Och vart är hoppsporten på väg?

Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

Komm och tänka på när jag läste "kopparbergs" inlägg att man faktiskt saknar stilhoppningarna...
Måste säga att jag tycker detta med stilhoppning är väldigt roligt. Synd att de har slutat med det som det var för något år sedan inbakat i klasserna. Folk kanske inte anmäler sig enbart till en stilhoppning, men att ha någon klass på varje tävling där man förutom vinnare på tid gynnar den som rider snyggast & har bäst inverkan på hästen... det är ju kanon
Hann vara med och vinna en V75 stilhoppningsklass, sista året de hade dem. Det tyckte jag var jätteroligt, även om jag red för l¨ångsamt för att bli placerad i klassen, så är det ju en liten seger i sig att ta hem "stilpriset". Nej, åter in med stilhoppningar tycker jag!

Nån som vet om de har kvar "stilhoppningschampionatet" på ponny?
DEt tycker jag är otroligt bra för ponnyryttarna att man kan få pris även för bästa stil/ridning, det uppmuntrar ju många att inte bara tänka på tiden i omhoppningen...
Tyckte iaf att det var väldigt roligt när jag red ponny.
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

Hej

Lång diskus =)

Ibland måste man andvända starkare bett, men kanske inte på alla hästar.
Det var någon som skrev att bett med tungfrihet är bra? det beror ju på hur mkt tungfrihet! Hästens mun är inte gjord för att ha bett i, därför är smala bett snällare. Många har länge trott att tjocka är snällare men...
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

Oj vilken lång tråd :)
Hoppning på internationell nivå kräver en häst med ganska mycket vilja och energi, och i en omhoppning krävs acceleration, inbromsning och vändningar. Kanske är det svårt att bibehålla det drivet som behövs och samtidigt ha kontroll, då kan det krävas ett skarpare bett. I dressyr är det lättare att kräva total kontroll och ridning på mildare bett, men en hopphäst behöver mer eget huvud och egen vilja. Det är då ganska naturligt att välja den utrustning som ger bäst förutsättningar för det man vill uppnå ?
Sen är det lätt för oss vanliga dödliga att kritisera skarpa bett, ridstil osv...
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

"stilhoppningschampionatet", vet inte vad du menar, men GP-ponnyn på Scandinavium är väl en stilhoppning? har för mig att de hade en även i Globen förra året?
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

GP ponnyn är ju en stilhoppning och kvalen dit givetvis för C-ponnier på Scandinavium.
Tror inte Globen hade något liknande dom har väl Prins Philips pris endast :confused:
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

Visst det går en hel del trender och vissa tolkar det helt fel... medans andra kan dra nytta av dom.

När du pratar om att betslingen vid hoppningen är på väg åt fel håll tycker jag att du har HELT FEL! Jag skulle hellre säga att man blivit mer medveden om att varje häst och ryttare är olika. Hur många gånger på hästhoppning på Tv har du sett hästarna slänga med huvudena för att de otrivs med betslet? Du skriver också att det finns en del proffisionella ryttare som rider på vanligt träns bett och liknade. Men gör dom det på alla sina hästar??? nej, ta rodirigo pessoa tex, balluobe rider han med kominations bett och den häst han red i globen red han på vanligt tränsbett om jag inte minns helt fel. Varför skulle det vara bätre om fler hästar på den högre nivån hoppades med enbart tränsbett? Min häst slänger bara med huvudet så fort jag hoppar henne på tränsbett men så fort pellham bettet åker på så bli hon koncentrerad på hinderna i stället... Visst om hästen trivs med tränsbett och man får ut det man behöver av bettet så är det ju onödigt att byta... men du (och jag) har egenligen ingen aning om varför alla hästar du sett på Tv/tävlingar rids på ett skarpare bett... troligvis för att de trivs mest med de bettet. Att hästen går bakom lod inne på hoppbanan är förståss för att hästen vill komma undan bettet och springa iväg i stället... men vad är bättre, att hästen kanske kortar ett galoppsprång eller om man har otur hoppar av för tidigt och landar mitt i en oxer?

Sen det här med sporrar. På tävling är det så otroligt små marginaler som kan vara avgörande. Det kan röra sig om att man vill att hästen inte lyssnar till 100% till skänkeln framför ett hinder och istället för att hoppa av så tramapar den in mot hindret och stannar eller i värsta fall kraschar in i hindret och riskerar att skada sig själv och ryttaren.
I ett sånt läge kan sporrar vara bra att ha. Visst man kan ju alltid träna hästen och få den lydigare så man inta ska behöva sporrar... men kan du säga till mig den som har en häst som lyssnar till 110% på sin ryttare??! En häst har en egen vilja och de kan man inte ta ifrån dem. Om hästen lägger in sin kanske "lata-vilja" på tävling så kan något behövas för att väcka upp den... vad kan då vara mildare än att peta lite med sporren i sidan i 1 sek så att hästen lyssnar lite extra? Att försöka putsa på marginalerna inne på hoppbanan kan liknas med vilken sport som hellst.

Vad är det för fel att använda massa skydd och ludd på sin häst? Kan ett par ben/senskydd göra skada? hmmm.... :confused: Det kan ju bara skydda hästen...

Visst, sporrar, spö, betsling, hjälptyglar kan användas fel... men i det medför en hel del bra saker också. För att dessa saker ska ha någon funktion så krävs mer information och kunskap om hur och vad dessa saker används till. Du skulle nog behöva lära dig lite mer tror jag....

Kanske har jag fel... men detta är vad jag tycer...
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

"4 gånger snällare".

Det är inte bettet som avgör inverkan, utan handen som håller i tygeln.
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

visst det fins väl ryttare som ser ut att ha en massa onödig utrustning, men jag tycker inte att man ska dra alla över en kam!! vissa behöver faktiskt det där luddet, andra behöver martingalen eftersom vissa hästar drar upp huvudet så mycket att dom träffar ryttaren!!!

och en massa skydd?? vad är det som är onödigt med skydden de är ju till för att skydda. jag skulle aldrig hoppa min älskade häst utan tex benskydd eftersom våran veterinär berättade om en häst som hade hoppat utan skydd (hindret var inte mer än 50 cm!!) och när hästen landade så landade han med ena bakhoven på senan. senan gick oturligt av och de var tvungen att ta bort hästen!! vem vill utsätta sin häst för det?? skulle du?? jag antar också att du även är mot magplatta. men med dagens hoppteknik (den hoppteknik som alla avlar fram!!) så är det nästan ett måste, skulle du vilja att hästen slog sig så mycket på magen att den tillslut inte vill hoppa?? det om något är väl ändå djurplågeri!!!

sen till den känsliga frågan om bett!! är jag en dålig ryttare för att jag föredrar att hoppa min häst med pelham?? visst jag kan hoppa henne med vanligt tränsbett men hon svarar mycket kvickare med pelhamet svänger mycket bättre och jag behöver inte slita och dra i henne för att få stopp om hon av nån anledning skulle behöva stanna snabbt. jag tar minimalt lite i henne hoppbanan jag rättar det mesta med sitsen och avstånden rättar jag mest framåt men skulle jag behöva ta tag i henne så svarar hon på en gång!! är det så illa??

jag skulle aldrig göra något mot min häst som jag vet skulle skada den!! jag piskar inte henne över hindren men jag rider med spö för att om jag nån gång skulle behöva övertyga henne lite. eller om jag skulle behöva rädda oss ur en situation som skulle kunna skada oss på nåt sätt!!
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

dexter skrev:
"4 gånger snällare".

Det är inte bettet som avgör inverkan, utan handen som håller i tygeln.

Och Gud skapade människan :smirk:
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

Hoppsporten är på väg....nånstans..busigt nog.
Det ska väl alltid klagas så mycket hit å dit.
Men jag tycker så mycket att jag tyvärr inte orkar skriva ner allting här just nu.
...
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

Kan ju bara säga att jag lätt håller med dig gunvor på i princip allt! :bow:

:devil:
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

Haller med manga av foregaende inlagg, haller mindre med vissa. Egentligen onodigt att lagga in ytterligare ett inlagg i denna enorma debatt, men hey... here we go!

Vill bara tillaga (precis som manga tidigare) att allt beror pa hast, ryttare, land och tradition. Tycker sjalv att man ska kunna rida med minimala extrafunktioner men vet ocksa att det ibland behovs.
Forhoppningsvis vet ryttarna/tranarna etc vad som ar bast for just deras hastar, vet dom det inte, sa.. Da ar det inte mycket att gora at anda. I vissa fall vet dom sakert men bryr sig inte.

Nar jag jobbade och tavlade i england hade vi i regel vanligt transbett/tredelat, lopande martingal och senskydd fram, ibland aven strykkappor bak om det behovdes. Grundutrustning, med andra ord. Vi ryttare hade bade sporrar och spo, men sen sa ar det skillnad pa att bara ha dessa for eventuellt behov, och att anvanda dem konstant utan storre anledning. :cool:
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

Ett bett är aldrig skarpare än handen som håller i tygeln. Jag föredrar att rida på ett bett där min häst är lyhörd och jag kan rida med en mjuk hand än ett där han pullar och blir stark och dragig och jag måste bråka med honom! Jag rider min häst på ett Mylerbett och det fungerar underbart! Vinste och placeringar i 5 av 6 starter senaste månaden! :rofl:
 
Sv: Re: Och vart är hoppsporten på väg?

Splittan skrev:
En häst är inte "topp häst" är den är 10 år, den håller på att lära sig att bli stabil på de höga nivåerna då (nu pratar vi om Elithästarna). Ju äldre de är, destu mer rutin har hästen, och ju mer rutin hästen har, destu säkrare är den på höjden.
En 10 åring på grand prix nivå räknas nästan som en unghäst!
:


Tja, unghäst som 10åring vet jag väl inte. Cian O'Connor (tycka vad man vill om honom, men fakta är fakta) red sin Eco Beach i Belfast Grand Prix dec 2004 då hade hon ännu inte fyllt 8... men ändå, jag ville egentligen inte gnälla på sig spiltan, utan bara visa lite vart vi kan vara på väg... ser en hel del hästar i 9-10 års åldern i Grand Prix för det är då dom måste vara uppe i dom klasserna för att kunna vara på topp några år innan dom pensioneras (gärna innan dom fyller 14...) Med undantag från vissa ryttare (heja Withakers, i all fall på det planet... hrmmm...)

Tycker annars att den som skickade in tråden från början har väl inte mycket att komma med... Hon har nog desutom aldrig träffat en häst som förbereds bäst genom att skrittas ut i skogen varje dag, skrittas ut innan tävling och ridas fram 10 min (två varv i trav, ett halvt varv i galopp i varje varv, tre rätuppstående och två oxer) där all dressyr/markarbet gör hästen spänd, springig och okoncentread och där man helt enkelt har insett att hästen vinner flest tävlingar på detta vis, utan riktigt markarbete, utan framridning, med martingal och "strapbit". Så är det... i vissa fall...
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

Jag har inte läst igenom tråden men skriver lite bara..

Jag använder sporrar och ibland även skarpare bett på tävling, just för att använda riktigt små och fina hjälper.

Det kan jag även göra på vanligt bett, men ibland kan det behövas förfina hjälperna lite. Svårt att förklara..
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

hej!

Jag är på några av sveriges o nordens störstra tävlingar som hästskötare. kan inte påstå att hästarna äre lättridna eller lydiga. dom är som vilka anndra hästar som helst. mycket träning o lärdom har fått dom till elit hästar.. allt har med rutin att göra. att klaga på dem "bättre" ryttarna tycker jag är fel.. alla ryttare har sina små nackdelar o för deöar ingen rider vi prick likadant! betten? nej nej nej... ni vet väl själv att det värsta bettet en häst/ponny kan ha i munnen är ett vanligt 2 delat träns bet..de nyper både här o där o åker upp i gomen när hästen ska svälja.de rekomenderas att minst låta hästen ha ett 3 delat tränsbet.. o jag kan förstå att dom störe tävlingarnas ryttare inte sitter o rider på ett vanligt tränabett. Hästar som vet vad dom vill o vad dom kan..är inte det lättaste att ha minst 110 % kontroll över hela barnan runt som du måste ha för att ha en chans på prispalen! soplear ingen roll hur välridna dom e..de här borde alla veta om tycker jag! :)
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

Jag fick inte upp bilden på Pessoa, så jag såg inte hur hans tår var vinklade, men annars är det ju så att en hoppryttares tår SKA vara vinklade utåt, för annars blir skänkeln ostabil.

Vad gäller sporrar och skarpa bett så är det så att om man rider på lite högre nivå så har man så liten marginal så då måste hästen lyssna blixtsnabbt. Alla hästar fungerar inte bäst på vanligt tränsbett...
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 818
Senast: krek
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 808
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 495
Senast: Ramona
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 746
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp