Oansvarig ägare - vad kan man göra?

N

NataliTM

Jag bor i hyreslägenhet och har problem med en granne i samma hus, dock annan trappuppgång. Eller egentligen inte problem kanske. Men jag bryr mig lite för mycket om hans ena katt som ständigt springer utanför här och skriker utanför vårat sovrumsfönster eller i vår trappuppgång om porten står öppen.

Har pratat med en del grannar om detta och även hittat en som bodde så hon hade balkongen precis intill hans, men nu har flyttat till ett annat hus i området. Främst av anledningen att hans katter sprang in på hennes balkong, hamnade i slagsmål med hennes katt vid något tillfälle och även använde hennes balkong som toalett. Vi har ett alldeles lagom utrymme mellan våra balkonger för att katter ska kunna springa över till balkongen närmast :crazy:

Denna man bor på tredje våningen. Och nej, han släpper inte ut sina katter genom dörren. Utan de hoppar helt enkelt ut genom balkongen med jämna mellanrum. Jag var upp till honom och lämnade katten som ränner här för ungefär en vecka sedan. Först var det ingen som öppnade dörren, men när jag var på väg ner öppnar ett barn dörren. Jag springer upp igen och frågar om det var deras katt och får en nick till svar. Barnet ville bra gärna stänga dörren direkt, men jag tog mig friheten att säga till om att föräldrarna måste meddelas om att katten är ute och ränner. Barnet svarar osäkert att "pappa är iväg.....och...handlar......mat till oss!" Så jag upprepade bara att han iaf ska få veta att katten har varit ute och skrikit i flera dagar. Tyckte dock hela scenariot kändes lite oroväckande. Nåja, jag kan ju överreagera.

Knappt två dygn senare sågs samma katt ute igen. Och senast ikväll på kvällspromenaden med hunden såg vi henne. Kattägaren ska visst vara väldigt knepig (jag har sett honom och han har aldrig hälsat eller liknande, bara blängt surt om något) och vid ett tillfälle har en kvinna som kört hans bil försökt köra över min hund eller alternativt "bara" skrämmas. Detta på gångvägen här utanför, alltså var det hon som körde på fel ställe, inte jag som gick på en bilväg. Hade även hunden kopplad vid min sida - så jag vet inte om jag litar på honom eller hans vänner...

Men jag vet ju egentligen ingenting om hur katterna tas omhand i lägenheten. Ändå kan jag inte låta bli att "lägga mig i". Finns det något man kan göra? Är lite tveksam till att ringa djurskyddet eller liknande, känns inte som något prioriterat fall.

Eller är jag bara helt enkelt fjantig och löjlig som ens bryr mig?
 
Sv: Oansvarig ägare - vad kan man göra?

Hade det varit en hund som skällt hade det varit en solklar störning, eller hur? Klart du inte är fjantig. Kontakta hans hyresvärd och påpeka störningen. Påpeka sedan för honom (om du inte får tag i honom så lämna en lapp) att man enligt svenska djurskyddsföreskrifter måste näta in balkongen om den ligger 5 m eller högre ovanför mark. Hans katter får alltså inte ges möjlighet att lämna balkongen. Om han inte nätar in eller hindrar katterna från att gå ut på balkongen kan du bussa djurskyddsinspektören på honom.

Om inte hyresvärden kan göra någonting åt störningarna kan du kontakta miljö & hälsa hos kommunen och se om de kan göra någonting.
 
Sv: Oansvarig ägare - vad kan man göra?

Kanontips! Hyresvärden vet jag dock inte om det ens är lönt. Tidigare balkonggrannen pratade med dem utan resultat, och de är överlag ganska så knepiga.

Men tusen tack för din information, nu har jag iaf lite kött på benen i fallet. :)
 
Sv: Oansvarig ägare - vad kan man göra?

Suck. Har pratat med hyresvärden som även pratat med grannen i fråga. Han påstår då att han inte har några katter, för den senaste hoppade från balkongen och försvann för honom för över 2 månader sedan...:crazy:

Jag svarade när hyresvärden ringde tillbaka att jag är helt säker på att det bara var runt en vecka sedan jag var upp med katten, och då var det deras katt.
 
Sv: Oansvarig ägare - vad kan man göra?

Suck. Har pratat med hyresvärden som även pratat med grannen i fråga. Han påstår då att han inte har några katter, för den senaste hoppade från balkongen och försvann för honom för över 2 månader sedan...:crazy:

Fint. Då lämnar du katterna till närmsta katthem nästa gång du fångar in dem då.

Märklig man annars, ägarskapet upphör ju inte bara för att en katt rymmer...
 
Sv: Oansvarig ägare - vad kan man göra?

Dock måste jag erkänna att det inte känns riktigt ok. Känns liksom som att man stjäl. Sen sa även ägaren till hyresvärden att han satt upp lappar på stolpar och portar i närheten och sprungit och letat.. detta kan inte stämma, för någon sådan lapp har jag inte sett, och jag går i området med hund åtminstone två ggr dagligen. Skulle ha lagt märke till en sån lapp. Så jag blir inte klok på lögnerna..

Känns så dumt att lämna katten till de överfulla katthemmen också. Dels känns det som stöld och dels känns det som att man kanske borde kunna ordna en annan lösning...frågan är hur. Och vad.
 
Sv: Oansvarig ägare - vad kan man göra?

Den gode kattägaren kan inte äta upp kakan och ha den kvar. Antingen har han katter eller så inte. Har han sagt att han inte äger några katter nu ska du inte alls behöva känna dig skyldig för att lämna in "hans" katter hos närmsta katthem. Träffar du honom efteråt kan du ju i förbifarten säga att du lämnat in "hans" katt. Antingen bryr han sig inte eller så hämtar han katten och när väl katthemmet har svart på vitt att han äger katten blir det svårt för honom att förneka kattinnehav.

Du kan ju förvarna om att du kommer lämna in upphittade katter hos katthem och se om han reagerar.
 
Sv: Oansvarig ägare - vad kan man göra?

Tack så mycket för hjälpen. Kommer katten tillbaka till oss och skriker (har nu inte sett/hört henne på 2 dagar) så tar jag hand om henne och lämnar in henne.

Men usch så ledsamt det är med folk som inte kan ta ansvar för sina djur.
 
Sv: Oansvarig ägare - vad kan man göra?

Ja, tar man inte hand om sina djur ska man inga ha.
 
Sv: Oansvarig ägare - vad kan man göra?

Mina grannar strikes again!

Dock en annan granne och ett annat problem denna gång. För er som undrar över den förra katten så har jag sett den springa här, dock inte fått komma nära den så jag kunnat fånga den.

Till det nya "incidenten". När vi igår kväll passerade det andra hyreshuset i området så hör vi att att katt skriker desperat och upptäcker en liten kattunge på en av balkongerna på marknivå. Detta sent på kvällen/förnatten i kraftigt regn. Jag gick fram för att kika, främst för att veta så att kattungen inte är skadad eller så. På balkongen finns bildäck, två tomma tallrikar, en kudde (alltså inget krypin med skydd för regnet, bara en kudde) och en massa glassplitter efter att rutan på balkongdörren blivit sönderslagen. Vi bestämmer oss för att gå hem och hämta torrfoder och fräscht vatten att ställa in åt kattungen eftersom ingen mat fanns där.

När vi går skriker ungen ännu högre och hoppar över räcket. Jag lyfter upp den lilla stackaren som är utmärglad, kall och blöt och bestämmer att han ska få övernatta hos oss.

Idag får vi inte kontakt med de som bor i lägenheten, då det inte tycks vara någon hemma. Djurhållningen är ju här, som framkommer av min beskrivning, mycket bristmässig och jag hoppas innerligt att det är någon typ av misstag som gjort att det blivit såhär.

Än en gång är min fråga; vad ska vi göra? Eftersom det är helg kan vi heller inte kontakta hyresvärden förrän på måndag för att få hjälp med att kontakta hyresgästen med balkongen. Det är besvärligt för oss att ha en kattunge hemma med tanke på våra fåglar och våran gammelkatt som inte riktigt orkar med ett sånt här busfrö.
 
Sv: Oansvarig ägare - vad kan man göra?

Vill förresten tillägga att kattungen i fråga har klippta morrhår, vilket är ett nytt fenomen för mig hos en halvlånghårig kattunge.... Klorna däremot är ej klippta.
 
Sv: Oansvarig ägare - vad kan man göra?

Vill förresten tillägga att kattungen i fråga har klippta morrhår, vilket är ett nytt fenomen för mig hos en halvlånghårig kattunge.... Klorna däremot är ej klippta.

Ja, jag har inget konstruktivt att säga egentligen. Jag hade iofs lämnat en jävligt sur lapp på deras balkong. Hotat med både polis och stryk typ. Och inte hade jag gett tillbaka katten.
 
Sv: Oansvarig ägare - vad kan man göra?

Det där låter inte som ett fall för hyresvärden utan för djurskyddsinspektören så kontakta inspektören så fort som möjligt. Han/hon får avgöra vad som ska hända med kattungen under tiden.
 
Sv: Oansvarig ägare - vad kan man göra?

Frågan är dock om en djurskyddsinspektör kan göra något? Eftersom kattungen nu finns hos oss och inte kvar i misären på balkongen, så kan ju mycket väl ägarna av balkongen städa upp och blåneka alltihopa. Så vad händer då? Mer än att grannen i fråga blir arg på mig? Jag är så förbannat trött på hyresgästerna i det här området!!

Har skickat mail till hyresvärden med tips om att de ska skicka ut papper om kattskötsel och citat från djurskyddslagen, hoppas verkligen att de gör det också.
 
Sv: Oansvarig ägare - vad kan man göra?

Var bor du någonstans egentligen? :eek: Eller snarare vad för människor bor där?
Jag skulle aldrig i livet lämna tillbaka katten utan tagit hand om den själv och försökt omplacera.

Den första kattägaren du skrev om skulle jag anmäla, lagen säger att man måste ha nät till balkonger som ligger 5 meter eller mer över marknivå om katter vistas där.

Edit: Såg att Sol kommenterat det.
 
Senast ändrad:
Sv: Oansvarig ägare - vad kan man göra?

Ja, jag undrar också. Denna kattunge är ju den tredje katten "i nöd" som behövt min hjälp på ett eller annat sätt i detta område. Och visst fan finns det folk som inte tänker sig för/bryr sig. Men...varför är JAG den enda som tycks reagera?

Och ja, anledningen till att anmälan ej är gjord åt den första kattägaren är ju just för att han blånekade att han hade några katter alls, kändes alltså meningslöst.

Och även denna gång känns det hela såpass suspekt att jag undrar om man ska lägga energi på anmälan. Om det verkligen är lönt. Men jag ska ringa djurskyddshandläggare på måndag och höra med dom vad som gäller. Ägaren tycks ju inte vara kontaktbar iaf. Och när man har bildäck, en sönderslagen ruta på balkongdörren och därmed glas på hela balkongen och mitt i detta en kattunge utan mat eller ordentligt skydd....tar man ansvar för något då eller blånekar man till allt? Det är ju tyvärr inte svårt för dem att säga att någon dumpat katten där eller liknande eftersom balkongen ligger på marknivå.

Min svärmor har nu även sagt att hon kan tänka sig ta sig an denna lille om vi inte lyckas reda ut det snarast. Skulle ju kännas betydligt bättre än att lämna den lille till ett katthem eller liknande.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 063
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
917
Senast: GoLightly
·
Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
2 033
Senast: Fruentimber
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 938
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp