Det ÄR svårt tycker jagoch då jobbar jag varenda dag med att ha en lagbok, ett regelverk och föreskrifter i huvudet och värdera dem mot varandra mest hela tiden
Först problemet med att de gamla kvalreglerna gäller även när de gamla införs, dvs de som hade avklarade MsvC kval när förra ändringen kom behövde inte kvala i MsvB1 utan kan rida MsvB i 24 månader…
…sen så får unga hästar starta fritt utan kval.
Och så var det ett snurr med att (innan förra TR) att skrivningen var att 62% i MsvB räcker för fortsatt kval i 24 månader så på nåt vis kunde en 6-åring (som var kvalad tack vare sin ålder) göra en MsvB1 på 62% och vara kvalad 24 månader på det resultatet(det ändrades i nuvarande TR så nu står det 64% i MsvB1 och 62% i övrig MsvB).
Jag har alldeles gett upp att hålla reda på andras kval, har nog med att försöka fatta om mina egna är ok ännu
Men det blev rätt tufft nu.
64% i LA5/6 för att få starta MsvB1
64% i MsvB1 för att få starta högre MsvB
64% i MsvB5/FEI för att få starta 2* MsvA
64% i 2* MsvA med tre domare för att få starta 3* MsvA (men här kan man också testa göra insteg i ”rundorna” och får två chanser att klara 64% i 3* MsvA)
För proffsen är också kvalen sedan höjda, två försök på StG nivån (lilla rundan), Intermediare (mellanrundan) och GP (stora rundan) och måste nå 64% på dessa två försök för att inte ”kastas ned” i klasserna.
Alla har chans att prova en runda inte bara proffs