Obligatorisk förskola från 2 år

Den saken med skolan och hur skolan fungerar verkar totalt och helt nästan bygga på rektorn i det här fallet. Eftersom just denna har valsat i Flashback ett par varv till exempel.

Såg att det inte var så tydligt. Skolan har alltså bytt rektor och från att ha varit en av de sämsta skolorna i hela staden har det bara tagit några år innan de här föräldrarna från medelklassförorten inte längre skyr den som pesten.

Så min poäng är att innan man börjar tvinga alla barn in i förskola för att lösa ev problem, så kan man ta tag i ledningen för många skolor och förskolor och lösa problemen som finns där först genom att ta rygg på de skolor och förskolor som fungerar väl. (innan de problemen är lösta är det ju inte någon vits med att tvinga barn hit eller dit, det kanske bara gör saken etter värre.).
 
Såg att det inte var så tydligt. Skolan har alltså bytt rektor och från att ha varit en av de sämsta skolorna i hela staden har det bara tagit några år innan de här föräldrarna från medelklassförorten inte längre skyr den som pesten.

Så min poäng är att innan man börjar tvinga alla barn in i förskola för att lösa ev problem, så kan man ta tag i ledningen för många skolor och förskolor och lösa problemen som finns där först genom att ta rygg på de skolor och förskolor som fungerar väl. (innan de problemen är lösta är det ju inte någon vits med att tvinga barn hit eller dit, det kanske bara gör saken etter värre.).
Men det är ju två separata saker. Kvaliteten på skolor och förskolor måste höjas rent generellt. Att personalen pratar svenska är liksom en förutsättning, precis som anpassade lokaler är. Det har inget med om barnen är där pga att föräldrarna vill/behöver eller på grund av ett lagkrav.

Hur stor andel av alla 3-åringar hålls hemma egentligen? Någon som vet? Hur många barn är det som man behöver göra plats för? Fast de har ju rätt att gå egentligen, kommunerna måste väl ha beredskap att kunna inhysa precis alla barn som önskar plats?
 
@Badger språkbad är endast från det året barnet är fem år. Barnet måste ha en god finska och vid behov görs språktest. Båda föräldrarna ska vara helt finska.

Sen finns det för finska barn möjlighet till engelsk förskola/skola men där ska de också ha en god finska
 
Men det är ju två separata saker. Kvaliteten på skolor och förskolor måste höjas rent generellt. Att personalen pratar svenska är liksom en förutsättning, precis som anpassade lokaler är. Det har inget med om barnen är där pga att föräldrarna vill/behöver eller på grund av ett lagkrav.

Hur stor andel av alla 3-åringar hålls hemma egentligen? Någon som vet? Hur många barn är det som man behöver göra plats för? Fast de har ju rätt att gå egentligen, kommunerna måste väl ha beredskap att kunna inhysa precis alla barn som önskar plats?
Jag vet inte alls om det är två olika saker.

Du kan inte lösa ett problem du inte vet vad det beror på genom att sätta in ett obligatorium för barn att vara på en plats som inte löser problemet.

Flera artiklar från individer som förefaller insatta konstaterar ju att problemet med att barnen inte lär sig svenska inte alls beror på att de är hemma med sin mamma som inte kan svenska. De hävdar bestämt att det beror på att de befinner sig på en förskola där varken personalen eller de andra barnen kan tala svenska.

Att göra det obligatoriskt för barn att vara på en förskola där ingen pratar svenska för att lösa problemet att barn talar dålig svenska verkar ju helt döfött (även om det självklart utvecklar det sociala och det andra språket och därför ändå är ett väldigt bra val, men jag tycker det borde vara just ett val.).

Så om man konstaterar att det här är ett problem är självklart första åtgärden att lösa problemet med förskolepedagoger och lärare som inte kan svenska och grupper med enbart barn som talar annat språk. När man löst den saken kanske problemet inte längre kvarstår. Eller kvarstår i sådan liten omfattning att det löser sig kvickt för barn som kommer direkt hemifrån när de är 5. (Just språk brukar väl gå ganska kvickt för 5 åringar så länge gruppen runtom är bra på språket.)

För vi vet ju inte hur många barn som hålls hemma egentligen och att det faktiskt är just de barnen som inte kan svenska.

Och självklart måste man såklart kolla upp statistik på hur det är med förskolorna, hur många är det egentligen och vilka som har sådana här problem. Finns egentligen problemet i speciellt stor omfattning?

Kommunerna verkar ju tyvärr totalt oförmögna till allmänna "höja kvaliteten på.." "här är en påse pengar" krav. Utan verkar bara klara av raka och tydliga krav som tex blandade grupper och halva dagen måste alla prata språk X.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sar
Sicken tråkig miljö ni verkar ha! förstår att det är frustrerande men så ser inga av de jag besökt ut.
Mina barn går på en liten förskola, 40 barn totalt. Den lilla (15 mån) började nyss. Hennes avdelning har ett större rum, sen ett mindre med mer leksaker, ett annar rum med pyssel och ett fjärde med mys/böcker och lugnare miljö. Sover gör de ute under tak i vagnar.

Sonen, 5 år, har ett större rum som delas av med låga bokhyllor, en ganska stor atelje, sen har de ett annat lekrum, ett ytterligare spel/pusselrum. Plus att de i hallen mellan dessa rum har en myshörna. Plus att han får gå in till småbarnen om han vill, de mindre ska dock vara på sin avdelning. Sen har de en fantastisk gemensam gård som också delas av naturligt med buskar/träd osv.
Har sett betydligt värre- för 5 år sedan inhyste vi 33 5 åringar i ett litet klassrum.
De andra avdelningarn var inhyst i lägenheter eller vanliga bostadshus.
Så den här byggnaden är ett fantastiskt lyft. Huset är byggd någon gång i början av 1900 talet och användes fram till mitten av 60 för sy och träslöjdsundrvisning men totalrenoverades för att förskolan skulle kunna flytta in för 5 år sedan. Tyvärr är det begränsat hur mycket man kan trolla med ett gammalt hus (med allt vad det innebär med högt i tak, antal rum osv) och dels var det bara meningen att nedervåningen skulle användas till barnen men redan ett år efter uppstart var barngrupperna för stora och övervåningen fick tas ibruk.
Gården är ju alldeles för liten (önskar ja kunde dela en bild när vi är ute alla avdelningar samtidigt, ser ut som myrornas krig i en hundgård). Tyvärr blir det ju lätt så här I fattiga kommuner där det inte finns pengar att bygga nytt. Allt ska lösas för stunden och med så lite pengar som möjligt för "nästa år kan det ju vara mindre barn". MEN min kommun väger upp det med att erbjuda fantastiska avtal för förskollärare(med hela 5 timmars egen planeringstid i veckan) för att locka hit folk utifrån och på så vis öka antalet förskollärare. Dom kämpar också för att minska barngrupperna osv och det har hänt jätte mycket bara de senaste åren. Tyvärr kämpar cheferna här precis som alla andra, dels med ekonomin och dels på synen att "förskolan kan man ju jobba i för att man inte hittar nått bättre". Stora delar av de som jobbar är 55+, outbildade och arbetströtta och/eller utbrända kvinnor.
Sjukskrivnings antalet är bland de högsta i landet och det finns inga vikarier att ringa in vilket gör en extremt pressad situation för alla inblandade.
 
Hur stor andel av alla 3-åringar hålls hemma egentligen? Någon som vet? Hur många barn är det som man behöver göra plats för? Fast de har ju rätt att gå egentligen, kommunerna måste väl ha beredskap att kunna inhysa precis alla barn som önskar plats?

Fast det där med att som allra flesta 2- eller 3-åringar ändå går i förskolan så det är inte så stor skillnad tycker jag är ett jättedåligt argument.

Det är enorm skillnad på att ha sin 2-åring på förskola och att ha sin 2-åring på förskola med skolplikt.
 
Det är enorm skillnad på att ha sin 2-åring på förskola och att ha sin 2-åring på förskola med skolplikt.
Ja verkligen. Jag gick ner i tid, hade lediga strödagar, passade på att åka iväg någon vecka ibland osv. Mormor eller farmor kunde komma ibland och vara själva med dem.
Jag är glad att det inte var/är obligatoriskt för mina barn, även om båda har börjat före 2 års ålder.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Fast det där med att som allra flesta 2- eller 3-åringar ändå går i förskolan så det är inte så stor skillnad tycker jag är ett jättedåligt argument.

Det är enorm skillnad på att ha sin 2-åring på förskola och att ha sin 2-åring på förskola med skolplikt.
Jag menade skillnad för systemet. Dvs hur många fler platser måste kommunen få fram? Det kanske inte rör sig om så många trots allt.

Sen har jag aldrig varit för obligatorisk heltid. Det är för mycket.
 
Har sett betydligt värre- för 5 år sedan inhyste vi 33 5 åringar i ett litet klassrum.
De andra avdelningarn var inhyst i lägenheter eller vanliga bostadshus.
Så den här byggnaden är ett fantastiskt lyft. Huset är byggd någon gång i början av 1900 talet och användes fram till mitten av 60 för sy och träslöjdsundrvisning men totalrenoverades för att förskolan skulle kunna flytta in för 5 år sedan. Tyvärr är det begränsat hur mycket man kan trolla med ett gammalt hus (med allt vad det innebär med högt i tak, antal rum osv) och dels var det bara meningen att nedervåningen skulle användas till barnen men redan ett år efter uppstart var barngrupperna för stora och övervåningen fick tas ibruk.
Gården är ju alldeles för liten (önskar ja kunde dela en bild när vi är ute alla avdelningar samtidigt, ser ut som myrornas krig i en hundgård). Tyvärr blir det ju lätt så här I fattiga kommuner där det inte finns pengar att bygga nytt. Allt ska lösas för stunden och med så lite pengar som möjligt för "nästa år kan det ju vara mindre barn". MEN min kommun väger upp det med att erbjuda fantastiska avtal för förskollärare(med hela 5 timmars egen planeringstid i veckan) för att locka hit folk utifrån och på så vis öka antalet förskollärare. Dom kämpar också för att minska barngrupperna osv och det har hänt jätte mycket bara de senaste åren. Tyvärr kämpar cheferna här precis som alla andra, dels med ekonomin och dels på synen att "förskolan kan man ju jobba i för att man inte hittar nått bättre". Stora delar av de som jobbar är 55+, outbildade och arbetströtta och/eller utbrända kvinnor.
Sjukskrivnings antalet är bland de högsta i landet och det finns inga vikarier att ringa in vilket gör en extremt pressad situation för alla inblandade.

Tråkigt att läsa. Min erfarenhet är att den sämre kommunen (där vi bor med högre skatt) satsar mer på förskolan kontra den rika vi bodde i som bara brydde sig om låg skatt.
 
Ja det är vad S tycker.
Obligatorisk och avgiftsfri förskola
https://riksdagen.se/sv/dokument-la...obligatorisk-och-avgiftsfri-forskola_H8021993


Som förskollärare tycker jag att det är ren galenskap. Vad händer med barnens rätt att vara med sina föräldrar? Varför sådant hysteri om att alla måste in på förskolan? Borde vi inte se över så vi faktiskt har förakola som fungerar för alla först (där både barn och personal mår bra i verksamheten).

Vad tänker ni kring detta förslag?

Med tanke på att en svensk som just tagit studenten ofta inte har mer kunskaper än en genomsnittlig norsk, dansk eller finne som är klar högstadiet, så tycker jag nog förslaget är välgrundat.

Själv blev jag förvånad då jag fick läsa Gymnasiets Matematik A under utbildning till Systemtekniker och administratör och det visade sig att matteboken innehöll vad vi i Norge fick lära oss i 6:an och 7:an...
 
Med tanke på att en svensk som just tagit studenten ofta inte har mer kunskaper än en genomsnittlig norsk, dansk eller finne som är klar högstadiet, så tycker jag nog förslaget är välgrundat.

Själv blev jag förvånad då jag fick läsa Gymnasiets Matematik A under utbildning till Systemtekniker och administratör och det visade sig att matteboken innehöll vad vi i Norge fick lära oss i 6:an och 7:an...
Är det antalet år i förskola som är anledningen till kunskapsnivåskillnaden i skolan i Norge och Sverige? Eller finns det andra skillnader mellan länderna som det kan bottna i?

Hur ser Norges förskolor ut i jämförelse mot de svenska, det hade varit intressant att veta. Har Norge läroplikt eller skolplikt?
 
Med tanke på att en svensk som just tagit studenten ofta inte har mer kunskaper än en genomsnittlig norsk, dansk eller finne som är klar högstadiet, så tycker jag nog förslaget är välgrundat.

Själv blev jag förvånad då jag fick läsa Gymnasiets Matematik A under utbildning till Systemtekniker och administratör och det visade sig att matteboken innehöll vad vi i Norge fick lära oss i 6:an och 7:an...

Ja matte A var ju till stor del en repetion av grundskolans mattematik så det är inte konstigt att du upplevde det så. Jag upplevde det precis likadant när jag läste matte A och jag har gått hela min skolgång i Sverige. Ju äldre man är ju mer repetitiv framstod matte A. Det du lyfter fram här säger alltså ingeting om skillnaden mellan svenska skolan och de andra nordiska länderna. Sedan 2011 är matte A ersatt av andra mattekurser så den reflektion du gör är väldigt inaktuell.
 
Är det antalet år i förskola som är anledningen till kunskapsnivåskillnaden i skolan i Norge och Sverige? Eller finns det andra skillnader mellan länderna som det kan bottna i?

Hur ser Norges förskolor ut i jämförelse mot de svenska, det hade varit intressant att veta. Har Norge läroplikt eller skolplikt?

Här är Pisa-resulatetet från 2018, 15 åringars kunskaper.
https://skolvarlden.se/artiklar/pisa-svenska-15-aringar-presterar-allt-battre
Norge ligger under Sverige i medelvärde i såväl läsförståelse, mattematik, som naturvetenskap.
 
Här är Pisa-resulatetet från 2018, 15 åringars kunskaper.
https://skolvarlden.se/artiklar/pisa-svenska-15-aringar-presterar-allt-battre
Norge ligger under Sverige i medelvärde i såväl läsförståelse, mattematik, som naturvetenskap.
Det verkar som det är Estland, Finland och Japan Sverige bör snegla på då alltså? Det vore intressant hur förskolor och skolor ser ut där. Om de har skolplikt från två års ålder eller inte. Finland lär väl inte ha det i alla fall, de har väl inte skolplikt alls vad jag förstått.
 
Det verkar som det är Estland, Finland och Japan Sverige bör snegla på då alltså? Det vore intressant hur förskolor och skolor ser ut där. Om de har skolplikt från två års ålder eller inte. Finland lär väl inte ha det i alla fall, de har väl inte skolplikt alls vad jag förstått.
Finland har väl heller inte lika mycket styrning uppifrån som vi har? Det finns väl ingen yrkesgrupp där den allmänna debatten och politiken lägger sig i detaljer så mycket som för lärarna?
I Finland har jag för mig att systemet har betydligt mer tillit till professionen inbyggt.
 
Det verkar som det är Estland, Finland och Japan Sverige bör snegla på då alltså? Det vore intressant hur förskolor och skolor ser ut där. Om de har skolplikt från två års ålder eller inte. Finland lär väl inte ha det i alla fall, de har väl inte skolplikt alls vad jag förstått.

Polen är definitivt ett land att titta på. Inte för att de fått högst, utan för att deras utveckling har varit fenomenal. Finland vet vi redan en hel del av orsakerna till varför de får bättre resultat än Sverige (men svenska politiker är inte särskilt intresserad av att implementera de lösningarna). Polen, däremot. De har saker vi borde titta på.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Polen är definitivt ett land att titta på. Inte för att de fått högst, utan för att deras utveckling har varit fenomenal. Finland vet vi redan en hel del av orsakerna till varför de får bättre resultat än Sverige (men svenska politiker är inte särskilt intresserad av att implementera de lösningarna). Polen, däremot. De har saker vi borde titta på.
Vill du berätta mer?
 
Vill du berätta mer?

Finland har tex högre löner för lärare (=de duktiga lärarna stannar kvar), de har inga nationella prov (politiker osv litar på att lärarna gör sitt jobb) och deras kursplan(er) har inte ändrats på många år (lärare behöver inte sätta sig in i nya system om och om igen).

Polen har tex ökat matteförståelsen enormt. En del av detta är att de börjat kräva samma saker av alla elever (tvärt emot den mer individanpassade undervisning som drivs i Sverige), men det är nog inte det enda svaret. Jag skulle vilja se mer forskning kring det och hur det påverkar både hög och lågpresterande elever.
 
Dumt förslag imo. Jag utgår från att i princip alla föräldrar vill sina barns bästa. Så om det då finns grupper där man som samhälle ser en vinst att barnen ska gå på obligatorisk förskola från låg ålder för att lära sig språket osv så tycker jag man kan satsa pengar på något projekt där man når ut till dessa föräldrar och informerar om fördelarna och möjligheterna med förskola. Så får alla göra sina egna informerade val sen.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag tycker att det är mycket udda, att så många som jag träffat på som jobbar inom förskolan, visar en så pass negativ inställning till just - förskola, precis som du gör här?

Varför jobbar man då inom en verksamhet som man verkar tycka är olämplig att den ska finnas, och att barn egentligen borde vara hemma med sina föräldrar?

Om man istället anser att vissa egenskaper hos dagens förskola är dåliga, t.ex. för stora barngrupper, för lite personal, personal med dålig utbildninge, för stora enheter, för dålig mat eller vad det kan vara, skulle jag ha stor förståelse för, men just att ifrågasätta att barn ska vara på förskola, hur länge de ska vara där, och från vilken ålder och egentligen tycka att barnen skulle ha det bättre hemma hos föräldrarna, kan ju i sig vara en förklaring till att barn blir stressade i förskolemiljö.

Barnen tas ju om hand av någon som innerst inne tycker att barnen borde vara någon

Tycker man att miljön i förskolan är dålig p.g.a. av under många år drivna besparingar, så kanske man borde jobba mot besparingarna i stället?
Fast det här tycker jag är så konstigt. Så för att man är förskollärare och tycker förskolan generellt är bra för de flesta barn i lagom dos, måste man tycka att ju mer desto bättre?
Jag tycker istället det är intressant att så många förskollärare själva väljer att skola in senare än 1 år och kanske väljer att pussla på olika sätt så barnen slipper gå heltid. Inte för att förskolan är dålig alltid utan för att det låter även i mina öron jäkligt mastigt att vara där 10 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Barnen får ju liksom längre ”arbetsdagar” än föräldrarna och är kanske 1-2 år gamla. Funkar jättebra för en del såklart, men är nog tufft för många barn också.
Man kan väl tycka att förskolan är bra (dock med sina brister på vissa håll) och ändå samtidigt tycka att det är också bra för barn att bra få vara hemma med sina föräldrar lite mer än vad en 40 timmars arbetsvecka innebär? Och man kan väl som förskollärare tycka förskolan är bra för de flesta barn samtidigt som man ser att det är inte sant för alla barn?
 

Liknande trådar

Övr. Barn https://www.expressen.se/debatt/varfor-ska-alla-barn-tvingas-in-i-forskolan/ Först slopades vårdnadsbidraget som gav föräldrarna...
2
Svar
24
· Visningar
3 185
Senast: Is
·
Småbarn Behöver lite råd och tankar från erfarna föräldrar och gärna från er som jobbar inom förskoleverksamheten. Sonen började på dagis i...
Svar
6
· Visningar
1 485
Senast: Sonic76
·
  • Låst
Övr. Barn Det som förr hette dagis har nu bytt namn till förskola och har, åtminstone på pappret, en pedagogisk inriktning. Jag har lite...
2
Svar
26
· Visningar
2 682
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp