Bukefalos 28 år!

...och så tar vi nästa fråga......

R

Rallebralle

....Kan man ställa ut en hund med Veras ärr som kommer att bli när benet läkt?
Kan man överhuvudtaget ställa en hund vars ben har varit av?
Kommer det att synas mkt då hon har ganska mkt "byxor" (eller vad det nu heter på hundar) och det är ju i det området såret är?

Tusen frågar ,jag vet och ber om ursäkt.... :o
 
tror inte det skall vara några problem:-) tillfogade skador skall ju inte räknas med, eftersom bedömmningen skall visa på om hunden har varit ett gott "avelsresultat" eller inte.
 
Spelar ingen roll alls!

Däremot kan dom fråga om det, och du ska kunna visa upp något bevis på att det inte är pälsen som är dålig osv.
Vår äldsta tik har ett långt ärr längs ena frambenet, från armbågen och neråt, men dom har aldrig frågat om det.

Hon fick en svår armbågsfraktur som valp, och är opererad där.
 
Om det inte påverkar hundens rörelser så intstämmer jag med skaran ovan. Bara å köra... ¨

Vissa domare kanske tom gillar det faktum att hunden inte levt sitt liv som soffprydnad utan varit ute i skogen och stuckit sig på pinnar osv.. :D
 
Nä nu ska jag gå och lägga mig, beger mig mot årets stora Tammsvik-helg imorgon! Jag ska inte ställa pga att min hane har varit halvkrasslig hela våren/sommaren med halsproblem osv så han är inte riktigt stram nog. Inte pigg nog så att jag vill släpa på honom i värmen heller..

Men visa ska jag och oj vad jag ska shoppa.. och fota hundar.. å kludda i kataloger... :D

Nån från buke som ska dit med vinthund? Iom att jag inte har några egna hundar med har jag nog tid med lite mer än vanligt... tex TRÄFFAS och PRATAS med MÄNNISKOR. :D
 
dum fråga kanske men en katt med ärr går inte långt .....nomineras aldrig i panel osv.....är det samma sak???
Om den däremot är kastrat så kvittar det .


Hur visar man en hund??? :o
 
Vaddå för bevis???
kvittot från Agria??? :angel:

eller en röntgenplåt.....hahhaha(inte kul egentligen,garvar lite paniskt bara..... :crazy:)
 
Nej, det är inte samma sak.
Domarna bortser från allt som inte stör hundens kroppsbyggnad :)

Kastrater får inte visas.

Hur man visar en hund? Jaadu.
Enkelt förklarat går man in i ringen och ställer sig u nummerordning. Ställer upp hunden som den ska stå (Olika raser har olika sätt för det mesta..) och väntar sen på sin tur. När det är ens tur får man antingen springa i en triangel FRÅN domaren, eller i en ring. Ibland både och.
Sen springer alla i gruppen ihop, och ibland får vissa springa en gång till.
Och sen håller det på sådär genom alla klasser om man går vidare :D
 
Kastrerade hundar får väl visas? Om man har intyg från veterinären att allt var normalt innan?
 
Vaddå för bevis???
kvittot från Agria??? :angel:

eller en röntgenplåt.....hahhaha(inte kul egentligen,garvar lite paniskt bara..... :crazy:)

Ett intyg där veterinären skriver vad som hänt. Du visar upp det om de frågar.
 
Oj nu blev jag nyfiken..

Så om jag kastrerar min hane för att han har dåligt beteende mot andra hanar ( i övrigt är han frisk ) så får man ställa ut alltså ?
 
Tydligen :confused:

Kastrerad hanhund/tik
Hanhund som kastrerats genom operativt
ingrepp äger rätt att deltaga med styrkande av
intyg om att hunden efter 6 månaders ålder,
men före operation, haft normalt utvecklade
och belägna testiklar.
Kastrerad tik medges generell dispens för
deltagande.
 
Det är därför jag tvekat om hane, för jag vill kunna ställa ut men samtidigt vill jag om hanen blir för aggresiv mot andra hanar kunna kastrera.

Vet inte riktigt hur GD hanar är, vet du hur pass bossiga dom brukar bli?

( Oj du får PM:a om du vill så vi inte förstör tråden )
 
eller en röntgenplåt.....hahhaha(inte kul egentligen,garvar lite paniskt bara..... ) "

:rofl: :rofl: :rofl:, förlåt :o om jag hoppar in i tråden och asgarvar, men det lät för mig enormt roligt (har dålig humor, jag vet :D)
 
Vill bara poängtera att det inte alltid har med de manliga
hormonerna att göra att en hund blir "hanhundsilsk",
det kan ha med mycket annat att göra dominans är en osäkerhet en annan, då hjälper det inte att ta bort
kulorna :smirk:

(min egen hane är ett praktexempel på det :crazy:)
 
Visst får man ställa kastrerade hundar!
Det är bara väldigt väldigt ovanligt att man gör det!
Oftast när man ställer ut vill man ju antingen meritera sin avelstik för att få valparna sålda - eller meritera sin hanhund för att den ska synas/meriteras så man får parningar. En kastrerad hane gör ju inte mkt nytta, om man nu inte har sparat sperma efter honom. Ett par ggr ställer man kanske ut kastrerade hanar för uppfödarens skull.

Kastrerade veteraner ser jag då och då, som gjort sitt inom aveln men som ändå visas.. Förmodligen till förmån för frusen sperma eller för hans släktingar. Och så lite uppfödarpoäng såklart. :smirk:

Nu bär det av - om en timma! Bila hela vägen uuuhhh... från Umeå. Och varmt är det - och ingen AC har jag! Det blir rutor öppna hela vägen som vanligt. Men allt går - bara man vill!

Ha det så bra allihopa!

Mvh Ishtar
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 030
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 138
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 972
Senast: Mkb
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 797
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp