Obligatorisk förskola från 2 år

Tråkigt att läsa. Min erfarenhet är att den sämre kommunen (där vi bor med högre skatt) satsar mer på förskolan kontra den rika vi bodde i som bara brydde sig om låg skatt.
Har också hört om riktigt rika kommuner som, enligt en kollega som bor i just denna, faktiskt totalt satsar på att få in par utan barn i kommunen. Hon bodde i den innan hon hade barn, flyttade ut när hon fick barn till en näraliggande kommun som hade skolor och förskolor, sedan när barnen var tonåringar flyttade de tillbaka igen. Det gick helt enkelt inte att bo där med barn egentligen. Själv kör jag genom kommunen och de ägnar sig inte åt snöröjning och sådant heller.

Gah jag är lite skeptisk till vissa kommuners intresse kommuninvånare som annat än skatteunderlag.

(vår kommun bryr sig notoriskt inte om folk som bor i kommunen utan är bara intresserad av de som kanske kommer flytta in.)
 
Med tanke på att en svensk som just tagit studenten ofta inte har mer kunskaper än en genomsnittlig norsk, dansk eller finne som är klar högstadiet, så tycker jag nog förslaget är välgrundat.

Själv blev jag förvånad då jag fick läsa Gymnasiets Matematik A under utbildning till Systemtekniker och administratör och det visade sig att matteboken innehöll vad vi i Norge fick lära oss i 6:an och 7:an...
Svenska skolan har varit fullt kapabel att förmedla kunskap och minska klyftor mellan delar av befolkningen tidigare. Faktiskt en av de bästa såvitt jag förstått. Det är något fel i pedagogiken och didaktiken eller läroplan, eller lärarutbildningen eller dyl snarare som är problemet rimligen. Om man inte lyckas lära en elev läsa på 10 år vet jag inte varför de skulle klara det på 11.
 
Nationellt centrum för svenska som andraspråk, som man borde lyssna på när det gäller den här frågan, är tveksamma till förslaget:
"Bristen på resurser och kompetens är stor inom förskolan. Därför är man på Nationellt centrum för svenska som andraspråk tveksam till utredningen om att införa obligatorisk språkförskola. I utsatta områden behövs dessutom en viss typ av kompetens.

Det finns i dag många barn i Sverige som mycket sällan eller aldrig möter svenska som språk i hemmet. Regeringen vill att fler barn ska bli bättre på svenska innan de börjar grundskolan, därför har de tillsatt en utredning om Fler barn i förskolan för bättre språkutveckling i svenska.
Det står redan i skollagen att barn ska få möjlighet att utveckla både svenska språket och sitt modersmål i förskolan. Men enligt Monica Söderström Lareu vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk ser det väldigt olika ut i hur lagen efterlevs.
– I förskolor med kompetenta pedagoger så ser det bättre ut. I förskolor där många är outbildade så har man mycket svårare att leva upp till läroplanens intentioner. Det är svårare att omsätta läroplanen när man inte har någon utbildning, säger hon till Altinget."

(Artikeln är en betalartikel och detta är det enda som går att läsa utan login)
 
Fast det här tycker jag är så konstigt. Så för att man är förskollärare och tycker förskolan generellt är bra för de flesta barn i lagom dos, måste man tycka att ju mer desto bättre?
Jag tycker istället det är intressant att så många förskollärare själva väljer att skola in senare än 1 år och kanske väljer att pussla på olika sätt så barnen slipper gå heltid. Inte för att förskolan är dålig alltid utan för att det låter även i mina öron jäkligt mastigt att vara där 10 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Barnen får ju liksom längre ”arbetsdagar” än föräldrarna och är kanske 1-2 år gamla. Funkar jättebra för en del såklart, men är nog tufft för många barn också.
Man kan väl tycka att förskolan är bra (dock med sina brister på vissa håll) och ändå samtidigt tycka att det är också bra för barn att bra få vara hemma med sina föräldrar lite mer än vad en 40 timmars arbetsvecka innebär? Och man kan väl som förskollärare tycka förskolan är bra för de flesta barn samtidigt som man ser att det är inte sant för alla barn?
Det jag tycker är synd är att det är så stor andel av förskollärarna som når ut i debatten som skuldbelägger föräldrarna och uttrycker sig som att de inte vill sina barn väl. Så fokus hamnar där istället för i vilka förutsättningar förskolan borde få politiskt. Förhoppningsvis är de inte högst representerade utan debatterar bara mest.

(Inte enbart riktat till dig, högg sista inlägget i debatten).
 
Finland har tex högre löner för lärare (=de duktiga lärarna stannar kvar), de har inga nationella prov (politiker osv litar på att lärarna gör sitt jobb) och deras kursplan(er) har inte ändrats på många år (lärare behöver inte sätta sig in i nya system om och om igen).

Polen har tex ökat matteförståelsen enormt. En del av detta är att de börjat kräva samma saker av alla elever (tvärt emot den mer individanpassade undervisning som drivs i Sverige), men det är nog inte det enda svaret. Jag skulle vilja se mer forskning kring det och hur det påverkar både hög och lågpresterande elever.
Öh, vad menar du med högre löner? Högre än vad/vem?
I min kommun har lärare för småbarnspedagogik en månadslön på kring 26 000 brutto...

De duktiga lärarna slutar eftersom de fattar hur svårt det är att göra ett bra jobb med dåliga resurser. De dåliga stannar.
 
Finland har tex högre löner för lärare (=de duktiga lärarna stannar kvar), de har inga nationella prov (politiker osv litar på att lärarna gör sitt jobb) och deras kursplan(er) har inte ändrats på många år (lärare behöver inte sätta sig in i nya system om och om igen).

Polen har tex ökat matteförståelsen enormt. En del av detta är att de börjat kräva samma saker av alla elever (tvärt emot den mer individanpassade undervisning som drivs i Sverige), men det är nog inte det enda svaret. Jag skulle vilja se mer forskning kring det och hur det påverkar både hög och lågpresterande elever.
Sverige har inte låga löner för lärare jämförelsevis, utan ganska normala. Vi låg tydligen marginellt över Finland. Våra skolledare däremot verkar tjäna betydligt mer dvs stort glapp (trots att de verkligen väl måste vara dåliga?).

Lärare i Sverige har bland de högre ingångslönerna i OECD. Däremot är löneutvecklingen sämre. Högst ingångslöner har lärare i Luxemburg och Tyskland. Starkast löneutveckling har lärare i Colombia och Nederländerna.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/U...ringar-i-utbildning-och-forskning/Lararloner/

Sedan vet inte jag hur hög lön man ska ha för att kompensera för ett arbete som är märkligt rörigt och krångligt med mycket administration. Såvitt jag förstått har de lärare jag känner som gett upp inte gjort det för att de inte gillar att vara lärare, och inte pga lönen, utan pga allting runtomkring från dåliga chefer till att inte få undervisa i lugn och ro. ( De högsta lönerna finns inte oväntat i Stockholms län. Där har förskollärarna och fritidspedagogerna sprängt 30 000-kronorsvallen – förskollärarna tjänar i snitt 32 800 kronor i månaden och fritidspedagogerna 31 600. Medan förskollärarna i Värmland i snitt har 28 000 i månadslön och fritidspedagogerna i Blekinge 27 800. .)

På något sätt så tycker jag det känns som att om man har inte direkt låg, men inte heller direkt hög lön och dåliga arbetsvillkor att det bästa är nog att fixa arbetsvillkoren först. Vilken lön gör en frisk om arbetsvillkoren gör en sjuk? Eller menar man att man ska kunna samla pengar till en tidig pension så man måste leva i eländet kortare tid?
 
Senast ändrad:
Jag menade skillnad för systemet. Dvs hur många fler platser måste kommunen få fram? Det kanske inte rör sig om så många trots allt.

Sen har jag aldrig varit för obligatorisk heltid. Det är för mycket.

Missade visst att svara på detta!

Nej det är mycket möjligt att det inte skulle behövas så många platser extra jämfört med hur många går i förskolan nu. Samtidigt så är ju också frågan om det är rakt jämförbart, att alla de föräldrar som har sin tvååring i förskolan nu, ser det som sak samma om det hade varit obligatoriskt. Även om det säkert också är en liten andel jämfört med dem som inte påverkas.

Och nej att det inte skulle vara obligatorisk heltid förstår jag att du inte menade, det tar jag för givet att ingen menar! Men jag ser ändå det som enorm skillnad med tex möjlighet till 15 h allmän förskola som finns idag och 15h förskola specifika timmar med skolplikt från 2 år.
 
Sverige har inte låga löner för lärare jämförelsevis, utan ganska normala. Vi låg tydligen marginellt över Finland. Våra skolledare däremot verkar tjäna betydligt mer dvs stort glapp (trots att de verkligen väl måste vara dåliga?).


https://www.ekonomifakta.se/Fakta/U...ringar-i-utbildning-och-forskning/Lararloner/

Sedan vet inte jag hur hög lön man ska ha för att kompensera för ett arbete som är märkligt rörigt och krångligt med mycket administration. Såvitt jag förstått har de lärare jag känner som gett upp inte gjort det för att de inte gillar att vara lärare, och inte pga lönen, utan pga allting runtomkring från dåliga chefer till att inte få undervisa i lugn och ro. ( De högsta lönerna finns inte oväntat i Stockholms län. Där har förskollärarna och fritidspedagogerna sprängt 30 000-kronorsvallen – förskollärarna tjänar i snitt 32 800 kronor i månaden och fritidspedagogerna 31 600. Medan förskollärarna i Värmland i snitt har 28 000 i månadslön och fritidspedagogerna i Blekinge 27 800. .)

På något sätt så tycker jag det känns som att om man har inte direkt låg, men inte heller direkt hög lön och dåliga arbetsvillkor att det bästa är nog att fixa arbetsvillkoren först. Vilken lön gör en frisk om arbetsvillkoren gör en sjuk? Eller menar man att man ska kunna samla pengar till en tidig pension så man måste leva i eländet kortare tid?
Vi kanske också är ett av få yrken där det inte går att få en tydlig arbetsbeskrivning (eller så är det bara hos oss) men vi ska ju göra allt som INTE står i någon annas arbetsbeskrivning.
Typ vi ska lyfta och lyfta ner alla stolar, samt städa köksluckor, bänkar, skåp och och barnens hyllor samt extra covid städ så som rengöring av leksaker mm för det står inte i städets arbetsbeskrivning.
Vi ska beställa varor till köket och städa kylar, frostat ut frysar och samt daglig renhållning av bord och stolar för det står inte på kök och städ. Vi bär ut och sorterar grovsopor för det står inte på tekniska eller renhållning. Vi bär alla möbler för tekniska (dvs vaktmästeriet) ska inte slita på sina ryggar. Vi måste fixa fram allt material som behövs för att sätta upp en hylla osv osv.
Nu finns det en AMI grupp som får ta mycket av det där som ingen annan gör (typ storstäd, göra saker barnsäkert och bära möbler, kratta mm) men åter igen detta pga att vi är yrken utan "riktiga"arbetsbeskrivningar
 
Vi kanske också är ett av få yrken där det inte går att få en tydlig arbetsbeskrivning (eller så är det bara hos oss) men vi ska ju göra allt som INTE står i någon annas arbetsbeskrivning.
Typ vi ska lyfta och lyfta ner alla stolar, samt städa köksluckor, bänkar, skåp och och barnens hyllor samt extra covid städ så som rengöring av leksaker mm för det står inte i städets arbetsbeskrivning.
Vi ska beställa varor till köket och städa kylar, frostat ut frysar och samt daglig renhållning av bord och stolar för det står inte på kök och städ. Vi bär ut och sorterar grovsopor för det står inte på tekniska eller renhållning. Vi bär alla möbler för tekniska (dvs vaktmästeriet) ska inte slita på sina ryggar. Vi måste fixa fram allt material som behövs för att sätta upp en hylla osv osv.
Nu finns det en AMI grupp som får ta mycket av det där som ingen annan gör (typ storstäd, göra saker barnsäkert och bära möbler, kratta mm) men åter igen detta pga att vi är yrken utan "riktiga"arbetsbeskrivningar
Ja nu vet ju jag inte om jag har en riktig arbetsbeskrivning i mitt jobb heller. Jag tror i alla fall inte att det står i den att jobbet då och då ska få iväg tusentals kuvert och alla från chef nedåt ägnar dagar åt att packa dem. Tror inte det står att ekonomiansvarig ska ha hand om förvirrade kollegor med kraschade datorer heller, men det gör hon ändå. Det kanske bara är jag men jag tror nog inte att det är jättevanligt att arbetsbeskrivningen nämner precis allting man gör. Jag skulle trott att det kunde vara så på väldigt okvalificerade jobb kanske bara. Men jag erkänner att jag har dålig koll, ingenjörer kanske har väldigt exakta arbetsbeskrivningar som stämmer helt överens med arbetsuppgifterna tex.

Men det låter ju konstigt att ni ska göra allting som inte står i någon annans arbetsbeskrivning. Det är väl sådant som man kan tycka de kan titta på.
 
Senast ändrad:
Jag lägger en himla massa tid på att göra saker rätt, snarare än att göra rätt saker.

Allt och lite till skall dokumenteras på sitt speciella sätt. Jag skall hela tiden kunna redogöra för elever och vårdnadshavare och socialtjänst osv exakt hur eleven ligger till i mitt eget ämne och alla andra. Hur närvaron ser ut, vilken sorts frånvaro det är. Kontakta hemmen så fort något har hänt (en sen ankomst, en incident som eleven varit delaktig i, blivit utsatt för eller bara sett). Jag ska hantera vårdnadshavare som har helt orimliga idéer om vad mitt jobb går ut på, jag ska maila läxor och prov och resultat till alla vårdnadshavare. Jag ska ha möten med vårdnadshavare, rektor och specialpedagog för elever som behöver särskilda anpassningar. Jag ska kontakta hemmen så fort en elev riskerar att få F och då också redogöra för de anpassningar jag gör och hur effektiva de är. Jag ska lösa konflikter, förebygga konflikter och försöka nysta i varför konflikterna uppstod (vem gjorde vad). Jag ska jaga internservice så de fixar det blinkande ljusröret i salen där jag har elev med epelepsi. Jag ska fortbilda mig i mina ämnen och I pedagogik i allmänhet. Jag ska anpassa min undervisning så att den passar för alla i klassen, i snitt så har 5 elever per klass speciallösningar när det kommer till uppgifter.

Sen ska jag planera, hålla i och efterarbeta lektioner också.

Det som tar mest tid och energi är dokumentation och den 'onödiga' kontakten med hemmen. Det finns nödvändig kontakt också men en hel del är bara onödigt. Det finns krav på att skriva veckobrev, men bara 2 vårdnadshavare av drygt 60 läser. Eller möten av formen "jag vill ha möte med er för min son säger att ni bara säger till honom när de är flera som pratar". Eller "du måste ringa mig varje gång jag har sjukanmält mitt barn".

Enbart en högre lön löser inte problemen. Men med en högre grundlön så skulle nog fler gå ner i arbetstid och på så sätt må bättre och orka bättre.

I vår kommun har det också kommit förslag om lärarassistenter. Problemet är mest vad dessa assistenter skall göra. Enligt kommunen är det framförallt lektionstiden som vi lärare klagar över (vad de nu fått det ifrån) och att assistenterna på något sätt skulle ta över själva undervisningen.
 
Vi kanske också är ett av få yrken där det inte går att få en tydlig arbetsbeskrivning (eller så är det bara hos oss) men vi ska ju göra allt som INTE står i någon annas arbetsbeskrivning.
Typ vi ska lyfta och lyfta ner alla stolar, samt städa köksluckor, bänkar, skåp och och barnens hyllor samt extra covid städ så som rengöring av leksaker mm för det står inte i städets arbetsbeskrivning.
Vi ska beställa varor till köket och städa kylar, frostat ut frysar och samt daglig renhållning av bord och stolar för det står inte på kök och städ. Vi bär ut och sorterar grovsopor för det står inte på tekniska eller renhållning. Vi bär alla möbler för tekniska (dvs vaktmästeriet) ska inte slita på sina ryggar. Vi måste fixa fram allt material som behövs för att sätta upp en hylla osv osv.
Nu finns det en AMI grupp som får ta mycket av det där som ingen annan gör (typ storstäd, göra saker barnsäkert och bära möbler, kratta mm) men åter igen detta pga att vi är yrken utan "riktiga"arbetsbeskrivningar

Nja, jag har aldrig haft ett jobb där det funnits en tydlig arbetsbeskrivning? Är det så vanligt att det bara finns få yrken utan arbetsbeskrivningar?

Jag vattnar blommor, tömmer diskmaskiner och slänger återvinning på mitt jobb också, trots att det verkligen inte var det jag pluggade på universitetet :p
 
Jag lägger en himla massa tid på att göra saker rätt, snarare än att göra rätt saker.

Allt och lite till skall dokumenteras på sitt speciella sätt. Jag skall hela tiden kunna redogöra för elever och vårdnadshavare och socialtjänst osv exakt hur eleven ligger till i mitt eget ämne och alla andra. Hur närvaron ser ut, vilken sorts frånvaro det är. Kontakta hemmen så fort något har hänt (en sen ankomst, en incident som eleven varit delaktig i, blivit utsatt för eller bara sett). Jag ska hantera vårdnadshavare som har helt orimliga idéer om vad mitt jobb går ut på, jag ska maila läxor och prov och resultat till alla vårdnadshavare. Jag ska ha möten med vårdnadshavare, rektor och specialpedagog för elever som behöver särskilda anpassningar. Jag ska kontakta hemmen så fort en elev riskerar att få F och då också redogöra för de anpassningar jag gör och hur effektiva de är. Jag ska lösa konflikter, förebygga konflikter och försöka nysta i varför konflikterna uppstod (vem gjorde vad). Jag ska jaga internservice så de fixar det blinkande ljusröret i salen där jag har elev med epelepsi. Jag ska fortbilda mig i mina ämnen och I pedagogik i allmänhet. Jag ska anpassa min undervisning så att den passar för alla i klassen, i snitt så har 5 elever per klass speciallösningar när det kommer till uppgifter.

Sen ska jag planera, hålla i och efterarbeta lektioner också.

Det som tar mest tid och energi är dokumentation och den 'onödiga' kontakten med hemmen. Det finns nödvändig kontakt också men en hel del är bara onödigt. Det finns krav på att skriva veckobrev, men bara 2 vårdnadshavare av drygt 60 läser. Eller möten av formen "jag vill ha möte med er för min son säger att ni bara säger till honom när de är flera som pratar". Eller "du måste ringa mig varje gång jag har sjukanmält mitt barn".

Enbart en högre lön löser inte problemen. Men med en högre grundlön så skulle nog fler gå ner i arbetstid och på så sätt må bättre och orka bättre.

I vår kommun har det också kommit förslag om lärarassistenter. Problemet är mest vad dessa assistenter skall göra. Enligt kommunen är det framförallt lektionstiden som vi lärare klagar över (vad de nu fått det ifrån) och att assistenterna på något sätt skulle ta över själva undervisningen.
Jag minns att förskolan hade till och med en hel pärm per barn full med foton och dokumentation som jag inte alls tror uppskattades av föräldrarna till den grad som arbetet rimligen måste ha förtjänat, måste varit timmar. Är övertygad om att som sagt varken förskolechefen eller överordnade administrationen för förskolorna någonsin tittade i de pärmarna, hur skulle de orkat? Hunnit? 90+ pärmar per år, hur skulle de fått ut något av det? (eller ännu värre, var det det han gjorde när han borde stöttat sin personal, han var en känt dålig förskolechef.) Jättegulligt men mycket pengar måste ha legat i dem, konstigt att tvingas göra sådant.

Men med en högre grundlön så skulle nog fler gå ner i arbetstid och på så sätt må bättre och orka bättre.

Det skulle ju bara vara dåligt egentligen. Eftersom det skulle bli större brist på (förskole)lärare och fler som inte var utbildade på (för)skolan och större barngrupper/klasser bara. I så fall som att skjuta sig själv i foten. Ha en outhärdlig arbetsmiljö med fullt av extrauppgifter och dokumentation som ingen någonsin tittar på (eller ännu värre, anställa en hel hög med högt betalda analytiker som tittar på den och detaljstyr den utbildade professionen i sitt arbete så det blir ännu värre, inte ens möjligheten att använda sin utbildning till att planera med kollegor.) och sedan ge en lön så alla kan gå ned i tid så det blir personalbrist. Istället för att ha en nice och rimlig arbetsmiljö så folk klarar sitt jobb utan att få ohälsa.
 
Senast ändrad:
Nu tänker du som man gärna gör, när man inte har regelbunden kontakt med de områden där behovet av att barn går i förskola är allra som störst.

För det finns ju inget generellt problem, i medelklassens förorter, med att barnen inte kan svenska, eller har en försenad utveckling.

De grupper som har störst egentligt behov av gå i en bra förskola, och utsättas för svenska, träffa andra barn i allmänhet, och i synnerhet andra barn som pratar andra språk, är de som är svårast att få dit på frivillig basis.

Det har på sina håll dessutom växt fram segregerade enklaver, där olika befolkningsgrupper undviker att blanda sig med med sina grannar.

Det är bland dessa grupper, som inte heller vaccinerar sina barn, eftersom de huvudsakligen religiösa auktoriteter som man lyssnar på, säger ifrån (=drar autismkortet), där kvinnor har en mycket, mycket låg sysselsättningsgrad, eftersom de har ingen eller mycket liten skolgång/utbildning, och i den mån man har jobb eller annan sysselsättning, är mycket skeptisk till annat omhändertagande än av släktingar eller den äldre generationen, som obligatorisk förskola, i god tid inför skolstart är väldigt viktigt.

Den där liberala valfriheten, har tyvärr nått vägs ände vad avser det här problemet.

Att ha obligatorisk förskola, är ett sätt att föra integrationen av nya svenskar framåt.

Att blunda för dessa problem, är naivt, och gagnar ingen i slutändan, eftersom barn som fått resurser av samhället på ett tidigt stadium, där föräldrarna inte riktigt förmår att förse barnen med de kunskaper de behöver, även är ett sätt att förebygga sådant som gängkriminalitet.

Att då en annan blond och blåögd unge, fick börja i förskola något år tidigare än just den föräldern ville, är ingen big deal, utom för de religiösa svenskarna, som vill ha sina barn hemma, för möjliggöra största möjliga mängd indoktrinering.
Skämtar du? Med den mängd artiklar om att barn i utsatta områden (@Badger har länkat) inte får den undervisning i svenska språket som behövs på den frivilliga kommunala förskolan, eftersom personalen inte heller kan svenska nog bra, så tycker du att det ska vara obligatorisk förskola för ALLA tvååringar! Det spelar ju ingen roll att "lintottarnas föräldrar" inte vill? Det är ett sådant "von oben" perspektiv att jag baxnar! Vi ska alltså sätta obligatorisk förskolenärvaro på alla Sveriges tvååringar för att invandrade barn skulle behöva den språkundervisningen trots att den undervisningen inte ens fungerar för de som behöver den idag! Det finns för övrigt invandrade barn och föräldrar som pratar utmärkt svenska och inte behöver något extra stöd, man behöver heller inte vara varken kristen eller socialdemokrat för att själv avgöra vad som är bäst för ens barn, förskola, hemma eller en blandning.
Är det obligatorisk språkskola som åsyftas för barn med annat modersmål så säg så, klä inte in det i ett obligatorium för alla.
 
Jag var hemma barn fram till femårs ålder då Mamma fick in mig på lekis ett år tidigare eftersom att det inte fanns något barn annat än min nästan 3 år yngre lilla syster att leka med i kvarteret. Alla andra barn var på förskola eller hos dagmamma. Jag bestämde mig tidigt att mina barn ska vara där de kan få vänner och även kunna välja mellan mer än en vuxen att ty sig till. vilket i mitt fall innebar förskola. Bestämde även att mina barns dag inte skulle vara längre än min vilket innebär att jag och min man gör omlott.
Tycker två års ålder är för tidig, kanske 3-4 års ålder vore lagom för några timmar / dag med lek ett par tre dar i veckan för alla barn?
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag var hemma barn fram till femårs ålder då Mamma fick in mig på lekis ett år tidigare eftersom att det inte fanns något barn annat än min nästan 3 år yngre lilla syster att leka med i kvarteret. Alla andra barn var på förskola eller hos dagmamma. Jag bestämde mig tidigt att mina barn ska vara där de kan få vänner och även kunna välja mellan mer än en vuxen att ty sig till. vilket i mitt fall innebar förskola. Bestämde även att mina barns dag inte skulle vara längre än min vilket innebär att jag och min man gör omlott.
Tycker två års ålder är för tidig, kanske 3-4 års ålder vore lagom för några timmar / dag med lek ett par tre dar i veckan för alla barn?
Min sambo var hemma fram till första klass och hen önskar att fått gå på dags. Just för att fått med sig det sociala, då hen är uppvuxen på landet, med en förälder utan körkort.
 
Min sambo var hemma fram till första klass och hen önskar att fått gå på dags. Just för att fått med sig det sociala, då hen är uppvuxen på landet, med en förälder utan körkort.
Samma här, både jag, mina barns far och en av mina nära kompisar var hemma till första klass. Alla tre hade velat få gå på dagis eftersom det var så ensamt för oss att vara hemma och vi låg efter socialt när vi började skolan.
 
Det jag tycker är synd är att det är så stor andel av förskollärarna som når ut i debatten som skuldbelägger föräldrarna och uttrycker sig som att de inte vill sina barn väl. Så fokus hamnar där istället för i vilka förutsättningar förskolan borde få politiskt. Förhoppningsvis är de inte högst representerade utan debatterar bara mest.

(Inte enbart riktat till dig, högg sista inlägget i debatten).
Det är ett lustigt fenomen. Man ser sällan lärare som går ut och säger att det är bäst för barnen att stanna hemma med sina föräldrar istället för att gå till skolan, men märkligt nog tycks det finnas en kultur i förskolan med personal som tycker att det bästa för barnen vore att tillbringa så lite tid som möjligt på förskolan. Helst skulle de inte vara där alls.

Jag tänker alltid att jag är glad att mina barn hade förmånen att vara på en förskola där personalen faktiskt tyckte att verksamheten var viktig, och ville att barnen skulle vara där. Det måste vara hemskt att lämna barnen på en förskola där personalen anser att verksamheten är ett nödvändigt ont, och att barn helst ska vara hemma på heltid.

Märkligt med en yrkeskår som vill avskaffa sig själva.
 
Samma här, både jag, mina barns far och en av mina nära kompisar var hemma till första klass. Alla tre hade velat få gå på dagis eftersom det var så ensamt för oss att vara hemma och vi låg efter socialt när vi började skolan.
Det är min bild också. Barn som inte gått på förskolan har ofta en del att ta igen när de börjar skolan, när det gäller det sociala, på olika sätt. Särskilt om alla andra barn gått på förskola blir skillnaden märkbar.
 
Det är ett lustigt fenomen. Man ser sällan lärare som går ut och säger att det är bäst för barnen att stanna hemma med sina föräldrar istället för att gå till skolan, men märkligt nog tycks det finnas en kultur i förskolan med personal som tycker att det bästa för barnen vore att tillbringa så lite tid som möjligt på förskolan. Helst skulle de inte vara där alls.

Jag tänker alltid att jag är glad att mina barn hade förmånen att vara på en förskola där personalen faktiskt tyckte att verksamheten var viktig, och ville att barnen skulle vara där. Det måste vara hemskt att lämna barnen på en förskola där personalen anser att verksamheten är ett nödvändigt ont, och att barn helst ska vara hemma på heltid.

Märkligt med en yrkeskår som vill avskaffa sig själva.

Here we go again..

Läs mitt inlägg så kanske det klarnar.

En förskola som funkar som det är tänkt är ett världsbra ställe. Men som det ser ut nu är det inte det alla gånger, trots att vi älskar våra jobb, brinner för barn och lärande, går på knäna och vänder ut och in på oss själva för att få det att funka.

Och ja, jag kan tycka att 1-åringar som snittar 55 timmar/vecka i den miljön skulle må bra av lite mer hemma-tid, men det är inget jag säger till vårdnadshavarna, många gånger finns det ju inget alternativ.

Det är heller inget tecken på att vi personal vill avskaffa förskolan eller tycker det är en hemsk verksamhet när den funkar som den ska.
När vi har tillräckligt med personal, tillräckligt med resurser, tid och lokaler är förskolan alldeles utmärkt. I lagom dos.

Det här föraktet mot förskolepersonal från vissa på forumet är verkligen skittrist.
Har ni aldrig hört ex sjuksköterskor klaga på arbetsförhållanden? Ingen hävdar att de vill avskaffa sjukvården direkt..

I botten handlar ju det om att man vill ha rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb. Det har vi inte i nuläget.
 

Liknande trådar

Övr. Barn https://www.expressen.se/debatt/varfor-ska-alla-barn-tvingas-in-i-forskolan/ Först slopades vårdnadsbidraget som gav föräldrarna...
2
Svar
24
· Visningar
3 185
Senast: Is
·
Småbarn Behöver lite råd och tankar från erfarna föräldrar och gärna från er som jobbar inom förskoleverksamheten. Sonen började på dagis i...
Svar
6
· Visningar
1 485
Senast: Sonic76
·
  • Låst
Övr. Barn Det som förr hette dagis har nu bytt namn till förskola och har, åtminstone på pappret, en pedagogisk inriktning. Jag har lite...
2
Svar
26
· Visningar
2 682
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp