objektiv till min D80!

Netted

Trådstartare
okey, nu behöver jag lite hjälp! har väldigt svårt att bestämma mig och väga för och nackdelar..
det jag är ute efter är ett objektiv som duger till att fota hästar, travhästar! dvs - det går fort och är ju på lite längre avstånd..

Sv: objektiv till min D80!

Är det bra eller dåligt ljus du plåtar mest i? Vilken budget talar vi om?

ja det varierar ju. men jag vill inte vara beroende utav vädret. 2,8 borde fungera? (nåt känsligare har jag nog knappast råd med... :p) vi kan sätta ett maxpris på 10 000.

sen tänkte jag, kan ju vara bra om det lämpar sig för "poträttfotografering" utav häst. även det sker mest på långt håll.. dock inte lika långt som när man fotar på banan.

Om din budget är 10 så föreslår jag antingen:

Sigma 70-200 2.8
Det är en mycket bra glugg, men se till att kolla om den front eller bakfokuserar, tyvärr gör många sigmor det. Kostar runt 9.

Eller Nikkor 70-300 mm 4.5-5.6 VR Kostar runt 5.

VR är värt mycket, även om ljusstyrkan är mindre så ger VR mycket hjälp.

Jag vet inte hur långt ifrån du plåtar trav, om du sitter extremt långt ifrån så kanske inte ens 300mm räcker, men det borde räcka. Båda objektiven presterar väldigt bra optiskt och är prisvärda. Båda passar ypperligt till porträtt.

Bara som ett litet tillägg, du vet väl att 50 1.8D bara kostar 1.3 cirka? Perfekt porträttglugg. Fast brännvidd, visst, men optiskt är det en av Nikons absolut bästa gluggar och det är den billigaste.

GAH! det där låter precis som ett objektiv som jag drömmer om också :crazy:
Bara det att vi nyss köpt kamera och bytt hästtransport så jag har nog lite investeringstopp :o
Men usch vad jag går och drömmer om ett objektiv liknande det du beskriver.

men se till att kolla om den front eller bakfokuserar, tyvärr gör många sigmor det. Kostar runt 9.

En liten okunnig fråga nu, front eller bakfokuserar, vad innebär det och hur märker man det på ett objektiv?
Nästa fundering, är det galet att köpa ett begagnat objektiv?

Om din budget är 10 så föreslår jag antingen:

Sigma 70-200 2.8
Det är en mycket bra glugg, men se till att kolla om den front eller bakfokuserar, tyvärr gör många sigmor det. Kostar runt 9.

Eller Nikkor 70-300 mm 4.5-5.6 VR Kostar runt 5.

VR är värt mycket, även om ljusstyrkan är mindre så ger VR mycket hjälp.

Jag vet inte hur långt ifrån du plåtar trav, om du sitter extremt långt ifrån så kanske inte ens 300mm räcker, men det borde räcka. Båda objektiven presterar väldigt bra optiskt och är prisvärda. Båda passar ypperligt till porträtt.

enligt mina beräkningar klarar jag mig på 200-300mm!
vad menar du med front- eller bakfokuserar?

det där med VR har jag kollat lite på också.. och vad det verkar som kommer den inte att hjälpa mig speciellt mkt? Tomas_s förklarade det som: "Vr är trevligt, men såpass du inte skall fota opera så gör det inte mycket nytta vid hästfoto.
Hästen rör sig i regel såpass snabbt så för att frysa hästens rörelse så måste du ha såpass kort sluartid så att rörelseosärkpa inte är ett problem."

jag har kollat på det där 70-300 VR innan, men jag tror att 4.5 är alldeles för lite.. tar hellre ett ljuststarkare 200mm objektiv då.

Bara som ett litet tillägg, du vet väl att 50 1.8D bara kostar 1.3 cirka? Perfekt porträttglugg. Fast brännvidd, visst, men optiskt är det en av Nikons absolut bästa gluggar och det är den billigaste.

intressant! det ska jag kika på! tack :)

Front/bakfokus är när du foksuerar på ett objekt så hamnar fokus antingen bakom eller framför objektet, trots att du fokuserat korrekt på objektet. Felaktig fokus alltså, sådant kan justeras om man skickar in till tillverkaren.

VR = Vibration Reduction, glaselementen inne i objektivet kan röra på sig i sidled och horisontled för att kompensera för de vibrationer din hand gör (Microvibrationer).

När det gäller trav där det går ganska fort behöver du helt riktigt en snabb slutartid om du skall frysa rörelserna helt, det betyder att du antingen får höja iso eller plåta under extremt goda ljusförhållanden.

VR hjälper dig dock att plåta med slutartider ner mot 1/50 på 200mm där du vanlgitvis hade behövt MINST 1/200. Det betyder att om du samtidigt panorerar får du en skarp häst och ryttare men med en oskarp "fartig" bakgrund.

70-200 2.8 Sigmat har ingen VR. Där behöver du minst 1/200, helst 1/300 för att få skarpa bilder på 200mm.

VR hjälper dig att handhålla där du vanligtvis kanske skulle behövt stativ. Tillsammans med panorering passar det utmärkt till rörliga motiv, men bara hålla kameran still rätt upp och ner hjälper dig att slippa höja iso på stillastående motiv också.

Om du vill ha i princip det bästa som går att få är det fasta gluggar som gäller, dyra men sjukt bra. T.ex. 200mm och 300mm fasta. Snäppet under är förmodligen Nikkor 70-200 2.8 VR som kostar 18, men då talar vi en av de bästa zoomgluggarna som finns. Om du räknar in ett par tre reparationer på en livstid så har du den gluggen resten av livet, billigt i längden, dyrt vid inköp.

I vilket fall som helst, lycka till!

Om du inte vet vilka fel du skall leta efter rekommenderar jag verkligen inte att köpa begagnad optik. Ny optik har du dessutom fulla garantier på om det skulle vara något fel. Gluggar är dessutom investeringar jämfört mot hus, kamerahus dör efter en tid, gluggar kan du i bästa fall ha resten av livet.

Snäppet under är förmodligen Nikkor 70-200 2.8 VR som kostar 18, men då talar vi en av de bästa zoomgluggarna som finns.

den hade inte varit helt fel! men alldeles för dyr tyvärr..

vad menas med: " Optiken är en sk DC-optik vilket innebär att den enbart är avsedd för digitala systemkameror med sensor i sk APS-C-storlek och kommer på dessa att motsvara ca 80-230mm." ? och vilka kameror har en sensor i APS-C-storlek?

tack så jättemycket för att du tar dig tid att svara :)

VR hjälper dig dock att plåta med slutartider ner mot 1/50 på 200mm där du vanlgitvis hade behövt MINST 1/200. Det betyder att om du samtidigt panorerar får du en skarp häst och ryttare men med en oskarp "fartig" bakgrund.

70-200 2.8 Sigmat har ingen VR. Där behöver du minst 1/200, helst 1/300 för att få skarpa bilder på 200mm.

VR hjälper dig att handhålla där du vanligtvis kanske skulle behövt stativ. Tillsammans med panorering passar det utmärkt till rörliga motiv, men bara hålla kameran still rätt upp och ner hjälper dig att slippa höja iso på stillastående motiv också.

så, jag får alltså nästan samma förutsättningar vilket av dessa objektiv jag än köper..?
vilket skulle du välja?
har läst mkt om 70-300 VR, och resensionerna är kanon!

de objektiv jag alltså funderar på nu är:
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED
Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro (sen finns det ju en likadan, fast II)

sen klurar jag på Sigma EX 50-150/2,8 II HSM DC, därav min andra fråga..

Nikon kameror (Förutom D3) har en sensor som är i samma storlek som den filmstorlek som kallas för APS-C. Den är ungefär hälften så stor som en 35mm film. Fullformat, eller fullt småbildsformat brukar man kalla 35mm, sedan kommer mellanformat där filmen/sensorn är ännu större och efter det storformat.

Din D80 har DX format, vilket är i samma storlek som APS-C. Nikon kallar sitt fullformat (Motsvarande 35mm film) FX.

70-200mm är alltid 70-200 mm, men utsnittet blir motsvarande 75-225 därför att Nikons DX format är hälften så stor som en FX (Fullformat) sensor och därmed blir det lite "beskärning", nämligen 1.5 X beskärning. Så med Nikons alla digitala systemkameror som har DX sensor utom D3 som har FX sensor så kan du räkna optikens millimeter gånger 1.5. Dvs. 50mm X 1.5 = 75.

Optiken är alltså anpassad efter dessa mindre sensorer och därmed går de inte att använda på FX(Fullformat) kameror, t.ex. analoga systemkameror med vanlig 35mm film eller D3. Det blir som en svart ring runt hela bilden.

Desto mindre sensor, desto mer "beskärning" blir det. T.ex. Canon (Som ditt exempel är uträknat efter) har en ännu mindre sensor än Nikon och ger 1.6X beskärningsfaktor. Olympus har 2X beskärningsfaktor och har därmed en ännu mindre sensor.

Desto större sensor = desto större är själva pixlarna och desto mer ljusstark är sensorn, det leder till att bilder på höga ISO inte blir lika brusiga. Ett bra exempel på det är att Nikon valde att "bara" ha drygt 12 megapixlar i sin nya D3 som är en FX kamera, därmed är den kameran den kamera i världen som ger minst brus på höga isotal (Bland småbildsformaten) en bild tagen med iso 6400 ser ut som en bild med iso 1000 på D80 ungefär.
Desto färre pixlar på desto större yta = desto bättre bildkvalité.
Däremot om man fotar på låga isotal, t.ex. 100 eller 200 kanske till och med 400 får man dock i princip lika bra bildkvalité även om man som canon i sin senaste 1Ds mark 3 trängt in 21 megapixlar på samma yta som Nikon D3's dryga 12.

En annan viktig sak att lägga på minnet är att desto större sensor = desto bättre dynamiskt omfång. Nikon D3 som ett exempel har väldigt bra dynamiskt omfång, man kan t.ex. plåta ett objekt i motljus och få teckning och detaljer i skuggorna och ändå inte utfrätt himmel, det är smått fantastiskt. Referensen här är negativ film som har ett enormt dynamiskt omfång.

Senast ändrad av en moderator:

Det är tveksamt om du kommer att klara dig med 50-150 sigmat.

Jag vet inte om de har fixat det i nya version 2, men förut så satt det ihop skruvat på mitten med tre små minimala skruvar fastsatta i plasten, vilket självklart inte höll för några större påfrestningar utan många fick reklamera då objektivet helt rätt sonika gick av på mitten.

Som svar på frågan om båda objektiven ger samma förutsättningar, ja och nej. Kortfattat kan man säga att ja, de ger ungefär lika förhållanden, men sigma 70-200 är "snabbare" (Dvs. ljusstarkare) och ger snabbare slutartider. På 70-300 får du köra längre slutartider och därmed måste du panorera om hästarna flyger fram snabbt.

Om du nästan bara skall plåta trav är nog 70-200 ett bättre val, köp sedan en bra monopod (Enbensstativ, de är billiga, runt 500 för ett bra) och du har en bra kombo. Ska du plåta annat utöver bara trav är 70-300 ett bättre val, VR är guld värt och optiskt presterar de i princip lika bra, men fördelen är att 70-300 kostar nästan hälften, och det är pengar du kan lägga på annat, t.ex. ett annat objektiv.

En ytterligare anledning att slopa 50-150 är för att den enbart är gjord för DX formatet, om du någonsin byter till en kamera i FX format så kommer du att kunna använda 70-200 sigma och nikkor 70-300, de är båda fullformat optik.

50mm 1.8D är också fullformatoptik.

Jag fotar bla trav & använder mig utav sigma 50-15 2,8 till en Canon 20D och det räcker till att plåta med om du nu inte ska fota på bortre långsidan.... vart bilder finns ser du i min profil det mesta där är fotat med sigmat

hur tycker du att det objektivet är då? är du nöjd med bilderna?

För mig har det fungerat superbra, har missat på skärpan nån gång vid hopp/trav men det är nog hadhavandefel
Jag är nöjd med det objektivet.

Känner mig förövrigt ganska nöjd med fotoväskan:
Sigma 50-150 2,8
Canon 15-55 2,8
Canon 75-300 4-5,6

Suktar efter ett fast 50 för ridhusbilder, lutar mot detta:
Canon EF 50/1,4 USM 3.595 kr eller Canon EF 50/1,8 II 1.090 kr men 1,4 är mest aktuellt
Hade man gott om cash så hade det defenitivt blivit Canon EF 50/1,2L USM för 13.695 kr :)

Kapar tråden litegrann så jag slipper starta en ny, har lite samma funderingar gällande Canon. Mitt drömobjektiv är ju Canons EF 70-200/2,8 L IS USM men det kostar ju en hel del. Behöver man 2,8 om man i princip enbart ska fota ute eller ska jag satsa på det med 4, många tusenlappar billigare? Har även funderat på ett fast objektiv, men då blir man ju genast mer låst... Ska mest fota typ hästsport och även lite annan utomhussport... Någon som har några förslag, har lite beslutsångest just nu....

Du kan gott och väl satsa på 70-200 4L, det är också en ruskigt skarp glugg, om du inte behöver ljusstyrkan så spara pengarna!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 383
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 276
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 726
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
594
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka