objektiv till min D80!

Sv: objektiv till min D80!

*väcker tråden lite*

tänkte införskaffa mig den där 50mm fasta Nikon-gluggen.. blev ju rekomenderad 1.8 men nu finns det ju en 1.4... drygt 1.700 kr dyrare, men helt klart värd det va?

Värd det eller inte kan jag inte uttala mig om. Har 50 1,8 själv, och är jättenöjd med den. Favvogluggen!
Dock tänkte jag tipsa om, att eftersom Nikon släpper en ny 50 1,4snart, finns det mängder med både 1,8 och 1,4 ute begagnat nu. Flera stycken på tradera tex. De är så pass billiga att det kan vara värt att chansa på en begagnad även om man är osäker kanske?
Själv har jag himla dålig koll, men köpte ändå Sigmas 70-200 2,8 för drygt 5 papp på tradera, och är jättenöjd! Hade jag inte köpt 50 objektivet nytt precis innan alla de begagnade dök upp på marknaden, hade jag helt klart passat på att köpa den begagnat nu.

Om du har pengarna och inte behöver dem till annat och kan "slösa" så visst, köp 1.4

Men bli inte besviken om du i princip inte kan se någon skillnad i bildkvalité om du inte pixelpeepar extremt mycket vid varje bild och inte ens då kommer du att kunna se någon större skillnad. Enda anledningen att köpa 1.4 är om du MÅSTE ha 1.4 bländare. Annars är 1.8 något skarpare på 1.8 ner till 8-11 ungefär.

Skall väl också tillägga att nu har Tamron kommit med en 70-200 2.8 som är väldigt skarp på full glugg. Betydligt bättre än Sigmat och kostar mindre, 7 i butikerna.

*kl*

Kollat någonting på Nikons 80-200/2,8?
Grymt bra glugg för ca 6000 spänn.
Har sådan själv och det är bästa köpet jag gjort i kameraväg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 383
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 276
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 726
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
594
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur