Bukefalos 28 år!

Odem i orsnibb

Darby

Trådstartare
Nagon som har erfarenhet av odem i orsnibben pa sin hund?

Var gamla tant har pa nagot vis lyckats skada ena orsnibben, och vi har varit till veterinaren tva ganger inom loppet av en vecka for att tomma odemet pa vatska.

Veterinaren, en kollega till den vi brukar ga till pa samma klinik, foreslar full narkos och operation, genom att snitta och fixa till insidan. Var vanliga veterinar, som ar pa semester, har tidigare avratt op av ett skadat ligament pga hundens hoga alder (11+) i kombination med tidigare problem efter narkos. En oronoperation skulle dock ga snabbare an att fixa det skadade ligamentet.

Naval ar det nagon har som kan dela med sig av sina erfarenheter av oronodem och hur ni hanterat det :idea:
 
Sv: Odem i orsnibb

Låter som att hunden fått ett blodöra.

Min ena schäfertik fick det i våras och vi tömde två gånger med ganska långt mellanrum (några veckor) men det fyllde bara på igen. Min veterinär tyckte att operation inte skulle göras för de gjorde inte längre så på den kliniken, ny forskning tydde visst på att det inte var så viktigt och inte heller lyckas den operationen alltid.
Har annars hört att man brukar tömma och sy ihop så att det inte kan fylla igen men det var inget de gjorde längre.

Antingen kunde vi fortsätta att tömma med jämna mellanrum och hoppas att det avstannade eller bara låta det vara. Det är ingen fara med att låta ett blodöra gå tillbaka av sig självt men örat blir inte speciellt snyggt efter det. Hunden får ett sk blomkålsöra (skrumpöra).

Jag valde att låta det vara på min hund och hon har nu ett klumpigt hängöra :cry:

Men hon är ganska söt ändå, min älskade Gaya :love:

Saknar dock de två fina stående schäferöronen ibland, nu ser hon ut som någon hemmamix :angel:

26115378.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Odem i orsnibb

Blodöra låter det som , Det hade min förra rottis tik
, Inte så mycket dom kan göra . De tömmer det. Ofta kommer det till baka
 
Sv: Odem i orsnibb

Drygt tre veckor har passerat och blodorat har gatt tillbaka :)
Orsnibben ar nagot deformerad men det ar helt ok. Var ordinarie veterinar rekommenderade att inte tomma odemet och det fungerade finemang.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 549
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hemmet Har de flesta ingen aning om hur skunk luktar. Det gar inte att beskriva. Graden av vidrighet ar varre an nagon kan forestalla sig om...
2
Svar
34
· Visningar
4 090
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 650
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 369
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp