Nytt TR - utbruten ur Dressyrsnackis

Bukefalos 30 år!

Det ÄR svårt tycker jag 😅 och då jobbar jag varenda dag med att ha en lagbok, ett regelverk och föreskrifter i huvudet och värdera dem mot varandra mest hela tiden ;)

Först problemet med att de gamla kvalreglerna gäller även när de gamla införs, dvs de som hade avklarade MsvC kval när förra ändringen kom behövde inte kvala i MsvB1 utan kan rida MsvB i 24 månader…
…sen så får unga hästar starta fritt utan kval.
Och så var det ett snurr med att (innan förra TR) att skrivningen var att 62% i MsvB räcker för fortsatt kval i 24 månader så på nåt vis kunde en 6-åring (som var kvalad tack vare sin ålder) göra en MsvB1 på 62% och vara kvalad 24 månader på det resultatet 😅 (det ändrades i nuvarande TR så nu står det 64% i MsvB1 och 62% i övrig MsvB).

Jag har alldeles gett upp att hålla reda på andras kval, har nog med att försöka fatta om mina egna är ok ännu ;)

Men det blev rätt tufft nu.
64% i LA5/6 för att få starta MsvB1
64% i MsvB1 för att få starta högre MsvB
64% i MsvB5/FEI för att få starta 2* MsvA
64% i 2* MsvA med tre domare för att få starta 3* MsvA (men här kan man också testa göra insteg i ”rundorna” och får två chanser att klara 64% i 3* MsvA)

För proffsen är också kvalen sedan höjda, två försök på StG nivån (lilla rundan), Intermediare (mellanrundan) och GP (stora rundan) och måste nå 64% på dessa två försök för att inte ”kastas ned” i klasserna.

Alla har chans att prova en runda inte bara proffs

Alla har chans att prova en runda inte bara proffs
Absolut, vi har ingen uppdelning alls mellan amatörer och proffs i Sverige.
Vet inte om det kanske skulle vara bra att ha det?

Men kvalreglerna med rundor kom väl till just för att de ”professionella” ryttarna skulle kunna gå in på den nivå de ville utan att kvala (eller behöva söka dispens). Så jag menade mest att den delen finns kvar nu när de nya TR förslagen publicerades, medan kvalgränserna på både lägre nivå och till rundorna har höjts till 64%.

Absolut, vi har ingen uppdelning alls mellan amatörer och proffs i Sverige.
Vet inte om det kanske skulle vara bra att ha det?

Men kvalreglerna med rundor kom väl till just för att de ”professionella” ryttarna skulle kunna gå in på den nivå de ville utan att kvala (eller behöva söka dispens). Så jag menade mest att den delen finns kvar nu när de nya TR förslagen publicerades, medan kvalgränserna på både lägre nivå och till rundorna har höjts till 64%.

Yes. De har ju haft 64 till gp förr. Blev ju svårt för folk på den tiden oxå och man sänkte. Då vart det ju ändå mer tryck i dressyren än nu så jag förstår inte hur de tänker. Och att man måste kvala för att gå upp en nivå och sen 2 försök på att få hänga kvar är ju galet löjligt tycker jag. Är man kvalad borde man få rida nivån i 2 år

Senast ändrad:
Apropå det så var det en av sakerna jag mailat till Ridsportförbundet om, att jag tycker vi skulle kunna testa det danska systemet med procentklasser i Sverige.
Där kan man rida ”stora rundan” klasserna i en tävling med bara en GP-domare (och en del rider Int II och nån annan GP) och sen samma system med de andra rundorna och nedåt. Ingen veterinärbesiktning heller vad jag förstår.
Det gör ju att Dufour kan ut och tävla sina kommande hästar på hemmaplan, och att många kan testa på GP (eller StG eller vad man nu vill testa) till lägre kostnad och närmare hemmet. Tror knappast man kan kvala till mästerskap eller nåt annat på dessa tävlingar men bara att få starta och testa på med ett enklare arrangemang hade vi väl kunnat få testa?

Ska man inte längre ange kval vid anmälan? Fatta hur längesedan det var jag red något man behövde kvala till 😅
Jag vet inte! Jag har inte ridit klass med kvalkrav på rätt länge… i detta fallet hade hon kvalat men för över 24 månader sedan och fortsatte rida samma klasser fastän hon inte ridit över 62 sen dess, så hon gick inte med och kvalade om.

Jag som inte har dressyr som min huvudgren känner att det inte blir så meningsfullt att rida några enstaka dressyrklasser där jag får in det i tävlingsschemat med de här kvalreglerna. Min häst är ju 7 i år, så jag kan rida vilken msv B jag vill med honom, men nästa år måste han ju vara kvalad. Jag hade hoppats kunna rida några Msv B när WE-säsongen är över och komma över 62%. Med så mycket mer och hårdare kval känns det som om jag bara kommer tävla för att försöka nå kval, inte för att det är kul och då tappar jag lusten lite. Hade jag fått räkna kval från WE-tävling (dvs t ex 64% i Msv B WE-dressyr) hade det varit lite enklare.

Alltså måste man kvala för att rida LA? Och det kvalet ska göras i LA? Eller fattar jag fel?
Nej, Du måste rida kval i Lätt A:5 eller Lätt A:6 för att rida Msv B:1. När du gjort det måste du rida kval i Msv B:1 för att få rida övriga Msv B-program. Så för att få rida valfritt Msv B behöver du kvala först i de högre Lätt A, därefter i Msv B:1. Dessutom med 64% ist för 62. Vilket innebär att det kan gå åt några starter för att ta sig dit, särskilt med icke-gångartshäst.

Nej, Du måste rida kval i Lätt A:5 eller Lätt A:6 för att rida Msv B:1. När du gjort det måste du rida kval i Msv B:1 för att få rida övriga Msv B-program. Så för att få rida valfritt Msv B behöver du kvala först i de högre Lätt A, därefter i Msv B:1. Dessutom med 64% ist för 62. Vilket innebär att det kan gå åt några starter för att ta sig dit, särskilt med icke-gångartshäst.
Nytt förslag då? Med kval igen i LA 5 ex ?

Alltså måste man kvala för att rida LA? Och det kvalet ska göras i LA? Eller fattar jag fel?
Förstår inte om detta gäller bara childrenryttare eller alla?
För att starta i Lätt A-
eller FEI childrenklass,
ska ekipage ha uppnått
minst 64,00% i
Lätt A:1 eller högre på
2*-tävling.

Förstår inte om detta gäller bara childrenryttare eller alla?
För att starta i Lätt A-
eller FEI childrenklass,
ska ekipage ha uppnått
minst 64,00% i
Lätt A:1 eller högre på
2*-tävling.
Det där är för att få rida 3*, då måste man ha ridit samma klass på 2* nivå med minst 64% för att få starta 3*.
Dvs också höjd procentgräns, var 62% förut, men annars samma regel

Hur menar du? Det finns ju inga kval i WE utom till mästerskap.
Kravet rent generellt poängmässigt WE dressyr jämfört med vanlig dressyr är ju lägre.
Menar @ginnies att det är lättare att få högre poäng i we dressyren?

Jag upplever iaf att det är så. Såg ett program från Msv WE dressyr som fått 65% där jag har svårt att tro att den ritten gett över 60% i en "vanlig" Msv.
I mina ögon både bristande takt och form.

Svar till @Jeps om att det handlade om nationella kvalen, misslyckades med citeringen /klantig

”Fast det är för att du bara ser förändringen i det PDF dokumentet, går du in och läser momentet i nuvarande TR blir det tydligare men vem orkar göra det ;) ”

Jag upplever iaf att det är så. Såg ett program från Msv WE dressyr som fått 65% där jag har svårt att tro att den ritten gett över 60% i en "vanlig" Msv.
Bra förklarat jo det är en stor skillnad kolla bara på en del som rider svår dressyr i WE som går ut i msv a i vanlig dressyr kanske som bäst gdk o lite till.

Du önskade ta kval från WE till vanlig dressyr? Jag skrev kraven i WE är inte lika höga. Ex om du får en 7:a i WE så får du det inte på samma prestation i vanlig dressyr, rent generellt.
Vad baserar du det på? En skillnad är ju att gångarterna inte är lika viktiga utan det är funktionen som är mer central - vilket ju inte gör ritten sämre. Men definitionen av en 7a är ju samma. Ett rent byte är detsamma (och det är dubbelt så många byten i Msv WE som i Msv B:1 till exempel) Men för min del gör det inget om det skulle krävas högre procent i WE heller, jag vill bara inte hålla på och åka och rida en massa dressyrtävlingar bara för att kvala, då låter jag hellre bli. Jag vill rida någon dressyrtävling då och då när det passar med övrigt tävlingsschema.

Det låter ju snarare som en domare som inte dömer enligt reglementet?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

• Föl 2023
  • Hinkar