Och vart är hoppsporten på väg?

Fortare hård i munnen? Då har du varit för stark i handen och hästen måste värja sig. Ett "skarpare"-bett är precis som ett vanligt bett- det är handen som håller i tygeln som bestämmer hur skarpt bettet är. Har man en häst som är väldigt känslig i munnen brukar den dock reagera väldigt fort på en förhållning/ett tygeltag och kan försöka värja sig. Detta brukar man dock upptäcka på en gång och då är det bara att byta bett. Hästen kanske känner efter då man bytt bett, men att hästen skulle bli så känslig att det inte går att ta i den har jag aldrig varit med om. I så fall har ryttaren slitit tag på hästen eller på annat sätt varit hårdhänt.

Vissa hästar tycker inte om vissa bett. Min häst tycker inte om två-delade bett, men tycker väldigt bra om pelhamet. Att det är skarpare än ett vanligt bett skulle i så fall vara pga av hävstångseffekten, men är jag bara mjuk och lätt i handen blir det vänligare i hennes mun jämfört med ett två-delat bett.

Du skrev att man skulle blanda teori med praktik och det är ju det jag gör! Jag varvar skador (på mig och hästen), dåligt underlag/väder, dålig tillgång på ridhus osv med träning för tränare i ridhus då jag får mkt hjälp och kan bolla ideér. Tränaren ger oss sådana insruktioner att vi måste tänka själva och fundera. H*n brukar också hålla små föredrag under träningen och vi ryttare får mkt att fundera och träna på hemma. Mao jag omsätter både tränarens teori och den sortens teori vi "pratat" om i praktiken :idea:

MVH Tingeling :banana:
 
Ja men om hästen bara sparkar o reagerar så mot både spöet och sporrarna så kanske du borde försöka få han att bli lite gladare i ridnignen istället??? :confused:
 
Jaja strunt samma det här leder ingen vart :)

Jag antar att du känner din häst bättre än mej :p

Däremot finns det ju tyvärr folk som skriver just som du, men som är betydligt dummare i praktiken :(
 
Läs vad jag skrev igen.
Jag skrev inte att hon red dåligt, jag skrev att hennes sits
inte var den bästa.
 
Känselhåren rakas bort extremt mycket inom dressyren numera också.
 
Jo jag läste det. Var egn inte ditt inlägg jag svarade på utan det du hade svarat på men jag kunde inte hitta det och hade lite bråttom. Glömde tyvärr skriva att det inte var ditt inlägg det gällde. Jag ber om ursäkt!
 
skulle jag gärna göra men han är en ridskolehäst som typ aldrig får gå utomhus...sen är han en herre med ett VÄLDIGT humör... man måste nästan rida själv för att fatta...det är liksom att han bara inte accepterar spöt...

tror nog ha nskulle bli mer frammåt om han fick komma ut oftare.
 
ja... okej... vad tycker du om det?? vet bara att en del klassar det som "djurplågeri" medans andra tycker det är en självklarhet att raka "mulhåren"
 
ja men då är det ju inte så konstigt att hästen reagerar som den gör...
Om dne har riskoleryttare som flänger runt på den hela dagen.
den gör det nog knappast för att den itne får komma ut så ofta jag tror ju snarare att det är för att den går me olika ryttare som rider olika o sliter o rycker o har sej.
för så är det ju dom bir ju självklart så och isf gör dom det ju i ren protest.
har träöttnat helt enkelt...
 
Jag tror att de unga ryttarna tar efter vad de ser hos sina idoler, alltså de nationella hopparna på TV och i media.
ALla har inte stil men det kan se tufft ut att slänga sig över halsen över hindrena, ha på både det ena och andra onödiga i både betsling och utrustning, och endel förstår inte vad det är till för ens.

Allt har sin gilla gång, och då är det upp till föräldrar och tränare att förklara varför alla dessa bett inte behövs. Om ungarna inte vet, så vet dom inte.
 
vad sägs om att plugga på anatomin lite mer, kolla på anders erikssons film om bett eller bara lyssna på rådet från en äldre, rutinerad a-tränare i både dressyr och hoppning; man ska ha det bettet som passar hästen, inte det alla andra tycker man ska ha..... en hästmun är inte anpassad för att ha ett bett i munnen överhuvudtaget, speciellt inte ett ledat, tjockt tränsbett, alldeles för tjockt, och trycket i gommen när man drar i bettet utlöser en tuggreflex till ingen nytta, klämskador och problem är resultatet.hittar man ett bett som funkar och som hästen mår bra av, ska man då inte ha det iallafall, för att nån tycker att det ser ut som djurplågeri????!!! iallafall min åsikt.

sporrarna är till för att förfina hjälperna, inte så kul att landa i en 1.60 oxer kanske, för att hästen gled ut lite i svängen... eller??
att tårna pekar utåt beror på ett bra nertramp med hälen, så man inte behöver rida med knäslut(hoppas du vet hur det ser ut), och kan hålla om med vaderna.

det där bakom lodplanet har jag aldrig tänkt på, men jag håller med dig om att det börjas väl tidigt med unghästar, hur många championats vinnare håller sig kvar i toppen??

om du tycker att det är dåligt med pullargrimma, har du nog inte insett att en aachen grimma drar ihop munnen onaturligt, hästen får klämskador på insidan, vid kindtänderna m.m . då är en remont, eller pullargrimma bra mkt. bättre!!!+ att vad är felet med att vilja skydda sin hästs ben från slag, tramp m.m., lite dubbelmoral när du tycker synd om hästarna med olika bett, och när man vill skydda dom men ben skydd????

dödligt allvar är det för dom som bara håller på med sporten, kan vara svårt att klara sig med alla hästar om man inte klarar sig bar på tävlingar...

vill GÄRNA ha svar....
 
Du ska få svar.

Jag har aldrig påstått att ett vanligt tjockt
ledat tränsbett är det bästa. Det finns många olika bett,
tredelat (med platta, dr bristol, kula, gumm), mullen
mouth, bett med tungfrihet, kan fortsätta i all oändlighet.
Allt jag påstod var att alla dessa bett med hävstång är
onödiga.
sporrarna är till för att förfina hjälperna, inte så kul att landa i en 1.60 oxer kanske, för att hästen gled ut lite i svängen... eller??
att tårna pekar utåt beror på ett bra nertramp med hälen, så man inte behöver rida med knäslut(hoppas du vet hur det ser ut), och kan hålla om med vaderna.
Det kan lika väl hända med sporrar, kan man rida med
sporrar är det en sak, men 99 av 100 personer sitter
konstant med tårna rakt ut i luften.
om du tycker att det är dåligt med pullargrimma, har du nog inte insett att en aachen grimma drar ihop munnen onaturligt, hästen får klämskador på insidan, vid kindtänderna m.m . då är en remont, eller pullargrimma bra mkt. bättre!!!+ att vad är felet med att vilja skydda sin hästs ben från slag, tramp m.m., lite dubbelmoral när du tycker synd om hästarna med olika bett, och när man vill skydda dom men ben skydd????
Gällande skydd har jag redan svarat på det. Gällande
nosgrimma tycker jag att det är en onödig uppfinning
överhuvudtaget.
dödligt allvar är det för dom som bara håller på med sporten, kan vara svårt att klara sig med alla hästar om man inte klarar sig bar på tävlingar...
Det är i stort sett omöjligt att leva på tävlandet.
Det är dödligt allvar för 7 av 10 ponnyryttare. :smirk:
 
I den frågan är jag kluven, tycker det enbart är löjligt.
Vill inte klassa det som djurplågeri, men det är så in i
helvete onödigt.
 
såg ett riktigt tragiskt exempel idag på en hopptävling.

en man som red fram sin häst med graman och andra inspänningar, 30 mm sporrar, stolsits och en häst som gick bakom lod (då menar jag rejält åtdragen).

då undrar man verkligen var sporten är påväg!
 
Sv: Re: Och vart är hoppsporten på väg?

jag håller med om att det ställs för höga krav på 3 årings testet... dom knuklar ihop en häst som bara ska vara sutten på enligt min mening... när det gäller bett å hjälptyglar mm mm....

VARFÖR SKA MAN INTE TA SIG HJÄLP AV SAKER OM DET BEHÖVS OCH ANVÄNDS PÅ RÄTT SÄTT???? Frida
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

Oooh är denna tråden på tapeten igen, kul ;)

/fio
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

Kan inte säga annat än att jag håller med dig till viss del, jag bortser från bilderna och allt håller bara med om betten.

Var på tävling och tittade ( lokal 90 cm upp till 1.10) Jag blev helt chockad över vilka bett en del på den här nivån hade på sina hästar.
Har själv tävlat upp till 1.45 och inte ens där har jag sett några liknande bett!

Hu kan en människa som rider på en lokal 90 cm ha rutinen att hantera dessa bett undrar jag?

Men det är MIN åsikt och jag kritiserar inte WC ryttarna då jag antar att är man så rutinerad och skicklig så vet man vad hästen behöver till skillnad från de "lokala" ryttarna.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 818
Senast: krek
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 808
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 495
Senast: Ramona
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 746
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp