, men kom ihåg att tycka till om TR förslagen också! Har hört rykten om att tävlingskommittérna inte sitter på Buke och läser trådar nämligen ;)

Kanske era åsikter ändrar på idéerna om kvalreglerna (eller träns i MsvB1 eller paddning av nosgrimma osv). Även de andra grenarnas TR får man tycka till om.

https://ridsport.se/nyheter/nyheter...-till-om-forslagen-pa-tr-andringar-infor-2027
Öppet till 1/6!

Är nog bara Carl Hedin som är här och läser ibland, inte så många av det äldre gardet inte😁.

Jag hittar inte vart man klickar i för att lämna åsikter och förslag?

Jag kom till sist fram till att jag tycker så här om kvalen:

Höj inte kvalgränsen.
Jag har tre förslag:
- Behåll kvalgräns 62%. Det räcker för att kvalificera sig, låt tävlingsmomentet (konkurrensen) göra att man vill rida på högre procent men begränsa inte möjligheten att få starta med att sätta så hög nivå för att ens kvala. Låt ekipage få rida på lite lägre procent och delta/prova på.
- Sänk kvalgränsen till 60% men kräv istället två, eller tre, ritter på den nivån. Gör att man visat stabilitet, men gör också att man inte behöver chansa utan att träna på rätt nivå och göra stabila ritter.
- Ta bort kvalet. Låt ekipagen själva bedöma vad de ska tävla. Tävlingsmomentet/konkurrensen och domarnas bedömning kommer hjälpa ekipagen att se om de valt rätt klass eller borde gå ned (eller upp). Det behöver inte styras av TR vilken nivå ekipage tävlar i dressyr.

Att ha tre alternativ räckte tydligen inte för mig 😂 så nu postade jag en fjärde variant (fortfarande med kvalgräns 60% som rimlig, men 62% vore bättre än 64% och jag tycker egentligen att man ska testa ta bort alla kvalen på 2* nivå. Kanske krävs det att man ska kvala för att rida 3* för att undvika att amatörer tar upp plats på populära större 3* tävlingar (plus att i Intermediare kan man nog ha krav på att vara duktig med… men upp till det tycker jag alla kan få vara med).

Jaja, fjärde varianten är att kvala i LA5/LA6 för att få rida låga MsvB klasserna (MsvB1/MsvB2/FEI inledande) och att i låga MsvB klasserna sen kunna kvala till övriga MsvB klasser.

Men ju mer jag funderar på det så börjar det vara en himla massa kval 😅
Testa utan kval vore väldigt kul!

Att ha tre alternativ räckte tydligen inte för mig 😂 så nu postade jag en fjärde variant (fortfarande med kvalgräns 60% som rimlig, men 62% vore bättre än 64% och jag tycker egentligen att man ska testa ta bort alla kvalen på 2* nivå. Kanske krävs det att man ska kvala för att rida 3* för att undvika att amatörer tar upp plats på populära större 3* tävlingar (plus att i Intermediare kan man nog ha krav på att vara duktig med… men upp till det tycker jag alla kan få vara med).

Jaja, fjärde varianten är att kvala i LA5/LA6 för att få rida låga MsvB klasserna (MsvB1/MsvB2/FEI inledande) och att i låga MsvB klasserna sen kunna kvala till övriga MsvB klasser.

Ja som sagt så var det ju inga kval förr på regional nivå utan du fick rida upp till St George utan att kvala. Med tanke på att dressyren har 3 starter i varje klass så kan det ju hjälpa till att få lite större klasser. Det är ju inte ens kul att starta en klass med 4 starter.

Jag kan tycka att det finns en poäng med att ha kval till kandarklass, men annars vore det kanske spännande att testa utan😊

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka