Nytt TR - utbruten ur Dressyrsnackis

Jag hade hoppats kunna rida några Msv B när WE-säsongen är över och komma över 62%
Men kom ihåg att de gamla reglerna gäller hela detta året.
Jag tänkte också försöka få till ett nytt MsvB kval i år så jag har två år där jag får rida vilken MsvB som jag vill… och så hoppas jag att SvRF funderar kring hur bra de höjda kvalgränserna egentligen blir och att det kanske kan ändras ✊

Det där är för att få rida 3*, då måste man ha ridit samma klass på 2* nivå med minst 64% för att få starta 3*.
Dvs också höjd procentgräns, var 62% förut, men annars samma regel
Ja som det var förr i tiden. För att rida nationell klass på motsvarande nivå krävde 62% på regional tävling. Jag blir förvirrad av alla stjärnor för att på samma tävling kan det vara allt från 1-3 * och så var det ju inte för. Var det en nationell tävling en dag så var alla klasser nationella.

Vad baserar du det på? En skillnad är ju att gångarterna inte är lika viktiga utan det är funktionen som är mer central - vilket ju inte gör ritten sämre. Men definitionen av en 7a är ju samma. Ett rent byte är detsamma
Gången är inte lika viktig men gångarternas takt o rytm är det, o jo generellt sett brister det o vad gäller rena byten , även om de är rena, så skiljer det i bytenas bärighet. Men det måste du väl veta och förstå själv? Det kan ju inte alltid vara otur när WE ekipage som ex går WE msv med ex 64 -65 på vanlig tävling ligger runt eller under 60% ? Rent generellt. Enbart upptagit till diskussion då du önskade ta kval% från msv WE. Det blir liksom inte dömt på samma skala.

Men vad tycker ni andra om den höjda kvalprocenten?
Är det bra eller dåligt att den höjs till 64%?
Kan ni se eller förstå varför man vill höja gränsen? Vad vill man uppnå?

Jag förstår inte varför? Vad är syftet?
Precis som andra skrivit så är det en nackdel för ryttare med "normala" hästar. Ska alla behöva ha hästar med stora gångarter för att komma upp i klasserna?

Har redan svarat men gör det ändå 😉

Ur ryttarsynpunkt. Dåligt. Det kommer bli färre tävlingar om färre får tillgång till klasserna vilket gör att man antingen får köra långa sträckor för tävling eller betal dyrt för meeting

Som arrangör, dåligt det kommer minska antalet starter speciellt på högre nivå vilket gör att man inte kommer kunna motivera att arrangera. Tycker idag att det tex är sjukt onödigt att man måste ha tre placerade i Gp oavsett antal starter. Det kostar för mycket speciellt om man vill locka med bra premier

Gången är inte lika viktig men gångarternas takt o rytm är det, o jo generellt sett brister det o vad gäller rena byten , även om de är rena, så skiljer det i bytenas bärighet. Men det måste du väl veta och förstå själv? Det kan ju inte alltid vara otur när WE ekipage som ex går WE msv med ex 64 -65 på vanlig tävling ligger runt eller under 60% ? Rent generellt. Enbart upptagit till diskussion då du önskade ta kval% från msv WE. Det blir liksom inte dömt på samma skala.
Fast orena byten är naturligtvis inte godkänt i WE. Bytena i WE behöver generellt vara lite kvickare för att få plats i t ex en enkelslalom, vilket kan vara det du kallar sämre bärighet. Det finns ingenting i något reglemente som säger att saker som takt, rytm, form osv ska bedömas generösare i WE. Däremot som sagt gångarter, då funktion är prioriterat. Men om den subjektiva bedömningen är att det är så har jag som sagt inga bekymmer med att sätta en högre procentgräns i WE (fast då är det snyggt om den motiveras och definieras så det är tydligt för domarna på vilket sätt de ska vara "generösare" när de dömer WE. Det är ju trots allt ofta samma domare som i dressyren och då behöver de veta på vilket sätt skalorna ska skilja sig åt.).

Håller inte med dig öht. I WEn premieras funktionalitet i gångarterna och programmen är utformade på ett sätt som gynnar lydiga och lösgjorda hästar. Det är ffa utformningen på programmen som gör att poängen skiöjer sig från vanliga program. Om något så visar det att dressyrprogrammen idag gynnar gångarter före avspänd och bra ridning. Det är inte samma sak som att ekipage är sämre på att rida dressyr för att de ligger högre i WE-programmen.

Håller inte med dig öht. I WEn premieras funktionalitet i gångarterna och programmen är utformade på ett sätt som gynnar lydiga och lösgjorda hästar. Det är ffa utformningen på programmen som gör att poängen skiöjer sig från vanliga program. Om något så visar det att dressyrprogrammen idag gynnar gångarter före avspänd och bra ridning. Det är inte samma sak som att ekipage är sämre på att rida dressyr för att de ligger högre i WE-programmen.

Det är ju lite samma i fälttävlan. En spänd häst där bedöms betydligt hårdare än i vanlig dressyr. Våra program är ju oxå utformade på ett annat sätt. Det var mer tydligt när vi hade riktiga 3 dgrs dock med steeple och distanser innan terrängen för det var ju inte så enkelt att hålla dom på mattan i dressyren när dom visste vad som skulle komma efteråt. Det är ju till en viss del likadant idag i de högre klasserna även om man oftast rider hoppningen efter dressyren nuförtiden.

Dressyrprovet som det heter i fälttävlan är ju utformad för att gynna terrängprovet egentligen och har inte så mkt med just dressyrdressyr att göra som tävlingsgren. Samma sak med hopprovet egentligen som ska visa att du inte kört slut på din häst under terrängprovet utan att den har spänst och energi kvar till att kunna hoppa felfritt sista dagen. Nu vet jag att det är massa människor som vill ta bort hopprovet sista dagen ur hästvälfärdssynpunkt och även på mästerskap. Det lär säkert bli så på OS framöver som då bara kommer bli en ren dressyrtävling eftersom terrängprovet på OS nu är så otroligt mkt enklare än en vanlig tävling på samma nivå. Hoppningen är ju inte svår i sig men efter ett terrängprov är det svårt vilket då helt kommer utebli och alla i princip kommer hoppa felfritt.

Jag tycker det är synd om det blir så för hela grejen med 3 moment är ju hur man klarar av den här horsemanshipen med att kunna träna och prestera bra i 3 grenar och förhållandet mellan de 3 olika momenten.

Jag hade gärna sett att det behövs två kval på lägre procent.
Jag tyckte också två ritter på 62% i MsvC var en bra lösning, och om man nu måste ha två nivåer av MsvB känner jag att MsvB1, MsvB2 och FEI inledande för juniorer alla tre kunde vara kvalprogram.
MsvB1 är inget schysst program, även om tillägget av slutorna iaf gjorde det fullt ridbart så finns det många program som är schysstare att rida än det där eländet ;)

(och har ni tänkt på hur ryttarna verkar fly det? Om man lyckats kvala tänker man att de kanske stannar i den klassen och briljerar litegranna, men det gör man inte så gärna utan får man välja rider man hellre andra klasser. Eller så är jag partisk och ser det ur min synvinkel ;) )

Tycker idag att det tex är sjukt onödigt att man måste ha tre placerade i Gp oavsett antal starter. Det kostar för mycket speciellt om man vill locka med bra premier
Sant, det måste jag komma ihåg att lägga in i TR förslagen att man vill ha bort.
Jag förstår också att det ur hästvälfärdssynpunkt är svårt ta bort en veterinärbesiktning men tänk om man kunde köra det på videolänk eller hitta någon annan lösning… det är dyr veterinärkostnad för att arrangera en ”stora rundan klass” med tre starter.

Det är ju trots allt ofta samma domare som i dressyren och då behöver de veta på vilket sätt skalorna ska skilja sig åt.).
Det är inget konstigt det blir lite samma som klubb eller pay and ride LC ex, är ” lättare” att få högre poäng då än på tävling LC. Rent generellt.

Jag förstår inte varför? Vad är syftet?
Precis som andra skrivit så är det en nackdel för ryttare med "normala" hästar. Ska alla behöva ha hästar med stora gångarter för att komma upp i klasserna?
Jag förstår och känner igen mig i din känsla, men man ska ju komma ihåg att det säkert finns hästar med mindre gångarter som lätt kommer kvala och sedan en del hästar med stora gångarter men oren skritt som inte alls kommer klara 64% kvalen.
Kikade bland annat i Lövsta Future tävlingarna för U25, det är fasiken inte lätt för en ung ryttare som ska debutera U25 att på sina två första starter nå de där 64% nivån. Och såklart kan de kvala om igen och testa på nytt men en del av dem är nog helt enkelt inte så bra (ungefär halva startfälten i Lövsta U25 klasserna som jag sökte upp red på under 64% i kvalen)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

• Intuitivt ätande
  • Roliga saker som barn säger

Hund

Katt, Andra Djur

• Vad för kattras passar mig och sambon?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Dressyrsnackis 20
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka