Bukefalos 28 år!

Och där fick man för att man ville vara snäll....Långt!

Jag tror de "nötterna" klandrar sig tillräckligt mycket för sin egen dumhet så det räcker och blir över och tycker inte att de ska klandras som varande "nötter" - det var lågt.

Jag hade såklart kunnat linda in det, men det gör det inte handlingen bättre. Jag tänker dessvärre inte alltid på vad folk lägger för värdering i olika ord. Jag vet inte riktigt vad jag kan göra åt den sociala klumpigheten.
 
Fast just bror duktig uppfattas ju inte som en rådgivare, mer som en beskäftig ordningsman. Det behöver ingen, någonsin. (Jag vet, för jag är en :angel:)
Fast jag tror att det spelar ingen roll om rådgivaren är "bror duktig" eller inte, sett ur @Magiana synvinkel kändes i alla fall för mig som sättet det sas inte spelade någon roll utan bara det där att någon la sig i det var för mycket. Men att komma in och verkligen uppträda som bror duktig är självklart inte okej.

/Camilla
 
De flesta har förmodligen en överlevnadsinstinkt och gör det som är möjligt för att inte gå under. Jag gjorde inget märkvärdigt.

Sen finns det ju såklart nötter som sätter sig ännu mer i klistret med lån och sånt. När dessa får hjälp är det sannolikt redan för sent.

Jag tycker heller inte att man ska tvinga på folk hjälp utan den hjälpen ska i så fall komma som erbjudanden.

Och just det där med att folk sätter sig i klistret med lån och liknande tror inte jag har med nötter eller inte att göra, utan ofta okunskap eller oförståelse för ekonomi, och dessa hade i alla fall inte suttit i en sämre sits för att dom fått rådgivning av något slag.
Överlevnadsinstinkt eller inte har väldigt lite med saken att göra.

/Camilla
 
Dock kan det finnas andra förklaringar till att man "lyxigt" väljer bort fisk och kött än att man är bortskämd. Det var därför jag tog upp NPF - man förstår kanske inte vad man "borde" göra och hur de val man gör tolkas av andra.

En mamma som jag hjälpte var ett närmast solklart fall, jag tog till med upp det med henne och hon sa att hon själv funderat på om det inte kunde vara så. Jag anmälde dessutom familjen till socialen eftersom mamman var i gigantiskt behov av boendestöd och en orosanmälan om barnen skulle kunna sätta igång en stödprocess runt familjen.

Det verkar som om du och några andra utgår väldigt mycket från er själva i era resonemang. Men till det som t ex jag mött när jag varit iväg med matkassar bör man nog förhålla sig med lite ödmjukhet.

Det är definitivt mötet med människor som gör oss ödmjuka tror jag.

Jag träffar ganska ofta i min yrkesroll familjer som av olika skäl har det ekonomiskt eller socialt (eller både ock) besvärligt.

Det är lätt att säga vad man borde göra eller borde gjort men det hjälper så lite när familjen väl sitter där.

Det man med säkerhet kan konstatera är att barnen alltid drabbas först. Hur mycket familjen än gör för att kompensera barnen så lider de konsekvenser av de vuxnas möjligheter till val.

Det finns god anledning, tycker jag, att både tänka lång- och kortsiktigt. Men framför allt aktar jag mig för att bli en person som tillfredsställer mina behov av att vara en god människa.

Givetvis finns det där, jag vill bidra till ett gott samhälle, men ska mest vill jag jobba så att mitt bidrag hjälper familjen på vägen mot ett lite bättre liv.

Då är det tacksamt att få arbeta med barnen, för de är ofta en resurs för dig själva och andra med lite guidning. Men det är också tacksamt att arbeta med andra professionella inom andra verksamheter.

Nu pratar jag inte om bistånd eller pengar utan praktiska saker som man kan göra för att få skola och vardag att gå ihop.
 
Sant. Frivilligorganisationer ska inte behöva stå för den hjälpen stat och kommun borde erbjuda. Och framförallt så är det något som är riktigt ruttet i samhällsbygget när såna organisationer blir större och vanligare. Behovet borde inte finnas, då har de som styr landet failat.

USA är ett bra (eller ja, dåligt) exempel.

Kan du utveckla detta lite?

USA har sina för- och nackdelar precis som alla länder.

Det är tex betydligt lägre arbetslöshet i USA än i Sverige.
 
Jag skulle nog säga att vi som suttit i den situationen och verkligen fått hjälp är mer benägna att ge den.
De som sitter med ett tryggt välbetalt jobb där livet är en räkmacka har mycket liten förståelse, det är bara att gå till soc. Innan pengar kommer därifrån har man svultit ihjäl.

Ingen har ett liv på räkmacka. Så resonerar jag.

Det kan se ut så, men man vet så lite om hur människor har det.
 
Och just det där med att folk sätter sig i klistret med lån och liknande tror inte jag har med nötter eller inte att göra, utan ofta okunskap eller oförståelse för ekonomi, och dessa hade i alla fall inte suttit i en sämre sits för att dom fått rådgivning av något slag.
Överlevnadsinstinkt eller inte har väldigt lite med saken att göra.

/Camilla

Jag känner till ett praktexempel där en person satt sig rejält i klistret. Han är gott och väl vuxen och myndig men hissen tycks inte gå ända upp på honom, så jag är inte förvånad över att det gått som det gått. Han skulle definitivt behöva rådgivning, men jag tycker att den rådgivningen endast kan erbjudas som något som är frivilligt för honom att acceptera. Man kan försöka övertala o.s.v. men aldrig att man ska kunna tvinga det på folk. Det är trots allt en vuxen person det handlar om och jag tror inte att han är omyndigförklarad.

Och som jag sa tidigare, när sådan rådgivning kommer upp som alternativ, har det i regel redan gått åt skogen, helt eller delvis. I fallet ovan är personen inte heller så benägen att lyssna på andra, men man kan inte styra över hans val.
 
Det är helt jävla sinnessjukt att sådant som sms-lån får existera överhuvudtaget! Jag blir lika chockad varje gång jag ser Lyxfällan.

Kanske ot, men ändå.

Tittar du på det programmet?

Jag blev både förvånad och nyfiken. Det skulle jag inte gissa att du gjorde.

Själv tittar jag inte på program av den arten. Jag bara kan inte.
 
@honung jag tycker tråden innehåller både och.

Tandvård borde för övrigt ingå i samma system som annan sjukvård. Men det är också politik och logik. Fast för vissa en jävla vissen verklighet, att de skadade tänderna istället för benet.

Dåliga tänder är dessutom väldigt farlig för kroppen i övrigt.

Jag förstår inte varför inte tandvård har samma status?

Åtminstone borde viss tandvård räknas som sjukvård.
 
Åtminstone borde viss tandvård räknas som sjukvård.

Jag tror att det finns viss tandvård som räknas som det, t.ex. om man ska in på hjärtoperation så ska tandläkaren besökas först. Mitt förrförra ex gjorde det och jag vill minnas att det ingick i den övriga vården.

Rätta mig om jag har fel.
 
Jag hamnade själv i knipa i början av året när jag blev sjuk, hyra, djuren osv skulle ändå ha sitt, men hur gör man när man blir långtidssjukskriven o arbetgivaren dröjer med att anmäla till fk? Det tog mig 3 månader innan min chef anmälde min sjukskrivning till fk, det innebar flera månader utan pengar, förutom de 10% man har rätt till efter de första 14 dagarna. Jag kunde inte byta till billigare lägenhet, hade ändå 3 mån uppsägning, hästar säljer man inte på nån dag när man ligger på sjukhus.
Jag hade turen o ha min familj som kunde stötta mig ekonomiskt under den tiden, få har den möjligheten. Skulle jag då skitit i o betala min hyra? Därmed riskerat att bli bostadslös. Jag fick ut 1900kr i månaden dessa månader o det räckte inte på långa vägar till hyran ens. Detta kallar jag en akut situation, o jag är säkert inte ensam om att hamna i denna sits
Hade jag inte haft mina vuxna barn, min mamma o syskon hade jag inte klarat av detta hur mkt rådgivning jag än hade fått om privatekonomi, mina besperaingar hade tagit slut redan innan, när jag varit sjukskriven en längre tid vid annat tillfälle o inte hunnit få ihop en ny buffert.
Kan säga att jag hade känt mig kränkt om nån hade börjat tjata om rådgivning av privatekonomin i det läget. Förutom mina vanliga utgifter jag har varje månad fick jag dessutom höga sjukhusräkningar.
Jag hade mkt väl kunnat vara en av dem som behövde akut hjälp med mat osv. Men jag hade väl oxå räknats som en tiggare eller levde på allmosor. Vad som gör att en familj kan behöva akut hjälp har eg ingen med att göra. men för mig räckte det med en trög chef som inte fick tummen ur o göra en anmälan till fk, när detta väl skedde var de väldigt snabba med att betala ut allt i en klumpsumma o jag kunde betala tillbaka det jag fått "låna".
Men att kalla nån som hamnar i en livskris för tiggare tycker jag är fel.
Själv har jag oxå alltid tidigare varit den som hjälpt nödställda
 
Jag hamnade själv i knipa i början av året när jag blev sjuk, hyra, djuren osv skulle ändå ha sitt, men hur gör man när man blir långtidssjukskriven o arbetgivaren dröjer med att anmäla till fk? Det tog mig 3 månader innan min chef anmälde min sjukskrivning till fk, det innebar flera månader utan pengar, förutom de 10% man har rätt till efter de första 14 dagarna. Jag kunde inte byta till billigare lägenhet, hade ändå 3 mån uppsägning, hästar säljer man inte på nån dag när man ligger på sjukhus.
Jag hade turen o ha min familj som kunde stötta mig ekonomiskt under den tiden, få har den möjligheten. Skulle jag då skitit i o betala min hyra? Därmed riskerat att bli bostadslös. Jag fick ut 1900kr i månaden dessa månader o det räckte inte på långa vägar till hyran ens. Detta kallar jag en akut situation, o jag är säkert inte ensam om att hamna i denna sits
Hade jag inte haft mina vuxna barn, min mamma o syskon hade jag inte klarat av detta hur mkt rådgivning jag än hade fått om privatekonomi, mina besperaingar hade tagit slut redan innan, när jag varit sjukskriven en längre tid vid annat tillfälle o inte hunnit få ihop en ny buffert.
Kan säga att jag hade känt mig kränkt om nån hade börjat tjata om rådgivning av privatekonomin i det läget. Förutom mina vanliga utgifter jag har varje månad fick jag dessutom höga sjukhusräkningar.
Jag hade mkt väl kunnat vara en av dem som behövde akut hjälp med mat osv. Men jag hade väl oxå räknats som en tiggare eller levde på allmosor. Vad som gör att en familj kan behöva akut hjälp har eg ingen med att göra. men för mig räckte det med en trög chef som inte fick tummen ur o göra en anmälan till fk, när detta väl skedde var de väldigt snabba med att betala ut allt i en klumpsumma o jag kunde betala tillbaka det jag fått "låna".
Men att kalla nån som hamnar i en livskris för tiggare tycker jag är fel.
Själv har jag oxå alltid tidigare varit den som hjälpt nödställda

Det är väldigt lätt att hamna mellan stolarna om man inte har pengar undanstoppade själv eller närstående som kan hjälpa till. Blev också sjukskriven och det strulade till sig med både det ena och det andra innan jag ens fick utbetalt. Nu löste det sig för mig, men jag tänka om man lever på gränsen innan och så händer t.ex. en sjukskrivning så kan det vara svårt att ta sig upp till ytan igen.
 
Kanske ot, men ändå.

Tittar du på det programmet?

Jag blev både förvånad och nyfiken. Det skulle jag inte gissa att du gjorde.

Själv tittar jag inte på program av den arten. Jag bara kan inte.
Tittade när det var nytt men la av när jag insåg att jag bara ville se första halvtimmen och förfasa mig, andra halvtimmen när allt skulle redas upp tappade jag intresset. Och sån vill jag inte vara så då slutade jag titta.

Sedan tittade jag en del igen i våras när jag var sjukskriven och uttråkad. Men det blev inte jättemånga program, de är ju så lika att har man sett fem har man sett alla.
 
Tittade när det var nytt men la av när jag insåg att jag bara ville se första halvtimmen och förfasa mig, andra halvtimmen när allt skulle redas upp tappade jag intresset. Och sån vill jag inte vara så då slutade jag titta.

Sedan tittade jag en del igen i våras när jag var sjukskriven och uttråkad. Men det blev inte jättemånga program, de är ju så lika att har man sett fem har man sett alla.

Sådana program är väl mest till för att vi andra ska tycka att vi är så duktiga och lyckade samhällsmedborgare.
 
Sådana program är väl mest till för att vi andra ska tycka att vi är så duktiga och lyckade samhällsmedborgare.

Helt klart. Vi får chansen att känna att SÅDÄR illa skulle jag minsann inte ställa till det. De talar till väldigt låga känslor.

Dessutom är programmen garanterat så riggade att det ändå inte är "verkligheten" vi får se.
 
Helt klart. Vi får chansen att känna att SÅDÄR illa skulle jag minsann inte ställa till det. De talar till väldigt låga känslor.

Dessutom är programmen garanterat så riggade att det ändå inte är "verkligheten" vi får se.

Fattigdomsfällan vore intressant att se. Men tv3 nappade inte på mitt förslag. Att konsumera sig till elände är en sak, att bli utkastad från den sociala gemenskapen är en annan. Utan egen förskyllan.
 
Fattigdomsfällan vore intressant att se. Men tv3 nappade inte på mitt förslag. Att konsumera sig till elände är en sak, att bli utkastad från den sociala gemenskapen är en annan. Utan egen förskyllan.
Jag vet inte ... Jag tror nog inte att det ena är roligare än det andra.
 
Jag vet inte ... Jag tror nog inte att det ena är roligare än det andra.
Det andra är säkert inte så tittarvänligt. Trots det utförsäkras 100.000 människor om året. De flesta är tillbaka i sjukförsäkringen efter 3 månader. Fas3 behöver vi inte prata om.
Och konsumerar man och köper saker kan man sälja dom, köper man mat så äter man upp den.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 811
Senast: Badger
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 840
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 958
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp