Nytt TR - utbruten ur Dressyrsnackis

Bukefalos 30 år!

Jag hittade ett gammalt inlägg från mig år 2004 när jag hade koll på kvalreglerna. Då såg det ut så här.

Jag var tydligen även bannad eftersom jag inte skrev under fio. En person i tråden avslöjar mig och skriver hej fio :rofl:
2004 hade jag ännu inte gått över till att bli dressyrtant på riktigt så där har jag noll koll. Då va fortfarande hoppning livet 🤣

Men där verkar det ju inte ha funnits kval till msvb heller? När kom dom?

2004 hade jag ännu inte gått över till att bli dressyrtant på riktigt så där har jag noll koll. Då va fortfarande hoppning livet 🤣

Men där verkar det ju inte ha funnits kval till msvb heller? När kom dom?
Antagligen när MsvC kom in i bilden skulle jag tro?

Enligt AI så sa den såhär Tidigare kvalkrav (runt 2011): Enligt äldre uppgifter diskuterades införandet av kvalkrav från MsvC till MsvB redan runt 2010/2011.

Man kan alltid lita på att man får svar från bukefalos oavsett när

Nyhet i TR II 2011 - kval till Msv B
2010-04-23

Nästa år införs kval i dressyr Msv C-klass för berättigande att få starta i Msv B.

Från och med 2011:

Mom 285 Kvalifikation häst

Till regional tävling
För att få starta i Msv B-klass skall ekipage två gånger ha uppnått minst 62,00% i Msv C:1 (LA:6 ) eller Msv C:2.
Till nationell tävling
För att få starta i Msv C-klass skall ekipage ha uppnått minst 62,00% i Msv C-klass på regional tävling.

2011 kommer LA: 6 att döpas om till Msv C:1

Som kval gäller ritter från föregående eller innevarande år. Detta innebär att kval gjorda under 2010 kan tillgodoräknas 2011.

Planerar Du start i Msv B-klass under 2011, kan Du redan nu förbereda genom att kvala i LA:6/Msv C!

Ja men verkligen. Satt å kollade igenom några av våra gamla tävlingar. Asså jävlar va lite klasser men med mycket starter. Tider det
I tråden där jag hittade gamla regler så oroade sig folk för att det skulle bli många bortlottningar i MsvC och ja det blev det ju. Det var blandade känslor om detta. Man tycker ju inte 2011 var så jävla längesedan ändå.

Det är jättetråkigt när arrangörer inte har kunnig hästkontrollant. Har faktiskt inte själv varit med om att det är en random mams som inte kan något. Det finns en jättebra guide för hästkontrollanter på förbundets sida och de jag träffat, och ffa de jag själv har på våra tävlingar, är jättenoga och petar runt i munnen. Faktiskt mer än många dressyr öd som hellre fikar🙈.

Vad gäller programmen så tycker jag att linjerna med ökningar på böjt spår gynnar mjukare och mer balanserade upptag än alla dessa diagonaler. Upptagen från diagonaler i lätt klass är i princip alltid helt ur balans, hästarna faller isär och ryttarna drar stopp. På böjt spår använder de vägen och får dessutom rida tempoväxlingar iställer för att öka-upptag-avbrott. Så det är definitivt något som gynnar bättre ridning.

Det är mindre skritt där bara gångarten bedöms. Tex ingen ökad skritt i flera program utan skritten rids på volt och det görs skänkelvikningar. Dvs mer fokus på ridningen än bara att visa upp "titta vilken fancy skritt".

Kan fortsätta med ddt blir en novell😅.
Ja och förutom hästkontrollanten finns ju även en ÖD som utför samma kontroll som på en dressyrtävling, så dubbel säkerhet där. Jag har hört många ÖD berömma hästkontrollanten som gör ÖD-uppdraget enklare.

Fast jag har varit med om hästkontrollant som släppt igenom häst med skav av sporren som varit alldeles nytt och rött. Inte min häst!
Det är ju verkligen inte enligt reglerna eller anvisningarna för hästkontrollant. Det är ett utförandefel, inte ett regelfel, och det bör förstås rapporteras till ÖD.

Jätteenkelt att skriva i rutan "meddelande till arrangör".
Fast det är väl inget man ska, eller ens är skyldig att göra? man är skyldig om någon ifrågasätter på plats att visa o bevisa kval som ska ha gjorts inte att bevisa något innan tävlingsdagen. Man kan faktiskt anmäla till vilken tävling/ klass man vill, det är inte mot TR, det blir det först om man startar klassen man inte är kvalad till.

Ja och förutom hästkontrollanten finns ju även en ÖD som utför samma kontroll som på en dressyrtävling, så dubbel säkerhet där. Jag har hört många ÖD berömma hästkontrollanten som gör ÖD-uppdraget enklare.
Så behöver det verkligen inte vara- öd kan vara sittande dömande domare.

Fast det är väl inget man ska, eller ens är skyldig att göra? man är skyldig om någon ifrågasätter på plats att visa o bevisa kval som ska ha gjorts inte att bevisa något innan tävlingsdagen. Man kan faktiskt anmäla till vilken tävling/ klass man vill, det är inte mot TR, det blir det först om man startar klassen man inte är kvalad till.
IMG_3141.webp

Står i mallen för alla proppar att det ska anges i anmälan.

Ja så kan det ju vara, men jämfört med förr (när jag var ung🤪) så är ju tävlingar väldigt effektiva tidsmässigt. Bara det att vi har fasta starttider gör ju stor skillnad för hur mycket tid man behöver lägga på tävling.

Jag tror iaf att kostnader är en stor anledning till att starter minskar. Det är snordyrt att leva, det är snordyrt att ha häst och det är dyrt att tävla.

Ja, absolut. Sen upplever jag att folk är mer upptagna överlag, märks även när det behövs funktionärer.
Har de dessutom barn så är det massor med aktiviteter.
Så jag förstår att tävla inte hamnar högst på listan varken tidsmässigt eller ekonomiskt.

Så behöver det verkligen inte vara- öd kan vara sittande dömande domare.
Nej, se moment 285.
Överdomare får inte ha andra uppdrag, eller själv delta i tävlingen.
Sittande domare får ej vara överdomare, tävlingsledare eller ha andra funktionärsuppdrag under den tiden den dömer.

Man kan vara omväxlande domare och överdomare, byta av varandra, men man kan inte ha båda roller samtidigt.

Jag ska såklart inte uttala mig om andras ekonomi, men jag tror inte heller att antalet starter på tävling beror på kostnaden PÅ TÄVLINGEN.
Allt har blivit dyrare, men startavgifter (och andra avgifter för själva tävlandet) har inte blivit så mycket dyrare som träningar, foder, veterinär osv.
Så arrangörerna tror jag inte kan påverka antalet starter med att sänka priset på starterna, det är på andra ställen pengarna försvinner.

Funderar också kring pandemin, det blev ju ett år (och nästan två) med inga tävlingar?
Kom en del av sig då? Man kanske upptäckte att man kunde ha häst, träna och ha roligt utan att tävla?

Jag ska såklart inte uttala mig om andras ekonomi, men jag tror inte heller att antalet starter på tävling beror på kostnaden PÅ TÄVLINGEN.
Allt har blivit dyrare, men startavgifter (och andra avgifter för själva tävlandet) har inte blivit så mycket dyrare som träningar, foder, veterinär osv.
Så arrangörerna tror jag inte kan påverka antalet starter med att sänka priset på starterna, det är på andra ställen pengarna försvinner.

Funderar också kring pandemin, det blev ju ett år (och nästan två) med inga tävlingar?
Kom en del av sig då? Man kanske upptäckte att man kunde ha häst, träna och ha roligt utan att tävla?
Väldigt bra formulerat och skrivet

Känns som Helgestrandhistorian tog död på mycket oxå?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka