Objektiv som motsvarar 50mm/1,8

Sorbe

Trådstartare
Jag fotar nästan uteslutande med mitt 50mm, jag har ett 70-300mm som användes mycket tidigare när jag fotade hästar, men nu ligger det mest och skräpar på hyllan, samma med kitobjektivet som egentligen suger, men som åker på ibland bara för att det är ett vidvinkel.

Något jag är trött på är att ofta behöva backa så ofta när jag använder femtiomillimetern.
Hur stor skillnad är det mot till exempel 35 mm? "Slipper" man det eller hur man ska säga?
Jag fotar mycket små saker, typ "detta har jag shoppat idag" och så står produkten på köksbordet. Oftast får jag ställa mig på andra sidan köket för att få med hela eller ställa mig på en stol för att komma en bit ifrån.

Önskan är att ha kitobjektivet, alltså typ 18-55 mm men ljuskänsligt, typ 1,4 eller liknande.
Någon som vet vilket objektiv som matchar de önskemålen?

Jag fotar med Canon.

Sv: Objektiv som motsvarar 50mm/1,8

Önskan är att ha kitobjektivet, alltså typ 18-55 mm men ljuskänsligt, typ 1,4 eller liknande.
Någon som vet vilket objektiv som matchar de önskemålen?
Zoomobjektiv med bra ljusstyrka är dyra, jag känner inte till att det finns några zoomobjektiv öht med ljusstyrka större än 2,8. Där finns ett fåtal under 10 000 kr, Tamron 17-50/2,8 DI II SP XR för typ 3700 kr är ovanligt prisvärd. Gammal men kostnadseffektiv. Ett annat prisvärt alternativ är Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM för ungefär samma pengar, du hamnar visserligen på bländare 4 i ytterlägena men närgränsen är bara 22 cm. Inget mer backande. :)

Det mest ultimata vore ju typ ett 10-300 mm f/1,4, då skulle man ju inte behöva något annat objektiv! ;)
Tack för tipsen, ska kolla upp dem! Lägger gärna extra pengar på objektiven för de kan man ju ha forever om man sköter dem rätt. :)

Det mest ultimata vore ju typ ett 10-300 mm f/1,4, då skulle man ju inte behöva något annat objektiv! ;)
Tack för tipsen, ska kolla upp dem! Lägger gärna extra pengar på objektiven för de kan man ju ha forever om man sköter dem rätt. :)
Ja, absolut - ett bra objektiv som servas då och då kan hålla väldigt länge. Många använder 10-15 år gamla objektiv eller äldre.
Det finns ju så kallade superzoomar med extremt stort zoomomfång... men de blir oundvikligen kompromisser rent konstruktionsmässigt, de blir aldrig lika bra bildkvalitetsmässigt som objektiv med kortare zoomomfång (eller för den delen fasta objektiv). ;)

Zoomobjektiv med bra ljusstyrka är dyra, jag känner inte till att det finns några zoomobjektiv öht med ljusstyrka större än 2,8. Där finns ett fåtal under 10 000 kr, Tamron 17-50/2,8 DI II SP XR för typ 3700 kr är ovanligt prisvärd. Gammal men kostnadseffektiv. Ett annat prisvärt alternativ är Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM för ungefär samma pengar, du hamnar visserligen på bländare 4 i ytterlägena men närgränsen är bara 22 cm. Inget mer backande. :)

Att tänka på är att Sigmat har bildstabilisering, vilket man även kan få till Tamronet för några hundralappar till. Bra om det är ljuskänslighet man är ute efter! Jag valde Sigmat till jobbets kamera p.g.a större brännviddsomfång, bildstabilisering och ett bra pris. Tycker att det funkar bra, även om det är lite störande med rörlig bländare. Men det kanske är en vanesak eftersom jag privat bara har objektiv med fast bländare.

Sorbe - om du funderar på om ett 35 mm funkar, testa med kitobjektivet på 35 mm så märker du ju hur brännvidden är.

/Erica

Sedan jag köpte mitt 35/1,8 har jag inte använt mitt fasta 50 en enda gång :angel:
Jag var också sjukt trött på att backa.

Jag älskar mitt 35 mm/f 1,8! Väldigt allround :)
Intressant! Jag tänkte köpa ett sånt innan jul, men fick med mig ett 100 mm/2,8 istället. Men ett vidvinkel (vidare än 50) med låg bländare står på önskelistan, helt klart. Mitt 50/1,4 använder jag mycket - suveränt ridhusobjektiv.

Liknande trådar

A
IT & mobiler Okej, vet att det finns en del objektiv-trådar redan, men hittar verkligen inte de konkreta svaren jag är ute efter då jag är lite grön...
Svar
11
· Visningar
1 212
Senast: annaL90
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut... 2
Svar
26
· Visningar
3 529
Senast: Irenes
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 908
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka